Gå til innhold

Er det faktisk mobbing?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle. Jeg har en gutt i 4 klasse. Stadig kommer han fra skolen og forteller om negative ting som skjer. Noen ting hører jeg ikke noe om , men får beskjed av storesøster om ting hun har sett.  Det kan være ting som at en gutt i garderoben samlet munnen full av spytt og vann og spyttet han i ansiktet to ganger når de skal dusje. Han får ikke dusje når det er hans tur for eksempel.  En annen gutt ødelegger det han jobber med på skole pc for gøy.  2 hadde gått i sammen og sagt han var dum i hodet flere ganger . Han ba de pent om å stoppe. dette og mye mer. Men ikke hver dag. Han sier Selv at han blir lei seg og sint , mest fordi han er snill mot de andre. Han er en gutt som er opptatt av godt vennskap og at man er snill mot hverandre.  Allikevel er han i godt humør, ler hjertelig , osv. jeg er usikker på om dette er «tull» fra andres side eller om det faktisk er mobbing .  Har snakket med skole, de har ikke sett noe tegn til mobbing. Men er det normalt at 9 åringer gjør slike ting mot andre ? Dette er uprovosert. Storesøster følger ofte med og sier at de bare gjør det mot han.  Jeg er kjemperedd for at han på innsiden er trist og lei, men ikke viser det😔  kan det være han overreagerer? han er veldig blid og fornøyd stort sett. Kanskje vil han ikke vise oss at det er noe som er galt. Han har et par gode venner, men selv den ene har vært ordentlig «slem» mot han mange ganger. Jeg har fulgt med på de og det går i trusler , spark og kommandering. Jeg må gå inn å stoppe det.  Hva kan jeg gjøre når skolen sier at alt er bra? Hvordan vet jeg om de følger godt nok med eller om de synes det ser bra ut? Selv sier guttungen at han har hatt en fin dag stort sett, samtidig som han har vært lei seg pga disse tingene. Blir glad for noen råd. 

Anonymkode: 62ec3...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville kontaktet skolen og forlangt at noen skulle følge med de hele tiden en periode. Helst skal noen følge med uten at ungene skjønner det.  Da kan den voksne vurdere hva han/hun ser . Så blir det kanskje litt lettere å forstå hva som skjer her. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lurer på om dette er mobbing så troller du.

Anonymkode: c6ee0...548

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med skolen, og krev et møte. Hvis ikke de setter inn tiltak sporenstreks, så tar du kontakt med statsforvalteren.

Henvis til Opplæringsloven, kap 12.

Anonymkode: 39de4...fd3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 11.54):

Hei alle. Jeg har en gutt i 4 klasse. Stadig kommer han fra skolen og forteller om negative ting som skjer. Noen ting hører jeg ikke noe om , men får beskjed av storesøster om ting hun har sett.  Det kan være ting som at en gutt i garderoben samlet munnen full av spytt og vann og spyttet han i ansiktet to ganger når de skal dusje. Han får ikke dusje når det er hans tur for eksempel.  En annen gutt ødelegger det han jobber med på skole pc for gøy.  2 hadde gått i sammen og sagt han var dum i hodet flere ganger . Han ba de pent om å stoppe. dette og mye mer. Men ikke hver dag. Han sier Selv at han blir lei seg og sint , mest fordi han er snill mot de andre. Han er en gutt som er opptatt av godt vennskap og at man er snill mot hverandre.  Allikevel er han i godt humør, ler hjertelig , osv. jeg er usikker på om dette er «tull» fra andres side eller om det faktisk er mobbing .  Har snakket med skole, de har ikke sett noe tegn til mobbing. Men er det normalt at 9 åringer gjør slike ting mot andre ? Dette er uprovosert. Storesøster følger ofte med og sier at de bare gjør det mot han.  Jeg er kjemperedd for at han på innsiden er trist og lei, men ikke viser det😔  kan det være han overreagerer? han er veldig blid og fornøyd stort sett. Kanskje vil han ikke vise oss at det er noe som er galt. Han har et par gode venner, men selv den ene har vært ordentlig «slem» mot han mange ganger. Jeg har fulgt med på de og det går i trusler , spark og kommandering. Jeg må gå inn å stoppe det.  Hva kan jeg gjøre når skolen sier at alt er bra? Hvordan vet jeg om de følger godt nok med eller om de synes det ser bra ut? Selv sier guttungen at han har hatt en fin dag stort sett, samtidig som han har vært lei seg pga disse tingene. Blir glad for noen råd. 

1. Prat med barnas foreldre!!! 2. Prat med skolen IGJEN. Si til de hva storesøstra sier. 3. Få storesøstra til å si fra til de som mobber...? Hadde det vært meg hadde jeg ikke gitt meg før denne mobbingen forsvant! 

Anonymkode: 344be...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter opplevde over tid en medelev i klassen som lagde høye lyder rett ved ansiktet, kommenterte pp en neg måte alt hun sa og gjorde, kalte henne sladrehank hele tiden fordi hun s ai fra til en lærer en gang han sparket henne i leggen. Vår datter mister lystt til å gå på skolen,  hun sov dårlig, hun gråtnmye, hun orket ikke å delta pp fritidsaktiviteter lengre. Kontaktet kontaktlærer, som så bad oss sende inn bekymring til skolen. Endte med aktivitetsplan,  4 møter (1 for å lage plan, 3 for evaluering og oppdølg), og ting endret seg og ble avsluttet etter 4.møte. 

Jeg anbefaler at du tar kontakt med skolen pp mandag og ber om et møte.  

Anonymkode: 7dc4a...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som mobbing. Å spytte noen i ansiktet er jo veldig stygt.

Ikke rart om han evt. prøver å dekke over. Man kan føle skam, eller ikke være sikker på om man overreagerer. Men det må ikke få lov til sette seg at gutten din er det lov å behandle dårlig. Ta det på alvor og ta tak i det. 

Anonymkode: 5a1c7...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...