Gå til innhold

Ungdom som øvelsekjører, og kjørelærer mot manuell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La de kjøre ferdig på manuell! Ett av barna til kollega er i ferd med å øvelseskjøre på MANUELL girkasse nå, og denne HAR førerkort allerede, men kun på automat. Er kun dumskap fra samtlige som hevder manuelle biler ikke finnes! Ferdig snakka.

Anonymkode: 58f58...9a0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig å ikke kunne ha leiebil på ferie i andre europeiske land, siden man ikke kan kjøre manuell gir.

Man kan for all del kjøre manuell bil til vanlig, men det er en fordel å beherske begge deler for ikke å bli helt hjelpeløs.

Anonymkode: f71ec...448

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette var vel litt unødvendig skrevet vel? 😅

Mange, mange, MANGE har ikke nyere bil. Det er ikke alle som kan ha El bil heller enda.

TS: jeg hadde byttet kjøreskole om kjørelæreren er slik. Eller så kan du ringe kjørelæreren og få parkert hele temaet. Ville sagt  "du, det er litt unødvendig at du sier til *barnets navn* at han heller burde tatt lappen på automat. Gutten ønsker manuelt, vi har per dags dato kun biler med manuelt gir. Vi betaler jo for dette, så vær så snill."

Anonymkode: 9fe77...6fd

Nei, vi mange med gammel bil. Mine er 10 og 15 år. 

Begge har automatgir 

Anonymkode: c4d4c...741

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hørt omvendt problemstilling. At kjørelæreren anbefaler automat fordi det er det ungdommen får øvd med hjemme. 

Det er nåvel helt opp til ungdommen/dere hva han skal kjøre med. Kjørelæreren trenger ikke legge seg opp i det. 

Her har vi en bil fra 2010, den har automatgir. Det er jo en gammel bil, så er ikke sånn at alle gamle biler har manuell heller. De fleste som selges nå har jo automat. Når dere først bare har biler med manuell, så hadde jeg sagt det til kjørelæreren og latt den ligge. Med mindre kjørelæreren ser at kjøringen er veldig vanskelig for ungdommen og at automat hadde vært bedre. 

Anonymkode: f829a...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg måtte kjøpe bil med manuell til øvelseskjøring fordi begge ungdommene ville ta manuell. For eldste handlet det om at det var vanskelig og umulig å finne en bil med automatgear i hennes prisklasse. Det er også sånn at i vår kommune er mange av arbeidsbilene manuellbiler. Hjemmetjenesten f.eks. Kommer ikke langt med automat da.

Kjørelæreren har aldri nevnt noe om at de heller bør ta automat. De har flere biler med manuell enn automat.

Her vi bor kalles automat bare damelappen. 

Anonymkode: ac955...93e

...Og her jeg bor kaller vi å ta lappen med automatgear for homselappen (litt sleivete selvsagt), men de fleste litt større biler har fortsatt kun manuelt gir som eneste alternativ. Jeg har også hørt enkelte si at det å ta lappen med automat er "halvveis"...

Anonymkode: b20c3...155

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er det da bilen eller folka det er noe galt med? 

Anonymkode: 00710...98d

Da er det faktisk folka der er noe galt med.. 🤦‍♀️ Det er faktisk ikke slik her i Norge at alle har nyere biler, eller automat. Jeg har en 10 år gammel bil med manuell, og liker i grunn veldig godt å kjøre manuell. Mine barn tar lappen på manuell, rett og slett for å ikke komme i en posisjon der de ikke kan kjøre andres bil. Er vel ikke så vanskelig å forstå det vel, at enkelte vil ha alle muligheter åpne? Og langt i fra alle bytter ut bilen så fort den har blitt 5 år gammel..

Anonymkode: 85dca...6b3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min tid var det de som var litt «enkle» og gjerne slet litt på andre områder også som tok lappen på automat. Vi andre hadde ikke noe valg, det var kun manuell. Tror det bare var en kjøreskole i byen som hadde bil med automatgir.

Vi har en bil med manuell og en med automat. Ikke noe problem å veksle mellom bilene. Jeg foretrekker automat på bykjøring og manuell på langkjøring. På glatt føre nekter jeg å kjøre automat uansett hvor jeg skal.

Anonymkode: e0b89...6db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn har tatt manuell, har ikke vært noe problem. Vi liker godt sportsbiler, og mange av de er manuelle. Og er kjapt googlesøk viser at det er 50/50 på manuell og automatgir når det gjelder oppkjøring idag. 

Anonymkode: d1c3b...243

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 18.50):

Dette var vel litt unødvendig skrevet vel? 😅

Mange, mange, MANGE har ikke nyere bil. Det er ikke alle som kan ha El bil heller enda.

TS: jeg hadde byttet kjøreskole om kjørelæreren er slik. Eller så kan du ringe kjørelæreren og få parkert hele temaet. Ville sagt  "du, det er litt unødvendig at du sier til *barnets navn* at han heller burde tatt lappen på automat. Gutten ønsker manuelt, vi har per dags dato kun biler med manuelt gir. Vi betaler jo for dette, så vær så snill."

Anonymkode: 9fe77...6fd

Jeg hadde også sagt det samme til kjøreskolen bortsett fra at "vær så snill" ville blitt utelatt. TS er kunden, kjøreskolen har bare å lystre eller miste en kunde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "tvang" mine barn til å ta lappen på manuell, selv om det betød at vi måtte kjøpe oss en gammel bil med manuell for å øvelseskjøre med de. Kjøreskolen her mente også at det var unødvendig, automat er mer enn nok. Men de maste ikke om det. 

Dette er ikke mange år siden, og begge har fått bruk for det etterpå.

Eldstemann da han fikk sommerjobb i parkvesenet, og i militæret. 

Yngstemann som fikk sommerjobb som sjåfør for sykehusvaskeriet. 

Begge kjøpte også biler med manuell når de kjøpte seg bil. Unge folk har gjerne ikke råd til så nye biler og mange eldre biler har manuell. 

Jeg hadde tatt en prat med kjøreskolelæreren jeg, eller byttet kjøreskole.

Anonymkode: 11a4a...37b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.52):

Kjenner jeg blir litt oppgitt. Yngste i huset driver å øvelse kjører og startet opp med timer på kjøreskole. Har hatt 3 dobbelt timer, sa da vi bestilte at det ønsket manuell. Og at vi ikke hadde fått kjørt så mye pga forskjellige ting som har skjedd slik at jeg ikke kunne kjøre en periode, gubben jobber borte. Og yngste er for ung til å være ledsager. 

Hver gang ungdommen har vært avgårde på kjøretime så starter kjørelærer med at burde heler velge automat for en trenger ikke manuell. Og at vi kunne jo bare bytte ut en av bilene. Alle bilene vi har er manuell. Både min, firmabil til gubben og bilen til eldste, og bilen yngste selv har kjøpt. Kjenner jeg blir litt oppgitt for hvis ungdommen ska ta automat kan de ikke kjøre noen av bilene i huset. Kan heler ikke kjøre svigers sin. Så da må vi spørre venner om å låne bil ved øvelseskjøring  

Vet at mange har automat men blir da for dumt å si at da må en bytte bil pga kjøreskole mener det er automat som gjelder.  Så nå sa ungdommen  selv at hvis ikke kjørelærer sluttet dette massetransport om automat så ville det slutte med  på kjøreskole. Er kun 2 kjøreskole her vi bor så ikke så mange valg. Så sa får ta opp timer over jul så får vi prøve å øve mer i juleferien da far er hjemme

Anonymkode: 59c28...48f

Kanskje på tide at en voksen blir voksen og snakker med kjørelæreren fremfor å klage til alle og enhver på nettet?

Anonymkode: ed941...9a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å ha lappen på manuell, det gir en grunnkunnskap i kjøretøy utover bare bil. F.eks. lastebil, buss, motorsykler. 

Men kan det være at kjørelærer her kanskje tenker at eleven ikke håndterer manuell bil særlig godt, og derfor hadde hatt mer nytte av å kjøre automat? 

På glattkjøring med kjørelæreren min hadde vi med en annen elev, og han var på sin 15 kjøretime fordi han ikke håndterte manuelt gir i trafikkflyten. Men han nektet automatbil, så han brukte mange tusen kroner på noe som kunne vært rimeligere og raskere å få gjort.

Anonymkode: 134d3...4ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye artige kommentarer🤪 

Mye mulig trafikklæreren til ungen din anbefaler automat fordi ungen din ikke mestrer manuell.. Dere bør øvelseskjøre hjemme, mengdetrening er nøkkelen. 

Når det er sagt, ville jeg sagt ifra til trafikkskolen at deres unge ønsker å kjøre manuell og den diskusjonen er ferdig.  
Det er mye rare trafikkskoler, gjerne med middelaldrende menn med mye sterke meninger. Bytt skole 👌🏻 

hilsen trafikklærer som KUN underviser på manuell bil og har det hjemme selv.

Anonymkode: c1bc8...047

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare bra å ha fult sertifikat? Hvorfor i alle verdens dager ha den begrensningen med automat? 

Skal ikke så fryktelig langt utenfor elbil Norge før manuell er standard, men om man vil begrense seg til livet her på berget, ikke hold dørene åpne for resten av verden.

Anonymkode: 326a1...a11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.20):

Nemlig. Å holde fast i manuelt gir er som å klamre seg til svart-hvitt fjernsyn. 

Verden har gått videre.

Å kjøre manuelt gir på glatta er kjempemorsomt! Dessuten kan man havne i en situasjon i ett annet land der en bil man låner eller leier kanskje er manuell. Selv om det ikke er NØDVENDIG å kunne kjøre med gir, så er det jo aldri negativt med ekstra kunnskap.

Dessuten så gir det bedre kunnskap om hvordan en bil faktisk fungerer. På samme måte som at vi som vokste opp med PC der vi selv måtte installere drivere og bytte deler, har nedre forutsetninger for å forstå teknologi i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at man ønsker å legge en begrensing på seg selv ved å ta lappen på automat. Det er sannelig ikke så mye ekstra jobb å ta lappen på manuell vs automat. Det er ren vanesak. For det legger en begrensing på en selv. Det er ikke automat på alle biler som kjører på veien i Norge eller i utlandet. Sånn er det bare. 

Og 18-åringer har ikke råd til å kjøpe de nyeste bilene uten hjelp av foreldrene eller å ta billån. Å det er idiotisk å ta opp billån som 18-åring, eller i det hele tatt før man er etablert. 

At kjørelæreren maser på denne måten er ikke greit. Ta skriver det er to kjøreskoler der dere bor. Bytt kjøreskole hvis det er det som må til. Kontakt de andre og hør om de har biler med manuell. Det vil jo hjelpe ungdommen å kunne øvelseskjøre på bilene dere har. 

Anonymkode: 73b9f...345

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er vel bare bra å ha fult sertifikat? Hvorfor i alle verdens dager ha den begrensningen med automat? 

Skal ikke så fryktelig langt utenfor elbil Norge før manuell er standard, men om man vil begrense seg til livet her på berget, ikke hold dørene åpne for resten av verden.

Anonymkode: 326a1...a11

Manuell er ikke standard ute i Europa, nei. 

Når ungdommen mestrer automat, så kan hen gå over til manuell. Ingen dum ide å kjøre opp på automat om kjøre en stund med det, lære seg alt annet og bli trygg i trafikken, for så å ta lappen på manuell. 

Har ts bare manuelle biler, så er jo spørsmålet hvor lenge de skal henge etter utviklingen og hvor lenge disse bilene fungerer. 

Jeg vil tro vi her har med en lærer som ser at eleven strenger med manuell, og derfor anbefaler automat. Derfor skrev jeg i nattens mulm og mørke 🕯️ At noen voksne bør ta en voksenprat med kjørelæreren. 

Jeg kjørte opp for ca femten år siden. Da insisterte jeg på å kjøre manuell skolebil for å kunne ha lov til å flytte en manuell bil i garasjen om det ble nødvendig. Etter oppkjøring har jeg ikke tatt i en bil med manuelt gir. Og vi har i denne perioden hatt mange biler, både eie biler og en drøss med leiebiler både i inn og utland. 

Anonymkode: ed941...9a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange rare svar. Øvelseskjøring og oppkjøring med manuellgir, kjørte den bilen i 3 år før den streiket og vi fikk en med automat. Kjørte den i 3 år før vi nylig fikk en ekstrabil, manuell. Jeg velger ALLTID manuellbilen framfor automaten, synes det blir for tamt, som en lekebil fra dyreparken med 2 pedaler. Liker best å styre giret selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.15):

Er det da bilen eller folka det er noe galt med? 

Det blir jo sertifikatet til folka selvfølgelig. Om de kun klarer å kjøre automatgir.

Anonymkode: 36f15...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 19.20):

Nemlig. Å holde fast i manuelt gir er som å klamre seg til svart-hvitt fjernsyn. 

Verden har gått videre.

Haha, for en dårlig sammenligning.

Anonymkode: 36f15...89f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...