Gå til innhold

Dere som bestiller bøker på nett fra bokhandlere so Ark, Norli os

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hvilken tilstand mottar dere bøkene? Jeg mottok tre bøker nå, og en forrige uke, men de ser brukte ut, den ene er permen knekt på, og de alle ser ut som de er dradd bortover asfalten. Dette skjer nesten hver gang jeg bestiller bøker på nett. Er dette vanlig? 

IMG_3199.thumb.jpeg.c50b3ecb39712b4bef24376cd09f5d02.jpeg

IMG_3198.thumb.jpeg.dbfc63c8453e5fb394a099be8f6a88ec.jpeg

IMG_3197.thumb.jpeg.46f95721b030f1e1eddd72262f51a3aa.jpeg

Anonymkode: b8264...fd8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hengte seg opp før jeg fikk postet, så overskriften skal være Dere som bestiller bøker på nett fra bokhandlere som Ark, Norli osv…

IMG_3202.thumb.jpeg.363c9a5a8d34f04bbe0e14fd3d0ccfe4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den ene har fått en trøkk i det ene hjørnet (og vil gjette på at det har skjedd under transport), men hva er problemet med de andre to? Jeg bestiller en del bøker på nett og har ikke reagert på tilstanden, men jeg studerer dem ikke så nøye heller - de skal først og fremst leses. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at den ene har fått en trøkk i det ene hjørnet (og vil gjette på at det har skjedd under transport), men hva er problemet med de andre to? Jeg bestiller en del bøker på nett og har ikke reagert på tilstanden, men jeg studerer dem ikke så nøye heller - de skal først og fremst leses. 

To har fått hardt trykk og permene er slitte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser de ser slitte ut, men pocket-bøker blir jo veldig fort slitt uansett :) 

Men det var ikke det du spurte om!

Jeg har også opplevd å få varer som ser brukt ut etter nettbestilling. Har ikke orket prosessen med å returnere, så prøver å se på det som gratis patina 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke være noe problem. Jeg bestiller mest hos Ark, innimellom Norli eller Adlibris. 

Enig i at dine ser ut som de har fått litt juling. 

Anonymkode: 31226...ff6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (2 minutter siden):

Aldri opplevd. 

Samme her. De fleste bestilt hos Haugen bok. Er de mer forsiktige i Volda? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har skjedd med mine bøker, men det er ikke vanlig.

Anonymkode: 8e6d3...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (3 minutter siden):

Ser de ser slitte ut, men pocket-bøker blir jo veldig fort slitt uansett :) 

Men det var ikke det du spurte om!

Jeg har også opplevd å få varer som ser brukt ut etter nettbestilling. Har ikke orket prosessen med å returnere, så prøver å se på det som gratis patina 😊

Vel jeg bruker å behandle bøkene mine fint, og vil jo at bøkene skal være nye når jeg kjøper de ny. Disse kunne jeg f eks aldri gitt i gave fordi de ser både slitt og lest (den ene) ut.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel jeg bruker å behandle bøkene mine fint, og vil jo at bøkene skal være nye når jeg kjøper de ny. Disse kunne jeg f eks aldri gitt i gave fordi de ser både slitt og lest (den ene) ut.

Det gir mening! Skjønner du blir irritert 😒

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har bestilt klassiske bøker, flere av dem i billigformat. Disse blir ofte bestilt inn i store kvanta fordi copyright har gått ut og dermed ikke er en like stor investering. Ikke uvanlig at disse har stått lenge i butikk før de blir flyttet til fjernlager og dermed har noen skrammer eller merker fra bruk. 

Bestiller man nyere bøker, eller bøker som blir kjøpt inn løpende så skal det mye mer til for at de ankommer med skade, da verken frakt eller lagring lager så mye bruksmerker i utgangspunktet (med mindre det skjer uhell under behandling/transport, det kan også skje? men er sjeldent). 

Anonymkode: 7486c...e2f

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har bestilt klassiske bøker, flere av dem i billigformat. Disse blir ofte bestilt inn i store kvanta fordi copyright har gått ut og dermed ikke er en like stor investering. Ikke uvanlig at disse har stått lenge i butikk før de blir flyttet til fjernlager og dermed har noen skrammer eller merker fra bruk. 

Bestiller man nyere bøker, eller bøker som blir kjøpt inn løpende så skal det mye mer til for at de ankommer med skade, da verken frakt eller lagring lager så mye bruksmerker i utgangspunktet (med mindre det skjer uhell under behandling/transport, det kan også skje? men er sjeldent). 

Det har hendt med nye bøker også. En gang med sidene knøvlet inni som på denne: 

IMG_3209.thumb.png.6058c5237c332ace0f49c8e9341aa0ce.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen med fuktskader etter de begynte med pakkeboks. Skulle ønske det gikk an å reservere seg mot dette, det hender jo man bestiller sjeldne ting man ikke vil skal bli liggende ute.

Anonymkode: 9d828...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd at nye bøker jeg har kjøpt har vært litt banka ja. Både bøker kjøpt på nett og i fysisk butikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har fått noen med fuktskader etter de begynte med pakkeboks. Skulle ønske det gikk an å reservere seg mot dette, det hender jo man bestiller sjeldne ting man ikke vil skal bli liggende ute.

Anonymkode: 9d828...a69

Du kan velge hvor du ønsker å få pakkene dine levert i postens app.

Anonymkode: 0bf88...28a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Noen av bøkene det er bilde av bærer tydelig preg av billig innbinding - spesielt Dickens, men også Kafka. Da blir de fortere ødelagt. Når bøkene er noen år gamle bærer de også preg av det, selv om de er nye. Jeg bryr meg ikke om det, men ville kanskje reagert på den som hadde brettede sider som det var bilde av over her. Dvs jeg ville reklamert hvis den skulle være gave, men ikke hvis jeg hadde bestilt den til meg selv. 

Anonymkode: 9c828...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det flere ganger fra både Ark og Nordli, som er de eneste nettbokhandlerne jeg pleier å handle fra. Siden jeg nesten alltid bestiller årets bøker, som er innbundne, er det som regel knørva hjørner som er problemet. Bøkene har tydelig fått hard medfart. Det synes jeg er skikkelig stusselig. Både fordi jeg ofte gir bøker i gave hvis noen ønsker seg det, og fordi jeg liker å behandle mine egne bøker pent. Skal jeg gi en bok i gave foretrekker jeg derfor som regel å gå i fysisk butikk og kjøpe den der. Da vet jeg hva jeg får. 

Jeg er med andre ord ikke helt enig med AB over som mener grunnen er at TS bestiller pocketutgaver av klassikere, som kanskje kan ha eksistert en stund. Det er i alle fall ikke eneste grunn. Mine erfaringer kommer fra rykende ferske hardcover-bøker. 

Det rare er at i den lange perioden jeg var bokklubbmedlem, var dette aldri noe problem. Netthandlerne behandler tydeligvis ikke bøkene på samme måte som bokklubben. Og jeg som trodde begge deler handlet om å sende ut bøker fra et lager! :eeeh: 

At nettbokhandlerne kan ha dårlig kvalitetskontroll har jeg enda ett eksempel på: en gang fikk jeg tilsendt et leseeksemplar av en bok. Boka var helt ny, og kun utgitt i innbundet format. Den boka jeg fikk tilsendt var en slags pocketversjon, med papp-permer og tydelig trykket "leseeksemplar" i kontrastskrift på forsiden! 

Endret av Ullvott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...