AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #1 Del Skrevet 5. desember 2024 Klarer ikke holde fremføring foran klassen, skal det være sånn at jeg får stryk på oppgaven da? Anonymkode: cd0df...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Du kan spørre læreren om du kan fremføre kun foran han/henne? Anonymkode: 5aee2...6bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 Du må pushe deg litt, slik at du blir vant til det, men kanskje du kan få en avtale om at du får sjansen til å heve karakteren din i en samtale hvis situasjonen gjør deg for nervøs til å presentere skikkelig Anonymkode: 607cb...9d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Klarer ikke holde fremføring foran klassen, skal det være sånn at jeg får stryk på oppgaven da? Anonymkode: cd0df...516 Er fremføring en del av opplegget og du ikke fullfører opplegget så skal du ikke ha bestått. Alle gruer seg til fremføringer, det er normalt. Lar du være å prøve, så blir jo dette for dumt i forhold til alle de andre som gjennomfører og gjør sitt. Anonymkode: 7c77c...1c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 Hvilken klasse er det snakk om? Det er jo litt forskjell på om du går på ungdomsskolen eller skal presentere masteren din. Anonymkode: a5375...2a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 Vgs eller universitet/fagskole? På universitet må vi ha fremføring/fremlegg til visse oppgaver, og de tar i svært liten grad høyde for at man ikke klarer. Jeg hadde tatt tak i problemet først som sist, og ha i bakhodet at dette er noe alle gruer seg til. Anonymkode: 9783e...058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er fremføring en del av opplegget og du ikke fullfører opplegget så skal du ikke ha bestått. Alle gruer seg til fremføringer, det er normalt. Lar du være å prøve, så blir jo dette for dumt i forhold til alle de andre som gjennomfører og gjør sitt. Anonymkode: 7c77c...1c1 Mange gruer seg, men slett ikke alle. Jeg var god på det da jeg gikk på skolen for mange år siden, følte meg trygg, og gruet meg på ingen måte. Deretter opplevde jeg flere harde ting som unge mennesker ikke skal trenge å oppleve, og jeg ble redd for det meste. Jeg var da på universitetet, og en av oppgavene vi skulle gjøre, var en gruppeoppgave vi skulle fremføre. Jeg tok mot til meg, og det kostet veldig mye, og snakket med professoren som hadde ansvar. Han sa 'det går bra, bare send meg en skriftlig oppgave du gjør selv, null problem.' Jeg er fremdles takknemlig for det. Nå har jeg endt opp i en jobb hvor jeg legger frem ofte, men jeg hadde altså en periode for mange år siden hvor det var umulig for meg. Det var vanskelig bare å gå ut døra. Til TS: langt fra alle vil forstå dette, som du jo ser av tråden. Jeg tror det er lurt å ha et mål om å klare det på sikt, og kanskje også planlegge hvordan du kan ta det i små steg. Har du en god relasjon til læreren din? Kan du begynne der og forklare hvordan du har det, og spørre om råd? Jeg vil tro det er en del som forsøker å lure seg unna, men om du fokuserer på at du ønsker og at det ikke handler om å snike seg unna, er det en annen sak. Kanskje dere sammen kan legge en plan? Kanskje, som noen andre foreslår, kan du begynne med å legge frem bare for læreren din alene? For min del hjalp det også å kunne sitte, og ikke stå, siden jeg holdt på å svime av når jeg var på mitt mest urolige. Lykke til, TS. Anonymkode: 17a83...e0a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 Det er bare å bite tenna sammen. Vet ikke hva slags skole du går på, men i dag har stort sett alle utdannelser fag der presentasjon er en del av pensum. I arbeidslivet er det en viktig egenskap å kunne presentere for et publikum, det kan være alt fra interne møter og opplæring, til store konferanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilken klasse er det snakk om? Det er jo litt forskjell på om du går på ungdomsskolen eller skal presentere masteren din. Anonymkode: a5375...2a1 Det er VG1 helse og oppvekst, problemet er litt at det er et skikkelig dårlig klassemiljø også. ts Anonymkode: cd0df...516 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #10 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 14.46): Det er VG1 helse og oppvekst, problemet er litt at det er et skikkelig dårlig klassemiljø også. ts Anonymkode: cd0df...516 Ble tatt null hensyn til når jeg gikk på vgs. Er jo såpass voksne at man burde klare snakke foran andre da. Jeg måtte selv øve masse og holdt på å kaste opp fordi jeg syns det var så ubehagelig men fikk beskjed om at jeg fikk stryk på oppgaven om jeg ikke gjorde det. Anonymkode: e2d72...f5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #11 Del Skrevet 7. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ble tatt null hensyn til når jeg gikk på vgs. Er jo såpass voksne at man burde klare snakke foran andre da. Jeg måtte selv øve masse og holdt på å kaste opp fordi jeg syns det var så ubehagelig men fikk beskjed om at jeg fikk stryk på oppgaven om jeg ikke gjorde det. Anonymkode: e2d72...f5c Spørs nok litt rundt og om eleven har diagnose og evnt oppfølging fra ppt Yngste her har en talefeil og sterk dysleksi. Der har ho fått lov å enten spille inn på lydfil slik at ho kan redigere slik at en ikke hører talefeilen og ha det fremfor klassen, Eller kun foran læreren. Eldste sønnen med sterk dysleksi fikk og lov å kunne kun ha fremføring fremfor lærer. Anonymkode: 101ef...616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #12 Del Skrevet 7. desember 2024 Det med å la barn slippe unna eller kun fremføre foran lærer er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Dette er noe alle barn burde lære å gjøre fra tidlig barneskolealder, før skrekken setter seg. Det er veldig viktig å kunne prate foran en forsamling. Og noe man må gjennom senere i studiesammenheng og i arbeidslivet. Det er ingen vei utenom å faktisk gjøre det. Det blir lettere for hver gang, til slutt blir man så vant til det at man ikke tenker over det. Anonymkode: 85602...35a 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #13 Del Skrevet 7. desember 2024 Under korona så begynte vi jo med at man fikk levere inn foredrag på video. Det har fortsatt etter korona, dette vet jeg de fleste har som en mulighet enten det er barneskole eller vgs. Det er i samfunnets interesse at alle kommer seg gjennom skolen og når man tilrettelegger for de med dysleksi og autisme så bør man og legge til rett for de som grenser til sosial angst. Stor forskjell på å stå å snakke foran en skoleklasse og når man faktisk er i jobb. Det er og haugevis av jobber som ikke innebærer at man skal stå å prate foran 20 stykker. Prat med lærer og finn en løsning. Folk her inne som prater som om man ikke kommer seg videre her i livet om man ikke kan ta har et foredrag foran en grupp vet ikke hva de prater om. Det finnes alltid en mulighet. Anonymkode: b24c8...339 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2024 #14 Del Skrevet 7. desember 2024 Da må du bare øve rett og slett. Anonymkode: 7e469...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #15 Del Skrevet 8. desember 2024 – Om du er redd for å snakke høyt i klassen, og læreren lar deg få fritak for det i hele ungdomsskolen, blir du ikke bedre til å snakke høyt. Du blir bare mer engstelig for å gjøre det. Det sier Åshild Tellefsen Håland. Hun er professor på Universitetet i Agder og psykologspesialist på avdeling for barn og unges psykiske helse ved Sørlandet sykehus. https://utdanningsforskning.no/artikler/2023/for-mye-tilrettelegging-i-skolen-gjor-elever-mer-engstelige/ Anonymkode: e39ce...655 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #16 Del Skrevet 8. desember 2024 Anbefaler deg å snakke med læreren din. Jeg er selv lærer på vgs, og det er veldig vanlig at elever er redde for å framføre foran klassen. Jeg pleier ofte å ta det litt gradvis, hvor man feks starter med å framføre foran en liten gruppe man er trygg i, og så har gruppepresentasjon foran klassen, for deretter å ha presentasjon alene til slutt. I de fleste tilfeller mener jeg imidlertid at presentasjoner alene foran klassen er lite hensiktsmessig, da elevene som hører på ikke lærer noe av andres presentasjon (de sitter kun og tenker på sin egen). Eleven som presenterer lærer ofte også kun det som inngår i egen presentasjon, lite dybdelæring eller refleksjon, mye gjenfortelling og pugging av fraser. Det er ikke et læreplanmål i noe fag (med mulig unntak av spesifikke yrkesfag som jeg ikke kjenner innholdet i) å kunne holde presentasjon foran en stor gruppe, så prøv gjerne å få klarhet i hvorfor dere gjør det på akkurat den måten. Muntlige vurderinger kan jo løses på svært mange ulike måter. Anonymkode: 301f7...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #17 Del Skrevet 8. desember 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det med å la barn slippe unna eller kun fremføre foran lærer er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Dette er noe alle barn burde lære å gjøre fra tidlig barneskolealder, før skrekken setter seg. Det er veldig viktig å kunne prate foran en forsamling. Og noe man må gjennom senere i studiesammenheng og i arbeidslivet. Det er ingen vei utenom å faktisk gjøre det. Det blir lettere for hver gang, til slutt blir man så vant til det at man ikke tenker over det. Anonymkode: 85602...35a Dette er dessverre fullstendig feil etter min erfaring. Har man ordentlig skrekk for dette blir det faktisk bare verre for hver gang. Nå i godt voksen alder ville jeg heller dødd enn å måtte forsøke å gjøre dette igjen. Det er rett og slett det aller verste jeg kan tenke meg, samme hva man sammenligner med. Nei, jeg har aldri fått bruk for dette utenfor skolesammenheng. Jeg har selvsagt valgt en jobb som passer min personlighet godt. Anonymkode: de7ff...c4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pysa Skrevet 8. desember 2024 #18 Del Skrevet 8. desember 2024 Ikke tenk at du ikke klarer det, for det tror jeg du klarer. Tenk heller at du skal gjøre noe du ikke liker, for det er helt greit å ikke like noe, men det er ikke det samme som å ikke klare. Du kan forberede deg på at det blir en ubehagelig situasjon, men du vil få det til, og etterpå er det over. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #19 Del Skrevet 8. desember 2024 Jeg husker at jeg på vgs også syntes at fremføringen var ubehagelig. En gang jeg skulle fremføre kjente jeg at jeg ikke kom til å klare det, jeg sto der og kjente at jeg ikke fikk puste. Og da bare sa jeg det høyt rett ut til alle: «Altså, jeg blir så nervøs for fremføringen at det føles som jeg ikke klarer å puste. Jeg vet ikke om jeg greier dette!» Reaksjonen var først forbauselse fra alle medelevene, fordi jeg var veldig skoleflink og de hadde aldri trodd at en som jeg hadde problemer med sånt. Og så kom det frem at veldig mange av de andre lettet fortalte at de også hadde det sånn. Og så ble det en veldig glad og trygg stemning i klasserommet, og etter den dagen hadde verken jeg eller de andre i klassen problemer når vi skulle fremføre foran de andre. Så hva om du bare sier det høyt før du fremfører, at du er dritnervøs så der kan hende du må ta et par pauser underveis eller noe sånt? Anonymkode: 652d6...5f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #20 Del Skrevet 8. desember 2024 Hvis du planlegger høyere utdanning er det bare å venne deg til fremføringer først som sist. Anonymkode: 9ad23...f2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå