Gå til innhold

Hvordan søke permisjon for en skolegutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei
Broren til min mann skal gifte seg i hjemlandet. Og vi har kjempe lyst til å reise. Barna våre snakker mye om bryllupet,  de har aldri vært på et bryllup før og gleder seg masse. Men problemet er eldste barnet vårt som er 6 år gammel og går i 1.klasse. I februar har barna vinterferie. Men uke er altfor lite. Da vi skal bruke 40.000 kr kun på billettene. Og vi reiser etter flere år. Så hadde vært fint om vi kunne ta ut permisjon. Googlet litt og fant ut at man kan få 10 dagers permisjon. 10 dager + 1 uke med vinterferie hadde vært perfekt.

Hvordan går jeg frem? Skal jeg sende skriftlig søknad til læreren eller skal jeg ta et møte med henne?

Hjelp!

Anonymkode: aa4dc...476

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste skoler har et søknadsskjema på nett. Skjema sendes rektor som har beslutningsmyndighet.

Anonymkode: dd8c0...6e1

• Liker 3
Skrevet

Her må man søke igjennom visma på nettet. Funker ikke igjennom appen. Det skal stå på skolens hjemmeside om hvordan du gjør det. Her går det igjennom visma, og man får svar via visma og ett offentlig brev fra kommunen. 

Anonymkode: 02f65...d5b

Skrevet

Vi søker på kommunens hjemmeside på et digitalt skjema

Anonymkode: 32a89...788

Skrevet

På samme måte som om han var jente

Anonymkode: 8de3a...e70

• Liker 1
Skrevet

Dette er kanskje ett veldig merkelig svar, men hva med å *trommevirvel* spørre skolen?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På samme måte som om han var jente

Anonymkode: 8de3a...e70

??

Anonymkode: 8fea9...015

Skrevet

Akk ja, det er et utbredt problem at foreldre tar barn ut av skoleundervisning for å tilbringe ukesvis i 'hjemlandet" - alltid en familiebegivenhet/tragedie som utspiller seg der.

Fint å lære bort at onkels bryllup er viktigere enn kontinuitet i skolegangen.

Det finnes søknadsskjema, men merk det er en søknad, dvs du kan få avslag.(ikke at det pleier å stoppe noen)

Anonymkode: eb7e5...47c

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Akk ja, det er et utbredt problem at foreldre tar barn ut av skoleundervisning for å tilbringe ukesvis i 'hjemlandet" - alltid en familiebegivenhet/tragedie som utspiller seg der.

Det finnes søknadsskjema, men merk det er en søknad, dvs du kan få avslag.(ikke at det pleier å stoppe noen)

Ja, mye verre enn de som tar med ungene til Granka utenom skolens ferie. 

Anonymkode: 88c3c...817

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Rull inn puppen. Ingen dør av en uke fri ifra skolen. Dersom rektor godkjenner søknaden er vel alt greit, så hvorfor sitter du her og sutrer? 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, mye verre enn de som tar med ungene til Granka utenom skolens ferie. 

Like ille. Har du ikke råd til å reise i en av de uhorvelig mange skoleferieukene, må du spare til du har råd. 

Håper ikke det er slik at noen får innvilget en søknad som går ut på å skulle skolen for å dra til Granka.

Skrevet
jane78 skrev (2 minutter siden):

Rull inn puppen. Ingen dør av en uke fri ifra skolen. Dersom rektor godkjenner søknaden er vel alt greit, så hvorfor sitter du her og sutrer? 

Det stemmer at ingen dør av det. Det stemmer også at ingen dør av å ikke gå på skolen i det hele tatt for Nav tar vare på deg.

Jeg sitter her og sutrer fordi søkermassen til lærerutdanning viser en negativ trend og det er jo ikke rart når jeg leser slike holdninger som du forfekter.

Skrevet

Det er 1.klasse, jeg hadde ikke giddet å søke engang. Hadde bare skrevet en mail til kontaktlærer om når barnet skal være borte og spurt om etter lese og skrive leksen for å holde tritt med resten. Hadde selvfølgelig lagt med litt om viktigheten med å lære om andre kulturer, slik at det ble noe pedagogisk med reisen også.

Mister verken skoleplassen eller får fravær som påvirker fremtiden, så hadde ikke giddet å sende en søknad som uansett har større sjanse for å bli avslått enn godtatt. Iallfall på vår skole.

Anonymkode: 05b9d...d5a

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg hadde giddet å søke en gang. Hos oss får man som regel avslag. Det er bare å ta barnet ut av skolen, og gi læreren beskjed om når barnet kommer tilbake.

Anonymkode: 4b21c...161

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Like ille. Har du ikke råd til å reise i en av de uhorvelig mange skoleferieukene, må du spare til du har råd. 

Håper ikke det er slik at noen får innvilget en søknad som går ut på å skulle skolen for å dra til Granka.

De drar jo i forbindelse med en ferie.

Anonymkode: 56f67...935

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det stemmer at ingen dør av det. Det stemmer også at ingen dør av å ikke gå på skolen i det hele tatt for Nav tar vare på deg.

Jeg sitter her og sutrer fordi søkermassen til lærerutdanning viser en negativ trend og det er jo ikke rart når jeg leser slike holdninger som du forfekter.

Jeg er lærer og ville definitivt prioritert onkels bryllup for mine barn...

Anonymkode: 12b21...6b1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Flere skoler som innvilger det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kollega av meg fikk nei til å ta barna med til hjemlandet (utenfor Europa) for å ta farvel med deres døende mormor. Flere av oss på jobb sa: Hvorfor drar du ikke likevel, det hadde VI gjort! Det er jo ikke en koseferietur, det er tungtveiende sosiale årsaker. Men han turte ikke, av frykt for at skolen skal sende bekymringsmelding til barnevernet. Så kona hans dro alene.

Anonymkode: 26ebc...e96

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Joda, det er det mange som gjør. Hvorfor kupper du tråden når ts ikke spør om annet enn hvordan man søker. Lyst til å diskutere hvorvidt man bør få permisjon og til hva, lag din egen jævla tråd. 

Anonymkode: 0b215...308

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En kollega av meg fikk nei til å ta barna med til hjemlandet (utenfor Europa) for å ta farvel med deres døende mormor. Flere av oss på jobb sa: Hvorfor drar du ikke likevel, det hadde VI gjort! Det er jo ikke en koseferietur, det er tungtveiende sosiale årsaker. Men han turte ikke, av frykt for at skolen skal sende bekymringsmelding til barnevernet. Så kona hans dro alene.

Anonymkode: 26ebc...e96

Trist historie. Det er synd når skolen er så firkantet at de ikke tar hensyn fordi da må vi lære å gi blaffen i hva skolen bestemmer. Og dessverre klarer ikke alle å skille mellom døende familiemedlem, bryllup og en billig ferietur til Granka.

Jeg håper TS søker om permisjon. Og hvis TS får avslag håper jeg de reiser likevel. Bryllup og familie er viktig.

Anonymkode: cc5a7...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...