Gå til innhold

ADHD utredning på DPS.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, det har jeg.  Jeg vet at flere av diagnosene mine overlapper med ADHD. Det er grunnen til at min første psykolog ikke skjønte at jeg har ADHD.   

Det kan du si. Men jeg hadde ikke fått ny utredning om DPS mente at min første utredning var riktig. Det skal ganske mye til for å få ny utredning. Så selv om sikkert gjennomsnitts-psykologen hos DPS er dyktig så finnes det en god del psykologer hos DPS som ikke vet hva de driver med.  Slik jeg har forstått det er det så er DPS typisk et sted man starter karrieren og man slutter etter noen år. Så det er mange psykologer der med begrenset erfaring og som kun venter på å kunne få en bedre jobb. 

Som nevnt tidligere. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg tatt en privat utreding. 

TS

TS

Anonymkode: 191e2...351

Du er ikke fagperson og kan ikke gi deg selv en diagnose. Du går til ny utredning som du kritiserer for å være for bred. Du tviler og på kompetansen til psykologen. Du har skylapper og ønsker kun å få diagnosen. Det er ikke et godt utgangspunkt for en god arbeidsallianse med psykologen. Anbefaler å snakke med henne om bekymringene dine. 

fortsetter du å være misfornøyd kan du slutte og spare opp til privat utredning og ta dette om noen år.

Anonymkode: e5171...b6e

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, det har jeg.  Jeg vet at flere av diagnosene mine overlapper med ADHD. Det er grunnen til at min første psykolog ikke skjønte at jeg har ADHD.   

Det kan du si. Men jeg hadde ikke fått ny utredning om DPS mente at min første utredning var riktig. Det skal ganske mye til for å få ny utredning. Så selv om sikkert gjennomsnitts-psykologen hos DPS er dyktig så finnes det en god del psykologer hos DPS som ikke vet hva de driver med.  Slik jeg har forstått det er det så er DPS typisk et sted man starter karrieren og man slutter etter noen år. Så det er mange psykologer der med begrenset erfaring og som kun venter på å kunne få en bedre jobb. 

Som nevnt tidligere. Hadde jeg hatt pengene så hadde jeg tatt en privat utreding. 

TS

TS

Vil det si at dersom du ikke får adhd, så vil du legge resultatet på det du mener er  psykologens inkompetanse?

Anonymkode: fa187...346

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jo, det er spesielt. Siden opp til 85 prosent av de med asperger også har ADHD. Derfor gir det mening å sjekke for ADHD om man først ser at pasienten har asperger. 

Det sa også DPS-psykologen som nå utreder meg. Psykologen sa at min opprinnelige asperger-utredning var mangelfull og at jeg skulle blitt sjekket for ADHD. 

TS

Nei. Når du blir henvist for utredning for en diagnose er der det den diagnosen du utredes for.

Anonymkode: 8f06f...55e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er flere diagnoser med overlappende symptomer med adhd, og det høres ut som psykologen gjør en grundig og korrekt utredning. Psykologen prøver å bli kjent med din fungering og tankegang rundt en rekke områder og hendelser fra livet ditt for å best mulig forstå symptomene dine. Det kan godt være at en annen diagnose passer bedre. Husk at diagnoser ikke er noen fasit, men menneskeskapte begreper på fenomener som ser ut til å likne hverandre. Veldig mange tror de har adhd i dag uten at de har det, det er ingen tjent med:

Anonymkode: 72bc4...022

• Nyttig 1
Skrevet

Er vel ikke diagnosen men symptomene som er viktig. At hun kartlegger ulike måter å håndtere symptomene på, og det viser seg at du prøver det uten hell, så kan det jo hende at konklusjonen er at du får prøve adhd medisin. Men hun må jo forsikre seg om at du faktisk utfører det som er anbefalt, og blir sikkert derfor veldig detaljert på at du ikke har misforstått noen av mestringsstrategiene. 

Anonymkode: 57350...07a

• Nyttig 1
Skrevet

Har du "googlet deg selv",pratet med eller fått signaler fra de rundt deg?  Man skjønner fort selv hva som er "galt" allerede i ung alder.

På 70 og 80 tallet var det MBD alle hadde både smarte som sløve 

Anonymkode: 5ea61...4f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2024 den 13.40):

TS

TS

Det er riktig at "noen psykologer fremstår som inkompetent", det er på grunn av at en følger lokale retningslinjer og ikke DSM IV og ICD 10 direkte; pga mappe system mellom DSM IV og ICD 10, slik at hvis en har diagnose i USA så har en også diagnosen her; og virsa versa. For eksempel så mente noen da de diagnotiserte breivik, at han ikke kunne ha schizofreni og asperger samtidig (pga DSM IV); men det kunne en faktisk hvis en ikke fulgte retningslinjene og kun forholdte seg til ICD 10( hvis asperger og schizofreni var relevant, noe som ble avkreftet) Det morsomme her var to psykriatere som fremsto som motsatt konklusjon, men vurderte ulike aspekter opp mot breivik - han kunne fått begge diagnosene, hvis det ikke var for at vi hadde lokale retningslinjer i landet.

Det gamle systemet med retningslinjer finnes heldigvis ikke lengre (det gir sykehus systemet for mye makt), en forholder seg til regel system. For ADHD så blir det tilsvarende: ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics.

Anonymkode: d3fb1...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...