AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg er alenemor, og i år drar barna til far hele juleferien. Pappa døde i fjor, og mamma har alzheimers og bor på sykehjem. Eneste andre familie jeg har er søsteren min, som skal jobbe mesteparten av julen. På selve julaften får hun fullt hus med mine 3 nieser m/partnere og barn, pluss mamma- så jeg føler ikke for å spør om å få komme dit 😏 Uansett så er det hele juleferien jeg blir alene, og vurderer derfor å bare reise bort en plass, rett og slett... til varmere strøk kanskje 🤷♀️ Men har aldri gjort dette før, og aner ikke hvor jeg evt skulle reist 🙈 Andre i lignende situasjon, som har reist bort alene i julen og vil dele tips/erfaringer med meg....? 😌❤️ Anonymkode: a093d...46e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Synes det virker dårlig gjort at din søster ikke inviterer deg og lar deg sitte alene. Anonymkode: beec8...f60 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Hvis du har lyst til å være hos søsteren din så spør! Vi får også fullt hus til jul, men jeg hadde blitt lei meg om noen som ville feire med oss ikke turte spørre fordi de trodde det ble for mye for oss eller at de var i veien. Alle som vil er velkommen til oss og jeg er helt sikker på at søsteren din også tenker slik. Og da får du feiret med moren din også. ❤️ Men hvis du virkelig vil reise bort er det mange muligheter. Skal du ikke fly så langt må det bli noe sånt som Tenerife eller en annen av Kanariøyene, eller du kan dra til Kapp Verde? Ellers er jo Asia og Sør-Amerika varmt, men litt langt å dra. Jeg måtte google litt og fant noe som heter Carpe Diem som arrangerer turer for enslige (ikke noen datingferie altså) som vil reise sammen med andre og de har flere ledige plasser til ulike reisemål i julen i år. Da er det mange utflukter, de fleste måltider inkludert og også noen dager hvor man kan gjøre som man vil. De arrangerer felles julemiddag på julaften. Kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: bd687...4f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Kan ikke svare angående å reise bort, men har feiret julaften alene ved tre tilfeller. Nå er jeg kanskje litt annerledes enn folk flest, så synes det kun er den delen med å være borte fra ungene som er vanskelig. Første gang savnet jeg ungene utrolig mye, men bestemte meg fra da at realitetene er at slik blir det annenhver jul, at de er borte, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av situasjonen? Jeg pynter til jul, kjøper inn juleting og julemat, og forbereder en vanlig jul, men med mindre mat selvfølgelig. Ordner meg med bøker og serier/filmer jeg vil se, og forsøker å få gått litt på ski og skiføret er der. Er på facetime med ungene to ganger i løpet av selve julaften og 2-3 ganger de andre dagene, en telefon til min mor, ellers alene i mitt eget selskap fra 22. - 3.juledag. Etter hvert har det gått så langt at denne gangen gleder jeg meg til årets jul. En sjelden anledning til å kose meg på egen hånd. Gjøre alt slik det passer meg. Anonymkode: 2e944...6db 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du har lyst til å være hos søsteren din så spør! Vi får også fullt hus til jul, men jeg hadde blitt lei meg om noen som ville feire med oss ikke turte spørre fordi de trodde det ble for mye for oss eller at de var i veien. Alle som vil er velkommen til oss og jeg er helt sikker på at søsteren din også tenker slik. Og da får du feiret med moren din også. ❤️ Men hvis du virkelig vil reise bort er det mange muligheter. Skal du ikke fly så langt må det bli noe sånt som Tenerife eller en annen av Kanariøyene, eller du kan dra til Kapp Verde? Ellers er jo Asia og Sør-Amerika varmt, men litt langt å dra. Jeg måtte google litt og fant noe som heter Carpe Diem som arrangerer turer for enslige (ikke noen datingferie altså) som vil reise sammen med andre og de har flere ledige plasser til ulike reisemål i julen i år. Da er det mange utflukter, de fleste måltider inkludert og også noen dager hvor man kan gjøre som man vil. De arrangerer felles julemiddag på julaften. Kanskje det kunne vært noe? Anonymkode: bd687...4f4 Oi - hørtes faktisk litt spennende ut det reiseopplegget da 😅 Takk for tips ☺️ Ang. søsteren min, så vet jeg at hun ikke har lyst å ha mamma der engang, for det har vært et tøft år for henne på mange måter - derfor har jeg ikke tatt opp muligheten om å kanskje feire julaften hos henne... 😏 Hun spurte meg om jeg hadde lagt planer i julen, og da sa jeg bare at jeg mest sannsynlig bare kom til å reise bort. Jeg sa også at hvis jeg blir hjemme, kan jeg heller ta med mamma hjem til meg, så hun får feire i fred med døtrene og barnebarn - og da sa hun "ok, fint"...Så jeg tolket dette som at det var like greit jeg ikke spurte om å få komme dit 🤭 Og d er egentlig helt i orden for meg 🙃 Har ikke lyst å sitte så mye alene i julen ellers, så da frister det mer å "dra min vei" 😉 TS Anonymkode: a093d...46e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 Spør din søster rett ut om du skal komme og hjelpe til med mor, matlaging, rydding osv. Anonymkode: bc50c...c0d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan ikke svare angående å reise bort, men har feiret julaften alene ved tre tilfeller. Nå er jeg kanskje litt annerledes enn folk flest, så synes det kun er den delen med å være borte fra ungene som er vanskelig. Første gang savnet jeg ungene utrolig mye, men bestemte meg fra da at realitetene er at slik blir det annenhver jul, at de er borte, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av situasjonen? Jeg pynter til jul, kjøper inn juleting og julemat, og forbereder en vanlig jul, men med mindre mat selvfølgelig. Ordner meg med bøker og serier/filmer jeg vil se, og forsøker å få gått litt på ski og skiføret er der. Er på facetime med ungene to ganger i løpet av selve julaften og 2-3 ganger de andre dagene, en telefon til min mor, ellers alene i mitt eget selskap fra 22. - 3.juledag. Etter hvert har det gått så langt at denne gangen gleder jeg meg til årets jul. En sjelden anledning til å kose meg på egen hånd. Gjøre alt slik det passer meg. Anonymkode: 2e944...6db En sunn og fin holdning det da synes jeg ☺️ Jeg trives også godt i eget selskap, men kjenner på en måte et behov for å oppleve noe litt nytt og annerledes nå når jeg får muligheten til det 🙃 Har ungene 90%, og med pappas kreftsykdom og bortgang, samt en lang kamp som mammas pårørende for å få henne på sykehjem - har de 2 siste årene vært ganske så krevende, og jeg er vel rett og slett klar for å komme meg bort litt 😌 TS Anonymkode: a093d...46e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Spør din søster rett ut om du skal komme og hjelpe til med mor, matlaging, rydding osv. Anonymkode: bc50c...c0d Støtter denne. Med trykk på "å hjelpe". For de kvinnene som hver bidige jul steller i stand for at hele familien skal ha en fin jul, setter sannsynligvis stor pris på å få hjelp med dette. Og på den måten blir du ikke enda en belastning, men du blir noen som tar initiativ og gjør livet litt lettere for en annen. Anonymkode: e1615...d63 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Del Skrevet 5. desember 2024 Vi blir alene denne julen, meg, mannen og barna våre. Anonymkode: ba2c1...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #10 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi blir alene denne julen, meg, mannen og barna våre. Anonymkode: ba2c1...d7d Da er du jo ikke alene. Er en hån å skrive sånt mot de som faktisk sitter mutters alene. Anonymkode: beec8...f60 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 5. desember 2024 #11 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg blir alene med hunden min i år. Planen var å dra til pappa, men han er midt i flytting og må "bo seg inn" på det nye stedet. Så han har ikke plass til meg denne julen. Jeg tenker at det kommer til å gå helt fint. I det minste slipper jeg å dra over fjellet på lumskt vinterføre. Kommer til kjøpe inn noe god mat og drikke og bare kose meg. Kommer til å gå helt fint. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. desember 2024 #12 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg var alene i fjor, da sønnen min dro til faren sin og bestemoren. Det går helt fint. Jeg trives i eget selskap, og i jula kan man spise masse godteri og greier med god samvittighet Mye på tv, og kan strømme serier og filmer og bare kose meg. Plages overhodet ikke av at jeg er "alene", for jeg føler meg ikke ensom av den grunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #13 Del Skrevet 5. desember 2024 Ja blir alene i år også, ingen venner eller familie, har heldigvis hunden og kattene mine, så ikke helt alene♡ Anonymkode: bb7aa...904 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. desember 2024 #14 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg feiret jul alene sist år, og jeg må innrømme at jeg koste meg veldig. Jeg var invitert til både familie og venner, så jeg kunne velger og da er det ingen sak å være alene. Jeg har hørt om folk som har reist med Carpe Diem og som syns det er en veldig fin opplevelse. Jeg var inne og kikket på siden, og der står det: Sitat Carpe Diem er turoperatøren for deg som reiser alene, men som ønsker å reise sammen med andre reiseglade på ferie. Med oss får du alltid godt reisefølge og en engasjert, sosial og kunnskapsrik reiseleder inkludert. Det må jo være midt i blinken hvis man har lyst på en tur uten å være helt på egen hånd. Uansett hva du velger, ts, så ønsker jeg deg en god jul! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #15 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er alenemor, og i år drar barna til far hele juleferien. Pappa døde i fjor, og mamma har alzheimers og bor på sykehjem. Eneste andre familie jeg har er søsteren min, som skal jobbe mesteparten av julen. På selve julaften får hun fullt hus med mine 3 nieser m/partnere og barn, pluss mamma- så jeg føler ikke for å spør om å få komme dit 😏 Uansett så er det hele juleferien jeg blir alene, og vurderer derfor å bare reise bort en plass, rett og slett... til varmere strøk kanskje 🤷♀️ Men har aldri gjort dette før, og aner ikke hvor jeg evt skulle reist 🙈 Andre i lignende situasjon, som har reist bort alene i julen og vil dele tips/erfaringer med meg....? 😌❤️ Anonymkode: a093d...46e Ganske sært av din søster å ikke invitere deg som er alene på julaften. Man har ALLTID plass til en til. Jeg kunne aldri tenke meg å feire jul uten å be tanten min og naboen vår, som begge er alene. Det varierer hvor mange som er her hos oss, i fjor var vi 14 og i år blir vi bare 6. Men lar ingen sitte alene uten invitasjon. For en kjip søster du har (forutsatt at du har behandlet henne med respekt resten av året selvfølgelig…) Har du vurdert å melde deg inn i Røde kors eller andre foreninger? De har ofte jule-middager der du enten kan være frivillig hjelper eller melde deg som gjest. Anonymkode: 1bc02...5ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #16 Del Skrevet 6. desember 2024 Har du økonomi til det, reis til varmere strøk. Ta med deg et gode bøker, slapp av og kos deg. Jeg har tilbrakt julen i sydlige strøk, både sammen med familie og alene, flere ganger. Reiser jeg alene, velger jeg et sted hvor jeg kan oppleve kultur, gå turer osv. Med familien blir det gjerne med typiske badesteder. Et tips er Porto del Carmen på Lanzerote. Fin tur inn til hovedstaden,og gode bussforbindelser til andre deler av øyen. Et annet er Las Palmas på Gran Canaria. Kultur, fin strand, shopping osv. Anonymkode: c7e91...995 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #17 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg syns søsteren din bør finne plass til deg julaften. Noe annet hadde vært rart. Men om du har sendt ut signaler om at du ikke ønsker å komme dit, så har kommunikasjonen kræsjet der. Jeg har aldri vært alene julaften. Er kanskje litt rar, for jeg innbiller meg at det hadde vært helt fint. I min kommune er det tilbud om julemiddag osv fra 17 - 21, for de som ønsker samvær. Men å ikke se et menneske hele juleuka, hadde kanskje blitt litt ensomt. Alene på julaften, så ville jeg ha hatt lang, sløv morgen i sofaen. Dratt på kirkegård og tent lys i 14-tiden. Kanskje dratt på barnegudstjeneste kl 16. Lagd meg god middag. Sett en koselig film, eller lest bok. Jeg håper det ordner seg, TS. Mitt råd er at du snakker med søsteren din om dette. Anonymkode: da578...d49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LA-EINARDAR Skrevet 6. desember 2024 #18 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg blir og alene, for første gang i mitt 39år gamle liv. Jentene mine er hos barnemor denne gangen. Har ikke familie ellers rundt meg dessverre. må si jeg gruer meg, men tar det som en erfaring! Jeg bor i Østfold så hvis noen vil ta en kaffekopp i julen så hyl ut😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 6. desember 2024 #19 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg tror du kan dra til din søster..men måten du sa til henne så har du liksom allerede lagt planer for deg selv( du skriver at du skal reise bort eller ta med din mor hjem) Så ring søsteren din og spør om du kan komme til henne i jul . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #20 Del Skrevet 6. desember 2024 Jeg er alene annenhvert år. Da jobber jeg som frivillig på julaften, det er veldig fint og givende. Anonymkode: 750d5...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå