Gå til innhold

Ungdom som øvelsekjører, og kjørelærer mot manuell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.19):

Selges det nye biler med manuell nå lenger i det hele tatt? Mannen min jobber i mobile og av alle ny-bilene har de kun 1 modell med manuell gir… fordi det selger ikke lenger. Alle skal ha automat. 

Anonymkode: f8809...d34

Nei, så å si alle nye biler har automatgir.

Men det er uansett irrelevant for problemstillingen her, når ALLE bilene i denne familien er av eldre modell og har manuelt gir.

Anonymkode: dabc1...91a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 20.10):

På glatt føre nekter jeg å kjøre automat uansett hvor jeg skal.

Det skjønner jeg veldig godt! :)
Automatgir på vinterføre er helt forferdelig.

Anonymkode: 36f15...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (29 minutter siden):

Å kjøre manuelt gir på glatta er kjempemorsomt! Dessuten kan man havne i en situasjon i ett annet land der en bil man låner eller leier kanskje er manuell. Selv om det ikke er NØDVENDIG å kunne kjøre med gir, så er det jo aldri negativt med ekstra kunnskap.

Dessuten så gir det bedre kunnskap om hvordan en bil faktisk fungerer. På samme måte som at vi som vokste opp med PC der vi selv måtte installere drivere og bytte deler, har nedre forutsetninger for å forstå teknologi i dag

Absolutt! Jeg er veldig glad jeg lærte med manuelt gir, det gir en mye bedre forståelse av hvordan en bil faktisk funker, man blir jevnt over bedre sjåfører. Har venninner som har tatt kun automat-lappen og de virker helt lost bak rattet. bare trykker inn føttene og veit liksom ikke hva som skjer.

Anonymkode: a82a3...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Haha, for en dårlig sammenligning.

Var faktisk en god sammenligning. 

Anonymkode: ed941...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.19):

Kanskje dere bør tenke på å oppgradere bilene deres snart? Når dere skal kjøpe nye så blir det jo med automat uansett så hvorfor gå gjennom alt dette styret med å ta manuell lappen? 

Anonymkode: f8809...d34

Det er ikke alle som har råd til, eller ønsker å bruke penger på, ny bil. Det gjelder kanskje i særdeleshet ungdom. Om du ser etter bruktbil, er fortsatt omtrent halvparten av alle bruktbiler som er til salgs på Finn, med manuelt gir. Det er i endring, men det er fortsatt veldig mange manuelle biler der ute, og det kommer det til å være lenge ennå. Fordi mange ikke ønsker manuelt gir, kan du også få mye mer bil for pengene om du velger bruktbil med manuelt gir.

Noen nevner leiebil, og der er det som regel mulig å velge leiebil med automat, men hvis du bare bestiller den billigste leiebilen de har, er sjansen stor for at den er manuell. I hvert fall sørover i Europa. Du må mange steder legge på noen hundrelapper i daglig leie for å få automatgir på leiebilen.

Så er det fortsatt mange arbeidsbiler som typisk brukes innen håndverksyrker og serviceyrker som har manuelt gir. Det er jo kjedelig om du søker jobb, og ikke får jobben bare fordi arbeidsgiver trenger noen som kan kjøre den manuelle bilen de har.

Det er fortsatt mange gode grunner for å ta manuell-lappen, men det er også en kjennsgjerning at det er stadig færre kjøreskoler som tilbyr opplæring på manuelt gir. Jeg er sikker på at det vil tvinge seg frem en endring i førerkortforskriften før eller siden hvor kravet til oppkjøring på manuelt gir blir borte, slik at "automatlappen" også kan brukes på manuelt gir kun med et enkelt tilleggskurs.

Anonymkode: 4ecff...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skjønner jeg veldig godt! :)
Automatgir på vinterføre er helt forferdelig.

Tull, aldri noe problem. 

Anonymkode: ed941...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.15):

Er det da bilen eller folka det er noe galt med? 

Anonymkode: 00710...98d

Handicap-lappen til folkene selvfølgelig. Det er ikke ordentlig sertifikat. De kan kun kjøre noen få biler. 

Anonymkode: 9471d...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare bra å ha fult sertifikat? Hvorfor i alle verdens dager ha den begrensningen med automat? 

Skal ikke så fryktelig langt utenfor elbil Norge før manuell er standard, men om man vil begrense seg til livet her på berget, ikke hold dørene åpne for resten av verden.

Anonymkode: 326a1...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2024 den 0.34):

Her var det mye artige kommentarer🤪 

Mye mulig trafikklæreren til ungen din anbefaler automat fordi ungen din ikke mestrer manuell.. Dere bør øvelseskjøre hjemme, mengdetrening er nøkkelen. 

Når det er sagt, ville jeg sagt ifra til trafikkskolen at deres unge ønsker å kjøre manuell og den diskusjonen er ferdig.  
Det er mye rare trafikkskoler, gjerne med middelaldrende menn med mye sterke meninger. Bytt skole 👌🏻 

hilsen trafikklærer som KUN underviser på manuell bil og har det hjemme selv.

Anonymkode: c1bc8...047

Pratet med kjørelærer

Som svar var- vi prøver å få de fleste til automat, for vi ser ikke behovet for manuell i dag. Så sa at vi herved vil ta kontakt med den andre kjøreskole  i kan bruke, er kun  2 stk som driver her. Så nå blir det ny skole over nyttår

Anonymkode: 59c28...48f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.40):

At alle eier bil med manuell kan jeg nesten ikke tro. Er dere rednecks? 😂

(Da hadde kanskje ungdommen allerede kunnet kjøre… når jeg tenker meg om). 

Neida. Fra spøk til alvor - kanskje dere bør oppdatere bilparken? Det er faktisk slik at manuell er på vei ut… 

Vanskelig å ha det noe særlig gøy på glatta med automat da. Men bil med bakhjulstrekk og manuellt gir er nok desverre ganske utdøende ja.

Anonymkode: 78ddc...161

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.50):

TS: jeg hadde byttet kjøreskole om kjørelæreren er slik. Eller så kan du ringe kjørelæreren og få parkert hele temaet. Ville sagt  "du, det er litt unødvendig at du sier til *barnets navn* at han heller burde tatt lappen på automat. Gutten ønsker manuelt, vi har per dags dato kun biler med manuelt gir. Vi betaler jo for dette, så vær så snill."

Kan vel tenkes kjørelæreren ser at det er lite håp for at poden skal komme i mål med denne manuell-kjøringa si. Altså ikke akkurat noe talent. Da er i grunn forslaget til læreren ganske så empatisk synes nå jeg..

Anonymkode: 9cbb3...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send guttungen på bygda, la han herje i stykker en manuell bil på lukket område..

Et par dager med dette, så er han klar til oppkjøring 😁

Helt klart beste måten å lære på 😎

Selvfølgelig.. om han er teoretisk svak/ikke klarer sette teori inn i praksis så er det jo trafikken som bør øves på.. fortsatt, manuell er det riktige valget.

Vet naf pleier å ha vinter kjøring på bane for spesielt interesserte yngre sjåfører ,det er faktisk det beste forebyggende tiltaket jeg vet om..

La de få teste grensene helt til det går galt 😂👍

Kommer ut som en MYE bedre sjåfør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med den lokale frivillighets organisasjonen eller Røde Kors, vet de har hatt tilbud om øvelseskjøring til innvandrere her hvor jeg bor i Møre og romsdal 🤔

Eventuelt så går det ann å forhøre seg på div fb. Grupper 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

k4ren skrev (På 8.12.2024 den 12.39):

Så mange rare svar. Øvelseskjøring og oppkjøring med manuellgir, kjørte den bilen i 3 år før den streiket og vi fikk en med automat. Kjørte den i 3 år før vi nylig fikk en ekstrabil, manuell. Jeg velger ALLTID manuellbilen framfor automaten, synes det blir for tamt, som en lekebil fra dyreparken med 2 pedaler. Liker best å styre giret selv.

Tam? Lekebil fra Dyreparken?

Min automatbil har over 400 hestekrefter og går 0-100 på fem sekunder. Den manuelle jeg øvelseskjørte hadde 75 hestekrefter…  joda… vet hvilken bil jeg syns er "tam" :fnise: 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Kan vel tenkes kjørelæreren ser at det er lite håp for at poden skal komme i mål med denne manuell-kjøringa si. Altså ikke akkurat noe talent. Da er i grunn forslaget til læreren ganske så empatisk synes nå jeg..

Anonymkode: 9cbb3...485

Hvis du ser hva TS skriver etter å ha snakket med kjøreskole, ser du at dette ikke stemmer. 

Anonymkode: 11a4a...37b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig holdning av kjøreskolen, må jeg si, å gnage om automatgir når det er opplæring i manuelt gir læreren driver med. 
Er "poden" jente, kanskje? Og læreren en gammel gubbe? 

På min jobb har vi ca femten varebiler, fra små til de største som kan kjøres på B-førerkort. Ca halvparten av dem er med manuelt gir. Og vi er både teknikere, selgere og kontorrotter som meg selv som stadig er ute på ærend med firmabilene, så man trenger ikke tilhøre en spesifikk yrkesgruppe for å kunne kjøre hva som helst. 

Anonymkode: fd1c2...658

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ringt kjøreskolen og sagt at her betaler vi for at de skal bruke tida på å lære poden å kjøre bil, ikke for å debatterere manuell vs automat, da det siste kan gjøres helt gratis, feks på nett. Hvis kjøreskolen vil ha alle over på automat får de slutte å tilby manuell.  Høres ut som de prøver å fiske ekstra kunder på falske premisser, ved å tilby manuell,  men så forsøke å manipulere ungdommene når de får dem på tomannshånd.

Jeg er så gammel at jeg aldri har eid en bil med automat, mens kjæresten er nesten ti år yngre og påstår at han like gjerne kunne tatt lappen på manuell, men hver gang må han også gi meg rett i at det hadde vært upraktisk om han ikke kunne kjøre min, eller foreldrenes bil. Vi er midt i et skifte, men det er fortsatt såpass stor del av bilparken som har manuelt gir at å kjøre opp med manuelt fortsatt er helt legitimt. At alle bilene i familien er manuell er et argument for,  og i forhold til miljø bør noen ta jobben med å bruke opp de gamle bilene også.  Selv er jeg ikke rik, og den nyeste bilen jeg har hatt var ti år gammel, og jeg ser jo at jeg sparer mye penger på at gamle biler med bensin og manuelt gir dumper i pris.

Anonymkode: a994d...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det manuell girkasse, og når jentungen skal kjøre blir det med det. Det er greit å kunne lære det. Ikke alle har råd til nye biler med automatgir. 

Anonymkode: 9358c...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har tid og ork til å øvelseskjøre med ungdommen - manuell. Om man ikke har det, så må man være forberedt på at selve sertifikatet blir dyrere og krever flere kjøretimer. Det er mer å holde rede på.

Anonymkode: 8ed53...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om man har tid og ork til å øvelseskjøre med ungdommen - manuell. Om man ikke har det, så må man være forberedt på at selve sertifikatet blir dyrere og krever flere kjøretimer. Det er mer å holde rede på.

Anonymkode: 8ed53...ab8

Er det mer å holde rede på i dag, enn det var for 20-30 år siden, å kjøre manuell? Gud hjelpe meg for noen sveklinger som vokser opp i dag! Det burde ikke være vanskeliger i dag enn før, å kjøre en bil med manuell girkasse. Men når oppveksten foregår på en skjerm/tvskjerm er det noen sanser og utviklinger som ikke henger med, såpass skjønner jeg. Kjørte selv kun manuell til bilen jeg har nå, det er den første med automat. Har hatt førerkort ganske lenge mot mange andre her.

Anonymkode: 58f58...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...