AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Skrevet 5. desember 2024 Baby er 10 mnd. Har alltid hatt «rare» negler. De fliser seg lett, og vokser litt innover/nedover. Både på hender og føtter. Men siste tiden har flere negler flaket seg, at øverste laget negl løsner på en måte. Som om neglen er knekt, men liksom andre veien og det er topplaget på neglen som faller av. Det som er igjen er jo en veldig tynn og sårbar negl som lett brekker i lengderetning også (gjerne langt ned). Helsesøster mente det ikke var så uvanlig med litt flisete og sprø negler i den aldersgrense. Men kan det være tegn på mangler? Burde jeg bestille legetime pga rare negler? 😅 Noen med erfaring? Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Skrevet 5. desember 2024 Klipper du dem ofte nok? Hvis jeg venter for lenge med å klippe kan jeg se noe tilsvarende hos de minste Anonymkode: 1cd96...953
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klipper du dem ofte nok? Hvis jeg venter for lenge med å klippe kan jeg se noe tilsvarende hos de minste Anonymkode: 1cd96...953 Klipper de ofte ja, har baby som klorer mye når hun koser😅 Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Baby er 10 mnd. Har alltid hatt «rare» negler. De fliser seg lett, og vokser litt innover/nedover. Både på hender og føtter. Men siste tiden har flere negler flaket seg, at øverste laget negl løsner på en måte. Som om neglen er knekt, men liksom andre veien og det er topplaget på neglen som faller av. Det som er igjen er jo en veldig tynn og sårbar negl som lett brekker i lengderetning også (gjerne langt ned). Helsesøster mente det ikke var så uvanlig med litt flisete og sprø negler i den aldersgrense. Men kan det være tegn på mangler? Burde jeg bestille legetime pga rare negler? 😅 Noen med erfaring? Anonymkode: 86e5e...b8c Samle opp noen bilder av neglene i ulike stadier, så du har noe å vise frem til helsesykepleier eller fastlege. Først da kan de forstå hvordan dette ser ut. Se det an til over nyttår om baby ellers fremstår kvikk og grei, og som seg selv. Ammer du? Anonymkode: 4a162...35e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samle opp noen bilder av neglene i ulike stadier, så du har noe å vise frem til helsesykepleier eller fastlege. Først da kan de forstå hvordan dette ser ut. Se det an til over nyttår om baby ellers fremstår kvikk og grei, og som seg selv. Ammer du? Anonymkode: 4a162...35e Ja ammer (ganske mye enda). Lurt med bilder! Takk for tips 😊 Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Skrevet 5. desember 2024 Har dere hatt hånd fot og munn-sykdom? Mine negler fliste seg i månedsvis etter det. Anonymkode: 2aad5...260 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja ammer (ganske mye enda). Lurt med bilder! Takk for tips 😊 Anonymkode: 86e5e...b8c Har baby da mangel på kalsium, så vil jeg tro, merk tro, at du også ville hatt mangel. Men baby kan jo og ha problemer med opptak fra tarmen, men da vil jeg, igjen, tro at dette ville vist seg på flere måter hos baby. Anonymkode: 4a162...35e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Har baby da mangel på kalsium, så vil jeg tro, merk tro, at du også ville hatt mangel. Men baby kan jo og ha problemer med opptak fra tarmen, men da vil jeg, igjen, tro at dette ville vist seg på flere måter hos baby. Anonymkode: 4a162...35e Tja, hverken jeg eller baby har andre symptomer. Jeg har også litt sprø negler på vinterhalvåret, men det har jeg alltid. Tar «ammevitaminer» inkludert kalsium og vitamin d som jo kan være en årsak til kalsiummangel. men skal absolutt nevne det om jeg tar kontakt med helsepersonell pga dette, hvis det ikke bedrer seg. Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har dere hatt hånd fot og munn-sykdom? Mine negler fliste seg i månedsvis etter det. Anonymkode: 2aad5...260 Ja det har vi faktisk! For 5-6 uker siden. Når utslettet var borte fikk hun veldig rar hud der de hadde vært, spesielt rundt neglene. Det er borte nå, men kan jo godt være ettervirkninger av det! Takk for innspill 😊 Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #10 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det har vi faktisk! For 5-6 uker siden. Når utslettet var borte fikk hun veldig rar hud der de hadde vært, spesielt rundt neglene. Det er borte nå, men kan jo godt være ettervirkninger av det! Takk for innspill 😊 Anonymkode: 86e5e...b8c Det var sånn det var hos oss. Noen mister neglene også. Anonymkode: 2aad5...260
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var sånn det var hos oss. Noen mister neglene også. Anonymkode: 2aad5...260 Sånn så neglene mine ut 2 måneder etter sykdommen. Legen min ble litt stresset og tok masse prøver og henviste meg til hudlege. Men de fant ingenting uvanlig. Anonymkode: 2aad5...260
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sånn så neglene mine ut 2 måneder etter sykdommen. Legen min ble litt stresset og tok masse prøver og henviste meg til hudlege. Men de fant ingenting uvanlig. Anonymkode: 2aad5...260 Ah! Da er kanskje dette forklaringen her da. Ligner veldig på sånn neglene hennes er nå. Var det vondt/ubehagelig? Anonymkode: 86e5e...b8c
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #13 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ah! Da er kanskje dette forklaringen her da. Ligner veldig på sånn neglene hennes er nå. Var det vondt/ubehagelig? Anonymkode: 86e5e...b8c Det var ikke så ubehagelig, men tanken på at halve neglen skal falle av er jo ikke så morsom. Jeg støpte gelenegler over for å forsterke neglene. Dere kan evt prøve nailstickers for å holde neglen litt på plass? Anonymkode: 2aad5...260
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #14 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det har vi faktisk! For 5-6 uker siden. Når utslettet var borte fikk hun veldig rar hud der de hadde vært, spesielt rundt neglene. Det er borte nå, men kan jo godt være ettervirkninger av det! Takk for innspill 😊 Anonymkode: 86e5e...b8c Min 2-åring sine negler flaket og fliset helt ekstremt etter første omgang med hånd-fot-munn. Så ut som hele neglen skulle dette av og også sånn at øverste laget av neglen bare løsnet liksom.. Holdt på sånn lenge etter at utslett var borte. Smurte med fuktighetskrem bare og så gikk det seg til etterhvert og noen måneder senere var neglene vanlige igjen. Anonymkode: 39625...dce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå