AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Hei Jeg har småbarn, er over 30. Jeg jobber for tiden i det private. Innenfor finans. Har egne budsjettmål med fokus på lån, forsikring osv. Oppnår ikke budsjett og sliter veldig flink pike på levering osv. Det er stress og ekstremt mye oppfølging av kunder. Har en fin leder og bra kollegaer men er et ekstremt press på måloppnåelse som jeg tidligere brent meg på. Jeg elsker ellers å jobbe med mennesker, skulle sikkert vært sykepleier, men så langt jeg kan møte kunder og jobbe i team er jeg ganske fornøyd. Det har nå dukket opp en stilling i kommunen som heter konsulent med ansvarsområde lønn, personale, fakturaer og administrasjon. Dette er noe jeg tror jeg ville likt veldig godt. Ville dere søkt, og hvordan tror dere det er i kommunen vs privat? (Denne kommunen går veldig bra). takk for svar 🥰 Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg byttet nettopp fra privat til stat og angrer ikke ett sekund! Kortere arbeidsdager (betalt lunsj), trening i arbeidstid, fleksitid med stempling, kortere dager i romjul..for å nevne noe. Er også rom for morgenkaffe, og mye sosiale arrangementer. Gikk ned litt i lønn,og kommer til å ha mye dårligere lønnsutvikling. Men, det er det verdt! Er mer glad i fritiden min.. Er helt sikkert forskjellig fra sted til sted i det private, og fra kommune til stat. Og ikke minst hvordan man som person er med tanke på karriere. Jeg har en master, men ingen store karriereplaner utover å trives på jobb. Anonymkode: 4f5af...d31 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg byttet nettopp fra privat til stat og angrer ikke ett sekund! Kortere arbeidsdager (betalt lunsj), trening i arbeidstid, fleksitid med stempling, kortere dager i romjul..for å nevne noe. Er også rom for morgenkaffe, og mye sosiale arrangementer. Gikk ned litt i lønn,og kommer til å ha mye dårligere lønnsutvikling. Men, det er det verdt! Er mer glad i fritiden min.. Er helt sikkert forskjellig fra sted til sted i det private, og fra kommune til stat. Og ikke minst hvordan man som person er med tanke på karriere. Jeg har en master, men ingen store karriereplaner utover å trives på jobb. Anonymkode: 4f5af...d31 Ja! Nettopp slikt jeg vil høre. Jeg har ingen formell utdannelse enda, har vært innom tanken, men håper jeg kan være aktuell allikevel med min erfaring Jeg må jo ha lønn, men det er ikke det viktigste. Samtidig er det veldig bra ordninger i bedriften jeg jobber nå, med ferier, goder, bonus osv. samtidig er det et press uten like på levering. Jeg ønsker heller å jobbe sammen med kollegaer i team, enn å jobbe for egne mål! ♥️ Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg gikk fra statlig til kommunal (ganske høy stilling), og det har vært et mareritt! Det er så amatør i kommunene at jeg er helt sjokkert over driftingen. Og kommunene er helt tom for penger, og det er søren ikke rart når de bare plasserer alle de udugelige oppover i systemet i stillinger som er helt unyttige. Det er STOR forskjell på statlig og kommunal virksomhet, både økonomisk og profesjonelt sett. Har nå fått meg jobb i staten igjen, og skal ALDRI mer tilbake i kommunen. Anonymkode: a57df...08b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gikk fra statlig til kommunal (ganske høy stilling), og det har vært et mareritt! Det er så amatør i kommunene at jeg er helt sjokkert over driftingen. Og kommunene er helt tom for penger, og det er søren ikke rart når de bare plasserer alle de udugelige oppover i systemet i stillinger som er helt unyttige. Det er STOR forskjell på statlig og kommunal virksomhet, både økonomisk og profesjonelt sett. Har nå fått meg jobb i staten igjen, og skal ALDRI mer tilbake i kommunen. Anonymkode: a57df...08b Litt av dette jeg har hørt også. Men, presetasjonskultur - er det sånn i kommunene? Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt av dette jeg har hørt også. Men, presetasjonskultur - er det sånn i kommunene? Anonymkode: 8de74...feb Det er jo ikke slik at alle kommuner, og alle kommunale jobber, er like… Ser du ikke har noe formell utdanning, og det kan være et betydelig hinder i ansettelsesprosessen, mtp kvalifikasjonsprinsippet. Det kommer an på hva som står i utlysningen, regner med det er åpning for at “lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet” eller noe slikt. Men vær klar over at det likevel vil være et betydelig minus. Kommunen er nødt til å ansette den som er best kvalifisert, og må da aktivt forklare hvorfor din erfaring veier tyngre enn bacheloren til Per, som også har relevant erfaring. Anonymkode: a17ed...325 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke slik at alle kommuner, og alle kommunale jobber, er like… Ser du ikke har noe formell utdanning, og det kan være et betydelig hinder i ansettelsesprosessen, mtp kvalifikasjonsprinsippet. Det kommer an på hva som står i utlysningen, regner med det er åpning for at “lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet” eller noe slikt. Men vær klar over at det likevel vil være et betydelig minus. Kommunen er nødt til å ansette den som er best kvalifisert, og må da aktivt forklare hvorfor din erfaring veier tyngre enn bacheloren til Per, som også har relevant erfaring. Anonymkode: a17ed...325 Det er jeg klar over derfor jeg ikke har søkt enda. Jeg får bare krysse fingrene. Hvis det ikke blir denne stillingen så kommer jeg nok til å studere, men samtidig er ikke det så enkelt. Vi har jo barn som skal følges opp og huslån osv. Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo ikke slik at alle kommuner, og alle kommunale jobber, er like… Ser du ikke har noe formell utdanning, og det kan være et betydelig hinder i ansettelsesprosessen, mtp kvalifikasjonsprinsippet. Det kommer an på hva som står i utlysningen, regner med det er åpning for at “lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet” eller noe slikt. Men vær klar over at det likevel vil være et betydelig minus. Kommunen er nødt til å ansette den som er best kvalifisert, og må da aktivt forklare hvorfor din erfaring veier tyngre enn bacheloren til Per, som også har relevant erfaring. Anonymkode: a17ed...325 Samtidig bor vi på en ekstremt liten plass, slik at det ikke er så mange søkere på slike stillinger. Og de som har utdannelse søker kanskje høyere type stillinger som ikke går på administrasjon og journalføring her.. Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Del Skrevet 5. desember 2024 Hvis du er glad i å jobbe med mennesker høres det ut som en jobb som kan bli litt kjedelig. En controllerstilling i kommune legger opp til langt mer menneskelig kontakt enn lønn og fakturering. Jeg jobber selv som controller i kommune og er ofte i møter med ulike team, mens de på lønn og regnskap sitter på plassen sin stort sett hele dagen. Anonymkode: 9245e...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest issoras Skrevet 5. desember 2024 #10 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk fra statlig til kommunal (ganske høy stilling), og det har vært et mareritt! Det er så amatør i kommunene at jeg er helt sjokkert over driftingen. Og kommunene er helt tom for penger, og det er søren ikke rart når de bare plasserer alle de udugelige oppover i systemet i stillinger som er helt unyttige. Det er STOR forskjell på statlig og kommunal virksomhet, både økonomisk og profesjonelt sett. Har nå fått meg jobb i staten igjen, og skal ALDRI mer tilbake i kommunen. Anonymkode: a57df...08b Hvor mange kommuner har du egentlig jobbet i siden du kan uttale deg om kommunene i flertall? For her skal du åpenbart lære noe nytt - det er STOR forskjell på de ulike kommunene i drift! STOR forskjell! Har du jobbet i én kommune, så har du jobbet i én kommune. Karasjok og Bykle kan ikke sammenlignes, og Stavanger og Karasjok kan ikke sammenlignes. Det er mange kommuner som driftes svært godt, og så er det noen kommuner (særlig i distriktene som sliter med rekruttering) som sliter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo ikke slik at alle kommuner, og alle kommunale jobber, er like… Ser du ikke har noe formell utdanning, og det kan være et betydelig hinder i ansettelsesprosessen, mtp kvalifikasjonsprinsippet. Det kommer an på hva som står i utlysningen, regner med det er åpning for at “lang relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet” eller noe slikt. Men vær klar over at det likevel vil være et betydelig minus. Kommunen er nødt til å ansette den som er best kvalifisert, og må da aktivt forklare hvorfor din erfaring veier tyngre enn bacheloren til Per, som også har relevant erfaring. Anonymkode: a17ed...325 Tja, uenig. Vi holder på å ansette ny lønnskonsulent hos oss, ingen av de 6 aktuelle har høyere utdanning. Det er rett og slett ikke like vanlig innenfor lønn at folk har utdanning, mange har bare lang erfaring. Folk med utdanning i økonomi vil ofte ikke ha disse stillingene. 😶 Anonymkode: 9245e...b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Del Skrevet 5. desember 2024 Tror det er som du sier at mange med høyere utdannelse ikke sikter etter denne type stilling. For meg ser det allikevel ut som en stilling jeg ville likt. Er ikke bare lønnskonsulent menn lederstøtte, innleie av vikarer osv. Etter alle tilbakemeldinger her så kanskje jeg sender en søknad og krysser fingrene. Noen med utdannelse vil jo garantert søke, men da har jeg i hvertfall prøvd ♥️ Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #13 Del Skrevet 5. desember 2024 Det skader ikke å søke. I verste fall får du ikke jobben. Det koster deg kun litt tid og energi å legge inn en søknad. Anonymkode: 8f6db...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 5. desember 2024 #14 Del Skrevet 5. desember 2024 Ville sjekket det med pensjon i alle fall. Pensjon i kommunen er en vits. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #15 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg har søkt jobber 3 ganger i mitt liv. Hver gang har det offentlige vært målet. Trygghet er viktigere enn lønn, mener jeg. Dessverre har jeg endt opp i det private hver gang, inkludert min nåværende jobb. Det er ikke så mange offentlige stillinger i min bransje. Men de finnes, og jeg har ikke gitt helt opp enda! 🙂 Anonymkode: 03f1c...c87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #16 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg vil si det kommer an på kommunen og arbeidsplassen. Jeg har jobbet kommunalt i to kommuner og foretrekker det foran privat pga det er mer avslappet, man slipper produksjonspress som jeg blir stresset av. Anonymkode: 86ee4...c90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #17 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vil si det kommer an på kommunen og arbeidsplassen. Jeg har jobbet kommunalt i to kommuner og foretrekker det foran privat pga det er mer avslappet, man slipper produksjonspress som jeg blir stresset av. Anonymkode: 86ee4...c90 Takk for alle kommentarer! Kjenner jeg har fryktelig lyst på denne jobben jo mer jeg leser her og jo mer jeg tenker på den. Håper virkelig, virkelig på dette! Hvis ikke får det bli en utdannelse Produksjonspress er et mareritt! Anonymkode: 8de74...feb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå