AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Skrevet 5. desember 2024 Jeg har tatt et samfunnsvitenskapelig studie, og skal begynne å søke jobber fra januar. Lurer på hvordan det er å gå ut i jobb uten relevant arbeidserfaring. Er man likevel ettertraktet i arbeidsmarkedet? Jeg er åpen for det meste av stillinger som i NAV, kommune og stat - men lurer på hvordan jeg kommer til å klare meg når jeg aldri har jobbet "på kontor" tidligere, men kun i butikk. Anonymkode: d2aa5...ccb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Skrevet 5. desember 2024 Til en hvis grad men man fortusetter jo at basiskunnskapen er tilstede når man har avlagt eksamen og bestått utdanningen, vi opererer med at det tar ca ett år før en nyansatt er 100% produktiv og selvgående i vår sektor. Anonymkode: d1851...ec7 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Skrevet 5. desember 2024 Du er nyutdannet i et generelt fag. Du er på bunn i karrierestigen og er selvfølgelig ikke ettertraktet i arbeidsmarkedet. Jeg håper du har noe relevant praksis eller så blir det tøft. Anonymkode: 40ca3...165
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Skrevet 5. desember 2024 Ja, ingen forventer at du kan alt før du starter. Jeg jobber med IT, og når jeg har byttet jobb har jeg hver gang gått igjennom en opplæringsprosess som gjerne varer flere måneder. Jeg kjenner jo ikke deres system fra før. Anonymkode: 18298...ebf 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er nyutdannet i et generelt fag. Du er på bunn i karrierestigen og er selvfølgelig ikke ettertraktet i arbeidsmarkedet. Jeg håper du har noe relevant praksis eller så blir det tøft. Anonymkode: 40ca3...165 Som jeg skrev så har jeg jobbet som ekstrahjelp i butikk. Det er lite erfaring men det eneste jeg har. Ts. Anonymkode: d2aa5...ccb
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Skrevet 5. desember 2024 Tar du en generell grad, eller profesjonsrettet? Dersom du tar en generell grad og ikke har praksis i studiet, så gjelder vel det alle med din grad, og dermed stiller dere vel på likt grunnlag? Anonymkode: fec66...eda
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Skrevet 5. desember 2024 En bachelor i samfunnsvitenskap uten noe relevant arbeidserfaring er meningsløs, da spiller det ingen rolle at du har jobbet i butikk. Selv de som tar master innenfor samfunnsvitenskap og humaniora sliter med å få jobb. I dag må man nesten ha en mastergrad for å sitte på kontor. Vi utdanner altfor mange sosiologer, antropologer, statsvitere, medievitere og historikere osv i dag. Men du kan jo melde deg som frivillig eller ta verv, da viser du at du er engasjert. Det er et pluss på CV’en. Anonymkode: d9e10...25d 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Skrevet 5. desember 2024 Kommer veldig annpå yrket. I min bransje så får nyansatte 4-6 opplæringsvakter + fadderordning men det forventes at man er ganske selvstendig fra dag 1. Nå har jeg tatt et profesjonsstudie. Anonymkode: 00bac...a53 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Skrevet 5. desember 2024 Jeg byttet jobb for to år siden. Lederen min sa at han ikke forventet at jeg hadde skikkelig kontroll før etter minst ett år. Jeg har 8 års relevant erfaring etter jeg var ferdig utdannet. Man stiller lavere enn de med relevant erfaring. Samtidig så er det mange arbeidsgivere som ønsker ansette nyutdannede. Og det er mye bedre ha jobbet i butikk, enn å ikke ha jobbet noe som helst. Selv om oppgavene ikke er relevante, så har du noe innsikt i hva arbeidslivet krever. Anonymkode: 6641d...14a 2
Hareena Skrevet 5. desember 2024 #10 Skrevet 5. desember 2024 Veldig mange ferskinger synes de får for dårlig opplæring. Ikke meld deg inn i den sytegjengen. Bit tenna sammen, etter en tre måneders tid går det bedre og etter 6-12 mnd klarer du deg fint. Noen har et velfungerende opplæringsprogram, men mange er litt overlatt til tilfeldighetene. Vi har alle vært nye engang og følt oss litt fortapt. Mobiliser litt robusthet, ikke vær et persilleblad. Er du flink? Det er alltid bruk for flinke folk. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Skrevet 5. desember 2024 Noen fortalte meg en gang at man lærer 10% på skolen og 90% i arbeidslivet. (Jeg tror heller det er 1% på skolen og 99% i arbeidslivet) Anonymkode: 1c6c9...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Skrevet 5. desember 2024 Ja, du får opplæring i slike stillinger. Det får vi erfarne som bytter jobb også. Men du må tørre å prøve deg, og ikke være redd for å gjøre feil. Vær klar over at det kommer til å ta 6-12 måneder før du mestrer jobben din. Ser mange nyutdannede uten erfaring får sjokk når de kommer til oss og innser hvor mye de ikke kan. Anonymkode: 175bc...20d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå