Gå til innhold

Min bror har brukt mamma sine penger på dødsleiet.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts:

Siden du har vært i kontakt med Tingretten for å få fullmakt til banken for innsyn i din mors økonomi, regner jeg med du har fått brev fra Tingretten om å søke om skifteattest.

Bli registrert i Tingretten som bostyrer slik at det er kun du som får tilgang til din mors dødsbo.

Da er det du som bestemmer hvordan boet skal gjøres opp, både økonomisk og med løsøre/ eiendeler 

Anonymkode: 0feb1...f40

Tror ikke man kan bli bobestyrer for privat skifte uten at noen tar på seg ansvar for gjelden i boet?  

Anonymkode: 97640...9e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener det jeg skrev, det er for utrolig til å være sant. TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem.

Anonymkode: 6077a...354

Mer som at du ikke vet og bare snakker fra stedet der sola ikke skinner.

Svigermor bodde på sykehjem de siste ukene av livet sitt og ingenting skjedde med hennes økonomi i de ukene fordi slikt skjer ikke umiddelbart. Er man ikke umyndiggjort så har man selv kontroll frem til man velger å ikke ha det ved å feks gi fullmakt til noen andre.

Anonymkode: b2904...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke man kan bli bobestyrer for privat skifte uten at noen tar på seg ansvar for gjelden i boet?  

Hei, jeg jobber som saksbehandler i domstolen med nettopp skiftesaker. Det stemmer. Skal man bli det dere kaller "bobestyrer i privat skifte", så må man overta gjeldsansvaret. Og man kan ikke hindre den andre i å også signere på skjemaet som også gjøre den andre to "bobestyrer" på lik linje. 

Hva hun har gjort i live må dere enten løse selv (snakke om det? TS hyrer advokat?) eller gjennom et offentlig skifte. Men et offentlig skifte er dyrt og hvis avdøde ikke hadde noen midler igjen så er det jo heller ikke noe å skifte. TS/begjærende part må betale inn mange titusen (varierer fra domstol til domstol) som sikkerhet for omkostningene i starten når hen begjærer.

Anonymkode: f06f1...ecf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel døde nylig,der pappa hadde ansvar for økonomi,når han døde ble alt av kontoer sperret,var ikke noe pappa kunne gjøre da.Så bruke konto etter noens død høres rart ut.

Anonymkode: 17190...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min onkel døde nylig,der pappa hadde ansvar for økonomi,når han døde ble alt av kontoer sperret,var ikke noe pappa kunne gjøre da.Så bruke konto etter noens død høres rart ut.

Anonymkode: 17190...53a

Det er riktig, men nå ble vel pengene brukt før personen døde

Anonymkode: 32e41...7aa

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LILJES skrev (4 timer siden):

Hun var ikke umyndiggjort, men jeg hadde påbegynt prosessen med å skaffe henne verge, hun hadde kreft som spredte seg til hjernen. Jeg velger å tro at det er min mor som har tatt opp forbrukslån når hun fortsatt var klar, hun hadde klare øyeblikk, men lenge siden hun klarte å gjøre sånt selv. Hun hadde ikke skrevet fremtidsfullmakt, selv om jeg ymta frempå med det for over 1 år siden, min bror syntes det var veldig ufølsom av meg å ville ta dette opp med henne. Han ble også sur da jeg tok ansvaret for begravelsen, og da jeg også kontakta tingretten om å få innsyn i gjeld og formue før han, så forsvant han ut døra på begravelsesbyrået, med ett "mamma var nærmere meg enn deg", siden har jeg ikke snakket med han, og det forstår jeg nå som jeg har fått oversikt over kontoer ol. Hvis dem hadde latt pensjons pengene som var tilgode etter faste utgifter var trukket, så hadde det nok vært nok til begravelsen, men nå så blir jeg mest sannsynlig sittende med gjeld etter begravelsen, for selv om hun ikke har noe fortjener hun mer enn en kommunal begravelse. Og det skal jeg sørge for. 

Søk om gravferds støtte, det er 28 000, det gis til dekke av begravelse der det ikke er noe arv og verdier igjen!

Anonymkode: 98ba2...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener det jeg skrev, det er for utrolig til å være sant. TS vet tydeligvis ikke hva som skjer med økonomien når noen flytter inn på sykehjem.

Dette er da over hodet ikke utrolig. Når man er på sykehjem er det ingen sperre på kontoen. Vi disponerte svigerfars konto fullt ut helt frem til da han døde. Da tok det kun minutter fra legen meldte inn dødsfallet til alt var sperret.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har advokathjelp i noen av forsikringene dine eller for eksempel via fagforening. Det kan komme godt med hvis du velger å kontakte advokat. 

Anonymkode: 972ca...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt min mor på sykehjem og det medførte ingen endring  i disponering av hennes bankkonto. Jeg fortsatt å ha min mors bankkort og ingen kontoer ble sperret før etter hennes død.

Anonymkode: e926b...72c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Søk om gravferds støtte, det er 28 000, det gis til dekke av begravelse der det ikke er noe arv og verdier igjen!

Anonymkode: 98ba2...79e

Det var 22500,- for ett år siden da min mann ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det var 22500,- for ett år siden da min mann ble begravet.

Det er behovsprøvd og man kan få opp til 28.677 kroner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 14.58):

For 1 uke siden så mistet jeg min mor, hun var enslig og på slutten bodde hun på sykehjem og hun var ikke mentalt klar. Min bror og jeg er arvinger, nå viser det seg at hun etterlot seg forbruksgjeld på ca 150 000 Hun eier ingenting av verdi. Som eldst så har jeg tatt ansvaret for begravelsen og kostnadene med den.  Og for å sjekke om hun hadde penger til å dekke gravferden fikk jeg fullmakt fra tingretten om å gå gjennom kontoene hennes. Jeg har fått utskrift fra fra siste tre mnd, og det viser seg at alt hun hadde på kontoer hadde min bror og min svigerinne ført over til egne kontoer, samt endel brukt på nettspill. (Min svigerinne har 3 mil i spillegjeld fra før) . Min mor leide hus sammen med broren min og svigerinne min. Jeg ble på en måte skvise ut av familien grunnet uenigheter med min bror. Han var nærmeste pårørende når hun var syk. Men min mor og jeg hadde ett godt forhold til det siste. Jeg var igang med å skaffe henne økonomisk verge da jeg plutselig fikk beskjed om at hun skyldte penger, men så ble hun brått værre og døde rett etter jeg dro fra sykeleie. Når hun døde fikk dem kun tak i meg og ikke min bror på tlf, så da tok jeg ansvaret for gravferden, regna med det var nok til å dekke begravelsen i hvertfall. Men dengang ei. Min svigerinne har allerede begynt å fordele tingene til mamma uten at jeg er der. Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: dcb64...0d9

Da skal jeg fortelle en helt annen side av saken. Du har jo ikke hatt noe særlig kontakt med  henne på mange år, kun 17.mai og jul hvert år og noen bursdager.  Mor hadde kontakt med sønnen og svigerdatter nesten hver dag i 17 år. Og  bodde sammen det siste året. Dro på ferier sammen og snakket om alt.. på sykehjemmet så tror jeg du besøkte henne 5 ganger, 2 av gangene  så ringte vi deg for at nå må du komme for hun var veldig syk.   Ville tro at dattera besøkte henne oftere da hun fikk kreft, men nei.Du bor maks 5 km i luft linje fra der hun bodde... visst du hadde brydd deg så hadde  du vært der oftere. Du stjal til og med ipaden hennes da hun hadde dødd!! Hun lå i senga så fint sminket og du stjal!! Tok den fra rullatoren og puttet den i veska/posen. Så den aldri igjen. Du nektet for at broren din skulle ha noe med begravelsen å gjøre for det skulle du ta deg av. Ikke rart han bli sinna og såret. Han som kjente henne mest og hadde vært der for henne hele veien gjennom sykdommen. Og ikke kunne ha noe å si i begravelsen hennes?  Derfor gikk han fra det møtet i sinne. Du kom for sent i begravelsen hennes også..

Sønnen fikk penger overført til seg selv lovlig til å betale husleie, strøm og ting som hun måtte trenge på hjemmet. Og hun var helt klar i hode på den tiden.  Han var den nærmeste og naturlig å gjøre det på den måten. Og beskylde oss for å ta opp lån?? Du er ikke helt klok. Og det er du som har fått nesten alt etter henne. Ingen har delt ut tinga uten at du har vært tilstede.. 

Anonymkode: 6d3e0...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da skal jeg fortelle en helt annen side av saken. Du har jo ikke hatt noe særlig kontakt med  henne på mange år, kun 17.mai og jul hvert år og noen bursdager.  Mor hadde kontakt med sønnen og svigerdatter nesten hver dag i 17 år. Og  bodde sammen det siste året. Dro på ferier sammen og snakket om alt.. på sykehjemmet så tror jeg du besøkte henne 5 ganger, 2 av gangene  så ringte vi deg for at nå må du komme for hun var veldig syk.   Ville tro at dattera besøkte henne oftere da hun fikk kreft, men nei.Du bor maks 5 km i luft linje fra der hun bodde... visst du hadde brydd deg så hadde  du vært der oftere. Du stjal til og med ipaden hennes da hun hadde dødd!! Hun lå i senga så fint sminket og du stjal!! Tok den fra rullatoren og puttet den i veska/posen. Så den aldri igjen. Du nektet for at broren din skulle ha noe med begravelsen å gjøre for det skulle du ta deg av. Ikke rart han bli sinna og såret. Han som kjente henne mest og hadde vært der for henne hele veien gjennom sykdommen. Og ikke kunne ha noe å si i begravelsen hennes?  Derfor gikk han fra det møtet i sinne. Du kom for sent i begravelsen hennes også..

Sønnen fikk penger overført til seg selv lovlig til å betale husleie, strøm og ting som hun måtte trenge på hjemmet. Og hun var helt klar i hode på den tiden.  Han var den nærmeste og naturlig å gjøre det på den måten. Og beskylde oss for å ta opp lån?? Du er ikke helt klok. Og det er du som har fått nesten alt etter henne. Ingen har delt ut tinga uten at du har vært tilstede.. 

Anonymkode: 6d3e0...857

And the plot thickens!

Anonymkode: b14cb...d44

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LILJES skrev (På 5.12.2024 den 15.36):

Hun var ikke umyndiggjort, men jeg hadde påbegynt prosessen med å skaffe henne verge, hun hadde kreft som spredte seg til hjernen. Jeg velger å tro at det er min mor som har tatt opp forbrukslån når hun fortsatt var klar, hun hadde klare øyeblikk, men lenge siden hun klarte å gjøre sånt selv. Hun hadde ikke skrevet fremtidsfullmakt, selv om jeg ymta frempå med det for over 1 år siden, min bror syntes det var veldig ufølsom av meg å ville ta dette opp med henne. Han ble også sur da jeg tok ansvaret for begravelsen, og da jeg også kontakta tingretten om å få innsyn i gjeld og formue før han, så forsvant han ut døra på begravelsesbyrået, med ett "mamma var nærmere meg enn deg", siden har jeg ikke snakket med han, og det forstår jeg nå som jeg har fått oversikt over kontoer ol. Hvis dem hadde latt pensjons pengene som var tilgode etter faste utgifter var trukket, så hadde det nok vært nok til begravelsen, men nå så blir jeg mest sannsynlig sittende med gjeld etter begravelsen, for selv om hun ikke har noe fortjener hun mer enn en kommunal begravelse. Og det skal jeg sørge for. 

Når din mor ikke hadde penger, søker du Nav om å få dekt begravelsen, summen du kan få der er ca 28000 det dekker det meste.

Anonymkode: 0ac98...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...