Gå til innhold

Skattelisten vs reell total bruttoinntekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er jo mange som sjekker skattelistene og ut fra det prøver å gjette seg til folks reelle totale inntekt, så her er mine tall for de som vil prøve seg på å gjette:
Formue: 0

Inntekt: 745 303

Beregnet skatt: 275 355

Andre må gjerne legge inn sine tall her, så de som har lyst kan gjette.

Legg helst inn anonymt, så slipper vi at halve tråden blir innlegg fra de som klager over skryt og løgn da...😂 

Anonymkode: 508a1...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper du har 1,4 mill i årsinntekt. 

Forutsetninger: Bosatt i Finnmark, har 7 barn, kjører 150km til jobb hver dag, betaler 300'000 i rentekostnader i året, 12'000 i bompenger, sparer i BSU og er fagforeningsmedlem. 

Endret av newman01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo mange som sjekker skattelistene og ut fra det prøver å gjette seg til folks reelle totale inntekt, så her er mine tall for de som vil prøve seg på å gjette:

Inntekt: 745 303

Beregnet skatt: 275 355

Andre må gjerne legge inn sine tall her, så de som har lyst kan gjette.

Legg helst inn anonymt, så slipper vi at halve tråden blir innlegg fra de som klager over skryt og løgn da...😂 

Jeg har skattet litt mer enn de også jeg tar i utgangspunkt at du har like mye gjeld og fradrag som meg, så da gjetter jeg 1 mill

Anonymkode: bf7bf...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har skattet litt mer enn de også jeg tar i utgangspunkt at du har like mye gjeld og fradrag som meg, så da gjetter jeg 1 mill

Anonymkode: bf7bf...d5e

Du er faktisk veldig nært. Min totale inntekt i fjor var på 993378 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Poenget mitt her var jo da at det som står i skattelisten sier lite om hvilken inntekt man egentlig har, så det blir egentlig vill gjetning med mange ukjente faktorer.

For min del, så er det også det å ta i betraktning at i tillegg til noe kapitalinntekt har jeg to jobber, så om en kollega fra den ene eller andre jobben hadde gått inn og sjekket mine tall, ville de ikke vært noe som helst i nærheten av å ha mulighet til å gjette seg til hva min lønn i den jobben er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er mange" Dette hører jeg hele tiden,og ser jo statistikken taler for seg selv. Men ingen har søkt på meg - noe år,og de jeg kjenner å snakker med søker heller ikke opp folk. De leser de artiklene over "kaksene" i avisen,og lar hele denne "kikke-runkeringen" gå forbi i stillhet. Som jeg mener er det riktige for en voksen å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget mitt her var jo da at det som står i skattelisten sier lite om hvilken inntekt man egentlig har, så det blir egentlig vill gjetning med mange ukjente faktorer.

Var det ikke noen her som nettopp «gjettet» nøyaktig hva du faktisk har i lønn, basert på tallet fra skatteetaten?

Anonymkode: e28ac...8c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Måtte sjekke meg selv i skattelisten:

Inntekt 579’

Skatt 188’

Faktisk inntekt?

Anonymkode: 0e973...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den eneste ukjente faktoren her er bruttolønnen.

Vi kjenner nettolønn, formue og skatt. Vi kjenner skattesatsene. Ligning med én ukjent, dette er løsbart og jeg har gjort det en del ganger før for å vise at det er det. Det er jo til og med aviser som har hatt denne kalkulatoren. Eneste forutsetning man må ta er at det er lønnsinntekt.

Anonymkode: e7fb8...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Måtte sjekke meg selv i skattelisten:

Inntekt 579’

Skatt 188’

Faktisk inntekt?

Anonymkode: 0e973...dd3

740.000

Anonymkode: 38806...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det ikke noen her som nettopp «gjettet» nøyaktig hva du faktisk har i lønn, basert på tallet fra skatteetaten?

Fordi vedkommende hadde ca samme tall selv…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi vedkommende hadde ca samme tall selv…

Ja, det er virkelig vanskelig å tenke seg til at du (som alle andre), har et minstefradrag på 104k, og sikkert betaler 100-150k i året i gjeldsrenter, og dermed har en reell bruttoinntekt som er et sted mellom 200k til 250k mer enn den skattbare alminnelige inntekten. Forferdelig vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er virkelig vanskelig å tenke seg til at du (som alle andre), har et minstefradrag på 104k, og sikkert betaler 100-150k i året i gjeldsrenter, og dermed har en reell bruttoinntekt som er et sted mellom 200k til 250k mer enn den skattbare alminnelige inntekten. Forferdelig vanskelig

Men om du hadde tenkt at du skulle sjekket hva min lønn er ville du jo fortsatt ikke hatt den fjernest anelse, siden disse tallene ikke sier noe som helst om hva slags inntekt det er snakk om. Og enda mindre ville du ant inntekt i min hovedjobb.

Man vet heller ingenting om andre fradrag. For noen år tilbake var f.eks differansen mellom alminnelig og reell inntekt over 330 000 for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men om du hadde tenkt at du skulle sjekket hva min lønn er ville du jo fortsatt ikke hatt den fjernest anelse, siden disse tallene ikke sier noe som helst om hva slags inntekt det er snakk om. Og enda mindre ville du ant inntekt i min hovedjobb.

Man vet heller ingenting om andre fradrag. For noen år tilbake var f.eks differansen mellom alminnelig og reell inntekt over 330 000 for min del.

Nei, man sjekker ikke folks lønn i skattemeldingen, man sjekker skattbar inntekt og formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, man sjekker ikke folks lønn i skattemeldingen, man sjekker skattbar inntekt og formue.

I skattemeldingen kan man sjekke alt, men den har jo ingen andre tilgang til, men i skattelisten er det mange (som du selv)som tror at de kan regne seg fram til  folks inntekt ut fra alminnelig inntekt og skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I skattemeldingen kan man sjekke alt, men den har jo ingen andre tilgang til, men i skattelisten er det mange (som du selv)som tror at de kan regne seg fram til  folks inntekt ut fra alminnelig inntekt og skatt.

Og det kan man stort sett, ved å legge på 200-300k. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og det kan man stort sett, ved å legge på 200-300k. 

Å "regne ut" folks inntekt med 100 000 i slingringsmon ligner mer på gjetning...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Den eneste ukjente faktoren her er bruttolønnen.

Vi kjenner nettolønn, formue og skatt. Vi kjenner skattesatsene. Ligning med én ukjent, dette er løsbart og jeg har gjort det en del ganger før for å vise at det er det. Det er jo til og med aviser som har hatt denne kalkulatoren. Eneste forutsetning man må ta er at det er lønnsinntekt.

Det er ganske mange ukjente. Antall barn, bosted, boforhold, gift/ugift, pendler, fagforeningsmedlem, lån, formue, kapitalinntekter, telefon fra arbeidsgiver, og masse annet. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville legge inn mine tall, men de ligner veldig på hovedinnlegget.

Gjør det likevel.

Inntekt: 760 959

Beregnet skatt: 319538

Hva tjener jeg?

Anonymkode: 8ae68...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (5 timer siden):

Det er ganske mange ukjente. Antall barn, bosted, boforhold, gift/ugift, pendler, fagforeningsmedlem, lån, formue, kapitalinntekter, telefon fra arbeidsgiver, og masse annet. 

Formuen står der. Det andre regner man ut. Bruttoinntekt x bruttoskattesats + (nettoinntekt-personfradrag)x nettoskattesats + evt. formuesskatt = skatt. Eneste ukjente her er bruttoinntekten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...