Gå til innhold

Følte meg liten og er sjokkert etter gaveønsker fra barnebarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg må spare hver måned for å ha nok til å kjøpe briller jevnlig. Jeg ser ikke nok til å gå uten korrigering og øynene har stor forskjell på styrkene. Jeg hadde vært fullstendig handikappet med Nille-briller.

At politikere ikke synes synet tilhører kroppen er sykt nok i seg selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du trenger tilpasninger når du kjøper briller,så kommer det gjerne på flere tusen kroner. Når det gjelder tilpasninger så tenker jeg på skjeve hornhinner, samsyn, sterke glass osv.

Og selvfølgelig er vel briller kanskje billigere på Specksavers ,men jeg aner ikke om de er like gode til å ta synstest der som andre steder. Her kan jeg ikke kjøpe briller på Nille hvis jeg vil ha optimale lesebriller.

Anonymkode: b7697...280

Ikke noe å si på kvaliteten på synstest på specsavers, de er like dyktige. Hatt mange nøye undersøkelser der. Glass er like dyrt som andre steder. 

Anonymkode: 33ca2...7d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

mine glass alene koster over 6000kr, jeg er nærsynt med over 4 på begge øyne, jeg har sjeling som korrigeres, skjeve hornhinner og alderssyn på lesefeltet.. I tillegg må de byttes etterhvert som lesefeltet endres med alderen, så ja - briuller er dyrt for oss som trenger det. 

Anonymkode: 5a5e9...552

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posca-tusjer er ikke bare «vanlige tusjer», man kan tegne på alle slags materialer med dem - stoff, steiner osv. Så det er ikke bare «et dyrt merke». Jeg skjønner godt at barn ønsker seg dem. Jeg har kjøpt både til meg selv og til gaver på ARK når det er 40%. De varer lenge.

• Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt er dyrt i dag! Vær glad for at 8-åringen har en ønskeliste, selv om mye av den er altfor dyrt. Den kan brukes som en pekepinn på hva barnet liker. En må ikke kjøpe fra ønskelisten! 

Synes du har fått mange gode forslag. 

Anonymkode: 5a1ba...04a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir sjokkert over folk i denne tråden her som kaller en 8-åring bortskjemt, klager på at barnet ikke har begrep om økonomi og foreslår å lære barnet om økonomi. Altså hva fader? Tror dere denne 8-åringen ønsker seg disse tingene fordi hun vil være jævlig eller hva er greia? Selvfølgelig har ikke en 8-åring begrep om økonomi, hun er et barn. Heldigvis at ikke 8-åringen sitter å tenker på andres budsjett når hun ønsker seg ting, for det er jo nettopp det dette er, en ønskeliste. Er helt imot forslaget om å snakke med 8-åringen om at ts ikke har råd og uførhet osv, det er ikke et ansvar man skal legge over på en 8-åring. Vedder på at 8-åringen blir glad bare hun får noe av det som står på listen, om så det bare er en fargeblyant. 

Anonymkode: 2b304...d91

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barn blir som oftest glade for det meste. Man kan finne billigere ting om man bestiller på nett. Hvis man googler kan man finne rabattkoder til diverse nettbutikker som gjør at man sparer litt. OBOS og andre foreninger har diverse rabattordninger for medlemmer. Hvis du har trumf- konto- kan du overføre beløp du har tjent til din egen konto. Blir fort noen hundrelapper å hente ut over et par måneder. 

Det er rimeligere butikker som også selger leker som Flying tiger og Tgr. Kjøpte selv rimelig bursdagsgave til eget barn der. Ting som sikkert hadde kostet 700kr på en lekebutikk, kostet 70kr der. 

Ellers er det folk som gir bort og selger mye fint på Finn. Noen selger helt nye ting, som ikke er åpnet en gang. Kanskje de har fått to av det samme i gave for eksempel. 

Alt har blitt dyrt for alle nå. Eventuelt kan du høre med noen andre i familien om å spleise på noe. Eller gi gavekort/ tilskudd til noe. 

Anonymkode: d6c3f...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Briller er ofte svindyrt. De færreste kan kjøpe briller på nille. Å gå med feil Briller er skadelig for øyet også. Det er glassene som er dyre, derfor er det villedende med reklame fra specsavers om at det bare koster sånn og sånn, innfatning kan man få billig. Men kan bli mange tusen for glass.

Anonymkode: 33ca2...7d9

Ja det koster helt sinnsykt mye. For det første må man vite hvilken styrke man bruker. Synsundersøkelse koster oppunder 1000kr. Dette er også viktig å gjøre jevnlig siden synet gjerne forandrer seg. Jeg har forskjellig styrke på hvert øye, i tillegg til skjeve hornhinner. I tillegg har jeg dårlig lesesyn, som stadig blir verre. Derfor trenger jeg progressive briller. 

Ofte kommer det opp tilbud på for eksempel Brilleland som høres veldig flott ut. Trenger egentlig å få skiftet ut både briller og glass. Men når jeg spør om totalpris, så må de plotte inn ditt og datt og bla bla, og bare glassene koster over 4000kr for rimeligste variant pluss selve brillene til flere tusen. I tillegg kommer tilpasning etc, og eventuell forsikring. 

Så alle kan ikke bare kjøpe briller på Nille nei. 

Anonymkode: d6c3f...baa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle barn ønsker seg posca-tusjer nå. Hvis man ikke kan ønske seg til jul en gang, hva skal man da ønske seg og når, for ikke å være bortskjemt? 

Anonymkode: 75200...844

Åh, er det Posca-tusjer. Gøy at de er blitt populære igjen da, men how? YouTube? Tiktok? Noe spesielt de bruker det til? Vi brukte de til å tegne på russeklær for 20 år siden. 😆

Anonymkode: 4ff11...e23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts får mange velmenende løsninger. Men det såre ved å aldri ha penger til å gi de man er glad i det de ønsker seg, det kommer man ikke bort fra. 

Anonymkode: 0fa95...47d

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest svarene, men kunne du f. eks slått deg sammen med datteren din i gave til barnet? 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får kjøpt pocha tusjer til 179-250 kr. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Åh, er det Posca-tusjer. Gøy at de er blitt populære igjen da, men how? YouTube? Tiktok? Noe spesielt de bruker det til? Vi brukte de til å tegne på russeklær for 20 år siden. 😆

Anonymkode: 4ff11...e23

Ts har ikke svart på hvilke tusjer det er. Men det er mye utrivelige svar tidligere i tråden så jeg skjønner henne godt. 

Anonymkode: 4a620...447

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skriver ikke noe om hva budsjettet ditt er, men tolker det som at du kanskje ikke har for mye å gi. jeg ville da kjøpt x antall av disse fargeblyantene. 40kr stk, 5 stk som er ønsket. Spørsmålet er jo har du råd til 5x40 = 200kr, eller kjøp evt. 2-3 stk av dem.

Da får barnet en gave, som også står på ønskelisten.

Verden er blitt dyrere. En grunn for at mange ikke kan gi like mye nå som før. Og det er helt greit det. Det er tanken som teller.

Anonymkode: babd3...da0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du skriver ikke noe om hva budsjettet ditt er, men tolker det som at du kanskje ikke har for mye å gi. jeg ville da kjøpt x antall av disse fargeblyantene. 40kr stk, 5 stk som er ønsket. Spørsmålet er jo har du råd til 5x40 = 200kr, eller kjøp evt. 2-3 stk av dem.

Da får barnet en gave, som også står på ønskelisten.

Verden er blitt dyrere. En grunn for at mange ikke kan gi like mye nå som før. Og det er helt greit det. Det er tanken som teller.

Anonymkode: babd3...da0

Veldig enig. Det går fint an å lært seg at noen ting må man samle på over tid 

Anonymkode: 4a620...447

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (14 timer siden):

Åssen går det virkelig ann å sitte i ett så elendig uføre ?? Da regner jeg med du kjøpte briller på Nille og brukt vaskemaskin , det gjør nemlig mange , og de syter ikke av hvor dårlig råd de har heller ! 

Stakkars barnebarn , en ussel 1000 lapp kan du ikke avse ?? Da lurer jeg på åssen du prioriterer pengene dine ? 

Hvordan går det an å behandle mennesker som du gjør? Det er ikke vits i å kjøpe billige briller på nille om ikke de brillene hjelper for hn. Hn hadde nok gjort det om hn kunne. Det må da virkelig du også skjønne.  

Anonymkode: 88df5...0f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hactar skrev (2 timer siden):

Det blir litt som å klandre folk for å bruke rullestol når det er så mye billigere med stylter. 

Godt sagt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts får mange velmenende løsninger. Men det såre ved å aldri ha penger til å gi de man er glad i det de ønsker seg, det kommer man ikke bort fra. 

Sant det.

Anonymkode: 5cd50...b17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er ufør og har lite å rutte med. Jeg feirer alltid jul sammen med datteren min og hennes familie. Min datter vet godt at jeg har dårlig råd og derfor har hun aldri bedt om noen ting, annet enn litt praktisk bistand og barnevakt. Det bidrar jeg gjerne med :) I år har jeg ekstra dårlig råd fordi jeg var så uheldig og ødela brillene mine i forrige måned, i tillegg til dette tok vaskemaskinen kvelden i starten av denne uka. Dette har faktisk kostet meg hele bufferkontoen min. 

Jeg var innom datteren min i dag tidlig og hun viste meg ønskelista til barnebarnet mitt. Hun ønsker seg veldig mye forskjellig, men alt er veldig dyrt. Jeg tok det billigste på lista, som var tusjer og fargeblyanter av ett spesielt merke. Og en tegnebok. Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye? Og hva koster det egentlig å ha barn i dag?! Jeg føler meg veldig liten som ikke har råd til å kjøpe en eneste ting på gavelista til mitt eneste barnebarn. 

Anonymkode: ac16e...aa4

Ja, litt ordentlige merker er ganske dyrt. 

Det som er synd, er at datteren din, som vet at du har dårlig råd, ikke tipset deg om slike gaveønsker før alle tilbudene i forrige uke. 
Da var det jo mulig å kjøpe tegnebøker, tusjer og fargeblyanter til 40%. 
Ofte er det jo mye å spare på å kjøpe sett med fargeblyanter, og ikke enkeltfarger. Siden enkeltfargene gjerne koster 30-40kr pr, mens et sett med 12-14 blyanter koster 200-250kr. 

Mitt tips, er at du sier ifra til datteren din om at du ikke kjøper alt på lista, men bare noe av det. (Som tegnebok og en eller to av fargeblyantene.) Og så sjekker du litt i nettbutikker om du finner et tilbud et sted. Selv om det altså var tilbud "over alt" forrige uke, så kan det jo være at det fortsatt er noen som har.

Anonymkode: 9a28c...3a1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette trodde jeg skulle koste ett par hundre kroner. Men på bokhandelen så jeg at bare tusjene koster 500kr, fargeblyanter var 35-40kr stykke, og hun ønsker seg 5 ulike farger. Tegneboka kostet heller ikke lite :( Tror dette kan komme på bortimot 1000kr. Det er jo hinsides all fornuft??! Hvordan kan tusjer og farger koste så mye?

Først og fremst. Du må handle etter lommeboka. Sett en sum du har råd til, også holder du deg til den summen. Ønskeliste er ei ønskeliste, og ikke ei bestilling.

Høres ut som at barnet er seriøs når det kommer til tegning, og det er vel og bra. Dyre blyanter er dyre fordi de er av høyere kvalitet. De knekker mindre, og de inneholder mer pigment. De er også lettere å bruke når man skal blande farger. Pga mer pigment, så er de ikke så mye dyrere i bruk.

Jeg tegner og maler selv, og jeg kjøper denne kvaliteten hvis jeg skal ha noe, og det flere grunner til det. Først og fremst har jeg råd til det. Det er én ting som er lurt å være obs på, og det er at noen av disse fargene i kunstnerkvalitet ofte inneholder giftstoffer, og de er ikke egnet på barn i den alderen. Det gjelder ikke alle farger, men det er noe du bør sjekke ut før du kjøper.

Angående tegneboka? Ja, de kan koste litt, spesielt hvis man ønsker en man kan ta vare på. Det finnes billigere alternativer, som f.eks hos Lyreco.

Hvis du skriver hva barnet ønsker deg, skal jeg hjelpe deg med å finne de beste prisene, og eventuelt gode alternativer.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...