AnonymBruker Skrevet 5. desember #1 Del Skrevet 5. desember Hvor kan jeg kaste klær/tekstiler som er ødelagt? Har sett det kan kastes diverse steder, men at det må være rent. Jeg har mange poser med skitne ødelagte klær som jeg ikke orker å begynne å vaske. Blir det restavfall da? Anonymkode: 8544e...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #2 Del Skrevet 5. desember Restavfall. Anonymkode: 293b9...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #3 Del Skrevet 5. desember Kaster det bare i søpla. Illusjonen om kildesortering har blitt borte for min del. Anonymkode: 5703b...084 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #4 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Restavfall. Anonymkode: 293b9...629 Nei,det ødelegger potensielt maskiner der avfallet sorteres. Setter seg fast. Anonymkode: af898...411 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #5 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei,det ødelegger potensielt maskiner der avfallet sorteres. Setter seg fast. Anonymkode: af898...411 Jeg ringte min lokale gjenvinningsstasjon nå og da sa de det var restavfall. Anonymkode: 8544e...546 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #6 Del Skrevet 5. desember Det går i restavfall, vil de ha det sortert får de legge til rette for det. Jeg har ikke noe imot å legge det i en egen avfallskonteier på et offentlig sted, men å stå i kø på gjenvinningsstasjoner og betale for å kaste det gidder jeg ikke. Anonymkode: 5fa44...d28 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #7 Del Skrevet 5. desember 1.5 mil til gjenvinningsstasjon og kommunen vil vi skal samle opp og kjøre det dit selv. Det skjer ikke, vi betaler mye mer i renovasjon nå, og får et mye dårligere produkt. De tømmer sjeldnere, bortsett fra matavfall som tømmes unødvendig ofte (for oss). Anonymkode: 2c6d0...0ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #8 Del Skrevet 5. desember Er klesconteinere utenfor mange butikker. Anonymkode: 2dc3b...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #9 Del Skrevet 5. desember I AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor kan jeg kaste klær/tekstiler som er ødelagt? Har sett det kan kastes diverse steder, men at det må være rent. Jeg har mange poser med skitne ødelagte klær som jeg ikke orker å begynne å vaske. Blir det restavfall da? Anonymkode: 8544e...546 Bare å kaste det i sånne containere allikevel, de kaster nok av klær de ikke selger uansett. Anonymkode: 2dc3b...107 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Granskudd Skrevet 5. desember #10 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er klesconteinere utenfor mange butikker. Anonymkode: 2dc3b...107 Bare ikke kast dem i frelsesarmeen eller uff sine, de er notorske når det gjelder å sende overflødige varer til Afrika eller Chile, hvor de blir liggende å forsløple strender, ørkner og lastesoner. Det finnes ingen måte de kan håndtere alle klærne som kommer. Da er det bedre å gjøre som andre sier her, å kaste i restavfall eller annet egnet sted hvor det enten går til forbrenning i fjernvarme anlegg eller tilsvarende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #11 Del Skrevet 5. desember Du kan også kaste dem inn i symaskinen og lage blant annet enkle bag'er og poser til alt du og din omkrets trenger oppbevaring for. Anonymkode: 28d5e...0a6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #12 Del Skrevet 5. desember Sjekk nettsiden til ditt avfallsselskap. Her jeg bor vil de at tekstiler som ikke kan gjenbrukes kastes i restavfall. Anonymkode: da649...ec1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. desember #13 Del Skrevet 5. desember (endret) Jeg har verken bil eller førerkort, og langt til nærmeste gjenvinning. Går ikke rutebusser til søppelfyllinga akkurat. Så jeg velger stort sett å donere hele klær til Fretex. Er svært sjelden noe er ødelagt, men de få gangene det har skjedd (sko f.eks.) så går det altså i restavfallet, så de kan brenne det opp. Kaster ikke ødelagte og ubrukelige klær og sko til Fretex, og skyver problemene med å bli kvitt det over på dem. Det er frekt. (Nei, de har ikke lenger den ordningen at de tar i mot ødelagte klær også, det ble altfor mye for dem, et enormt berg med tekstiler de fikk vanskeligheter med å håndtere, så det har de SLUTTET med. Helt sikkert. Det står på Fretex sine egne nettsider, for den som vil lese og sjekke selv) Restavfall for ødelagte klær og sko her. Håper det en dag blir en ordning med containere for ØDELAGTE klær og sko, plassert rundt på offentlige og lett tilgjengelige plasser. F.eks i nærheten av knutepunkter eller kjøpesentere, der folk skal til uansett. Enkelt å ta med seg en pose eller to med klær som skal kastes i samme slengen da. Endret 5. desember av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #14 Del Skrevet 5. desember Million skrev (1 minutt siden): Jeg har verken bil eller førerkort, og langt til nærmeste gjenvinning. Går ikke rutebusser til søppelfyllinga akkurat. Så jeg velger stort sett å donere hele klær til Fretex. Er svært sjelden noe er ødelagt, men de få gangene det har skjedd (sko f.eks.) så går det altså i restavfallet, så de kan brenne det opp. Kaster ikke ødelagte og ubrukelige klær og sko til Fretex, og skyver problemene med å bli kvitt det over på dem. Det er frekt. Restavfall for ødelagte klær og sko her. Håper det en dag blir en ordning med containere for ØDELAGTE klær og sko, plassert rundt på offentlige og lett tilgjengelige plasser. F.eks i nærheten av knutepunkter eller kjøpesentere, der folk skal til uansett. Enkelt å ta med seg en pose eller to med klær som skal kastes i samme slengen da. Det står container for ødelagte klær og sko på gjenvinningsstasjonen i byen jeg bor, men det er langt dit! Så jeg håper som du at de blir plassert her og der mer sentralt så folk kan kvitte seg med det på en lettvint måte. Jeg har ikke noe sted til å samle opp i sekkevis før jeg kjører til gjenvinningsstasjonen, så det skjer ikke! Anonymkode: 2c6d0...0ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #15 Del Skrevet 5. desember AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei,det ødelegger potensielt maskiner der avfallet sorteres. Setter seg fast. Anonymkode: af898...411 Sludder og vas. Anonymkode: 293b9...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #16 Del Skrevet 5. desember Det beste er å lage et bål og brenne de, da skaper de ikke problemer for andre. Anonymkode: af898...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. desember #17 Del Skrevet 6. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sludder og vas. Anonymkode: 293b9...629 Ikke meg du siterer, men den du siterer har faktisk rett. Det er faktisk ikke sludder og vas. Har lest en artikkel fra et gjenvinningsanlegg der de viste bilder og intervjuet de ansatte- Bildene viste hvordan maskinene var helt innviklet i klær og strømpebukser etc som tvinnet seg fast og stanset maskinene og rullebåndene. Finner ikke igjen avisartikkelen nå, men renovasjonsselskapet Follo Ren skriver dette på sine sider: "Vi kan ikke ta imot store mengder tekstiler i restavfallet. Vårt restavfall kjøres gjennom et ettersorteringsanlegg, og tekstiler skaper store problemer i dette anlegget. Tekstiler i restavfallet setter seg fast og kan i verste fall føre til driftsstans i anlegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember #18 Del Skrevet 6. desember Restavfall restavfall restavfall. Det aller meste havner jo der tilslutt likevel for å bli brent, så like greit å kildesortere det dit med en gang. Da har du gjort en god gjerning. Anonymkode: b92c1...a97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 6. desember #19 Del Skrevet 6. desember (endret) Jeg jobber i administrasjonen på en gjenvinningsstasjon og kan bekrefte at ulike kommuner har ulike løsninger enn så lenge avhengig av ettersorteringsanlegget eller mottaker de har avtale med. Derfor bør man bruke sortere.no og velge kommunen man bor i så får man svar på hvordan dette skal håndteres der du bor: https://sortere.no/ Fra 1.1.25 blir det pålagt utsortering av tekstiler. Dvs. at hele OG ødelagte (hullete tekstiler, ødelagte glidelåser etc.) klær/tekstiler kan legges i samme pose og leveres inn til mottaker (ulike kommuner vil ha ulike mottakere), men skitne, våte, mugne tekstiler og ødelagte sko skal fortsatt kastes som restavfall (stort sett). https://sirknorge.no/eu/eus-gronne-giv/tekstiler Endret 6. desember av Svisle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå