AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg prøver å søke råd her da jeg selv ikke vet hva jeg skal gjøre i leggesituasjon med min 6 uker gamle baby. Datteren min er relativt rolig til vanlig, men vi sliter veldig med legging på kvelden og har gjort det av og på fra start. Hun liker virkelig ikke å ligge alene, og det forstår jeg jo godt. På dagen sover hun enten i vogn, hos meg eller i moonboon. Hun sover også greit i bilen. Problemet er når kvelden kommer, og jeg må legge henne for natta. Hun er tydelig ferdig for dagen rundt kl. 20, og jeg legger meg da med henne. Vi samsover (har en bed side crib, men den gav jeg opp relativt fort), og jeg prøver å amme henne i søvn. Dette funker noen ganger, men som regel ikke. Med en gang jeg legger henne ned begynner hun å gråte, og uansett hva jeg prøver på så roer hun seg ikke. Jeg forsøker også å ta henne opp på brystet mitt, noe som fungerer inne i mellom, men da er jo fortsatt problemet at hun må legges ned igjen for at jeg skal kunne sove. Jeg har tenkt på refluks, men ho har ikke noe problemer med å bli lagt på rygg annet enn når vi legger oss for kvelden. Det kan ta flere timer å roe henne med gråt av og på.. Det skyldes nok også fordi hun ikke sovner «i tide» og da blir overtrøtt i tillegg. Jeg får så vondt av henne og vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre, føler vi prøver det meste. Jeg har også forsøkt med white noice, heve hodeenden, nattlys.. Når hun først sovner går det greit, og når hun våkner for mat på natten ammer vi liggende i sengen før hun sover videre. Det er da veldig sjeldent noe uro. Hun kan være litt urolig i ammesituasjon generelt, og ammer sjeldent lenge. Noen ganger finner hun ro ved brystet, men ammestunden er som regel kort og kavete på dagtid. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å si for kveldsproblemene. Noen som har vært borti lignende problem? Hva hjalp i så fall for dere?🙏🏼 Anonymkode: b5681...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Har du prøvd liggende amming da? 😊 At babyen ligger på senga og får pupp. Anonymkode: 93101...068 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Ja, det var kanskje dårlig forklart, men det er det jeg prøver på når vi legger oss. Jeg legger henne ned ved siden av meg og tilbyr brystet med en gang:) Anonymkode: b5681...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Høres ut som kveldsuro - mange babyer blir urolige og kavete på kvelden. Uten at noe er feil. Dere kan gjøre alt riktig, og likevel er babyen urolig. Her gikk pappaen med babyen i armene rundt på stuegulvet, eller trilletur på kvelden. Ofte satt jeg med henne på meg hele kvelden, men ungen var uansett urolig. Kjempeslitsomt mens det pågår! Og så går det over en dag... Anonymkode: 8d4e3...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Kanskje du legger henne for sent? Mange babyer blir overstimulert iløpet av dagen og trenger rett og slett å avslutte dagen tidligere. nå er hun bare 6 uker så rutiner er vanskelig å få til så tidlig, men prøv likevel. Min sov fra kl 18-06 fra hun var ca 3 mnd til hun var rundt 3 år. Først da kunne vi strekke leggetiden til ca kl 19 Anonymkode: 1a0b4...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Det finnes svært mange voksne som ikke klarer å sove alene uten partneren sin så at en 6ukers gammel baby finner det vanskelig er ikke vanskelig å forstå. Hun er helt ny i verden, vant til å være inntil og vant til å være tett. Sov sammen med henne inntil hun er i dypere søvn eller når hun er større og klarer å sove alene. Hun er bitteliten og trenger nærkontakt, slik hun er vant til fra inni magen. Anonymkode: ab265...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Om hun bare er 6 uker, er det nok veldig normalt. Kveldsuro med kav og gråt på kvelden vil være naturlig i en periode. Det går som regel over, og det blir lettere med legging og rutiner etterhvert. Husk - hun er helt ny i verden og har bodd inni deg i 9 mnd. Ikke bli overrasket hvis du rett og slett bare har en baby som ikke trives med å ligge alene også. Jeg har en treåring som aldri har sovnet uten at jeg har ligget sammen med han. Han våknet enda i løpet av kvelden, og har vel knapt sovet mer enn 2-3 timer sammenhengende alene. Det er ingenting galt med han - noen barn er bare veldig avhengig av nærhet. Anonymkode: 9b37a...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden 6 uker gamle babyer vil som oftest ikke ligge alene, det er heller unntaket. Husk at hun bare er 6 uker, og biologisk sett er det tryggest å være med mamma. Biologien har ikke fått med seg at vi ikke bor i huler lenger 😊 Kveldsuro er ikke uvanlig, det skjer mye! Hun jobber fortsatt med det å ikke være inni magen, ikke ha jevn temperatur, ikke være omsluttet av vann, det å puste, ikke høre hjertet og kroppen din, kjenne klær mot kroppen.. Gi henne litt tid 😊 Anonymkode: affa1...7ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Jeg skulle ønske jeg lærte mitt barn å sovne selvstendig på et tidligere tidspunkt, men fikk det ikke til og har sovet med han helt fra nyfødt til nå - tre år senere. 😅 man kan i liten grad påvirke vanene og behovene til en nyfødt, så gi det litt tid. Det er frustrerende å aldri ha hendene fri, men det blir bedre. Anonymkode: 9b37a...078 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Takk for alle råd! Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men jeg prøver ikke å legge henne helt alene. Vi samsover som sagt, og hun får ligge inntil med en gang hun blir lagt ned, jeg legger meg sammen med henne. Jeg har all forståelse for at hun ikke vil ligge helt alene, og det er selvfølgelig heller ikke målet nå, men jeg er nødt til å legge henne ned for å få sove selv, det er jo ikke trygt for henne å sove på brystet og lignende når jeg sover. Det kan nok også være kveldsuro som noen skriver, der hadde førstemann også, men da funket det å amme liggende i sengen. Får kanskje bare ta tiden til hjelp og trøste så godt jeg kan🥺 TS Anonymkode: b5681...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Hadde selv en baby med kveldsuro. Var gråt hver kveld på samme tidspunkt, ikke mye annet å gjøre enn å gå og bysse (og støykansellerende headset) Anonymkode: 3ff9f...c8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for alle råd! Jeg forklarte kanskje litt dårlig, men jeg prøver ikke å legge henne helt alene. Vi samsover som sagt, og hun får ligge inntil med en gang hun blir lagt ned, jeg legger meg sammen med henne. Jeg har all forståelse for at hun ikke vil ligge helt alene, og det er selvfølgelig heller ikke målet nå, men jeg er nødt til å legge henne ned for å få sove selv, det er jo ikke trygt for henne å sove på brystet og lignende når jeg sover. Det kan nok også være kveldsuro som noen skriver, der hadde førstemann også, men da funket det å amme liggende i sengen. Får kanskje bare ta tiden til hjelp og trøste så godt jeg kan🥺 TS Anonymkode: b5681...24b I starten sov jeg en periode med armen rundt barnet, har du prøvd det? Rundt som i at jeg la arma type sånn som babynestet er rundt barnet, om det gir mening. Anonymkode: 11638...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har ikke noen råd, annet enn at det går over. Vår eldste slet med søvn fra fødsel. Korte lurer på dagtid, og i en lengre periode var det hylgråt i opptil en time hver kveld. Noe annet enn samsoving gikk ikke, og små føtter måtte ha hudkontakt med mage, samme hva. Det ble bedre. Hylingen ble kortere, sjeldnere og til slutt borte. Han kunne sove alene en time, og så stadig lengre. Vi måtte være der og lese til han sovnet, men han var rolig. Og så kunne vi gå ut etter bare en bok, og vanskelig legging ble plutselig unntaket. Ikke får vi besøk om natten heller lengre, med mindre det er mareritt eller uhell. Det blir bedre. Anonymkode: 9336c...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Da min var 6 uker hadde jeg fremdeles baby i stua til vi la oss sammen i 23-tiden. Var jo ikke fest i stua da, så litt på TV eller leste bok. Men uannsett når vi la oss om det var 19 eller 24 så hadde hun en times tid med uro på soverommet før hun roet seg og sovnet. Ammet da masse husker jeg og bare måtte holde. Anonymkode: 026c9...43f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden De første tre månedene hadde vi bare babyen sammen med oss i stua fram til vi selv la oss. Da har babyen bare sovet på meg eller ved siden av oss i sofaen i babynest. Men noe annet du kan forsøke er å svøpe henne, stramt og godt med et fast stoff (søk opp "swaddling"). Dette er helt vanlig i mange land, men får inntrykk av at få i barselomsorgen her til lands nevner det eller vet stort om det.. gjorde kjempeforskjell for våre barn i den nyfødtperioden med tanke på å faktisk få lagt dem ned - de blir som regel mye roligere, og skvetter ikke av den "åpne" følelsen når de ikke lenger holdes i armene. Lykke til ❤️ Har en baby på 5?mnd som jeg nå har skaffet god gammeldags vugge til, da kan jeg legge ham ned uten at han våkner og må tilbake på puppen hundre ganger…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå