Gjest anonym nå Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 Håper noen vennligsinnede sjeler kan gi meg råd nå... Er helt skjelven og kvalm. Kort fortalt: Jeg skulle parkere, og kjørte for nært inntil bilen ved siden av, og det smalt, og den fikk ødelagt en dør, og muligens begge (døra deres sto vid åpen, jeg feilberegnet avstanden). Heldigvis heldigvis heldigvis var det bare materielle skader. Jeg blir helt kvalm av å tenke på hva som KUNNE skjedd... Men uansett: Hva gjør jeg? Mannen som eide bilen, da han fikk summet seg etter å ha kjeftet meg huden full (jeg la meg helt flat selvsagt) fylte ut skademelding og slikt, så det er ikke noe 'tull' sånn. Men hva skjer nå? Kommer ikke gjennom på telefon hos forsikringselskapet mitt (det er vel mange skader i dette været), får ikke sove i natt, uroer meg sånn for hvordan dette skal gå. Bilen var foreldrene mine sin, den er forsikret, men jeg regner med det vil koste flesk likevel? (De er på ferie, gruer meg til å fortelle dette, selv om det bare ble noen få skrammer og et ødelagt lys på den bilen) Det økonomiske er mindre viktig, det verste er at det var MIN skyld Skal nok hoste opp pengene som trengs. Noen andre som har vært skyld i å ødelegge andres eiendom/skade andres bil? Hva gjør jeg som 'skyldig' part her, og hva tar forsikringsselskapet seg av? Vær så snill ikke kjeft på meg, jeg hater meg selv nok fra før av
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Ta det med ro, dette ordner seg. Men det kan koste deg en del kroner. For å unngå bonustap på bilen du kjørte (dvs dyrere forsikring for bilens eier, forelderene dine(?)), bør du få gjort opp dette privat. Hvis du tar det på forsikringa, så må du betale en egenandel, og så er det ikke noe mer pes. Ring forsikringsselskapet ditt så fort du har mulighet, og hør. Skaden på bilen du ødela må også takseres, ofte vil forsikringsselskapet ditt gi deg råd om hva du bør gjøre.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Bjørnsdatter: For å unngå bonustap på bilen du kjørte (dvs dyrere forsikring for bilens eier, forelderene dine(?)), bør du få gjort opp dette privat. Hvis du tar det på forsikringa, så må du betale en egenandel, og så er det ikke noe mer pes. Ja! Vil ikke at foreldrene mine skal måtte lide for dette med høyere premier, så jeg får prøve å ta det utenom forsikringen... Åh håper jeg aldri møter på den fyren igjen, han var så sint (og med rette). Har aldri lyst til å kjøre bil mer.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mars 2006 #4 Skrevet 1. mars 2006 Ja! Vil ikke at foreldrene mine skal måtte lide for dette med høyere premier, så jeg får prøve å ta det utenom forsikringen... Åh håper jeg aldri møter på den fyren igjen, han var så sint (og med rette). Har aldri lyst til å kjøre bil mer. ← Kjenner følelsen! Men skal dere ta det utenom forsikringa, så må du nok snakke med ham igjen. Da må dere ordne opp dere imellom. Du har navnet og nummeret hans, ikke sant?
Brunhilde Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Ja! Vil ikke at foreldrene mine skal måtte lide for dette med høyere premier, så jeg får prøve å ta det utenom forsikringen... Åh håper jeg aldri møter på den fyren igjen, han var så sint (og med rette). Har aldri lyst til å kjøre bil mer. ← Du får sette det på "erfaringskontoen". Som du selv sa, det var bare materielle skader. Det er jeg sikker på at foreldrene dine også vil sette pris på. At mannen ble sint er greit nok, han er sikkert over det verste nå. Kjør igjen så fort du kan, det er det beste!
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #6 Skrevet 1. mars 2006 Åh håper jeg aldri møter på den fyren igjen, han var så sint (og med rette). Har aldri lyst til å kjøre bil mer. ← Nei, det var ikke med rette. Alle kan gjøre en feil, og det ble jo bare materielle skader. Ikke noe kjekt for hverken deg eller ham, selvsagt, men heller ikke noe å hisse seg opp over. Jeg har blitt påkjørt flere ganger, siste gangen rygget faktisk en dame rett i bilen min, og jeg skjønner bare ikke hvordan hun klarte å unngå å se at det umulig kunne gå bra. Men det ga meg da slett ingen rett til å hisse meg opp, og det er jo ikke på noen måte produktivt å bli sint uansett. Vi fylte ut skademelding, hun ringte meg senere på kvelden og sa at de ville gjøre opp privat, jeg sendte bilen på verksted, de betalte regningen, og det var det. Ingenting å bråke om. Underveis ble forsikringsselskapet kontaktet, men etter at regningen var betalt, fikk jeg saken strøket som "oppgjort i minnelighet".
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 1. mars 2006 #7 Skrevet 1. mars 2006 Nå fikk jeg endelig kontakt med forsikringselskapet... de sa at dersom jeg betale (høyrere) egenandel, ville det ikke gå utover bonusen (mine foreldre har visst en plettfri historie - inntil jeg satte meg i bilen deres selvsagt...). Høres dette riktig ut? Da slipper jeg altså å gjøre opp direkte med selger, og likevel unngå ringvirkninger for foreldrene mine... ...eller er det 'for godt til å være sant'?
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 Mannen får jo alt dekket og repaert - alt vil jo bli som før på hans bil da...Forstår ikke hva han ble så veldig sint for da.
Pasha Skrevet 1. mars 2006 #9 Skrevet 1. mars 2006 Mannen får jo alt dekket og repaert - alt vil jo bli som før på hans bil da...Forstår ikke hva han ble så veldig sint for da. ← fordi det er veldig kjipt å få døra revet av på bilen sin Uhell kan skje den beste. Det er glatt og masse snø ute. Har du nok penger vil jeg råde deg til å ta det utenom forsikringen. Da slipper jo foreldrene dine mer i forsikring pga av bonustap. Og husk at det alltid er verst første natta da. I natt er du så sliten etter gårsdagens natt at du sovner med en gang
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2006 #10 Skrevet 1. mars 2006 Skjønner godt at du ikke syns dette var no' ålreit, men det er sånt som skjer og som du sier, kun materielle skader. Ser ut til at det ordner seg økonomisk med forsikringsselskapet også, så dette går nok helt bra skal du se. Jeg er sikker på at mannen ble sint fordi han ikke tenkte seg om, det er nok en naturlig reaksjon når man får noe ødelagt og må fikse opp i det, men han har nok kommet over det allerede, og angrer seg sikkert litt vil jeg tro. Du kommer sikkert også til å se lysere på det når du får sovet på det!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 1. mars 2006 #12 Skrevet 1. mars 2006 Det ser ut som det praktiske ordner seg... Det er utrolig hvor mye dette tydeligvis går inn på meg har bare lyst til å grine. Jeg tør ikke å tenke på hva som kunne ha hendt dersom ulykken hadde vært alvorlig... Prøver å se på tv og være på nettet men klarer ikke å fokusere tankene... Herregud. Husker at det smalt i den døra og at mannen begynte å rope... Skal begynne å være forsiktig med ALT jeg gjør, og bare være snill med alle fra nå av... Jeg LOVER. Kvapp til når telefonen ringte nettopp (enn om det var ham!!) men det var bare telefonsalg. Det hjalp mye å få kommentarer fra dere her, jeg hauser det opp noe forferdelig inni hodet, men når jeg leser her skjønner jeg innert inne at dette mest er en praktisk sak som jeg er iferd med å få ordnet opp i. Takk!
Leo Skrevet 1. mars 2006 #13 Skrevet 1. mars 2006 Dette kan du ta helt med ro! Jeg jobber med forsikring og hvis foreldrene dine har en helt plettfri skadehistorikk, kan de sannsynligvis også ha en skade uten bonustap. (Reglene varierer noe fra selskap til selskap). Skadene på den andre bilen dekkes av ansvarsforsikringen og mannens bil kommer til å bli god som ny uten at det koster ham en krone. Dette ordner forsikringsselskapene seg i mellom, så ingen av dere trenger å foreta dere noe som helst før saken er behandlet så lenge begge har sendt skademelding. Om du ønsker å gjøre opp for skaden selv, kan du avgjøre etter at forsikringsselskapet har kommet med sitt tilbud om skadeoppgjør og man vet med sikkerhet hva det faktisk kommer til å koste. Da kan selskapet også regne ut hva som rent faktisk lønner seg i kroner og øre. En helt normal hendelse i disse dager.... Sov godt!
Gjest vsn Skrevet 3. mars 2006 #14 Skrevet 3. mars 2006 Herregud det er en bil det er snakk om. De to bildørene går an å fikse. Jeg kunne skjønt reaksjonen din hvis det var mannens armer du hadde slitt av
lillesky Skrevet 3. mars 2006 #15 Skrevet 3. mars 2006 Bra at det ikke ble noe annet enn materielle skader! Trøst deg med det, og ikke tenk mer på hva som kunne ha skjedd, for det skjedde ikke noe mer enn det. Og som du selv sier, du er garantert ikke den eneste som bulker biler i disse dager. Forsikringsselskapet ordner alt, så du slipper å ha kontakt med den mannen. Men hvis han skulle ringe, så ber du han bare ta kontakt med forsikringsselskapet. Det ordner seg!
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #16 Skrevet 3. mars 2006 Forsikringsselskapet tar kontakt når skademeldingen er vurderet og kommet inn. Der tar de avgjørelse på hvem som har skyld, om det er delt eller ikke. Så går det på bonusen til den som har skyld. Alt dekkes av forsikringen din. Veit det er drit kjipt. Hatt et par tilfeller selv, blitt kjeftet huden full, enda det ikke var min skyld Men jeg har da fått i et tilfelle delt skyld, enda det IKKE var min feil, og i et annet tilfelle full skyld, enda det heller ikke var min feil. Fikk t.o.m krav på oppretting av bulker som han hadde forårsaket i tidligere tilfeller. Syns det blir litt vel urettferdig. Så det er STOR forskjell på forsikringsselskaper her. Men i din sak virker jo skylddelingsbiten grei hvertfall Hater mannfolk, de blir så sinte.
Shea Skrevet 3. mars 2006 #17 Skrevet 3. mars 2006 En helt enkel feil som alle kan gjøre. Ferske eller erfarne sjofører. Jeg kresjet pappa's bil 1 uke på dagen etter at jeg fikk seterfikatet. Jeg følte det likdan som deg. Men i forsvar av den du kjørte på skjønner jeg godt at han ble sint. Forsvarer ikke at du ble kjeftet på for det har ikke jeg kommet til å gjort, men du har kommet til å merke at jeg var tydelig irritert. For om det har blitt slike skader på min bil har den blitt kondemnert da jeg har en gammel bil og reperasjonskostnadene har vært høyere så bilens listepris. Jeg har ikke kommet til å fått så god bil for så lite penger som jeg ville fått på forsikringen. Det ordner seg og tenk ikke mer på den mannen du kjørte på. Sikkert en gammel mann med hatt som egentlig ikke burde ha dørene på bilen stående åpen. Synes han overreagerte når han kjeftet så på deg. God klem
Gjest Aloha Skrevet 4. mars 2006 #18 Skrevet 4. mars 2006 Ta det helt med ro. Et slikt uhell kan skje med hvem som helst av oss (som kjører bil) og jeg har vært der selv også... Jeg syns det var helt forferdelig, selv om jeg bare forårsaket en liten skade på den andre bilen, og ingen personskader. Var redd for å kjøre lenge etterpå. Men etter en tid gikk det over.....de fleste jeg kjenner som kjører bil har hatt et eller annet uhell, det er helt vanlig. Ingen krise skjedd. Se det positive i det: nå har du lært at du skal være enda mer forsiktig heretter, og da skjer det mest sannsynlig ikke igjen. Og det koster litt penger, ja, men det er heldigvis ikke liv eller helse det er snakk om. Bare en litt dyr erfaring rikere.
Bobeline Skrevet 4. mars 2006 #19 Skrevet 4. mars 2006 Når forsikringsselskapene har gjort opp seg i mellom, vil du motta et slags sluttoppgjør som forteller om det er lurt av deg å ta skaden på forsikringen, eller å gjøre opp dette utenfor forsikringen. Da vil i såfall forsikringsselskapet betle ut summen på den andre bilen, og du betaler tilbake til forsikringsselskapet. Dermed er det ingenting som blir tatt ut på forsikringen til foreldrene dine. Jeg har hatt førerkortet i to år, og allerede vært i fire ulykker. Tre av dem var helt klart min feil. Første gang rygget jeg rett i naboens bil da han hadde parkert bak min bil, i vårt gårdstun (det sluttet han med etter den episoden). Dette ble ordnet ved at han fikk skadeoppgjør fra mitt forsikringsselskap, og jeg betalte tilbake til forsikringsselskaet mitt. Den andre gangen rygget jeg på en dame som hadde stoppet rett bak fordi hun ble redd for de andre bilene på parkeringsplassen. Alt jeg husker fra den ulykken er bilen som kom rett i mot meg (og som kjørte videre etter å ha streifet min bil), og siden ryggingen ble min feil ble det tatt ut på forsikringen siden det ikke lønte seg med privat oppgjør. Den tredje gangen ødela jeg bare egen bil, til det ugjenkjennelige. Smadret den i småbiter på motorvegen. Etterpå var jeg litt nervøs for å kjøre, men etter noen uker rettet det seg med litt trening. Og for noen dager siden var det en dame som kjørte inn i min bakside når hun skulle skifte felt (første ulykke som ikke var min feil). Jeg var skrått foran henne og likevel så så hun meg ikke og skiftet felt. Dette er den eneste gangen jeg har blitt irritert, ikke på grunn av skaden, men fordi hun ikke ville skrive skademelding. Hun mente det var godt nok å si unnskyld for at hun hadde ødelagt min nye bil. Jeg måtte ringe polititet for å få henne til å skrive ut skademeldingen, men det ordnet seg til slutt. Så lenge det bare er materielle skader, synes jeg det ikke er noe å bekymre seg over når alt med skademelding er ordnet. Men det er klart i øyeblikket kan det være svært leit og frustrerende å få ødelagt bilen. Min skal inn på verkestedet nå, og det har vært litt av en prosess å få hentet ut leiebil på motpartens (den skyldiges) regning. Uten bil kommer jeg meg ikke på jobb fordi det går ikke busser så tidlig på morgenen her jeg bor, og det er grunnen til at jeg har bil. Og selv om jeg et den andre føreren tenker på hva som kunne hendt, så gjør jeg det også like etter skaden har skjedd. Men neste dag er det glemt. Vi kan reagere med sjokk, vantro, sinne og forvirrethet når slike ulykker skjer, og da er det ikke alltid vi reagerer like rasjonelt, og er opptatt av ting som ikke er viktige i den store sammenhengen. Mitt råd er å ikke plage deg selv med tanker om hva som kunne skjedd. Det skjedde ikke, og hvis du kjører litt etter litt, kanskje sammen med noen, tror jeg du vil bli mindre redd for å kjøre etter hvert. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå