Gå til innhold

Forebygge ressursforsvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet aktivt med å forebygge ressursforsvar hos valpen min siden jeg fikk han. Lar han tygge i fred på tyggebein/holder tyggebeinet, gir enda bedre godbiter når han spiser, og bytter alltid med noe bedre hvis han får tak i noe han ikke skal ha inne. Men ute er det litt verre, det virker som at han febrilsk prøver å få med seg noe, det kan være en kvist, papir eller prøver å gange opp tyggis fra bakken. Hvis jeg prøver å lokke han mot meg med en godbit stivner han i kroppen og stiller seg slik at han kan "motstå" hvis jeg prøver å dra litt i båndet. Hvis jeg lokker enda mer, drar han med seg det han har funnet og bykser fremover og legger seg ned igjen. Akkurat som at han skjønner at når han biter på noe og jeg lokker, så er det han holder på med spennende og må tas med. Godbiten vil han ikke ha, og det spiller ingen rolle hvor verdifull denne er. Og slik holder han på nesten hele turen.. Han drar med seg kvister og alt mulig rart inn, noe som er veldig slitsomt. Noen tips til å få han til å slutte å dra med seg alt han finner? 

Anonymkode: 3c55c...bd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

start tidlig! Det er bra! Finnes nok masse stoff om dette på YouTube ! Mine må legge fra seg baller eller pinner før de går inn. Først må du lære inn "slipp" og det gjøres ofte med å bytte med noe annet. Når det er lært inn, så skal de slippe uansett uten godbit. Skal du trene inn dette, spesielt med valp, hadde jeg trent 10 min hver dag. (evt flere økter utover dagen) Ikke hold på for lenge altså. 
Mine har aldri fått ta med seg ting inn uansett alder. Så der må du bare være leder:) - Får de ta med seg inn en gang så skjønner de ikke bæra hvis de neste gang ikke får lov🙃

Anonymkode: 15725...36c

Skrevet

Regner med at du har tatt fra han ting ute fordi du har tenkt at kvister og annet ikke har høy verdi, og derfor er det ikke et problem? 

En hund som har anlegg for ressursforsvar, kan fort bli beskyttende når de føler at noen prøver å lure vekk det de har. Pinner og annet har fått en høy verdi for ham nå. Selv om han får noe digg i bytte, så vet han at pinnen vil forsvinne om han tar imot godbiten. Regner med at det er derfor han blir skeptisk og mistenksom.

Jeg ville ha slengt noen godbiter på bakken foran han neste gang, også stilt meg med skulderen til og ignorert han så han ikke føler noe press fra meg. Når han har tatt godbitene og vender tilbake til pinnen, ville jeg slengt ned noen flere godbiter. Poenget er å lære han at han ikke mister pinnen selv om han godtar godbitene.

Samtidig kan du lære han en lek. 1-2-3 leken. Si 1 og 2 mens dere er i bevegelse. På 3 kaster du en godbit fremover. Tren på det hjemme og utenfor når han ikke har noe spennende i munnen. Når han vet leken så godt at han spretter for å følge/løpe etter deg når du begynner på 1, så kan du teste det ut i mer distraherende miljø.

Poenget med leken er at du skal kunne eliminere det presset han føler på når du ønsker at han skal slippe noe ute. Når du ser at han skal til å ta tak i noe på bakken, si 1 mens du fortsetter fremover, så 2, og kast godbiten foran dere på 3. Er det godt nok trent inn (som en gøy lek), så burde han øyeblikkelig glemme pinnen og komme byksende etter deg

Anonymkode: 6a84d...97e

• Liker 3
Skrevet

Gode tips ovenfor. Ville også sluttet å trene bytting. For hunder med ressursforsvar så kan det at du strekker ut hånden for å ta noe - selv om du bytter med godbiter - skape anspenthet.

Ni av ti ganger så tilbyr du en godbit og lar ham beholde det han har. Ikke strekk ut hånda mot ham. 

Ignorer ham når han tar ting ute. Det høres også ut som om det har blitt litt lek og litt ressursforsvar. 

Gjør det til en vane at turen avsluttes med godbitsøk i fem-ti minutter som det siste dere gjør før dere går inn. Du kan ta rolig plukke opp og fjerne det han har hatt i munnen når han er opptatt med godbitene (men pass på at han ikke er i nærheten, slik at han føler behov for å forsvare det). 

• Liker 2
Skrevet
Tabris skrev (16 timer siden):

Gode tips ovenfor. Ville også sluttet å trene bytting. For hunder med ressursforsvar så kan det at du strekker ut hånden for å ta noe - selv om du bytter med godbiter - skape anspenthet.

Ni av ti ganger så tilbyr du en godbit og lar ham beholde det han har. Ikke strekk ut hånda mot ham. 

Ignorer ham når han tar ting ute. Det høres også ut som om det har blitt litt lek og litt ressursforsvar. 

Gjør det til en vane at turen avsluttes med godbitsøk i fem-ti minutter som det siste dere gjør før dere går inn. Du kan ta rolig plukke opp og fjerne det han har hatt i munnen når han er opptatt med godbitene (men pass på at han ikke er i nærheten, slik at han føler behov for å forsvare det). 

Tusen takk for tips alle! 

Dette var et veldig godt poeng, jeg har jo tidligere tatt det hun holdt på med når vi «bytter» og hun får godbit. Forsøkte i stad å bare gi henne godbit flere ganger uten å ta kvisten hun hadde, hun søkte etter den etter hver godbit - men la den til slutt fra seg av seg selv! Så virker som at det hjalp:)

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var et veldig godt poeng, jeg har jo tidligere tatt det hun holdt på med når vi «bytter» og hun får godbit. Forsøkte i stad å bare gi henne godbit flere ganger uten å ta kvisten hun hadde, hun søkte etter den etter hver godbit - men la den til slutt fra seg av seg selv! Så virker som at det hjalp:)

Så kjekt å høre! :D 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så flott!

Noen ganger skaper vi press og usikkerhet uten å være klar over det. Da gjelder det bare å fjerne presset, som du gjør nå 😊

Anonymkode: 6a84d...97e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjempesmart å øve masse på dette når hun har noe ufarlig som en kvist. Så kan du ta den dagen hun har funnet noe farlig (og aldri ellers).

har selv hund med ressursforsvar og det er kjipt altså. En tipp topp hund på alle andre måter, men finner han et kyllingbein i grøfta biter han. Jeg fikk noen dårlige råd da han var liten om å «vise at du bestemmer» og sånt som har ødelagt mye, så det anbefales absolutt ikke. Bare fortsett som du gjør, høres veldig bra ut :)

Anonymkode: a5523...65d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde litt samme problem, kombinasjon av lek og ressursforsvar. Jeg stopper fortsatt, sier "bra", kaster godbit og går videre hver gang min tar en pinne eller kongle eller hva som helst. Nå begynner ting å miste verdi, og etterhvert har han lært å gi meg i hånda, få godbit, få tilbake pinne. Da er ikke pinnen egentlig så interessant lenger. 

Anonymkode: e121a...1ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...