Gå til innhold

Få lengre reisevei til jobb for å tjene 50.000 mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jobb nå hvor jeg har kort reisevei på 10 minutter.  Jeg trives delvis. Liker lederen min og de ansatte. Er veldig fornøyd med at jeg kommer meg fort hjem til barna, som er viktig for meg.
Men jeg har en utdannelse som er høyere enn stillingen krever som det ergrer meg at jeg ikke får «igjen» for. Føler ikke jeg får nok faglige utfordringer. Klarer å legge tanken fra meg i perioder, men den dukker stadig opp igjen. Har kommet en stillingsutlysning jeg nå kan søke på som gjør at jeg får brukt utdannelsen min og få faglige utfordringer. Det gir bare ca 50.000 mer i lønn i året, og ca 45 min reisevei (en vei).

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: a70cc...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer litt an på, har du barn? Da må du tenke på å rekke fritidsaktiviteter osv, stå tidligere opp for å komme deg på jobb. Er det kun dagtidsjobb? Er fryktelig slitsomt å kjøre 45 min etter en kveldsvakt. 

Men syns du skal søke og ta vurderingene dersom du blir tilbudt stillingen. 

Lykke til🤗

Anonymkode: 67c7c...766

• Liker 2
Skrevet

50 000/12= 4545 kr. Før skatt. 

Fritid er også verdt noe. Trives du i jobben din hadde jeg definitivt fortsatt i den. Så kan du heller vurdere ny stilling når barna er store nok. 

Eventuelt søk på den nye stillingen, få den og bruk den som argument for å forhøye lønn. 

Anonymkode: 9773d...07f

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

50k mer brutto?

Litt forsiktig regnestykke: 1 time ekstra (45*10, x 2) reisevei daglig. 5 t/uke. 230 arbeidsdager i året = 230 timer reisevei (uten fravær)

50 000kr /230 = 217 kr/t brutto

Da ser jeg på den økta lønne som kompenasjon for reiseveien, men det dekker ikke reisekostnaden. Det må evt trekkes fra.

Anonymkode: 48b70...514

• Liker 8
Skrevet

Vil du ha mulighet for delvis hjemmekontor?

Anonymkode: 6b2ad...5d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kommer litt an på, har du barn? Da må du tenke på å rekke fritidsaktiviteter osv, stå tidligere opp for å komme deg på jobb. Er det kun dagtidsjobb? Er fryktelig slitsomt å kjøre 45 min etter en kveldsvakt. 

Men syns du skal søke og ta vurderingene dersom du blir tilbudt stillingen. 

Lykke til🤗

Ser nå at du har barn 😅 hvert minutt med barna er gull verdt syns jeg, men er viktig å føle seg nok utfordret i jobb også. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har en jobb nå hvor jeg har kort reisevei på 10 minutter.  Jeg trives delvis. Liker lederen min og de ansatte. Er veldig fornøyd med at jeg kommer meg fort hjem til barna, som er viktig for meg.
Men jeg har en utdannelse som er høyere enn stillingen krever som det ergrer meg at jeg ikke får «igjen» for. Føler ikke jeg får nok faglige utfordringer. Klarer å legge tanken fra meg i perioder, men den dukker stadig opp igjen. Har kommet en stillingsutlysning jeg nå kan søke på som gjør at jeg får brukt utdannelsen min og få faglige utfordringer. Det gir bare ca 50.000 mer i lønn i året, og ca 45 min reisevei (en vei).

Hva ville dere gjort? 

Det har jo litt å si om din nåværende lønn er for eksempel 300 000 eller 900 000. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vil du ha mulighet for delvis hjemmekontor?

Anonymkode: 6b2ad...5d8

Det vet jeg ikke ennå, mulig kanskje en dag. 

Skrevet
Traktor skrev (7 minutter siden):

Det har jo litt å si om din nåværende lønn er for eksempel 300 000 eller 900 000. 

Den er på rett under 600.000

Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort. 1 time mindre tid med familien hver dag for lusne 50000 i året?

Anonymkode: 81b58...181

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde jeg ikke gjort. 1 time mindre tid med familien hver dag for lusne 50000 i året?

Anonymkode: 81b58...181

Stillingen er høyere «ansett» siden den krever mer utdannelse, men kanskje mye å ofre bare for å føle seg bedre på jobb? 

Skrevet

er det før eller etter skatt og med eller uten reiseutgifter du har 50 000 mer? For meg er ca 30 kr mer i timen pr å ikke verdt den ekstra reisetiden (årsverk 1750/50 000) 

Anonymkode: 9ae01...1ba

• Liker 3
Skrevet

Hva med å prøve å øke lønna der du er. Si at du vurderer et jobbtilbud som gir bedre betalt. Kanskje nåværende arb.giver møter deg på halvveien.

• Liker 5
Skrevet

Vil du synes at nesten 2 timer pendling hver dag er verdt det?

Anonymkode: 89ea9...f02

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva ville dere gjort? 

Du kan jo med enkelhet regne det ut, ts. Rent tallmessig sett så er 50 000 fordelt på 1,5 timer 230 arbeidsdager i året en timebetaling på 144 kroner, før skatt, og uten å ta med utgifter til bilhold.

Men så sier du at du anser deg selv for overkvalifisert. Og dersom du tar arbeid du er kvalifisert for, som krever utdannelse og kompetanse så er de aller, aller fleste arbeidsgivere som er verdt noe mer enn villige til å dekke deler av reisevei mot at du feks tar telefoner i bilen eller arbeider på buss/ferge/tog. Alternativt er det nesten ingen som ikke er villige til å avtale 2-3 dager med hjemmekontor per uke. Og da er jo regnestykket et noe annet. Men - jeg antar du ville ha navnet så viktige ting i innlegget ditt. 

Så da er muligens jobben et steg opp, men ikke i nærheten av målet (som må være en fleksibel jobb?). Da blir spørsmålet: dersom du velger å bli: mister utdannelsen din verdi? Taper du kompetanse? Er det slik at du ved å fortsette i en stilling du er overkvalifisert for etter få år ikke lengre vil være overkvalifisert? Er dette en slags «siste sjanse» til å bevise at du har markedsverdi? 

Anonymkode: ea178...fac

• Liker 2
Skrevet

Lønnen hadde overhodet ikke vært verdt det for min del. Husk at hver «ekstra» krone du tjener er skatteprosenten også i realiteten mye høyere enn totalen på lønnen din i dag. Kanskje halvparten forsvinner i økte skatter, i så fall er det to tusen i måneden for nesten halvannen time reising hver eneste dag. Det er ikke i nærheten engang for meg.

Men du nevner faglige utfordringer og den økte tilfredsstillelsen som ligger i den aktuelle stillingen. Verdien av det kan selvfølgelig ingen av oss vurdere for deg, det må du kjenne på selv. 

Anonymkode: 9ec5d...4ad

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

er det før eller etter skatt og med eller uten reiseutgifter du har 50 000 mer? For meg er ca 30 kr mer i timen pr å ikke verdt den ekstra reisetiden (årsverk 1750/50 000) 

Anonymkode: 9ae01...1ba

Det er etter skatt, uten reiseutgifter. 

Skrevet
Hensatt skrev (6 minutter siden):

Hva med å prøve å øke lønna der du er. Si at du vurderer et jobbtilbud som gir bedre betalt. Kanskje nåværende arb.giver møter deg på halvveien.

Er flere som står i kø for jobben dessverre, så det er ikke en mulighet. 

Skrevet (endret)

Tenk også på at den nye jobben, som din utdannelse passer for, kan være en "stepping stone" opp til en enda mer krevende og bedre betalt jobb etterhvert. Det er jo ikke akkurat uvanlig at man stiger i gradene innenfor det yrket man har utdannelse for, ikke sant? Det virker mer oppnåelig i det nye firmaet og den nye jobben, enn der du sitter nå utifra hva du skriver?

Men jeg er enig i at tiden med barna i hverdagen teller mye også... så det er et vanskelig valg. Men samtidig er det vel litt viktig å passe på å jobbe innenfor utdannelsen din nå, BRUKE den og få erfaring innen den, før utdannelsen blir for "gammel og utdatert" og ikke kan brukes til noe nesten?

Endret av Million
la til noe
  • Liker 2
Skrevet

Det er dårlig timesbetalt med aå mye lengre reisevei, og da er ikke reiseutgiftwne medregnet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...