Gå til innhold

Fikk servert "søppel" på date

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på date med en fyr et par ganger nå. Han er veldig hyggelig, renslig og respektfull, så jeg har hatt store forhåpninger her.

Igår inviterte han meg for første gang hjem på middag hos han. Leiligheten hans var fin, ikke noe spesielt. Han serverte meg god hjemmelaget mat, biff og poteter med noe saus, og det var i der hele tatt veldig hyggelig.

Etter vi hadde spist ferdig spurte han om jeg likte maten og så liksom litt sånn spent ut, og jeg bare svarte at det var veldig godt. Han forklarte så at dette var mat han hadde funnet som søppel..?? Det heter "dumpster dykking" sa han og han hadde funnet mat som butikkene hadde kastet, Er ikke dette uloblig?? Jeg syns dette var skikkelig ekkelt og ble sur for at han hadde løyet for meg. Han mente derimot at maten var like god selvom den var godt ut på dato.. Føler meg veldig kvalm nå,og er redd jeg er matforgiftet. Han sa ikke mer spesielt omd et men virket ltit sur og stille resten av kvelden. Er det noen andre som kjenner til dette? Det må jo være en grunn til at butikkene kaster maten?? Syns også det er ganske gjerrig å ikke kunne kjøpe skikkelig mat første gang vi er hjemme hos han. Utenom dette har han som sagt oppført seg helt normalt. Hadde dere gått på en ny date med han?

Anonymkode: 7985f...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biff er jo alltid bedre noen dager etter utløpsdato, så null problem for meg.

Men veldig dårlig trolling. Prøv igjen.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpster diving enhet vanlig. Ser ikke problemet

Anonymkode: 2e701...efd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har gått på date med en fyr et par ganger nå. Han er veldig hyggelig, renslig og respektfull, så jeg har hatt store forhåpninger her.

Igår inviterte han meg for første gang hjem på middag hos han. Leiligheten hans var fin, ikke noe spesielt. Han serverte meg god hjemmelaget mat, biff og poteter med noe saus, og det var i der hele tatt veldig hyggelig.

Etter vi hadde spist ferdig spurte han om jeg likte maten og så liksom litt sånn spent ut, og jeg bare svarte at det var veldig godt. Han forklarte så at dette var mat han hadde funnet som søppel..?? Det heter "dumpster dykking" sa han og han hadde funnet mat som butikkene hadde kastet, Er ikke dette uloblig?? Jeg syns dette var skikkelig ekkelt og ble sur for at han hadde løyet for meg. Han mente derimot at maten var like god selvom den var godt ut på dato.. Føler meg veldig kvalm nå,og er redd jeg er matforgiftet. Han sa ikke mer spesielt omd et men virket ltit sur og stille resten av kvelden. Er det noen andre som kjenner til dette? Det må jo være en grunn til at butikkene kaster maten?? Syns også det er ganske gjerrig å ikke kunne kjøpe skikkelig mat første gang vi er hjemme hos han. Utenom dette har han som sagt oppført seg helt normalt. Hadde dere gått på en ny date med han?

Anonymkode: 7985f...a41

Greit at det ikke blir noen ny date med deg. Du virker litt kort. 

Anonymkode: e7dd9...d0f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke tror på dette, er fordi det ikke er noen som ikke kan ha hørt begrepet "dumpster diving"...

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten kastes fordi butikkene må det pga dato. Maten blir ikke automatisk dårlig idet datoen er der. Eller kaster du mat fra kjøleskapet uten å sjekke den idet datoen er der? Såfall har du garantert kastet masse spiselig mat. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så er du ung ellers så er du et troll. 

Butikker kaster maten fordi at de ikke har lov til å selge maten etter utløpsdato. Varer som går ut samme dag eller neste virkedag settes ned i pris. Utløpsdato betyr ikke at maten er dårlig.

Anonymkode: 0e932...095

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjønner ikke problemstillingen til TS, ble han en annen person fordi han fortalte dette, mindre "hyggelig, renslig og respektfull" liksom?? 🙅‍♀️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolleri trollera.............

Blir for dumt vettu. Du fikk jo ikke søppel idiot.

Anonymkode: 02131...f66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nekter å tro at du aldri har hørt om dumpster diving.

Matbutikker kaster hundretusenvis av tonn med spiselig mat hvert år. 

Anonymkode: 45f00...5be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spist dumpsterdivet mat selv, men ville ikke servert det til andre uten å si ifra. Ja, det er kjempefint han reddet god mat fra å bli kastet, men med mindre man vet at den man serverer til har samme livsstil, synes mat fra søpla er greit, og kanskje også vet i hvilken tilstand maten var i så burde man ha forklart dette på forhånd... men helst bare latt være å servere dumpsterdivet mat på en første date. Jaja, nå vet du jo litt mer om livsstilen hans og kan vurdere om den passer deg da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok om han vil spise det og syns det er greit, det er det sikkert også. Men jeg liker å vite hva jeg spiser og hadde nok satt pris på å vite det, liker ikke overraskelser angående maten jeg nettopp har spist 

Anonymkode: fec6b...ab5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God hjemmelaget mat, biff og poteter med noe saus 🤣

Høres ut som en skikkelig mesterkokk det der.

Anonymkode: 753f9...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matbutikkene kaster enorme ressurser og jeg synes så absolutt mye av dette kan brukes. Dumpster diving i Norge er litt spesielt, men for de som driver med sånt, sikkert som en hobby å regne. Så jeg har ingen moralske problemer med den praksisen selv om jeg kunne ønsket at maten gikk rett til blåkors og lignende, i stedet for i søppla, så på matbordet, det er stor sjanse for at mat har blitt kontaminert når det ligger sammen med mye annet, rotter, mus og andre kryp kommer lett til sånne steder, så å lage middag med mat funnet i en søppelkasse uten å i det minste si ifra å sjekke hva din holding til det er, er ikke greit.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye spiselig mat i de containerne utenfor butikker. Grunnen til at de kaster dem er at de er nær utløpsdato, gått ut på dato (selv om maten kan være god etter) eller fordi konsistensen er ulik den som er ønsket (som f.eks tørt brød).

Selvsagt burde de som finner mat i containerne tenke på om det er helsemessig forsvarlig å spise matvarene. Men, du trenger ikke automatisk være redd for at du er matforgiftet - mest sannsynlig er du ikke det!

Biff er bedre å spise etter utløpsdato enn f.eks kjøttdeig, men også her bør man tenke på hvordan kjøttet lukter, ser ut og smaker.

Poteter er helt fine etter de er kastet i butikk om ikke de er fulle av spirer eller grønne eller svarte. 

Mye meieriprodukter kan brukes etter utløpsdato, men igjen bør du se, lukte, smake. 

Jeg håper han som dumpster diver husker på dette før han serverer deg maten.

Jeg har erfaring med dumpster diving selv (eller mat derifra), og noen er dessverre ikke like flinke som andre å tenke på slikt.

Anonymkode: 15cd4...31e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...