Gå til innhold

Svigers respekterer ikke grenser med ny valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt kinkig situasjon, da vi har fått valp - en australian shepherd. Hun er veldig energisk og blir veldig oppgiret med mennesker. Svigers har vært veldig med på å gire henne mer opp når vi kommer dit med å omfavne henne når hun hopper opp, selvom hun biter i hår og ører fordi hun blir gira. De lager pipestemme med «ååå hei lille vennen!!», og gir henne konstant oppmerksomhet og lek som gjør at hun blir et mareritt å ha med å gjøre resten av dagen.

Jeg har vært tydelig på at jeg ønsker at de skal ignorere henne når hun er alt for gira, hun skal være rolig før hun får hilse, og at man generelt må være rolig og snu seg vekk hvis hun hopper, men føler ikke de hører etter i det hele tatt. De kan ignorere første 10 minuttene, men så sier de «nei nå har vi ignorert lenge nok» og tilbake til hoing og hopping som gjør at hun hopper mer, biter mer og hun endte opp med å jokke på den ene puta der en gang (det har hun aldri gjort hjemme).

Er det jeg som er prippen? Hvordan kan jeg få de til å forstå? Jeg har prøvd å være tydelig på at hun er veldig energisk, og må lære seg å være rolig. Og at den måten de møter henne nå når hun er valp må de også forstå at hun forventer når hun er fullvoksen og 20 kg.

Anonymkode: 3aca1...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta valpen ut av situasjonen med en gang. Ta henne gjerne i bånd og løft henne opp eller hold henne i fanget ditt. Gi godbiter/tyggebein for å avlede.

Ellers høres det ut som om du tar valpen med på besøk hos dem? Jeg hadde droppet det for en periode i så fall. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli strengere. Si nei. Hva sier mannen din? Få han med på laget. 

Anonymkode: 216ae...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (7 minutter siden):

Ta valpen ut av situasjonen med en gang. Ta henne gjerne i bånd og løft henne opp eller hold henne i fanget ditt. Gi godbiter/tyggebein for å avlede.

Ellers høres det ut som om du tar valpen med på besøk hos dem? Jeg hadde droppet det for en periode i så fall. 

Det er jo svigers, så vi har vært hos de kanskje 1-2 ganger. Valpen er 13 uker.

Så jeg er ikke prippen som ikke lar de holde på sånn? Syns det er vanskelig å si imot de, men da blir nok kanskje løsningen som du sier å holde henne i bånd, evnt ikke ta henne med.

Men hun vil jo måtte bli med dit i fremtiden også, så skulle ønske jeg klarte å få de heller til å forstå litt bedre..

Ser jeg kanskje var litt utydelig, frøkna vår elsker oppmerksomheten og legger seg rett ned på ryggen for å bli klødd på magen og logrer som bare det og er uimotståelig. Men hun blir ekstremt oppgiret.. De tolker jo dette som at hun elsker de og syns det er kjempestas å bli dullet med slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn holdt mine på også. Nå har jeg en tre år gammel hund som blir helt overstressa hver gang vi får besøk eller er på besøk, utrolig kjedelig. Jeg klarte ikke å få svigers til å høre og respektere. Vi har nesten ikke hatt besøk av andre da jeg bor 6 timer ifra min familie, i et annet land, og ikke har fått venner som kommer hjem til meg. Tenker ellers at det kan være bra å ta med hunden til mennesker som er hundevante (altså som skjønner at det er dumt å holde på sånn) eller respekterer det du sier. Så den iallefall ikke blir overgiret med alle i framtiden. 

Anonymkode: bcd4e...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden fjerner dere ikke valpen når svigers ikke respekterer det dere sier? Dere må jo si at når de ikke respekterer dere må dere gå slik at valpen ikke blir alt for oppgiret! 

Anonymkode: e9097...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo svigers, så vi har vært hos de kanskje 1-2 ganger. Valpen er 13 uker.

Så jeg er ikke prippen som ikke lar de holde på sånn? Syns det er vanskelig å si imot de, men da blir nok kanskje løsningen som du sier å holde henne i bånd, evnt ikke ta henne med.

Men hun vil jo måtte bli med dit i fremtiden også, så skulle ønske jeg klarte å få de heller til å forstå litt bedre..

Ser jeg kanskje var litt utydelig, frøkna vår elsker oppmerksomheten og legger seg rett ned på ryggen for å bli klødd på magen og logrer som bare det og er uimotståelig. Men hun blir ekstremt oppgiret.. De tolker jo dette som at hun elsker de og syns det er kjempestas å bli dullet med slik.

Din valp, dine grenser. Så får folk mene hva de vil om det så lenge det ikke går utover valpen (noe dette ikke gjør).

Jeg lar de som ønsker holde på slik med min hund, men da tar jeg heller ikke ansvar for å stoppe ham om han hopper, napper og blir vill. Det er deres konsekvens. Hvis de irettesetter valpen for å bli vill når de har giret henne opp så hadde jeg blitt temmelig tydelig på hva jeg mente om det.

Lar hun seg roe ned om du har godbitsøk utenfor etterpå? Mener da minst 10-15 minutter. Også kanskje et godt tyggebein eller fylt kong?

Men, ja, mennesker er vanskeligere å oppdra enn hunder mange ganger. 

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som er hundeier som må håndheve grensene, altså er det ditt ansvar å ta hunden ut av situasjonen, du kan ikke oppdra andre voksne men du kan ta ansvar for hunden din. 

Anonymkode: c134a...5bc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Partneren din må ta tak og sette grensene klart og tydelig. Det er hens foreldre det må både hen og de tåle.

Du skal selvsagt følge opp du også men slike svigers-situasjoner er jo knotete så her må svigers oppdraes av eget barn først og fremst.

Oppmerksomheten de gir valpen er som crack å regne, den får valpen til å elske livet der og da men den tjener ikke på det på sikt og dere må tenke hundevelferd de neste 10-15 åra.

Anonymkode: 17dd7...0ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (24 minutter siden):

Dette. 

Anonymkode: ef590...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med valpen til dem. Si at den skal lære seg ro, og at den ikke skal jages opp i høyt turtall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en svært energisk Aussie (hann) på snart 3 år og 25 kilo. Han var (blir fortsatt) svært oppgiret ved besøk både hjemme og borte, men heldigvis aldri så opphisset at han begynner/begynte å jokke på ting og mister helt hodet.

Han kan dessverre finne på å hoppe opp fortsatt (kommer an på hvem det er og hvordan de imøtekommer han ved hilsing).
Som Tabris så fint beskriver: Jeg lar de som ønsker holde på slik med min hund, men da tar jeg heller ikke ansvar for å stoppe ham om han hopper, napper og blir vill. 
Heldigvis har han et godt hode og lynne, så stort sett klarer han å regulere seg fint selv etter en kort stund, selv om vi også har sånne i familien som syns det er såååå gøy at han blir oppgiret.  

En ting han ikke lærte å legge av seg/vi ikke klarte å avlære var små napping i hender, så vi lærte han at når det kommer besøk og når vi kommer hjem fra jobb for eksempel, da skal han stå klar med leke i munnen så han flyr rundt med det i stedet for å nappe i oss og andre folk 😅

Anonymkode: 6ef6b...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en annen rase men lignende problem, men her var det to i familien som ikke lyttet. De mente at det ikke var så viktig og at hun ville vokse det fra seg. Kort fortalt, det har IKKE bedret seg. Hun er nå tre år og hopper og styrer og forventer kos og alt oppmerksomhet. Det har skapt mye unødvendig frustrasjon, både for oss og for hun selv stakkars!

Jeg tenker at du og mannen må sette dere ned med svigers og beskrive dette helt tydelig, så det ikke kan misforstås. Si at dere nå jobber med å legge føringer for hennes oppførsel resten av livet. Det er ikke til å kimse av!

Anonymkode: 74b0c...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har innsett at noen mennesker får man ikke gjort noe med, de klarer rett og slett ikke å holde seg rolig i møte med hunder... 

Så jeg lar dem holde på, men jeg forklarte dem i klartekst at de da måtte forholde seg til at hunden kom til å møte dem sånn resten av livet, også når den var stor og møkkete. Når de aksepterer det, får de bare holde på. 

Så øver jeg veldig mye på at man ikke hilser sånn på andre mennesker. Og hunden har ikke noe problem med å forstå forskjellen. 

Anonymkode: 24305...ceb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et konkret tips, kaster jeg godbiter på gulvet hvis folk jeg ikke vil at skal hilse, begynner sånn. Det hjelper faktisk. Hunden blir opptatt av det i stedet for å hilse, men man bør begynne før man møter de mest imøtekommende og høylytte hilserne 😜

Anonymkode: 24305...ceb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i historien din Ts. Hver gang jeg har med meg min unghund til min mor så har hun en tøydokke klar og begynner sporenstreks å pælme denne bortover gulvet. Hunden blir selvsagt kjempegira. Det får holde med et oppgiret hilserituale, det handler tross alt om felles gjensynsglede. Så nazi kan jeg ikke være synes jeg.

Men den jævla tøydokka river jeg ut av hendene på muttern, og den forsvinner rett i skuffen..

Mengde og timing med en slik form for lek er det jeg som skal styre..

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du roe ned også. Dere har vært på besøk 2 ganger, og ikke hele dagen regner jeg med. 

Det går helt fint. Oppdragelse av hund skjer hjemme. Å møte noen uten hundetekke av og til ødelegger ikke en hund 

Slutt å besøke dem med hund, så blir  det sikkert enda bedre. 

Anonymkode: d795b...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok som svigerforeldrene dine 🙈 valper er det fineste som finnes, og jeg blir helt tussete. Min hund ble kjempefin likevel, altså, riktignok etter unghund-perioden, men ble snakket til med dyrestemmen hele livet. 

Anonymkode: cc929...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme problem med 2 hunder som nå begge er voksne. De har skyhøye forventninger når de blir med til mine foreldre og jeg har fått kommentarer i alle år på at hundene mine er så «ville».

Nå når jeg har et barn så har det plutselig blitt lettere. Da kan foreldrene mine gi barnet all oppmerksomhet, hundene blir totalt ignorert, får en påminnelse om å legge seg ned etc og oppfører seg eksemplarisk. Så selv om de herjer med valpen så er det absolutt noe som du kan snu å få kontroll på senere, men umulig før folk slutter å gi hunden oppmerksomhet.

Jeg ville sagt det som det er. Valpen blir ikke lei seg eller lider av at den ikke er midtpunktet. Det som ser ut som «glede» er egentlig bare stress og forventning. Å det er opp til svigers om de vil ha en stor hund løpende rundt som hopper på folk når den er voksen. Det er også mulig at de koser seg sånn når den er valp. Men når de begynner å klage på en voksen hund som er «vill» så har de en enkel oppskrift å følge som heter «Total ignorering»

Anonymkode: f439a...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sær eller prippen, TS. ❤️ Hvis du ser at hunden blir alt for stresset, så må du bare fjerne den fra situasjonen og si at nå ble det litt for voldsomt. Hvis du er konsekvent med å være rolig før hilsing med alle andre, så lærer hunden fort at det er forskjell på mennesker.

(Jeg hadde nok sørget for å gå en skikkelig lang tur i gjørme og regn rett før jeg dro til svigers en gang, bare for å kunne si "ånei, ble dere møkkete? sånn er det med hunder dere har trent til å bli gira, vet dere" 😂)

Anonymkode: 50cea...dfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...