Gå til innhold

Dere som bestiller bøker på nett fra bokhandlere so Ark, Norli os

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

IMG_3245.thumb.jpeg.57f8c1aabf10468d81f348c09d1a1e0a.jpegIMG_3248.thumb.jpeg.65cd11d032ec01291e8ed39d116e9ec7.jpegIMG_3247.thumb.jpeg.8c9af0a96dd1cbbd51814e56d18a4998.jpegIMG_3246.thumb.jpeg.57434bdb117625abaa2df2240b1846c7.jpegJeg har mottatt så mange skadde bøker mens alle jeg har snakket med, har aldri opplevd det. Samtlige de siste årene jeg har bestilt bøker har vært skadde.

Anonymkode: b8264...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

IMG_3245.thumb.jpeg.57f8c1aabf10468d81f348c09d1a1e0a.jpegIMG_3248.thumb.jpeg.65cd11d032ec01291e8ed39d116e9ec7.jpegIMG_3247.thumb.jpeg.8c9af0a96dd1cbbd51814e56d18a4998.jpegIMG_3246.thumb.jpeg.57434bdb117625abaa2df2240b1846c7.jpegJeg har mottatt så mange skadde bøker mens alle jeg har snakket med, har aldri opplevd det. Samtlige de siste årene jeg har bestilt bøker har vært skadde.

Det kan vel også være at du og de du snakker med har litt forskjellig definisjon av hva som er en skadet bok. Jeg har nok fått bøker med sånne merker av og til, men ville ikke tenkt på å kalle det en skadet bok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at bøkene ser slitte ut på utsiden, men har vært borti to ganger at noen sider var revnet inne i boken. Oppdaget det heldigvis nokså fort så jeg fikk sendt de i retur og fikk nye. 

Anonymkode: e6928...08e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spesielt. Jeg har heller ikke mottatt bøker med skade. De er alltid pakket slik at til og med når pakken har fått gjennomgå under frakt så er bøkene fortsatt fine.

Du er ikke blitt svartelistet eller noe slik? De får kanskje på en sånn stor rød varsellampe som blinker og horn som tuter når du legger inn bestilling 😅

Men seriøst så ville jeg returnert og funnet en annen butikk å bestille fra.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet?

Når man selv velger å bosette seg på et øde sted der man ikke har en fysisk bokhandel i nærheten, er ting som dette nesten noe man må regne med; bøker er tunge og enkle å skade, og skulle man pakke inn en bok så godt at den ikke risikerer å bli ødelagt i en postgang der man slenger sendinger hit og dit, måtte portoen bli dyrere.

Et slikt valg der man kan velge å få tilsendt boken som "ekstra godt innpakket postpakke" kunne naturligvis være et alternativ når man kjøper; for mange er litt dyrere pris verdt dette, så det er bare å ta kontakt med bokhandlere som ødelegger bøkene, og be dem om å gjøre noe med problemet.

Det samme gjelder fraktalternativer og leveringsmåte; dersom en bokhandel ikke tydelig hadde spesifisert hvilket firma som leverer og hvordan sendingen blir levert (noe man for eksempel selv kan bestemme på Finn.no når man kjøper), hadde jeg aldri handlet der; å få tilsendt noe med PostNord er synonymt med å be om trøbbel, og det samme gjelder pakkeboks i minusgrader.

Anonymkode: 6c9af...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan aldri huske jeg har mottatt bøker som er skadet og brettede sider og revnet osv. Mulig et omslag hadde en liten rift en gang, men det er uten betydning for lesegleden uansett. Kan ikke huske noe andre skader. Jeg bestiller bøker omtrent hver måned, og de er alltid godt pakket inn med papp og utstikkende hjørner på pakningen, sånn at hvis den får et støt, så går det ikke utover boka inni. De kommer alltid hele frem, både pocketutgaver og innbundne.

Men av det jeg leser i denne tråden er det visst langt i fra uvanlig at bøkene er skadet.

Jeg har bestilt fra både Ark, Norli, Adlibris osv. Husker ikke alle. 

Endret av Million
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (9 timer siden):

Spesielt. Jeg har heller ikke mottatt bøker med skade. De er alltid pakket slik at til og med når pakken har fått gjennomgå under frakt så er bøkene fortsatt fine.

Du er ikke blitt svartelistet eller noe slik? De får kanskje på en sånn stor rød varsellampe som blinker og horn som tuter når du legger inn bestilling 😅

Men seriøst så ville jeg returnert og funnet en annen butikk å bestille fra.

Man skulle nesten tro det, men da lurer jeg virkelig på hva den grunnen skulle være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig problemet?

Når man selv velger å bosette seg på et øde sted der man ikke har en fysisk bokhandel i nærheten, er ting som dette nesten noe man må regne med; bøker er tunge og enkle å skade, og skulle man pakke inn en bok så godt at den ikke risikerer å bli ødelagt i en postgang der man slenger sendinger hit og dit, måtte portoen bli dyrere.

Et slikt valg der man kan velge å få tilsendt boken som "ekstra godt innpakket postpakke" kunne naturligvis være et alternativ når man kjøper; for mange er litt dyrere pris verdt dette, så det er bare å ta kontakt med bokhandlere som ødelegger bøkene, og be dem om å gjøre noe med problemet.

Det samme gjelder fraktalternativer og leveringsmåte; dersom en bokhandel ikke tydelig hadde spesifisert hvilket firma som leverer og hvordan sendingen blir levert (noe man for eksempel selv kan bestemme på Finn.no når man kjøper), hadde jeg aldri handlet der; å få tilsendt noe med PostNord er synonymt med å be om trøbbel, og det samme gjelder pakkeboks i minusgrader.

Anonymkode: 6c9af...c00

Jeg bor faktisk i by, men denne byen har ikke begge bokhandlene, kun en av de, og de hadde ikke de bøkene i butikken, de som jeg bestilte på nett. Siste pakke med bøker jeg mottok i posten, lå og slang løst inni en stor eske. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaring som TS med Ark. Ark behandler ikke bøkene pent, og bruker feil emballasje. Har ikke brukt Norli, så kan ikke si noe om dem.

Adlibris har jeg veldig god erfaring med. De bruker en god emballasje som tåler mye, og har spisse hjørner slik at emballasjen ikke blir trykket inn. Mener å huske at det er samme emballasje som Bokklubben byttet til for ca. 10 år siden. Har også mye bedre erfaring med kundeservice til Adlubris, bla mtp å skaffe sære bøker. Var så lei meg da BookDepository forsvant men Adlibris er en grei erstatning.

Men, de billig-pocket-utgavene tåler veldig lite før de blir stygge. Anbefaler mye heller å kjøpe innbundet. Evt. kjøpe brukt om det blir for dyrt med innbundet i bokhandel.

Kos deg med bøkene, du har mange fine lesestunder foran deg. 

Anonymkode: fbb1e...307

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har samme erfaring som TS med Ark. Ark behandler ikke bøkene pent, og bruker feil emballasje. Har ikke brukt Norli, så kan ikke si noe om dem.

Adlibris har jeg veldig god erfaring med. De bruker en god emballasje som tåler mye, og har spisse hjørner slik at emballasjen ikke blir trykket inn. Mener å huske at det er samme emballasje som Bokklubben byttet til for ca. 10 år siden. Har også mye bedre erfaring med kundeservice til Adlubris, bla mtp å skaffe sære bøker. Var så lei meg da BookDepository forsvant men Adlibris er en grei erstatning.

Men, de billig-pocket-utgavene tåler veldig lite før de blir stygge. Anbefaler mye heller å kjøpe innbundet. Evt. kjøpe brukt om det blir for dyrt med innbundet i bokhandel.

Kos deg med bøkene, du har mange fine lesestunder foran deg. 

Anonymkode: fbb1e...307

Ja vet de er billige men det får være, har fått innbundne ødelagte bøker også,  jeg returnerer de ikke pga alt styret med det, men fine var de ikke. Så ut som de var dradd bortover asfalt og grus.

Har masse lesing fremover og kommer ikke til å kjøpe på lenge enda, men neste gang blir det i fysisk butikk eller kanske å prøve annen netbutikk. Syns det er merkelig av bokhandlerne å sende fra seg bøker med opprevne, ødelagte forsider og omslag. Gleden ved nye bøker forsvinner jo. 

Kan ikke bestille julegaver via disse nevnte bokhandlerne heller. Kan jo ikke gi bort ødelagte bøker. 

Syns bokhandlerne i utlandet behandler bøkene så mye bedre, samtidig som noen fortsatt er innpakket i plast. Altså beskyttet. Her slenger de bøkene omkring.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 20.45):

Man skulle nesten tro det, men da lurer jeg virkelig på hva den grunnen skulle være.

Kan hende det er en bitter ex av en kjæreste elns som pakker bøker 😱

Men seriøst så håper jeg at du har dokumentert alt du har returnert med bilder og bestillingsnr slik at du kan sende en mail til hovedkontoret, og dermed spørre dem om dette er normalt og om de har en forklaring på hvorfor dine bøker er slik.

Selv bestilte jeg i fjor 18 bøker av en serie, disse ble fordelt i fem pakker, enkelte med følgeseddel og noen uten. Det sto da oppført bøker som ikke var sendt og som jeg da måtte etterlyse. Jeg fikk til slutt det jeg skulle ha, men jeg fikk inntrykk av at det var null system og orden fra deres side. Jeg kunne nok sikkert påstått at det manglet flere bøker enn det faktisk gjorde uten at de hadde kontroll på om det var tilfelle eller ei. MEN alle bøkene var fine og uten en skramme. Dette var Ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forundret.. skrev (3 timer siden):

Men seriøst så håper jeg at du har dokumentert alt du har returnert med bilder og bestillingsnr slik at du kan sende en mail til hovedkontoret, og dermed spørre dem om dette er normalt og om de har en forklaring på hvorfor dine bøker er slik.

Selv bestilte jeg i fjor 18 bøker av en serie, disse ble fordelt i fem pakker, enkelte med følgeseddel og noen uten. Det sto da oppført bøker som ikke var sendt og som jeg da måtte etterlyse. Jeg fikk til slutt det jeg skulle ha, men jeg fikk inntrykk av at det var null system og orden fra deres side. Jeg kunne nok sikkert påstått at det manglet flere bøker enn det faktisk gjorde uten at de hadde kontroll på om det var tilfelle eller ei. MEN alle bøkene var fine og uten en skramme. Dette var Ark.

Ja her ble også tre bøker sendt samtidig mens de andre sendt hver for seg. Venter fortsatt på et par bøker, og jeg bestilte i Black friday-uka. Skal aldri bestille fra de igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun mottatt bøker som ser splitter nye ut. Du må jo ha fått bruktvarer/returvarer. De ser jo ikke ut. 

Jo, ei gang fikk jeg et eksemplar av ei bok som hadde gått skeis i fargetrykken på coveret. Hvit der det skulle være svart, rød der det skulle vært sort (om jeg husker helt riktig). Den skiller seg skikkelig ut ved siden av resten av serien i bokhylla, for å si det sånn! Men den så ikke brukt eller slitt ut på noe vis.

Anonymkode: d9b62...84c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forundret.. skrev (3 timer siden):

Ja, det virker veldig useriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet kundeservice. 

Jeg bestilte ett par barnebøker fra Norli, der den ene så helt forferdelig ut. Den var oppskrapet og ødelagt/revet i permen. Skal kontakte kundeservice, for det var skikkelig skuffende. Den så brukt ut. 

Anonymkode: 95014...362

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 4.12.2024 den 20.08):

Jeg ser at den ene har fått en trøkk i det ene hjørnet (og vil gjette på at det har skjedd under transport), men hva er problemet med de andre to? Jeg bestiller en del bøker på nett og har ikke reagert på tilstanden, men jeg studerer dem ikke så nøye heller - de skal først og fremst leses

Greit nok når det er til eget bruk, men veldig kjipt når det skal være gaver. 

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 20.21):

Du har bestilt klassiske bøker, flere av dem i billigformat. Disse blir ofte bestilt inn i store kvanta fordi copyright har gått ut og dermed ikke er en like stor investering. Ikke uvanlig at disse har stått lenge i butikk før de blir flyttet til fjernlager og dermed har noen skrammer eller merker fra bruk. 

Bestiller man nyere bøker, eller bøker som blir kjøpt inn løpende så skal det mye mer til for at de ankommer med skade, da verken frakt eller lagring lager så mye bruksmerker i utgangspunktet (med mindre det skjer uhell under behandling/transport, det kan også skje? men er sjeldent). 

Anonymkode: 7486c...e2f

Men det er jo vitterlig ikke kundens problem? Når jeg kjøper en vare forventer jeg at den ankommer i god stand, jeg skal slippe å forholde meg til butikkens logistikk. 

Anonymkode: 67041...e49

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 12.57):

Ja her ble også tre bøker sendt samtidig mens de andre sendt hver for seg. Venter fortsatt på et par bøker, og jeg bestilte i Black friday-uka. Skal aldri bestille fra de igjen. 

De ordna opp når jeg bestilte. Men som sagt så virket det ikke organisert ut.

Jeg bestilte også i en hektisk tid der en fikk bøkene til 50% om en bestilte to eller flere bøker,  og når jeg så inne på brukeren min så kunne det se ut som de skulle ha betaling for hver sending de hadde delt bestillingen min opp i, da det sto pris for frakt gjentatte ganger. Det ble ikke slik på sluttfakturaen, men jeg må innrømme at det var litt stressende å se, for jeg forestilte meg at nå ville det bli en del ekstrautgifter som jeg måtte si at jeg ikke ville betale for. 

Det endte jo godt for min del så jeg vil nok bestille derfra igjen om de har gode tilbud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet fra Adlibris mange ganger. I min erfaring er det et trygt og seriøst firma, godt utvalg, men ventetiden kan være laang, så man må smøre seg med tålmodighet og bestille i god tid. 

Jeg har også merket det samme som TS, både når det gjelder norske og internasjonale forhandlere. Når det er snakk om bøker som har stått fremme i en bokhandel lenge, kan det jo være snakk om "hylleslitasje" av å bli stappet inn i hyllene og å bli flyttet frem og tilbake.

Lurer på om paperbacks generelt tåler litt mindre enn tilsvarende bøker utgitt for 10-15 år siden. Føles som pappen coverne er laget av vanligvis er tynnere og mattere nå, og viser slitasje lettere. Dessuten virker det som om mange forhandlere pakker dårligere og "trøkker" innholdet ned i pakkene. Noe som funker dårlig med de nye sartere pocketbøkene, hvor det skal nesten ingenting til før at bøkene blir stygge og bøyd. 

Anonymkode: f6026...d31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 13.25):

Jeg har handlet fra Adlibris mange ganger. I min erfaring er det et trygt og seriøst firma, godt utvalg, men ventetiden kan være laang, så man må smøre seg med tålmodighet og bestille i god tid. 

Jeg har også merket det samme som TS, både når det gjelder norske og internasjonale forhandlere. Når det er snakk om bøker som har stått fremme i en bokhandel lenge, kan det jo være snakk om "hylleslitasje" av å bli stappet inn i hyllene og å bli flyttet frem og tilbake.

Lurer på om paperbacks generelt tåler litt mindre enn tilsvarende bøker utgitt for 10-15 år siden. Føles som pappen coverne er laget av vanligvis er tynnere og mattere nå, og viser slitasje lettere. Dessuten virker det som om mange forhandlere pakker dårligere og "trøkker" innholdet ned i pakkene. Noe som funker dårlig med de nye sartere pocketbøkene, hvor det skal nesten ingenting til før at bøkene blir stygge og bøyd. 

Anonymkode: f6026...d31

Jeg har lagt merke til at pappen ett forlag bruker, er av dårligere kvalitet enn det er annet forlag bruker. Skal ikke nevne hvilke, men merker raskt hvilke som er like fine etter å ha lest bøkene og ikke (og jeg behandler bøkene veldig pent). Så likevel er dette bøker fra diverse forlag, som ser både lest ut skadde ut. Når man bestiller nye bøker, forventer man at de er nye. 

Enkelte av bøkene vist, er også fra årstall mange år tilbake, en av de fra 2009, men de er skadde rett og slett. Muligens også lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Da har jeg mottatt siste bok i bestillingen jeg gjorde med den nettbutikken.

Også denne boka var skadd og permen var revet opp.

Er virkelig ikke tilfeldigheter dette. Bestilte boka i november og den kom frem nå, etter å ha etterlyst den.

IMG_4596.thumb.jpeg.485037f46a1f8558d408e6d80b089b44.jpegIMG_4588.thumb.jpeg.f74694661fcc2dd8c19d6fe7a6c5c1fd.jpeg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...