Gå til innhold

Så lei av folk som klager på at de blir kansellert!

Memorangen

Anbefalte innlegg

Under « covid perioden» var det mye av det som folk kaller kansellert. De som var kritiske, ikke ville ta vaksinen etc. kunne miste jobber, bli skjelt ut og det var« greit» å hetse de som ikke ville ta vaksinen i media. Så en gruppe mennesker ble hetset og  « forfulgt»pga. en sprøyte de ikke ønsket å ta. Man må vite hvordan man later som man er akkurat indoktrinert nok til å passe inn i samfunnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Summertime2 skrev (3 minutter siden):

Under « covid perioden» var det mye av det som folk kaller kansellert. De som var kritiske, ikke ville ta vaksinen etc. kunne miste jobber, bli skjelt ut og det var« greit» å hetse de som ikke ville ta vaksinen i media. Så en gruppe mennesker ble hetset og  « forfulgt»pga. en sprøyte de ikke ønsket å ta. Man må vite hvordan man later som man er akkurat indoktrinert nok til å passe inn i samfunnet..

Jeg har liten respekt for _meningene_ til anti-vakserene. Men jeg har stor respekt for deres rett til å ytre dem.

De siste 10 årene har vi sett fremvoksten av en illiberal og moralistisk venstre-side inspirert av USA. Det skremmer meg. Når jeg var ung var det høyre-sida som ville undertrykke andres meninger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artikkel i VG for en tid tilbake (1-3 år siden?) hvor norske journalister (anonymt) sa rett ut at de ikke tørr å skrive og si det de mener. Tenk litt over det. Journalister tørr ikke. Det er jo jobben deres å gjengi hva som har skjedd, så nærme sannheten som mulig.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MannenFraMars skrev (42 minutter siden):

Jeg har liten respekt for _meningene_ til anti-vakserene. Men jeg har stor respekt for deres rett til å ytre dem.

De siste 10 årene har vi sett fremvoksten av en illiberal og moralistisk venstre-side inspirert av USA. Det skremmer meg. Når jeg var ung var det høyre-sida som ville undertrykke andres meninger.

Du ville kanskje fått et annet inntrykk av «anti-vaksere», dersom de forskerne og legene som var skeptiske til akkurat dennne vaksinen hadde fått snakke. De som ønsket å formidle sine meninger fikk ikke delta i programmer og diskusjoner, og mange turte ikke si noe. I stedet inviterte tv2 charter-Svein til å delta. Dette var en enkel måte å polarisere debatten på, og få de kritiske til å holde munn. Lettere å få folk som stiller spørsmål ved vaksinen å virke dumme når en ekstrem realitydeltaker representerer dem, enn en lege/forsker eller annen med relevant erfaring. Ungdom som ble intervjuet under pandemien, var ærlige om at de ikke turte å stille spørsmål ved vaksinen, nettopp av frykt for å bli sett på som dumme. Det finnes mange måter å kansellere på, som ikke er så åpenlyse. Og det at debatter polariseres, gjør at de som egentlig ikke er ekstreme i sitt syn, blir sett på som det, hvis de stiller spørsmål. Skremmende utvikling. Kritiske spørsmål er enormt viktige viktige i et demokratisk samfunn, rart at ikke flere forstår det.

Det samme gjelder lgbtq+ debatten. I frykt for å bli sett på som lite tolerant og i mot homofile, er mange redde for å si sin mening om f.eks. kjønnsidentitet og kjønnsbekreftende behandling/operasjoner. Flere meninger og kampsaker legges til, uten at folk tør å si imot, i frykt for å virke intolerante.

Ved å ikke kunne debattere på en normal måte, der flere meninger er velkommen, blir ytterkantene mer og mer ekstreme. Dette skjer ikke kun i USA.

Endret av Tartufo
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie K skrev (40 minutter siden):

Det var en artikkel i VG for en tid tilbake (1-3 år siden?) hvor norske journalister (anonymt) sa rett ut at de ikke tørr å skrive og si det de mener. Tenk litt over det. Journalister tørr ikke. Det er jo jobben deres å gjengi hva som har skjedd, så nærme sannheten som mulig.

Dette gjelder ikke kun journalister. Fagfolk og andre høyt utdannede personer, med relevante meninger og spørsmål, tør heller ikke snakke fritt i enkelte saker. Skremmende!

Endret av Tartufo
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 timer siden):

Dette gjelder ikke kun journalister. Fagfolk og andre høyt utdannede personer, med relevante meninger og spørsmål, tør heller ikke snakke fritt i enkelte saker. Skremmende!

Dette gjelder over hele linja. Handler ikke om at folk er redde for å bare publisere eller uttale seg om såkalt "politisk korrekte" saker. Fagfolk er både engstelige for hets, sosiale sanksjoner og misbruk av den kunnskapen de ønsker å formidle. Likevel kommer vi ikke særlig langt når kompetente fagpersoner med kompetanse på feltet bare sitter og publiserer i sine egne profesjonstidsskrifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...