Gå til innhold

Lavere kolesterol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist forhøyet kolesterol. Det er ikke urovekkende høyt, men noe høyere enn ønsket. Legen sier at det kun er endringer i livsstil for å få det ned. Har lest en del når det kommer til kosthold, men lurer på om det er noen her som har fått ned kolesterolet effektivt? Hva gjorde du?

Anonymkode: 1f7f0...961

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte en boks niacintilskudd. Da jeg begynte å spise av boksen, var kolesterolet innenfor anbefalt nivå på bare tre uker for min del.

Jeg valgte å prøve niacin først, siden jeg ikke liker tanken på å stappe innpå Statiner i hytt og gevær. 

Sitat

Studier har vist at behandling med niacin 1g x 3 av både friske frivillige og pasienter med hyperlipedemi senker serum triglyseridene med 25-30 % og serum kolesterol med 10-15 % (2,3). Niacin gir en reduksjon av LDL og VLDL og en moderat stigning av HDL. Endringene kan observeres etter omlag en ukes behandling.

Kilde: https://svelic.se/utredning/?id=5-124

Anonymkode: 7a735...d0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjøpte en boks niacintilskudd. Da jeg begynte å spise av boksen, var kolesterolet innenfor anbefalt nivå på bare tre uker for min del.

Jeg valgte å prøve niacin først, siden jeg ikke liker tanken på å stappe innpå Statiner i hytt og gevær. 

Takk for tips

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med statiner, men skal du unngå reseptbelagte greier (slik du tilsynelatende skal) er niacin absolutt et bra forslag. Vita ProAktiv (det lyseblå) fremfor det du bruker av smør/margarin i dag har god effekt for mange. Jeg er klar over at mye "hjertevennlig" og "kolsterolvennlig" er mest gimmick, men den har reell effekt. Og det er da ikke mindre dårlig kolesterolmessig enn alternativene, det er heller en fordel for kolesterolet å bruke ganske mye. Den vanlige grønne "Hjertego'" har ikke tilsvarende virkning.

Sånn generelt bør du være klar over at inntak av kolesterol gjennom mat ikke er en særlig viktig årsak til høyt kolesterol. Det har en viss innvirkning, men den er mye mindre enn man lenge trodde. Et eksempel er at man advarte voldsomt mot eggeplomme for de (oss) med høyt kolesterol, fordi eggeplommer er smekkfulle av kolesterol. Spiser du veldig mye mat med høye kolesterolnivåer kan det for all del spille en rolle for eget kolesterol også, men i praksis er det ikke så sterk sammenheng. Det meste av kolesterolnivået i blodet ditt skyldes andre ting enn mengden kolesterol du inntar gjennom mat.

Det må likevel ikke forveksles med at ikke kosthold betyr særlig for kolesterol. Det gjør det helt klart, og mettet fett er sannsynligvis der det er aller mest å hente. Høyt inntak av mettet fett øker nivåene av dårlig kolesterol og reduserer nivåene av godt kolesterol. Røyking er også skikkelig dårlig for kolesterolnivåene (i tillegg til alt mulig annet det ødelegger). Så det litt kjedelige svaret nok er at et typisk sunnere kosthold, som er bra for alt mulig rart, er best også for kolesterolet. Men det er mettet fett du først og fremst bør begrense. F.eks. magrere kjøtt og ost, og en gang iblant erstatte det med noe annet.

Anonymkode: 2938f...fe3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

mettet fett er sannsynligvis der det er aller mest å hente.

Den "sannheten" der har vel gått ut på dato i dag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for tips

Ikke si til noen at niacin kan kurere høyt kolesterol på en uke. 

Det er over 600.000 nordmenn som går på kolesterolsenkende medisin, og dermed genererer 10sifret omsetning for apotekene. Hvis leger begynner å anbefale folk å spise niacin istedet for statiner, vil noen tape veldig mye penger. Det er ikke bra, så dette holder vi for oss selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...