AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #1 Del Skrevet 4. desember 2024 Hva får du i AAP pr mnd du som er enslig med barn? Hva tjente du før du ble syk? Hva får du evt fra nav og klp om du får, og evt bostøtte? Annet man kan ha krav på? jeg er alene med flere barn og har høyt boliglån. Er sykemeldt og bekymret for om jeg ikke skulle greie å komme tilbake i jobb igjen, da jeg synes det er trangt økonomisk allerede nå med en litt over gjennomsnittet fast lønn. Anonymkode: 4ea7c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #2 Del Skrevet 5. desember 2024 Er dette langvarig sykdom? Jeg hadde kontaktet Husbanken for refinansiering siden situasjonen din har endret seg. Er du 100% alene om omsorgen? Du skal ha barnetrygd og kan få utvidet barnetrygd om du er alene(far betaler bidrag?) Du kan få barnetillegg. Mht resten er det beste å få full oversikt over AAP og forsikringer om hva du får utbetalt og kontakte NAV og så vil de gi deg full oversikt mht hva de kan gi av stønader. Mht AAP: Arbeidsavklaringspenger utgjør 66 % av inntekten din det siste året før du ble syk, eller gjennomsnittet av de tre siste årene før du ble syk. Du vil få det som gir den beste beregningen i din situasjon. Anonymkode: dbfb6...1e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 5. desember 2024 #3 Del Skrevet 5. desember 2024 AAP gir heller ingen mer utbetaling hvis lønn er over 6G (744 000) maks er 491 500 NOK per år. Skatten vil gå ned så netto kommer bedre ut en 66% av tidligere lønn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #4 Del Skrevet 5. desember 2024 Takk for svar. Har barnetrygd og utvidet barnetrygd, barna bor mest hos meg. Ikke barnebidrag. Tjener ca 700.000 nå, men nylig gått opp, om det er fra tidligere år har lønnen vært på mellom 500-600.000. Er sykepleier og medlem i KLP. Har ikke noe egen ufør-forsikring, men mulig det er noe i gruppe-forsikringene fra NSF. Ser andre på AAP eller uføretrygd ofte har rett over 20.000 utbetalt, og det rekker jo knapt til boliglånet… 😥 Anonymkode: 4ea7c...498 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #5 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Har barnetrygd og utvidet barnetrygd, barna bor mest hos meg. Ikke barnebidrag. Tjener ca 700.000 nå, men nylig gått opp, om det er fra tidligere år har lønnen vært på mellom 500-600.000. Er sykepleier og medlem i KLP. Har ikke noe egen ufør-forsikring, men mulig det er noe i gruppe-forsikringene fra NSF. Ser andre på AAP eller uføretrygd ofte har rett over 20.000 utbetalt, og det rekker jo knapt til boliglånet… 😥 Anonymkode: 4ea7c...498 Da får man selge 🤷🏼♀️ Anonymkode: c1169...945 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #6 Del Skrevet 5. desember 2024 Søk på overgangsstønad! Det får jeg i tillegg til utvidet barnetrygd og hjelpestønad. Så har ca 39 000 i måneden Anonymkode: 7d7df...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #7 Del Skrevet 5. desember 2024 Du bør først sjekke hva du vil få utbetalt i AAP samt andre stønader. Vil råde deg og kontakte banken for bedre vilkår.. Bedre og ligge i forkant eller enn og komme på etterskudd. Nå har ikke jeg barn men da jeg skulle over på AAP kontakta jeg banken veldig kjapt og de var veldig hjelpsom. Nå har ikke jeg kjempestort lån men har man høyt lån kontra utbetaling så er saken en annen. Sjekk eventuelle forsikring gjennom jobben om du får noe der. Som regel får man ikke noe før man er over på ufør. Det er nok ulike praksis der alt ettersom. Hvis det virker som sykdom kan være langvarig så må en jo tenke et stykke framover om man kan sitte med huset eller må nedskalere. Bankene pleier og være forståelsesfulle er min erfaring. Anonymkode: 794f3...d9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #8 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Søk på overgangsstønad! Det får jeg i tillegg til utvidet barnetrygd og hjelpestønad. Så har ca 39 000 i måneden Anonymkode: 7d7df...845 Jeg har større barn så tror ikke jeg har rett på overgangsstønad Anonymkode: 4ea7c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #9 Del Skrevet 5. desember 2024 Jeg hadde 6700 utbetalt annenhver uke på aap. Du vil jo ha noe mer da du har høyere inntekt av meg. Vil også legge til at det er noen år siden jeg mottok aap. Anonymkode: 2e3c7...57b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #10 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde 6700 utbetalt annenhver uke på aap. Du vil jo ha noe mer da du har høyere inntekt av meg. Vil også legge til at det er noen år siden jeg mottok aap. Anonymkode: 2e3c7...57b Oi det var ikke mye, gikk det rundt økonomisk? Anonymkode: 4ea7c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for svar. Har barnetrygd og utvidet barnetrygd, barna bor mest hos meg. Ikke barnebidrag. Tjener ca 700.000 nå, men nylig gått opp, om det er fra tidligere år har lønnen vært på mellom 500-600.000. Er sykepleier og medlem i KLP. Har ikke noe egen ufør-forsikring, men mulig det er noe i gruppe-forsikringene fra NSF. Ser andre på AAP eller uføretrygd ofte har rett over 20.000 utbetalt, og det rekker jo knapt til boliglånet… 😥 Anonymkode: 4ea7c...498 Jeg forstår ikke at banken gir høye lån til folk uten uføreforsikring. Nå vet jeg ikke hvor høyt lån du har, men regner med at det er mange ganger inntekten din? Anonymkode: 905f8...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Takk for svar. Har barnetrygd og utvidet barnetrygd, barna bor mest hos meg. Ikke barnebidrag. Tjener ca 700.000 nå, men nylig gått opp, om det er fra tidligere år har lønnen vært på mellom 500-600.000. Er sykepleier og medlem i KLP. Har ikke noe egen ufør-forsikring, men mulig det er noe i gruppe-forsikringene fra NSF. Ser andre på AAP eller uføretrygd ofte har rett over 20.000 utbetalt, og det rekker jo knapt til boliglånet… 😥 Anonymkode: 4ea7c...498 Hvorfor ikke barnebidrag? Anonymkode: dbfb6...1e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 5. desember 2024 #13 Del Skrevet 5. desember 2024 Du har uføretillegg via KLP. Dersom du havner på AAP, så slår uførereglene til KLP inn, selv om du ikke har vedtak på varig ufør; at du kanskje bare noen måneder er arbeidsufør etter maksdato sykepenger. Er du gradert sykemeldt etter endt sykepengeår, vil du ha delvis lønn+delvis AAP fra NAV+ uføretillegg fra KLP. Hvis mye du får fra KLP beregnes utfra flere faktorer; årslønn, opptjeningstid, gradering sykemelding, barn under 18 osv. Dette fra KLP er en del av lønnspakken som sykepleier og pensjonsmedlemsskap i KLP. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #14 Del Skrevet 5. desember 2024 Eneri skrev (2 minutter siden): Du har uføretillegg via KLP. Dersom du havner på AAP, så slår uførereglene til KLP inn, selv om du ikke har vedtak på varig ufør; at du kanskje bare noen måneder er arbeidsufør etter maksdato sykepenger. Er du gradert sykemeldt etter endt sykepengeår, vil du ha delvis lønn+delvis AAP fra NAV+ uføretillegg fra KLP. Hvis mye du får fra KLP beregnes utfra flere faktorer; årslønn, opptjeningstid, gradering sykemelding, barn under 18 osv. Dette fra KLP er en del av lønnspakken som sykepleier og pensjonsmedlemsskap i KLP. Takk for godt svar Anonymkode: 4ea7c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #15 Del Skrevet 5. desember 2024 Du kan ringe klp og høre hva du vil få hos de. Du kan også sjekke klp sine sider for å se hvordan de regner det ut. Jeg fikk/får fra spk, 6500 brutto med ett barn (ca 2k er barnetillegg). SPK og KLP er ikke så ulike utfra hva jeg har skjønt, annet at det er statlig/kommunalt. Husk å les deg opp på uførefella når det kommer til KLP, det kan bli en dyrekjøpt lærdom om du 'kun' blir delvis ufør. Men skaff deg barnebidrag. Ang bostøtte finner du svarene på husbanken.no. Der finner du alle grensene i alle kommunene. Det kommer an på hvilken kommune du er i og hvor mange som er i husstanden hva som er grensen. Men jeg vil tro at du nok kommer over grensen pga klp. Men sjekk for sikkerhetsskyld. Det skader ikke. Anonymkode: f8655...a89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #16 Del Skrevet 5. desember 2024 Får brutto 30 000 per måned, dagsats 1440 (regnet på 21 arbeidsdager.) Hadde ca 450 000 i lønn før AAP. Får ikke bostøtte, KLP eller noe annet. Anonymkode: 67ed7...baf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #17 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Får brutto 30 000 per måned, dagsats 1440 (regnet på 21 arbeidsdager.) Hadde ca 450 000 i lønn før AAP. Får ikke bostøtte, KLP eller noe annet. Anonymkode: 67ed7...baf Har du mer enn ett barn? Anonymkode: 4ea7c...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå