AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Ikke et ukjent fenomen at menn (og sikkert kvinner) er over gjennomsnittet rotete. Men min mann er ikke bare dårlig på å bidra hjemme - rotet hans ligger ovealt! Han har flere stoler, overflater, og kriker og kroker i leiligheten hvor det til enhver tid rett og slett bare er masse rot. Klær, x antall par brukte sokker, verktøy, kvitteringer, emballasje og gudene vet hva. Soverommet vårt ser ikke ut, fordi det ligger så mye klær og greier der, og jeg blir seriøst helt sprø. Hender seg at han av og til rydder i det, men det tar virkelig ikke mange dagene før det er like rotete igjen… Altså, er dette normalt? Eller er det next level?? Jeg merker at jeg sliter virkelig med å ha det sånn, men jeg orker jo ikke gå å rydde opp etter han heller. Anonymkode: d84f8...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Da får du han til å rydde. Anonymkode: 813f0...589 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke et ukjent fenomen at menn (og sikkert kvinner) er over gjennomsnittet rotete. Men min mann er ikke bare dårlig på å bidra hjemme - rotet hans ligger ovealt! Han har flere stoler, overflater, og kriker og kroker i leiligheten hvor det til enhver tid rett og slett bare er masse rot. Klær, x antall par brukte sokker, verktøy, kvitteringer, emballasje og gudene vet hva. Soverommet vårt ser ikke ut, fordi det ligger så mye klær og greier der, og jeg blir seriøst helt sprø. Hender seg at han av og til rydder i det, men det tar virkelig ikke mange dagene før det er like rotete igjen… Altså, er dette normalt? Eller er det next level?? Jeg merker at jeg sliter virkelig med å ha det sånn, men jeg orker jo ikke gå å rydde opp etter han heller. Anonymkode: d84f8...aba Han velger å leve slik. Det handler ikke om at han er «dårlig på å rydde». Å rydde er å putte ting der de hører hjemme. Det har en vanskelighetsgrad tilsvarende slike bokser med hull formet som trekant-runding-firkant som 1-2 åringer leker med. Å anta eller antyde at et voksent menneske fungerer dårligere enn en 2-åring er absurd. Han velger altså å la være å rydde. Og han har rett til å velge å leve i rot. Du har også en rett til å velge å ikke leve i rot. Dersom du ikke ønsker å rydde og han ikke øsnker å rydde så har du valget mellom å leve i rotet, eller å forlate forholdet og velge deg en partner som er mer enig med deg hva angår ryddighet. Du kan ikke først etablere et forhold med noen og så kreve at de endrer seg. Det er ikke fair game. Er det viktig for deg med et ryddig hjem? Da må du vrake alle ikke-ryddige partnere som uaktuelle. Anonymkode: b305e...46a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da får du han til å rydde. Anonymkode: 813f0...589 Ja da, veldig mye lettere sagt enn gjort! Og som sagt, det går ikke mer enn noen dager før det er like rotete igjen.. ts Anonymkode: d84f8...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han velger å leve slik. Det handler ikke om at han er «dårlig på å rydde». Å rydde er å putte ting der de hører hjemme. Det har en vanskelighetsgrad tilsvarende slike bokser med hull formet som trekant-runding-firkant som 1-2 åringer leker med. Å anta eller antyde at et voksent menneske fungerer dårligere enn en 2-åring er absurd. Han velger altså å la være å rydde. Og han har rett til å velge å leve i rot. Du har også en rett til å velge å ikke leve i rot. Dersom du ikke ønsker å rydde og han ikke øsnker å rydde så har du valget mellom å leve i rotet, eller å forlate forholdet og velge deg en partner som er mer enig med deg hva angår ryddighet. Du kan ikke først etablere et forhold med noen og så kreve at de endrer seg. Det er ikke fair game. Er det viktig for deg med et ryddig hjem? Da må du vrake alle ikke-ryddige partnere som uaktuelle. Anonymkode: b305e...46a Han kan nok rydde hvis han vil, ja, men jeg er også ganske sikker på at han faktisk ikke ser rotet. Han har også så mye greier liggende, så jeg er ikke helt sikker på at han vet hvor han skal gjøre av alt. Jeg kan fint rydde (det er jeg som gjør nesten alt husarbeidet), men å gå og rydde etter han som at han var et barn? Nei, der går grensa. Men du har sikkert rett. Bare synd noe sånt skal ødelegge. Frustrerende at ikke alle har lært seg å holde det normalt ryddig i et hjemme. ts Anonymkode: d84f8...aba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Mannen min er ikke sånn, han er mer ryddig enn meg. Kontoret hans ser nesten ubrukt ut fordi han er papirløs, mens mitt flyter over fordi jeg driver med så mange prosjekter samtidig 🙈 Jeg tenker at jeg er normalt rotete. Jeg er likevel ikke som det du beskriver. Har bare rot på en stol på badet, og i en skuff på kjøkkenet. Hadde ikke orket å ha det sånn du beskriver. Dere må ta en ordentlig prat om det, dette vil være grunnlag for mye krangling. Samtidig er det sånn at det gjerne er en rotekopp i mange forhold fordi man ikke er like, så du må også se hva du kan leve med. Ville først og fremst tatt en prat og snakket om organisering. Har dere bodd sammen i kort tid og ikke fått laget gode systemer enda? Har dere for lite skapplass? Kan dere lage en eske for kvitteringer? Kan dere ha en skittentøyskurv på rommet? Kan dere ha en eske for verktøy i boden? Ofte handler jo rot om at man ikke har et godt system for ting sånn at det bare blir liggende framme.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siesta Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Uff, min mann vasker ,rydder ,støvsuger, vasker klær ,tar seg av planter og lager mat. Jeg rydder på plass klær, fikser oppvask og oppvaskmaskin , ordner soverom og bad samt diverse små rydding. Vet jeg er heldig som har en mann som digger å hjelpe til i huset 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Hadde ikke taklet det litt engang. Vi har litt ulikt syn på ryddighet og har hatt noen diskusjoner om det slik at vi har landet på noe begge kan leve med; Dersom standarden er slik at noen føler for å panikkrydde fordi svigers er rundt hjørnet, så er det ikke bra nok. (Mannen er fra et møblert hjem, og føler på skam for slikt.) Tiltak vi har gjort er å gå gjennom organisering og sett til at muligheten til å rydde er der, samt ha felles dager i året der vi går igjennom skap og skuffer- og kaster. Vi har og satt av 15 minutter pr dag, i fellesskap, til rydding og vasking. Dette er hver dag, og det hjalp på vanene. Det er og uakseptabelt å legge igjen søppel eller ikke vaske flater etter seg. Vi er enige om at å skape arbeid for den andre er respektløst. Anonymkode: c6a19...7a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden Rosa Dartle skrev (2 timer siden): Mannen min er ikke sånn, han er mer ryddig enn meg. Kontoret hans ser nesten ubrukt ut fordi han er papirløs, mens mitt flyter over fordi jeg driver med så mange prosjekter samtidig 🙈 Jeg tenker at jeg er normalt rotete. Jeg er likevel ikke som det du beskriver. Har bare rot på en stol på badet, og i en skuff på kjøkkenet. Hadde ikke orket å ha det sånn du beskriver. Dere må ta en ordentlig prat om det, dette vil være grunnlag for mye krangling. Samtidig er det sånn at det gjerne er en rotekopp i mange forhold fordi man ikke er like, så du må også se hva du kan leve med. Ville først og fremst tatt en prat og snakket om organisering. Har dere bodd sammen i kort tid og ikke fått laget gode systemer enda? Har dere for lite skapplass? Kan dere lage en eske for kvitteringer? Kan dere ha en skittentøyskurv på rommet? Kan dere ha en eske for verktøy i boden? Ofte handler jo rot om at man ikke har et godt system for ting sånn at det bare blir liggende framme.. Nei, vi har faktisk bodd sammen en stund nå, og han har flere skuffer som er ment for rotet hans, verktøykasse til verktøy og bokser/esker/permer til diverse andre ting. Men han evner for det første ikke å legge ting på plass etter seg, og når han først da skal «rydde», havner bare alt oppi en skuff som blir fylt med mer enn hva vi har plass til. Og når alle skuffer osv blir fulle, flyter det over andre steder. Mye av det han samler på, skulle nok helst vært kastet, men han har ikke orden eller kontroll på noenting. Bare i lommene sine har han så mye greier, atte hjelp, og dette havner jo på et tidspunkt på en stol, en benk eller noe i leiligheten, og blir liggende til han må haste-rydde til vi for eksempel får besøk, og da havner det i en skuff e.l. Og sånn hoper det seg opp.. Han er typen som bare kan slenge alt under sofaen/sengen. Og ja, jeg har pratet med han om det, men han ser nok ikke helt problemet og greier ikke holde det ryddig over tid.. han er en surrekopp, og roter mye bare når han skal ut døren. Vet ikke hvor han har ting osv. ts Anonymkode: d84f8...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde ikke taklet det litt engang. Vi har litt ulikt syn på ryddighet og har hatt noen diskusjoner om det slik at vi har landet på noe begge kan leve med; Dersom standarden er slik at noen føler for å panikkrydde fordi svigers er rundt hjørnet, så er det ikke bra nok. (Mannen er fra et møblert hjem, og føler på skam for slikt.) Tiltak vi har gjort er å gå gjennom organisering og sett til at muligheten til å rydde er der, samt ha felles dager i året der vi går igjennom skap og skuffer- og kaster. Vi har og satt av 15 minutter pr dag, i fellesskap, til rydding og vasking. Dette er hver dag, og det hjalp på vanene. Det er og uakseptabelt å legge igjen søppel eller ikke vaske flater etter seg. Vi er enige om at å skape arbeid for den andre er respektløst. Anonymkode: c6a19...7a9 Høres ut som dere har fått til en fin løsning. Takk for gode tips. Skal forsøke å innføre noen av dem her hjemme, men jeg må innrømme jeg er skeptisk til hvor lenge han greier å følge opp. Det sklir alltid ut etter en kort stund. Det siste der du skriver er jeg så enig i. Han drar ofte ut etter meg, og når jeg da kommer hjem, ser det ikke ut som slik da jeg dro, for å si det sånn. At vi er så ulike her, skaper dessverre en del frustrasjon fra min side. Han har ingenting i mot å ordne seg mat på et rotete/delvis grisete kjøkken. Jeg får fnatt av det.. ts Anonymkode: d84f8...aba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Del Skrevet 3 timer siden Min eks-mann var såmm. Tenkte seriøst at jeg måtte lete lenge for å finne en som er verre enn han. Vel, tenker nå at det må man ikke. Det er mange menn som er sånn. Men fy farao for en lettelse å bo alene uten alt det rotet. Det var helt vilt og jeg kunne ikke holdt ut en dag lenger!! Anonymkode: df89c...d5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Del Skrevet 3 timer siden Dette er ikke normalt Anonymkode: cec18...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå