Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på vei ut av en jobb der jeg har blitt behandlet svært dårlig av en toxic sjef. Innlegget mitt kunne sikkert vært lagt under «karriere» men velger å legge det her da det handler mer om mental helse.

Over tid har jeg gradvis fått selvtilliten min brutt ned av sjefen min. Etter hvert har jeg blitt så svak at jeg ikke har utfordret han når han har vært urimelig og nedlatende mot meg. Har ikke orket å ta noen kamper og har tenkt at det er bedre å bare ta i mot alt det urettferdige og tenke at det er han som har et problem.

Nå som jeg er på vei ut lurer jeg på om jeg bør gi han en tilbakemelding på hvor utrolig kjipt han har gjort arbeidssituasjonen min, eller om det er best å «nikke og smile pent» på vei ut.

Grunner for å ikke si noe er at det kan være greit å ikke brenne broer, at jeg uansett er ferdig der så jeg har ikke noe å vinne.

En grunn til å si fra er at det blir siste sjanse til å stå opp for meg selv og slå tilbake mot dårlig og respektløs behandling. Er redd det kommer til å slå tilbake på meg da. 

Anonymkode: df3dd...17b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i dine sko for et år siden. 

Valgte å ta igjen, men jeg ventet til jeg var ute av døren. Jeg tok igjen fordi lederen min ga ikke slipp andre veien, holdt igjen lønn, gikk ut til kunder og kollegaer og ga meg skylden for leder ikke hadde kontroll på jobben etter jeg sluttet, spredte rykter. Å ta igjen er en skikkelig tung kamp. Ikke gjør det mens du er nede psykisk selv. Jeg loggførte mye den siste tiden jeg jobbet der, tilfelle jeg skulle få bruk for det siden. Det fikk jeg. 

Mitt råd er å gå forsiktig ut, stable seg på beina og ta en avgjørelse siden. Du kan sende et varsel til leder over, eventuelt styret hvis dette er daglig leder. Få hjelp til å skrive denne hvis det er dette du velger å gjøre. Min erfaring var at den dårlige behandlingen ble ganget med ti i det jeg tok igjen, så vent til du føler deg mer som deg selv igjen. 

Det er først nå, snart et år senere, at jeg er i ferd med å komme meg på beina igjen og er klar for å gi slipp på det som har skjedd. Det er mange prosesser og stadier før du kommer dit. 

Lykke til, jeg håper du er på vei inn i en jobb som bygger deg opp igjen og at du en dag får troen på deg selv og finner roen i å legge det bak deg. 

Anonymkode: 1b4be...24c

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er på vei ut av en jobb der jeg har blitt behandlet svært dårlig av en toxic sjef. Innlegget mitt kunne sikkert vært lagt under «karriere» men velger å legge det her da det handler mer om mental helse.

Over tid har jeg gradvis fått selvtilliten min brutt ned av sjefen min. Etter hvert har jeg blitt så svak at jeg ikke har utfordret han når han har vært urimelig og nedlatende mot meg. Har ikke orket å ta noen kamper og har tenkt at det er bedre å bare ta i mot alt det urettferdige og tenke at det er han som har et problem.

Nå som jeg er på vei ut lurer jeg på om jeg bør gi han en tilbakemelding på hvor utrolig kjipt han har gjort arbeidssituasjonen min, eller om det er best å «nikke og smile pent» på vei ut.

Grunner for å ikke si noe er at det kan være greit å ikke brenne broer, at jeg uansett er ferdig der så jeg har ikke noe å vinne.

En grunn til å si fra er at det blir siste sjanse til å stå opp for meg selv og slå tilbake mot dårlig og respektløs behandling. Er redd det kommer til å slå tilbake på meg da. 

Innlegget ditt er temmelig usmakelig når du omtaler sjefen din som toxic. Du skal ha respekt for din sjef. 
Klarer du ikke innordne deg din overordnede så må du bytte jobb. 

Anonymkode: 230ed...865

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Innlegget ditt er temmelig usmakelig når du omtaler sjefen din som toxic. Du skal ha respekt for din sjef. 

Du har ikke hatt sjef fra helvete du?

Anonymkode: 21cf0...294

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes mange slike ledere dessverre. Virker som om mange får slike jobber selv om de har en diagnose. Og resultatet er at de roter til arbeidsmiljøet og sørger for at ansatte mister nattesøvnen osv. Det er dessverre slik at de sjarmerer ledergruppa i så stor grad at de er umulig å bli kvitt! Så mitt råd er å komme seg ut så raskt som mulig. Lykke til! Vi er mange som er i samme situasjon.

Anonymkode: c179a...7fe

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gjesp

0/10 troll

Anonymkode: c1c5d...bb6

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde også en slik sjef, TS, og valgte å være høflig og underdanig mot ham til siste sekund. Har angret i alle disse fem årene etterpå. Fikk en attest som var ubrukelig, og jeg har ikke orket å bruke ham som referanse i ettertid. Da jeg jobbet under ham ble jeg innprentet med at "han kjente alle", "alle i byen kjente ham" osv, og etterhvert trodde jeg på det. Var så redd for å si noe negativt om ham til noen fordi han hadde så mye makt og så mange bekjentskapee. I ettertid har jeg sett at det kun var et luftslott. 

Har tenkt at jeg en gang skal skrive og sende ham et brev. Men det har blitt med tanken. Har jo hatt såpass mye terapi i etterkant at jeg er på et bedre sted nå. Vet ikke hva jeg gjør om jeg tilfeldigvis møter på ham, da. Vil ikke at han skal se hvor hardt han knakk meg.

Anonymkode: d587d...c8f

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har ikke hatt sjef fra helvete du?

Tråden handler ikke om meg, men om ts.  For å lage en konflikt så kreves det to mennesker. Denne saken er ensidig fremstilt der den personen som omtales svært negativt ikke får komme frem med sin vinkling av saken. 
Tråden kan sammenlignes med når noen går ut i media og skriker over seg fordi barnevernet har fratatt de ungene deres. Barnevernet og barnas stemmer får vi da ikke høre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tråden handler ikke om meg, men om ts.  For å lage en konflikt så kreves det to mennesker. Denne saken er ensidig fremstilt der den personen som omtales svært negativt ikke får komme frem med sin vinkling av saken. 
Tråden kan sammenlignes med når noen går ut i media og skriker over seg fordi barnevernet har fratatt de ungene deres. Barnevernet og barnas stemmer får vi da ikke høre. 

Feil. Det trengs bare én gæærn person. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Den siste biten i det sure eplet er det dessverre sjefen som tar. 

Du må ikke brenne broer hvis ny arbeidsgiver ønsker å snakke med den forrige, jf. referanser.

Ønsker dgt alt godt- been there done that 😘

Anonymkode: 82051...90b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hallo, du snakker mot bedre viten. Alt er relativt. Man skal ikke behandle ansatte dårlig. Dersom det skjer må den ansatte gjøre sine valg. Kontakte HA eller andre instanser som man kan rådføre seg med. Dersom det ikke fører frem må/bør man avvikle det arbeidsforholdet. Av og til ender man i retten. Man skal tross alt gå videre som menneske og potensiell arbeidstaker. Det er lov å gi uttrykk for hvordan man føler seg behandlet. Det kommer an på hvordan man lar det komme til uttrykk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du ikke har noe å vinne på å si noe, bare noe å risikere/tape. Mulig at du får en liten mental tilfredsstillelse der og da som varer et sekund, men det vil antagelig tilbakemeldingen fra sjefen ødelegge. Man kan ikke "vinne" i diskusjon med slike personer og de bryr seg ikke, kommer ikke til å reflektere over det eller ta det inn over seg. Ville derfor latt være.

Anonymkode: 48711...351

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har hatt en sånn sjef fra h. Helt forferdelig type som trykker deg ned, sier at du gjør en elendig jobb og at han kjenner alle i byen og kan ødelegge ryktet ditt hvis du lager noe styr.

Typisk liten bedrift der ingen vil hjelpe og støtte deg mot sjefen. Kom meg til slutt ut og lagde ikke noe bråk da jeg dro. Jeg smilte bare fra øre til øre og sa at jeg gledet meg til ny jobb. 

Da jeg dro fikk jeg klem fra de kollegaene som syntes jeg gjorde en god jobb. I ettertid har jeg møtt på tidligere kollega som sa at alt var helt kaos etter at jeg dro.

Var ganske nedbrutt psykisk, men jeg prøvde å tenke at jeg gjorde en så god jobb som mulig med en sånn sjef, og de fleste kollegaene mine var fornøyd med meg.

Sjefen hadde det sikkert ikke noe godt med seg selv, og han graver sin egen grav med å mobbe ansatte ut av bedrifta. Sånne typer er det ikke vits å diskutere med uansett.

Anonymkode: a081f...d97

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 10.40):

😂

Anonymkode: 54860...830

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 11.15):

Jeg tenker at du ikke har noe å vinne på å si noe, bare noe å risikere/tape. Mulig at du får en liten mental tilfredsstillelse der og da som varer et sekund, men det vil antagelig tilbakemeldingen fra sjefen ødelegge. Man kan ikke "vinne" i diskusjon med slike personer og de bryr seg ikke, kommer ikke til å reflektere over det eller ta det inn over seg. Ville derfor latt være.

Anonymkode: 48711...351

Takk for svar. Har nok landet på å ikke si noe som helst og prøve å komme meg videre så raskt men udramatisk som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...