Memorangen Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 https://www.vg.no/nyheter/i/bmjPOd/unge-frykter-aa-bli-kansellert Enda en artikkel idag om at "woke-kulturen" gjør at folk ikke tør å si meningene sine. Kommentarfeltet er som forventet fullt av (hovedsaklig) menn som sier at de omtrent ikke kan si noe uten å bli stemplet som rasist, kvinnehater, homo-hater++ Og om du ikke elsker Palestina så det også feil. For det første syns jeg hele dette greiene er altfor polarisert. Man trenger vel ikke elske Palestina for å mene at folkemord er feil. Som et eksempel. Men det jeg tror (og dette er min mening) er at mange skylder på "woke" for at de nå ikke kan ha de diskriminerende, kvinnehatende, bakstreverske, homohatende, rasistiske meningene sine lenger uten å få motbør. I gamle dager var det ganske mange meninger som var greit å ha uten at noen leet på et øyelokk. Folk ble kalt evneveik, svarting, homofili var vel knapt synlig og ble iallfall ikke akseptert. Da kunne disse menneskene utfolde seg fritt med sitt rasistiske og diskriminerende tankegods. På samme måte tror jeg enkelte liker Trump fordi han gjør at sånn oppførsel er greit (igjen). Plutselig er åpenlys mobbing helt ok. Forventer disse menneskene at ingen skal si dem imot? Jeg har selv enkelte meninger som kanskje ikke er spesielt politisk korrekte, er f eks meget skeptisk til religion men jeg respekterer likevel andres religion. Jeg er fullt klar over at f eks menn fra en del muslimske land kan ha et annet kvinnesyn (og var det ikke et år alle overfallsvoldtektene var menn med utenlandsk bakgrunn?). Dette betyr likevel ikke at jeg har noe imot muslimer/innvandrere generelt, og kjenner mange veldig veldig hyggelige muslimer. Har aldri tenkt tanken at jeg har blitt kansellert fra å prate om disse tingene. Jeg klarer ikke helt å se hva konkret det er folk ikke kan snakke om? 6 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg synes hun har helt rett her. Det er ikke mye ytringsrom i en del miljøer. Yngre mennesker er reddere for å gjøre seg upopulære og bli fryst ut, naturlig nok. Da jeg vokste opp var alt annet enn å være for høy innvandring for eksempel et tabu å si høyt. Samtidig så er det jo en mening mange har, også blant yngre. Er man ikke venstreliberal kan det ofte være enklere å holde kjeft. Nå tror jeg dog det har snudd litt da de som er unge nå er mer høyrevridde. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest431 Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Forstår kommentaren godt jeg. Det er faktisk ikke bare å ytre sine meninger i dag. Hele debatten har blitt totalt polarisert, uansett hva man diskuterer. Man er enten sort eller hvitt. Det finnes ikke gråtoner lengre. Selvfølgelig er det drepen for enhver ytring. (Så lenge ikke den gjengse meningsmann er enig da ) 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Snork. Bare repetering av gamle poenger i nåtidens kjedeligste og mest fordummende samfunndebatt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 6. desember 2024 #5 Del Skrevet 6. desember 2024 Memorangen skrev (17 timer siden): Forventer disse menneskene at ingen skal si dem imot? Å si noen imot er ikke det samme som å kansellere noen. Kansellere noen er en typisk autoritær taktikk som blir brukt til å ødelegge livet til de som tenker "feil" og hører derfor ikke hjemme i et liberalt samfunn. Det er også en dårlig taktikk for å stoppe rasisme. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 6. desember 2024 Camlon skrev (5 timer siden): Å si noen imot er ikke det samme som å kansellere noen. Kansellere noen er en typisk autoritær taktikk som blir brukt til å ødelegge livet til de som tenker "feil" og hører derfor ikke hjemme i et liberalt samfunn. Det er også en dårlig taktikk for å stoppe rasisme. Men hvordan blir de kansellert da? Hva menes egentlig med det? Og hva konkret er det folk føler de ikke kan snakke om? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lurium Skrevet 6. desember 2024 #7 Del Skrevet 6. desember 2024 En må ha med seg hodet hvis en deltar i samfunnsdebatter. Hvis en har konservative holdninger, bør en være varsom med hva man sier på sosiale media. Mange arbeidsgivere er per default liberale/progressive som f.eks. for forskerstillinger og undervisning på høyskole- og universitetsnivå. Det samme gjelder saksbehandlere i HR i større bedrifter, og ansettelsesfirma, som ofte er kvinner med utdannelsesbakgrunn fra humaniora. Skjønner godt at spesielt unge menn, som alltid har tendert mot et mer darwinistisk syn på samfunn, velferdsstat og karriere, kan føle at konsekvensen av å lufte meningen sin i det offentlige kan sees på som en munnkurv. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 6. desember 2024 #8 Del Skrevet 6. desember 2024 Memorangen skrev (2 timer siden): Men hvordan blir de kansellert da? Hva menes egentlig med det? Og hva konkret er det folk føler de ikke kan snakke om? Et eksempel på kansellering er at de ringer arbeidsplassen og prøver å få kritikeren til å bli sparket. Hva man ikke kan prate om varierer fra samfunn til samfunn. Poenget mitt er at det ikke hører hjemme i et liberalt samfunn. Folk bør få lov til å ytre sine meninger, så lenge de utrykker sine meninger på en respektfull måte. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 6. desember 2024 Camlon skrev (46 minutter siden): Et eksempel på kansellering er at de ringer arbeidsplassen og prøver å få kritikeren til å bli sparket. Hva man ikke kan prate om varierer fra samfunn til samfunn. Poenget mitt er at det ikke hører hjemme i et liberalt samfunn. Folk bør få lov til å ytre sine meninger, så lenge de utrykker sine meninger på en respektfull måte. Det er jeg enig i, men dette har jeg aldri hørt om at har skjedd i Norge. Skjer dette virkelig? At folk får sparken for meningene sine? Jeg hører jo om varslere som får sparken, men det tenker jeg er noe annet. Jeg skjønner ikke at folk kan synes at dette er et problem i Norge. I Russland ja. I Nord Korea ja. Men i Norge? Nei, 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6. desember 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 6. desember 2024 Lurium skrev (1 time siden): En må ha med seg hodet hvis en deltar i samfunnsdebatter. Hvis en har konservative holdninger, bør en være varsom med hva man sier på sosiale media. Mange arbeidsgivere er per default liberale/progressive som f.eks. for forskerstillinger og undervisning på høyskole- og universitetsnivå. Det samme gjelder saksbehandlere i HR i større bedrifter, og ansettelsesfirma, som ofte er kvinner med utdannelsesbakgrunn fra humaniora. Skjønner godt at spesielt unge menn, som alltid har tendert mot et mer darwinistisk syn på samfunn, velferdsstat og karriere, kan føle at konsekvensen av å lufte meningen sin i det offentlige kan sees på som en munnkurv. Men hva er disse meningene som de ikke kan ytre? Jeg klarer ikke å se hva de helt konkret er? Det er aldri noen som svarer på det. 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 6. desember 2024 #11 Del Skrevet 6. desember 2024 Memorangen skrev (1 time siden): Det er jeg enig i, men dette har jeg aldri hørt om at har skjedd i Norge. Skjer dette virkelig? At folk får sparken for meningene sine? Jeg hører jo om varslere som får sparken, men det tenker jeg er noe annet. Jeg skjønner ikke at folk kan synes at dette er et problem i Norge. I Russland ja. I Nord Korea ja. Men i Norge? Nei, Jeg husker at Ole Jørgen Arnfindsen mistet jobben i Veritas fordi han var kritisk til innvandring. Det finnes sikkert flere eksempler. Ellers googler jo arbeidsgivere alle søkere, og dersom det viser seg at du har ekstreme meninger, havner søknaden din i søppelbøtta. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camlon Skrevet 6. desember 2024 #12 Del Skrevet 6. desember 2024 Memorangen skrev (1 time siden): Det er jeg enig i, men dette har jeg aldri hørt om at har skjedd i Norge. Skjer dette virkelig? At folk får sparken for meningene sine? Jeg hører jo om varslere som får sparken, men det tenker jeg er noe annet. Jeg skjønner ikke at folk kan synes at dette er et problem i Norge. I Russland ja. I Nord Korea ja. Men i Norge? Nei, Det har skjedd i Norge også https://www.nrk.no/vestland/fikk-sparken-etter-a-ha-ytret-seg-om-transpersoner_-_-sterke-reaksjoner-jeg-ikke-forstar-1.16354986 Det er mer vanlig i land med svakere ytringsfrihet som Kina og land med svakere stillingsvern som USA, men det finnes andre måter å straffe noen for deres meninger og det er langt flere trusler enn faktiske oppsigelser. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 7. desember 2024 Rick skrev (11 timer siden): Jeg husker at Ole Jørgen Arnfindsen mistet jobben i Veritas fordi han var kritisk til innvandring. Det finnes sikkert flere eksempler. Ellers googler jo arbeidsgivere alle søkere, og dersom det viser seg at du har ekstreme meninger, havner søknaden din i søppelbøtta. Nå vet jeg ingenting om den saken og når det skjedde, men ekstremister har vel aldri blitt ta så godt imot uansett. Og det er det nå en grunn til. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 7. desember 2024 Camlon skrev (11 timer siden): Det har skjedd i Norge også https://www.nrk.no/vestland/fikk-sparken-etter-a-ha-ytret-seg-om-transpersoner_-_-sterke-reaksjoner-jeg-ikke-forstar-1.16354986 Det er mer vanlig i land med svakere ytringsfrihet som Kina og land med svakere stillingsvern som USA, men det finnes andre måter å straffe noen for deres meninger og det er langt flere trusler enn faktiske oppsigelser. Nå står det jo i artikkelen at dette er en unik sak, så hvordan dette skal representere et samfunnsproblem skjønner jeg ikke. Og jobbet hun ikke for en privat ordinasjon som handler om i inkludering? Høres ut som en veldig spesiell sak. Det er jo ikke sånn at du kan si og gjøre hva som helst uten at det får konsekvenser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 7. desember 2024 #15 Del Skrevet 7. desember 2024 Man kan ha ganske "upopulære" meninger uten å bli kansellert altså, men når man måååå rope veldig høyt om tema man vet er betente eller følsomme, har man ingen grunn til å bli overrasket over at de rundt gir en eller annen form for sosiale sanksjoner. Man kan løfte blikket bort fra en metadebatt hvor man alltid skal diskutere hvorfor man skal bli kansellert/oppleve konsekvenser av ytringene sine og over til konsekvensen de rundt får dersom man åpner opp for skadelige debatter. Dersom hun i hovedinnlegget ble kansellert fordi hun ganske tydelig gikk offentlig mot verdigrunnlaget til arbeidsplassen sin, har nok arbeidsplassen det de mener er sitt grunnlag til å sanksjonere slik de gjør. Å skulle ytre seg negativt mot folkegrupper i hytt og gevær bare fordi man ønsker å i teorien kunne gjøre det uten å kanselleres går fremdeles på bekostning av gruppene det gjelder og jeg tenker dette bare er et eksempel på noen som ikke har forstått at man har ansvar ovenfor medmenneskene sine, ingen ytringsplikt om alt og alle og ikke minst at skadelig retorikk også kan få konsekvenser for den som forsøker seg på det - og ikke bare for de hun ytret seg om. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet 7. desember 2024 #16 Del Skrevet 7. desember 2024 Memorangen skrev (13 timer siden): Det er jeg enig i, men dette har jeg aldri hørt om at har skjedd i Norge. Skjer dette virkelig? At folk får sparken for meningene sine? Jeg hører jo om varslere som får sparken, men det tenker jeg er noe annet. Jeg skjønner ikke at folk kan synes at dette er et problem i Norge. I Russland ja. I Nord Korea ja. Men i Norge? Nei, Den vanlige formen for kansellering i Norge er at foredrag plutselig blir avlyst, slik som her: https://www.nettavisen.no/okonomi/foredrag-ble-plutselig-avlyst-apenbart-en-kampanje/s/5-95-1311679 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 7. desember 2024 Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden): Den vanlige formen for kansellering i Norge er at foredrag plutselig blir avlyst, slik som her: https://www.nettavisen.no/okonomi/foredrag-ble-plutselig-avlyst-apenbart-en-kampanje/s/5-95-1311679 Ja men det stod også at det var påmeldt mellom 10-20 personer til dette foredraget så det kan ha vært andre ting som gjorde det. Men i utgangspunktet enig i at dette er en form for kansellering. Nå kjenner jeg ikke til dette mennesker og meningene hans, men han hadde tydeligvis allerede hatt et foredrag for fullt hus. Og så blitt invitert på nytt der det bare var 10-20 påmeldte. Så sånn sett er han vel heller en som faktisk får lov til å ytre meningene sine. Ikke alle får holde et foredrag for fullt hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet 7. desember 2024 #18 Del Skrevet 7. desember 2024 Memorangen skrev (14 minutter siden): Ja men det stod også at det var påmeldt mellom 10-20 personer til dette foredraget så det kan ha vært andre ting som gjorde det. Men i utgangspunktet enig i at dette er en form for kansellering. Nå kjenner jeg ikke til dette mennesker og meningene hans, men han hadde tydeligvis allerede hatt et foredrag for fullt hus. Og så blitt invitert på nytt der det bare var 10-20 påmeldte. Så sånn sett er han vel heller en som faktisk får lov til å ytre meningene sine. Ikke alle får holde et foredrag for fullt hus. Nå var det bare ett eksempel, så ikke heng deg opp i det. Her er et annet: https://www.vg.no/nyheter/i/abE73M/kulturhuset-stopper-arrangement-foeler-oss-ikke-velkommen-til-aa-snakke-aapent Kansellering handler ikke om å ikke få ytre meningene sine i det hele tatt, men om å bli ekskludert på grunn av dem. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannenFraMars Skrevet 7. desember 2024 #19 Del Skrevet 7. desember 2024 Havtorn skrev (41 minutter siden): Man kan løfte blikket bort fra en metadebatt hvor man alltid skal diskutere hvorfor man skal bli kansellert/oppleve konsekvenser av ytringene sine og over til konsekvensen de rundt får dersom man åpner opp for skadelige debatter. Jeg tror ikke at det finnes skadelige debatter. Diskuter gjerne vaksiner, innvandring, abort, woke, fascisme, prostitusjon. Tanken om at vi skal og må fortie det som er vanskelig eller sårende finner jeg usmakelig. Tror du at tante Olga slutter å hate innvandrere hvis vi nekter henne adgang på eldresenteret? Det tror ikke jeg. Tror du at hvis Sverige hadde lagt enda mer lokk på innvandrerdebatten så hadde Sverigedemokratene aldri oppstått? Det tror ikke jeg. Sitat Dersom hun i hovedinnlegget ble kansellert fordi hun ganske tydelig gikk offentlig mot verdigrunnlaget til arbeidsplassen sin, har nok arbeidsplassen det de mener er sitt grunnlag til å sanksjonere slik de gjør. «Verdigrunnlaget til arbeidsplassen» gir meg gåsehud. Hvorfor har en arbeidsplass et verdigrunnlag? Det er en organisasjon som skal pleie syke mennesker, bytte dekk på bilen din, produsere lenestoler. Om jeg er hindu, homo, kommunist, eller mot abort kan arbeidsgiver holde seg langt unna så lenge jeg gjør jobben min. Sitat Å skulle ytre seg negativt mot folkegrupper i hytt og gevær bare fordi man ønsker å i teorien kunne gjøre det uten å kanselleres går fremdeles på bekostning av gruppene det gjelder og jeg tenker dette bare er et eksempel på noen som ikke har forstått at man har ansvar ovenfor medmenneskene sine, ingen ytringsplikt om alt og alle og ikke minst at skadelig retorikk også kan få konsekvenser for den som forsøker seg på det - og ikke bare for de hun ytret seg om. Ytringsfrihet eksisterer _kun_ for å beskytte upopulære utsagn. Tenk på det, 13-åringen som argumenterer for fred og mot krig trenger ikke eksplositt ytringsfrihet fordi det hun sier møter ingen motstand og ingen sanksjoner. Det er sure tante Olga som sier at vi overreagerer mot Covid som trenger ytringsfrihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 7. desember 2024 Forfatter #20 Del Skrevet 7. desember 2024 Morgan Le Fay skrev (12 minutter siden): Nå var det bare ett eksempel, så ikke heng deg opp i det. Her er et annet: https://www.vg.no/nyheter/i/abE73M/kulturhuset-stopper-arrangement-foeler-oss-ikke-velkommen-til-aa-snakke-aapent Kansellering handler ikke om å ikke få ytre meningene sine i det hele tatt, men om å bli ekskludert på grunn av dem. Ja dette var litt spesielt. Den trans/kjønnsskifte-debatten er veldig betent. Synd at det skal være så polarisert, enten er man for eller mot. Litt som i usa, der mange mener at folk som skifter kjønn og opererer utelukkende har psykiske problemer som burde vørt løst på andre måter. Om man kan diskutere dette på en nyansert måte der det kommer fram at noen ganger kan det være sånn, men som oftest ikke, er det noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå