Gå til innhold

Hva handler du på Rekoringen og gårdsbutikk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg handler fast økologiske poteter til 20 kr/kg, og ganske rimelig rå honning også, på gårdsbutikk (husker ikke prisen). Sist jeg var der tok jeg med meg et gresskar og en purre også. I sesongen pleier jeg å kjøpe mer grønnsaker fra dem, pluss at jeg dyrker litt selv. Det er billigere og ofte bedre kvalitet enn i butikken, særlig når det gjelder økologisk, som er det jeg er mest interessert i å kjøpe. Pleide å handle på rekoring før, men etter at denne lokale gårdsbutikken dukket opp har jeg ikke hatt behov for det.

Hva handler du? Tipper det er mange som handler kjøtt og egg, men jeg er veganer så har aldri kjøpt det...

Anonymkode: 43b69...02d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kverna kjøtt, egg, grønnsaker i sesong, eplemost, hjemmebakst. 

Anonymkode: b5958...f37

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler for 12 brett egg fra beitehøns hos en lokal bonde, henter ut 1-2 brett før jeg kjøper nytt . Kjøper også diverse kjøtt fra ham. Både rent kjøtt og foredlet. På rekoringen er det også kjøtt/kjøttprodukt det går i. Honning er det eneste andre jeg har kjøpt. Her jeg bor er det en relativt liten rekoring. Jeg spiser nesten ikke grønnsaker og frukt, så det pleier å utgå. En venninne bor i Oslo. Hun kjøper også fisk og jeg vet hun har kjøpt iskrem der.

Anonymkode: d0f3f...948

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg, rotgrønnsaker og poteter i sesong, kylling og kalkun, stykningsdeler av okse, noe hjort (men får også fra jaktlag), stykningsdeler av svin. Alt av lam i sesong. Skalldyr og fersk fisk, om de er der. Julepålegg og middagspølser. Burgere og kjøttkaker. Plommer og epler for sylting/safting. 

Så mye kjøtt, ja. Om ikke hadde jeg nok bare funnet et alternativ for egg og rotgrønnsaker, da Reko krever litt timing og logistikk. 

Anonymkode: d6ead...42b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av kjøtt, egg, melk, rømme, grønnsaker i sesong og frukt. Bakst når noen kommer med det. Kaffe

Anonymkode: 840ab...b0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nærmeste gårdsbutikk har ikke kjøtt, men egg og forskjellige poteter og grønnsaker. Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget den, så jeg er litt usikker på hva de har.  Den er rimelig i forhold til matbutikkene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker

Kjøpte øko-poteter til 14 kr/kg på min lokale gårdsbutikk i dag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egg, honning og grønnsaker når de er i sesong. 

Anonymkode: ea938...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.51):

Kverna kjøtt, egg, grønnsaker i sesong, eplemost, hjemmebakst. 

Anonymkode: b5958...f37

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.58):

Egg, rotgrønnsaker og poteter i sesong, kylling og kalkun, stykningsdeler av okse, noe hjort (men får også fra jaktlag), stykningsdeler av svin. Alt av lam i sesong. Skalldyr og fersk fisk, om de er der. Julepålegg og middagspølser. Burgere og kjøttkaker. Plommer og epler for sylting/safting. 

Så mye kjøtt, ja. Om ikke hadde jeg nok bare funnet et alternativ for egg og rotgrønnsaker, da Reko krever litt timing og logistikk. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egg, honning og grønnsaker når de er i sesong. 

Anonymkode: ea938...76f

Hva er poenget med å skrive "i sesong" her?

Anonymkode: 5e89e...9f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 4.12.2024 den 23.24):

Min nærmeste gårdsbutikk har ikke kjøtt, men egg og forskjellige poteter og grønnsaker. Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget den, så jeg er litt usikker på hva de har.  Den er rimelig i forhold til matbutikkene.

Samme som den vi har her. Handler egg der og gjerne noe grønnsaker om jeg trenger det, Hadde nok kjøpt kjøtt også om de hadde hatt, iallefall en del av kjøttet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøtt (storfe)

Anonymkode: c1100...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurte faktisk akkurat på det samme :laugh: TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alt som kan lagres like lenge på gårdene. Ser at de jeg handler litt hos, dyrker både bær og blomkål, og annet som de ikke har i  butikken sin nå,  for det selges bare i sesongen, altså kort tid etter innhøsting.  Jeg er så glad for at jeg endelig har funnet en slik gårdsbutikk, og kommer til å besøke den jevnlig fremover og følge med.  Det aller meste blir nok hentet av grossisten, tror jeg.

Endret av Perine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Perine skrev (1 time siden):

Det er jo ikke alt som kan lagres like lenge på gårdene. Ser at de jeg handler litt hos, dyrker både bær og blomkål, og annet som de ikke har i  butikken sin nå,  for det selges bare i sesongen, altså kort tid etter innhøsting.  Jeg er så glad for at jeg endelig har funnet en slik gårdsbutikk, og kommer til å besøke den jevnlig fremover og følge med.  Det aller meste blir nok hentet av grossisten, tror jeg.

Vi forstår vel at det er i sesongen det er mulig å kjøpe det....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Mange har rotkjellere, og oppbevarer poteteter, rotgrønnsaker og løk, over flere måneder. 

Da handler jeg heller i butikk, importert fra andre steder/land. Eller jeg følger ofte sesongen med tanke på mat vi spiser. 

Samme med lam, som eksempel. Jeg holder meg til sesongkjøtt. Og kjøper heller andre ferskvarer gjennom vår og sommer, selv om alle produsentene tilbyr frossenvarer. 

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lurte faktisk akkurat på det samme :laugh: TS

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere fremstår ikke akkurat som veldig trivelige personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.58):

Her ser du eksempler på mat jeg kun kjøper i sesong. Selv om det tilbys hele, eller store deler av, året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei, de er for dyre.

Skjønner ikke helt hvorfor det koster mer å handle på rekoringen enn i butikken...

Anonymkode: e0380...6bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, de er for dyre.

Skjønner ikke helt hvorfor det koster mer å handle på rekoringen enn i butikken...

For min del; dyrevelferd. Og kvalitet.  Ønsker å spise kjøtt, og egg. Men tar da ansvar i at jeg ikke støtter industrien og masseproduksjon. 

Det er dyrene som må lide for at du ikke vil betale mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Mange har rotkjellere, og oppbevarer poteteter, rotgrønnsaker og løk, over flere måneder. 

Da handler jeg heller i butikk, importert fra andre steder/land. Eller jeg følger ofte sesongen med tanke på mat vi spiser. 

Samme med lam, som eksempel. Jeg holder meg til sesongkjøtt. Og kjøper heller andre ferskvarer gjennom vår og sommer, selv om alle produsentene tilbyr frossenvarer. 

Dere fremstår ikke akkurat som veldig trivelige personer. 

Det er bønder som selger på Reko og gårdsbutikker, så alle har rotkjellere og lagrer poteter, løk, gulrøtter og andre rotfrukter. Purre, kål, gresskar og epler finnes også hos bøndene langt utover sesongen. Uansett tar det slutt en gang, og det sier jo seg selv. TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, de er for dyre.

Ja det kan man lure på. Men det er ikke alt som er dyrere, som sagt kjøpte jeg akkurat økopotet til 14 kr/kg. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...