Gå til innhold

Tørke klær inne, farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har overtatt et gammelt tømmerhus som er etterisolert med glava innvendig. Vet ikke hvordan dette er gjort, men ble visst utført på 80-tallet. Forrige eier sa at de brukte tørke klærne foran varmepumpa om natten og har gjort det i mange år. Jeg er redd tømmeret i veggene kan ha råtnet p.ga. dette. Er det farlig å tørke tøy inne? Jeg har som regel gjort det på våtrom, men da hatt vinduene oppe.

Anonymkode: a5e23...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
monican94 skrev (Akkurat nå):

hææ hvorfor skal det være farlig ?

Fordi fukten muligens kan sette seg i veggene og føre til sopp og råte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å ligge nattevåk pga risikoen forbundet med innendørs klestørk. Varmepumpe i seg selv tørker ut luften. Jeg har fuktmåler hjemme, og klesvasken «redder» inneklimaet på vinteren. Denne måleren kan du kjøpe på Clas Ohlson for 199,-, så kan du selv monitorere luftfuktigheten, hva enn som gjør det stressa. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo anbefalt å tørke våte klær inne da de aller fleste har aaaalt for tørr luft..  og uansett klarer ikke veggene å råtne pga dette 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (1 minutt siden):

er jo anbefalt å tørke våte klær inne da de aller fleste har aaaalt for tørr luft..  og uansett klarer ikke veggene å råtne pga dette 

Sikker? Gamle hus fra før 1900 har jo dårlig ventilasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du skal tenke mindre på dette, det er helt trygt å tørke klær inne.

Anonymkode: e1373...847

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ja helt sikker, er du så usikker selv så kjøp en fuktmåler 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er mer bekymret for tømmerhus som er etterisolert INNVENDIG på 80-tallet. På 80-tallet gjorde de mye rart. De var ofte ikke så nøye med fuktsperre. Og gamle tømmerhus bør fortrinnsvis etterisoleres utvendig. Da med dobbel vindsperre og luftet kledning. 

Anonymkode: 84a26...cfd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tørkestativ på et soverom med åpent vindu

Anonymkode: 01851...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har overtatt et gammelt tømmerhus som er etterisolert med glava innvendig. Vet ikke hvordan dette er gjort, men ble visst utført på 80-tallet. Forrige eier sa at de brukte tørke klærne foran varmepumpa om natten og har gjort det i mange år. Jeg er redd tømmeret i veggene kan ha råtnet p.ga. dette. Er det farlig å tørke tøy inne? Jeg har som regel gjort det på våtrom, men da hatt vinduene oppe.

Har du balansert ventilasjon så er det mindre farlig å tørke klær inne. 
Her snakker vi om et hus uten ventilasjon og der gammel naturlig ventilasjon fr utette veger er stengt igjen. 
Tørking av klær er noe som anbefales gjort på våtrom, fordi våtrom er regnet til å håndtere fukten fra klestørk. 
Før det kommer råte så kommer det mugg. Å fjerne mugg er betydelig mer komplisert og kostbart enn å forebygge muggdannelse. Så her bør du finne andre løsninger. 

Anonymkode: f712c...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her snakker vi om et hus uten ventilasjon og der gammel naturlig ventilasjon fr utette veger er stengt igjen. 
Tørking av klær er noe som anbefales gjort på våtrom, fordi våtrom er regnet til å håndtere fukten fra klestørk. 
Før det kommer råte så kommer det mugg. Å fjerne mugg er betydelig mer komplisert og kostbart enn å forebygge muggdannelse. Så her bør du finne andre løsninger. 

Varmepumpa er i praksis en luftavfukter, og skaper snarere problemer i form av for tørr luft. Ville ikke vært bekymret. Antar at vi ikke snakker om industriklesvask i storskala.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen rare meninger😄 Sjekket luftfuktigheten inne her nå, den ligger på 29%. Har tørket klær inne i mange år, og huset står enda. Har og varmepumpe som stilles slik at den blåser bort på tørkestativet, og det er tørt morgenen etter. Og gamle trehus er ikke i nærheten av å være så tett at det noen gang skal kunne utgjøre noen fare. Om det derimot skulle være en potensiell fare, bør turtallet på sentrifugen opp noen hakk😋

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ser problemstillingen din. Men har du ikke sjekket hva og hvordan etterisoleringen har blitt gjort? Det anbefales ikke dampsperre i så gamle hus, samt at man ikke isolerer mer enn 5cm på innsiden.

Derimot kan jeg ikke se at tørking innendør kan bli noe problem, så lenge du regelmessig lufter, samt følger med luftfuktighet.

Anonymkode: fca67...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ser problemstillingen din. Men har du ikke sjekket hva og hvordan etterisoleringen har blitt gjort? Det anbefales ikke dampsperre i så gamle hus, samt at man ikke isolerer mer enn 5cm på innsiden.

Derimot kan jeg ikke se at tørking innendør kan bli noe problem, så lenge du regelmessig lufter, samt følger med luftfuktighet.

Mener det er 5 cm isolasjon som er brukt. Tømmeret er lafteplanker på tre tommers tykkelse (7.5cm), så ikke hele stokker. Ellers tror jeg ikke det er noe som tetter i veggene . Når klærne står foran varmepumpa føles rommet helt tørt, men hvordan det ser ut inni veggene vet vi jo ikke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener det er 5 cm isolasjon som er brukt. Tømmeret er lafteplanker på tre tommers tykkelse (7.5cm), så ikke hele stokker. Ellers tror jeg ikke det er noe som tetter i veggene . Når klærne står foran varmepumpa føles rommet helt tørt, men hvordan det ser ut inni veggene vet vi jo ikke... 

5 cm innvendig går fint, selv om man ikke har isolert utvendig. Så det skal ikke være noe problem.

Problemet med råte oppstår ofte når det er etterisolert for mye innvendig, da gjerne i kombo med utett dampsperre. Utett damsperre er ikke til å unngå i så gamle hus, så derfor anbefales det å ikke brukes. Alt bør være diffusjonsåpent.

Så det hadde jeg muligens tatt å prøvd å nøste opp i? Greit å vite hvordan ting i egen heim er utført-

Hadde ikke stresset med innendørstørkingen. Få en fuktmåler fra Claes til en 200-lapp. Og følg med.

Sjokklufting et par minutt, et par ganger til dagen bør dere uansett gjøre i slike hus, 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å fjerne mugg gjøres enkelt med såpe og vann du. Hussopp er det du tenker på, og det kommer ikke inni stuen av å tørke klær. 

Før ts trenger å bekymre seg et sekund, så vil hun se dugg på innsiden av vinduene, og svartmugg i vinduskarmen. Herifra er det lang vei å gå til mugg i vegger og råte. Du skal tørke jævlig mye klær før huset råtner. Når klærne tørker kan man sette et lite gløtt på vinduet, om man er veldig bekymret, frem til klærne har fordampet det verste. 

Anonymkode: f3a49...f8a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men i all verden... hvor mye tøy er det du skal tørke inne samtidig? 10-12 fulle maskiner som ikke er sentrifugert? 😂

Hvis du merker at lufta begynner å føles klam, så åpner du bare et par dører eller vinduer og lufter ut. Det er hysterisk å tro at et solid tømmerhus skal råtne av klesvask!

Anonymkode: c2469...e04

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tørker klær på badet siden det rommet er ment til å tåle fuktighet bedre. Du kan også passe på å lufte godt etterpå.

Anonymkode: ed1c9...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...