Gå til innhold

Operasjon av skjeling i voksen alder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Er ute etter litt erfaringer/råd her nå. Som barn ble jeg operert for innoverskjeling, etterhvert som jeg ble eldre gikk dette mer og mer over til utoverskjeling. Dette er svært plagsomt og sjenerende på flere måter. Var til min første konsultasjon for operasjon i 2021 etter henvisning av ortopist. Siden har sykehuset trenert og funnet på en ny unnskyldning for å utsette hver gang. Det sliter helt enormt på psyken, både å se sånn ut og gå i spenning i forkant av timene - selv om jeg jo egentlig vet at jeg drar hjem skuffet. De har sagt tydelig at operasjon skal det bli, men de klarer alltid å få utsatt det. Neste uke har jeg en ny time (4 timer reisevei). Er så redd for at de vil sette opp enda en ny time før de setter meg opp til operasjon.. Er det noen som har råd til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær ekstra dramatisk om hvor mye dette plager deg. Jeg skal igjennom det samme og har omtrent måttet krangle meg til en henvisning som jeg endelig har fått etter mye om og men. 😅 

Anonymkode: 93424...101

Skrevet
lolady skrev (20 minutter siden):

Hei. 

Er ute etter litt erfaringer/råd her nå. Som barn ble jeg operert for innoverskjeling, etterhvert som jeg ble eldre gikk dette mer og mer over til utoverskjeling. Dette er svært plagsomt og sjenerende på flere måter. Var til min første konsultasjon for operasjon i 2021 etter henvisning av ortopist. Siden har sykehuset trenert og funnet på en ny unnskyldning for å utsette hver gang. Det sliter helt enormt på psyken, både å se sånn ut og gå i spenning i forkant av timene - selv om jeg jo egentlig vet at jeg drar hjem skuffet. De har sagt tydelig at operasjon skal det bli, men de klarer alltid å få utsatt det. Neste uke har jeg en ny time (4 timer reisevei). Er så redd for at de vil sette opp enda en ny time før de setter meg opp til operasjon.. Er det noen som har råd til meg?

Enhver operasjon er ikke uten risiko. Risikoen ved stjeling er at dette er fin arbeid, og det skal veldig lite til før det blir verre og ikke bedre. Men jeg vet ikke hvordan det er å gå i dine sko. Bare ha dete i bakhodet. 

Anonymkode: e84d0...3f8

Skrevet

Sist mannen var hos optikeren så sa han at de prioriterer alltid barn, det tar flere år før voksne kommer seg på operasjonsbordet og at man må gråte, skrike og kreve for å få det gjort. Mannen skjeler ikke nok for at han  skal orke gå igjennom det. Hadde det vært enklere å få operasjon så hadde han gjort det imorgen, fordi han hater øyene sine. 

Anonymkode: dabb4...3fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sist mannen var hos optikeren så sa han at de prioriterer alltid barn, det tar flere år før voksne kommer seg på operasjonsbordet og at man må gråte, skrike og kreve for å få det gjort. Mannen skjeler ikke nok for at han  skal orke gå igjennom det. Hadde det vært enklere å få operasjon så hadde han gjort det imorgen, fordi han hater øyene sine. 

Uff.. dette inntrykket jeg sitter med..😭 Jeg har grått mang en gang, og dette har virkelig ikke vært krokodilletårer

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vær ekstra dramatisk om hvor mye dette plager deg. Jeg skal igjennom det samme og har omtrent måttet krangle meg til en henvisning som jeg endelig har fått etter mye om og men. 😅 

Anonymkode: 93424...101

Håper du ikke må vente like lenge som meg! På sist kontroll fant de plutselig på at jeg måtte til optiker for å vurdere behiv for progressive briller, da var det plutselig det det hang i..😅

Skrevet

Jeg ble operert tre ganger som barn, mislykket hver gang. De strammet for mye, skulle korrigere på andre øyet og sånn holdt de på. 

Senere har jeg begynt med både briller og botox, botoxdamen kunne se jeg var operert fordi øynene ofte ble mindre, og at nå kunne de sette botox i stedet for å drive å eksperimentere med stramming og slakking av øyemuskler. 

Det er aldri noen som sier «se på meg, skjeler du, hvor mange ser du av meg» 

Anonymkode: 19ed1...8ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg ble operert tre ganger som barn, mislykket hver gang. De strammet for mye, skulle korrigere på andre øyet og sånn holdt de på. 

Senere har jeg begynt med både briller og botox, botoxdamen kunne se jeg var operert fordi øynene ofte ble mindre, og at nå kunne de sette botox i stedet for å drive å eksperimentere med stramming og slakking av øyemuskler. 

Er det mulig å korrigere utoverskjeling med botox? Trodde det kun var dor innoverskjeling. Hvis ikke er jo det et supert alternativ. Jeg har fått veldig lange direkte og negative kommentarer vedrørende skjelingen min.

• Hjerte 1
Skrevet

Er det egentlig mulig å få gjort dette privat, noen som vet?

Anonymkode: 2e2fb...94c

Skrevet

Jeg skjeler også, ganske mye. Innover da, og ikke utover. Gjort siden jeg var barn, og har aldri prøvd noen ting for å korrigere det. Har i tillegg skjeve hornhinner og er nærsynt, så ser ekstremt dårlig uten briller  eller linser. Bruker linser til vanlig, for jeg absolutt hater brillene mine. Har blitt kalt Hege Anette (fra Tangerudbakken), f.eks. 

Aldri vurdert operasjon. Tanken skremmer meg helt ærlig mer enn å bruke linser resten av livet 😅 men har også hørt at det som voksen er vanskelig å få, så du må nok bare overdrive og være skikkelig frempå :) 

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 22.13):

Det finnes få spesialister på skjeling/ samsyn men på Voss er det en som har lang erfaring og har pasienter fra hele landet pga av sin kompetanse med bruk av riktige målinger og glass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 22.51):

Bello12 skrev (3 minutter siden):

Det finnes få spesialister på skjeling/ samsyn men på Voss er det en som har lang erfaring og har pasienter fra hele landet pga av sin kompetanse med bruk av riktige målinger og glass. 

Skrevet
Bello12 skrev (Akkurat nå):

Fikk utrolig god hjelp hos en optiker på Voss, fikk laget spesielle glass som gjorde at jeg fikk ett nytt syn og en helt annen hverdag. Han har pasienter over hele landet grunnet sin spesial kompetanse innen skjeling

Skrevet
lolady skrev (På 4.12.2024 den 23.18):

Er det mulig å korrigere utoverskjeling med botox? Trodde det kun var dor innoverskjeling. Hvis ikke er jo det et supert alternativ. Jeg har fått veldig lange direkte og negative kommentarer vedrørende skjelingen min.

Jepp, barnet mitt har fått gjort det. Ytre øyemuskel drar for mye, øyet glir utover mot øret når slapper av. Så de satte botox i den muskelen. Noen ganger gir botox permanent forbedring, det var derfor det ble forsøkt her.

Barn må legges i narkose for å sette botox i øyet. Det kan man ikke gjøre hver 3. mnd. To forsøk, litt permanent forbedring, men ikke så mye som de håpet på. Så delvis mislykket. Voksne får ikke narkose.

De sier også at de ikke vil operere før de må, på grunn av risiko for mislykket. Så hvis det fungerer greit nok uten, så er det best.

Anonymkode: 2aece...aef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...