Gå til innhold

Små barn i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gammeltante til ungene døde i natt av kreft. Barna mine er 1 og 4,5 år. 1-åringen kommer jeg til å sende i barnehagen, men hva med eldste? 
Han visste godt hvem hun var, men han har ingen forhold til døden eller hva det går ut på. Han skjønner ikke hvis jeg nå sier at tante Kjersti er død liksom. 
Vet ikke hvor mye vekt jeg skal legge i dette for vet jo det finnes bøker om døden beregnet til små barn, men de var jo ikke kjempenære. Tror ikke han kommer til å spørre etter henne på neste bursdag, så ja, hva gjør jeg?

Tenker begravelse, død osv er veldig viktig når det er noen nære som har dødd, da hadde jeg ikke vært i tvil om både masse prat, bok, begravelse osv. 

Jeg vet ikke om jeg steller istand mer enn hva jeg egentlig burde om jeg setter i gang karusellen der for noen som ikke er en del av hans daglige liv. Hjelp!

Anonymkode: ade67...78a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok med ungene selv om de ikke var kjempenære. Til mine tanter og onkler for eksempel. Jeg tenkte det var lurt at de fikk lære seg litt om «circle of life» og at døden er naturlig, og hvilke seremonier vi har for å ta avskjed. En dag skal de i begravelse til noen nære. 

Anonymkode: c041f...4c7

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke tatt med en 4 åring i en begravelse for et såpass fjernt familiemedlem. Barnet har det bedre i bhg og så kan du konsentrere deg fullt og helt om begravelsen.

Endret av Ulven
skrivefeil
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er for full åpenhet om døden, men ville ventet til barnet ble litt eldre og viste interresse og forståelse for døden. Send begge i barnehagen:)

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tok med ungene selv om de ikke var kjempenære. Til mine tanter og onkler for eksempel. Jeg tenkte det var lurt at de fikk lære seg litt om «circle of life» og at døden er naturlig, og hvilke seremonier vi har for å ta avskjed. En dag skal de i begravelse til noen nære. 

Helt enig. Nettopp det at de ikke er nære gjør det lettere å normalisere det og gjør neste begravelse mer forutsigbar for dem. Og da kan det være noen nære. 

Anonymkode: 02896...ebc

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig! 

Anonymkode: f4faf...df2

• Liker 1
Skrevet

Jeg var med i begravelsen til min bestemor da jeg var nesten 5, husker det godt, og jeg husker at jeg ble trist da hun døde, tror normale barn forstår og takler dette. om man har foreldre som støtter og forklarer

Anonymkode: d7681...647

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg tar alltid med mine uansett alder til de som er nære, ikke til såpass fjerne. 

Anonymkode: 2403f...185

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gammeltante til ungene døde i natt av kreft. Barna mine er 1 og 4,5 år. 1-åringen kommer jeg til å sende i barnehagen, men hva med eldste? 
Han visste godt hvem hun var, men han har ingen forhold til døden eller hva det går ut på. Han skjønner ikke hvis jeg nå sier at tante Kjersti er død liksom. 
Vet ikke hvor mye vekt jeg skal legge i dette for vet jo det finnes bøker om døden beregnet til små barn, men de var jo ikke kjempenære. Tror ikke han kommer til å spørre etter henne på neste bursdag, så ja, hva gjør jeg?

Tenker begravelse, død osv er veldig viktig når det er noen nære som har dødd, da hadde jeg ikke vært i tvil om både masse prat, bok, begravelse osv. 

Jeg vet ikke om jeg steller istand mer enn hva jeg egentlig burde om jeg setter i gang karusellen der for noen som ikke er en del av hans daglige liv. Hjelp!

Her er du i et dilemma fordi barnet ikke har noe forhold av stor betydning til den døde. 

Barn trenger derimot å forstå at en person er død, og forstå at dem som blir igjen blir lei seg, fordi den døde er død.

Forklar situasjonen for barnet og spør barnet dagen før om barnet vil være med eller gå i bhg. Det er vel det beste rådet jeg kan gi? 

Anonymkode: c00dd...44a

• Liker 3
Skrevet

Gutten min var med i begravelsen til en slektning han aldri hadde møtt da han var fire, og det ble en fin opplevelse.

Men, dette var etter å ha mistet to oldeforeldre og en katt ikke lenge før, og derfor hadde han et forhold til døden og begravelser.

Uansett kan det være lurt å snakke litt om døden med fireåringen. De har ofte livlig fantasi på den alderen, så det er bedre å svare på spørsmål på en aldersadekvat måte heller enn å la dem finne på egne svar.

Anonymkode: 6896d...643

• Liker 5
Skrevet

Om barnet kan dra i bhg, så gjør det. 

Har hatt med barn på 2 og 4 i begravelse til oldemor da det foregikk langt unna og til tidspunkt bhg ikke var åpen. Det gikk fint å ha dem med, men da var vi 2 voksne og fokus gikk i hovedsak med til barna. Det er lenge å sitte i ro for så små. Vi stilte forberedt med lydløse bestikkelser og planer for alle tenkelige scenarier. 

Du vil få ro til å sørge og ta farvel selv om du drar alene. Og barnet ditt hadde etter det du forteller ikke så stor tilknytning til avdøde. Så om du kan, velg bhg.

Anonymkode: feeac...32c

• Liker 5
Skrevet

Mine barn hadde vært i tre begravelser før de var 5. Vi snakker om døden og livet når det passer seg og de ønsker det. For min egen del synes jeg det er fint å ha barn der. De er en fin distraksjon og gjør alt litt lettere.

Anonymkode: 60d8a...22f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok med ei som nettopp hadde blitt 5 år i begravelsen til ei som hun hadde truffet noen gangen, mora til ei vi var mye hos. Vi fikk tatt flere samtaler om døden, spekulerte litt om livet etter døden og slikt. Snakka om alle de forskjellige tingene folk tror skjer etter døden og hva vi kunne tro og håp om det. 

Det er like greit å få det unnagjort. Begravelsen gikk fint det. Synes det fint med også barn til stedet. Da får man både starten og slutten av livet representert, og alle andre stadier av oss andre. Naturlig at barn også er tilstedet. 

Anonymkode: a7b0c...22e

• Liker 1
Skrevet

Barn tåler dette helt fint! Døden er naturlig, etter død kommer begravelse. Å se familie lei seg fordi noen er død er jo noe man på et tidspunkt må lære seg uansett? 

Barnet mitt var 3 da pappaen døde. Hun var med på ALT. Psykologer anbefaler dette da fantasien til barn ofte er mye verre enn virkeligheten. 

Anonymkode: 6c905...c2a

• Liker 4
Skrevet

Barnet mitt var 2 år når hun var i begravelse til sin oldemor. Det gikk helt fint. Vi snakket mye om hva en begravelse var og hva det betydde at hun var død.

Tror barn takler dette kjempefint, for det er dessverre en del av livet. Og det at et barn ikke klarer å sitte helt stille så lenge er helt vanlig. Lag bare en avtale om at en av de voksne går ut med barnet dersom det blir for urolig.

Døden er dessverre en del av livet, og begravelser vil komme for de som er nærmere også. For mitt barn var dette en opplevelse hun etterpå snakket om, men ikke fordi hun var skremt, mer fordi hun var nysgjerrig og lurte på mye.

• Liker 1
Skrevet

Barn skjønner så mye mer enn noen tror. Jeg ville tatt han med. Barn som har relasjoner til den som er avdød har rett til å være der. Tenker den si  er avdød hadde ønsket dem der.

Anonymkode: b2269...0bf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ville tatt med 4- åringen i begravelsen. Fin anledning til å snakke om døden, og hun var nær nok til at barnet kan forstå.

• Liker 3
Skrevet

Har opplevd små barn som satt og klappet og lo gjennom hele begravelsen, synes det er utrolig respektløst.

Anonymkode: d6713...754

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har opplevd små barn som satt og klappet og lo gjennom hele begravelsen, synes det er utrolig respektløst.

jeg opplever at små barn gjør begravelse mye bedre, mye lettere.

da min mormor døde, hadde vi to toåringer (oldebarn til henne) til stedet, og de har lyset opp dagen. De lekte og bråkte, de var selvsagt ikke forstått noe. Men det gjorde det så mye lettere for meg, å takle begravelsen. Det er "circle of life", på godt og vondt. 

Anonymkode: 75eb2...9ea

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En voksen som klapper og ler i en begravelse? Respektløst. Et barn som klapper og ler? Et barn som oppfører seg som barn.

Jeg synes barn hører hjemme i en begravelse, og om de klapper og ler, smiler, tuller og bare er barn så er det et lyspunkt i en tung tid. Nå er jeg generelt motstander av at alt må være trist og mørkt når noen dør, for det er lov å ta tak i lyspunkt hvis de finnes, og le sammen over gode minner.

Anonymkode: 958ee...a62

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...