Snekkerfruen Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Har en fireåring som står opp mellom 4 og 5 hver dag. Lys våken, blir rasende om en prøver å få hen til å ligge i seng. Lokker med premier, ipad osv osv. Vekker hele huset. Store problem å holde hen våken utover kvelden, vil sove selv fra 1730. Får hen ikke til å sove dupp på dag, får ikke vekt hen dersom det sovnes 17 f eks. Kan sovne stående om kvelden, er kjempesint og ekstremt sår hele kvelden. Har DU gode råd? Vart verre etter klokkestilling.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Snekkerfruen skrev (3 minutter siden): Har en fireåring som står opp mellom 4 og 5 hver dag. Lys våken, blir rasende om en prøver å få hen til å ligge i seng. Lokker med premier, ipad osv osv. Vekker hele huset. Store problem å holde hen våken utover kvelden, vil sove selv fra 1730. Får hen ikke til å sove dupp på dag, får ikke vekt hen dersom det sovnes 17 f eks. Kan sovne stående om kvelden, er kjempesint og ekstremt sår hele kvelden. Har DU gode råd? Vart verre etter klokkestilling.. Hei, går han i barnehagen? Der er det ofte lettere å få barna til å sove. Eventuelt ta med på noe på ettermiddagen som er litt gøy. Anonymkode: 27a4a...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Yngste min var slik og jeg kunne ikke legge meg tidligere om kveldene fordi jeg hadde eldre barn som jeg måtte følge opp. På morgenen plantet jeg yngste foran tv`n med en skål med frukt mens jeg duppa under ullpleddet på sofaen. Ble ikke den beste søvnen, men det hjalp når det sto på som verst Anonymkode: 40305...127 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Min sønn var også sånn. Jeg fikk egentlig ikke fikset det sånn med enkle grep dessverre, så lite råd å gi annet enn legg deg litt tidligere du også så du får nok søvn selv. Vi måtte alltid ta det gradvis, drøye det 5-10 minutter om gangen bare. Fikk han ikke til å sove lengre enn til rundt 05:30 før han gikk på ungdomsskolen. Anonymkode: 6e059...172 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Legg han/hun 17.30 en stund for å få inn igjen gode søvnvaner, for så å forskyve det med 15 minutter av gangen til en mer normal leggetid. Og legg seg tidlig selv så du har overskudd, er enig i at 4 er litt tidlig men 5 om morningen er dessverre helt vanlig tidspunkt for små barn å våkne på. Og søvn avler søvn, så sjeldent det hjelper å holde de våkne lengre for at de skal sove lenger om morningen, da blir de ofte overtrøtte og sover desto dårligere Anonymkode: 6d1af...55a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snekkerfruen Skrevet 6 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, går han i barnehagen? Der er det ofte lettere å få barna til å sove. Eventuelt ta med på noe på ettermiddagen som er litt gøy. Anonymkode: 27a4a...161 Ingenting er gøy på ettermiddagen, vi prøver all slags aktiviteter, han er bare utslitt og trøtt.. får ikke til å sove i bhg heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Snekkerfruen skrev (3 minutter siden): Ingenting er gøy på ettermiddagen, vi prøver all slags aktiviteter, han er bare utslitt og trøtt.. får ikke til å sove i bhg heller Jeg ville forsøkt en annen variant ettersom han er trøtt og sliten. Jeg ville lagt opp til rolige ettermiddager i en periode. Finne roen, som også kan bidra til bedre ro og bedre søvn om natta. Ta middag til kveldsmat, om du ikke har flere barn som står og skraper på komfyren i 16-tiden Noen unger kan streve med å finne roen selv iløpet av dagen. Mens de fleste klarer å roe litt ned selv med å enten slappe av, sove litt eller gjøre rolige aktiviteter som perling, plastelina, tegning ol. er noen unger "tut og kjør" hele dagen. Disse barna trenger litt mer hjelp og støtte i å roe ned slik at de får hentet seg inn igjen. En 4åring trenger neppe å sove på dagtid, men gutten din trenger kanskje å roe litt ned hjemme for å klare å finne en god nattesøvn slik at han får hentet seg inn igjen. Se om det kan fungere å ha rolige aktiviteter på ettermiddagen. Lese bok / høre på lydbok, bygge Lego, leke med leire / plastelina etc. Rolige aktiviteter som han kan like eller bare være sammen i sofaen og se en tegnefilm. Det kan hende at du etter 1 uke eller 2, eller 3, vil se en litt annen gutt på ettermiddagen. Anonymkode: 40305...127 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden Søvntrenerklokke! Sånn som skifter farge fra rød til oransje til grønn. Det kan være vanskelig for barna og vite hvorfor de ikke kan stå opp, men å ligge å vente til lyset blir grønt, det forstår de. Anonymkode: ec2b4...473 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Snekkerfruen skrev (48 minutter siden): Har en fireåring som står opp mellom 4 og 5 hver dag. Lys våken, blir rasende om en prøver å få hen til å ligge i seng. Lokker med premier, ipad osv osv. Vekker hele huset. Store problem å holde hen våken utover kvelden, vil sove selv fra 1730. Får hen ikke til å sove dupp på dag, får ikke vekt hen dersom det sovnes 17 f eks. Kan sovne stående om kvelden, er kjempesint og ekstremt sår hele kvelden. Har DU gode råd? Vart verre etter klokkestilling.. Han trenger en dupp på dagen. Finn en vogn og spør barnehagen å ordne det. Eventuelt legg til dupp i helger. Kan være at det holder faktisk Anonymkode: ea942...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Ellers har dere vurdert en 30 min dupp kl 17 ish og legging ca kl 20 Anonymkode: ea942...850 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Ser barnet på mye skjerm? Spør bare i og med at her har vi erfaring av at barn som ser på skjerm for å «roe ned» egentlig bare får det motsatte, hjernen er i høygir under skjermtid. Da blir man bare mer sliten. Går barnet i barnehagen? Får det roe ned når det kommer hjem? Sitte i sofaen og få litt kos, om det så bare er 5-10 minutter? For noen barn kan det være ekstremt slitsomt av å være i barnehagen og trenger litt hjelp til overgangen fra barnehage til hjem. Er dessverre ikke så mye å gjøre med når barnet våkner, for noen er bare veldig morgenfugler. Om det er mulig, snik inn noen 10-15 minutters dupper/hviler for deg selv om du trenger det, og legg deg tidligere om mulig. Anonymkode: 3ef23...c98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå