Gå til innhold

Ungdom som øvelsekjører, og kjørelærer mot manuell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir litt oppgitt. Yngste i huset driver å øvelse kjører og startet opp med timer på kjøreskole. Har hatt 3 dobbelt timer, sa da vi bestilte at det ønsket manuell. Og at vi ikke hadde fått kjørt så mye pga forskjellige ting som har skjedd slik at jeg ikke kunne kjøre en periode, gubben jobber borte. Og yngste er for ung til å være ledsager. 

Hver gang ungdommen har vært avgårde på kjøretime så starter kjørelærer med at burde heler velge automat for en trenger ikke manuell. Og at vi kunne jo bare bytte ut en av bilene. Alle bilene vi har er manuell. Både min, firmabil til gubben og bilen til eldste, og bilen yngste selv har kjøpt. Kjenner jeg blir litt oppgitt for hvis ungdommen ska ta automat kan de ikke kjøre noen av bilene i huset. Kan heler ikke kjøre svigers sin. Så da må vi spørre venner om å låne bil ved øvelseskjøring  

Vet at mange har automat men blir da for dumt å si at da må en bytte bil pga kjøreskole mener det er automat som gjelder.  Så nå sa ungdommen  selv at hvis ikke kjørelærer sluttet dette massetransport om automat så ville det slutte med  på kjøreskole. Er kun 2 kjøreskole her vi bor så ikke så mange valg. Så sa får ta opp timer over jul så får vi prøve å øve mer i juleferien da far er hjemme

Anonymkode: 59c28...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør finne ut hva som ligger bak hva kjøreskolelærer sier?

Har kjøreskolen planer om å kvitte seg med manuelle skolebiler? Eller om læreren mener ungdommen har for lite øvelse hjemme?

Problemstillingen er omvendt i de fleste familier, ingen tilgjengelige biler med manuelt gir. Da blir det kostbart med mange kjøretimer, og automat kan være riktig.

Det er aldri for sent å kjøre opp på nytt for manuell. Kan kombineres med oppkjøring til utvidet førerkort for henger. Ingen stor kostnad for de som har behov og ønske om det.

I deres tilfelle er manuelt mer riktig. Gir også mulighet for å kjøre automat, så klart det mest praktiske om en har muligheten.

Så, la ungdommen kjøre litt hjemme, og lære det grunnleggende.

Om kjøreskole læreren fortsatt sier det samme, spør om dere bør bytte til den andre skolen, eller hva som ligger bak? 😀

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At alle eier bil med manuell kan jeg nesten ikke tro. Er dere rednecks? 😂

(Da hadde kanskje ungdommen allerede kunnet kjøre… når jeg tenker meg om). 

Neida. Fra spøk til alvor - kanskje dere bør oppdatere bilparken? Det er faktisk slik at manuell er på vei ut… 

Anonymkode: 00710...98d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke kjørelærer skal si sånt men det er sant

Hvem faen trenger (eller vil ha) manuell i 2024 med mindre man har særinteresse for eldre biler, automat er mer trafikksikkert, de er langt mer effektive og miljøvennelige enn det ett menneske klarer være i disse dager.

Anonymkode: 64408...d75

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde oppkjøring med manuell men har ikke rørt en girspak siden 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Neida. Fra spøk til alvor - kanskje dere bør oppdatere bilparken? Det er faktisk slik at manuell er på vei ut… 

Dette var vel litt unødvendig skrevet vel? 😅

Mange, mange, MANGE har ikke nyere bil. Det er ikke alle som kan ha El bil heller enda.

TS: jeg hadde byttet kjøreskole om kjørelæreren er slik. Eller så kan du ringe kjørelæreren og få parkert hele temaet. Ville sagt  "du, det er litt unødvendig at du sier til *barnets navn* at han heller burde tatt lappen på automat. Gutten ønsker manuelt, vi har per dags dato kun biler med manuelt gir. Vi betaler jo for dette, så vær så snill."

Anonymkode: 9fe77...6fd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBL12 skrev (39 minutter siden):

Bør finne ut hva som ligger bak hva kjøreskolelærer sier?

Har kjøreskolen planer om å kvitte seg med manuelle skolebiler? Eller om læreren mener ungdommen har for lite øvelse hjemme?

Problemstillingen er omvendt i de fleste familier, ingen tilgjengelige biler med manuelt gir. Da blir det kostbart med mange kjøretimer, og automat kan være riktig.

Det er aldri for sent å kjøre opp på nytt for manuell. Kan kombineres med oppkjøring til utvidet førerkort for henger. Ingen stor kostnad for de som har behov og ønske om det.

I deres tilfelle er manuelt mer riktig. Gir også mulighet for å kjøre automat, så klart det mest praktiske om en har muligheten.

Så, la ungdommen kjøre litt hjemme, og lære det grunnleggende.

Om kjøreskole læreren fortsatt sier det samme, spør om dere bør bytte til den andre skolen, eller hva som ligger bak? 😀

På mld han skriver som vi får opp så står det.  Som oftest kjør mer. Øv på rundkjøring og lys.

Vet de sa på trafikalt grunnkurs at de kun hadde 1 bil med manuell fordi de så de fleste hjem hadde dette nå. Han som holdt trafikalt sa det var best å velge bil ut fra hva en hadde i husstanden. Hadde en automat valgte en det, hadde en manuel valgte en det. Men han har sluttet gått av i pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjørt bil med manuell siden 1999 da jeg var i militæret. At man behøver manuell i dag er det bare enkelte sier for å være tverr. Jeg er klar over at enkelte som er veldig interessert i bil liker å kjøre manuell altså,men at man BEHØVER det,er bare pisspreik.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hallo hva slags svar er det.

Ja vi har ikke

Eldste kjører en caravelle 2007 mod

Gubben firma bil en Toyota pick up

Jeg har en subaru outback 2013  

Alle er manuell. Svigerfar har en Suzuki vitara 

Og vi bytter nå ikle bilene så lenge de er i bra stand. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører på med manuell da jeg tenker det er bedre å kunne det og ikke bruke det enn å være fastlåst senere. Lappen er ikke billig, og det blir ikke billigere, så jeg anser det å "ta det opp senere" som noe av det mest idiotiske jeg har hørt på lenge.

Her er saken: dere ønsker manuell og da må kjøreskole enten si "beklager vi tilbyr ikke dette" ellers må de holder kjeft. Bytt kjøreskole om de ikke kan imøtekomme deres ønsker.

Resten av diskusjonen her fremstår som totalt irrelevant.

Anonymkode: 8a490...c58

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (2 minutter siden):

Har ikke kjørt bil med manuell siden 1999 da jeg var i militæret. At man behøver manuell i dag er det bare enkelte sier for å være tverr. Jeg er klar over at enkelte som er veldig interessert i bil liker å kjøre manuell altså,men at man BEHØVER det,er bare pisspreik.. 

Behøver ikke. Men jeg kjøper ikke ny bil fordi kjørelærer mener en ska kjøre manuell. Da er vi jo like langr Da. Når lappen er i boks, så får ikke ungdom kjørt noen av bilene vi har tilgjengelig.  Da er en jo like langt.

Ser å på eldste i forma der han jobber så har de kun manuell på bilene, en som skulle starte der som lærling der nå,måtte kjøre opp på nytt siden han kun hadde manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte kjøpe bil med manuell til øvelseskjøring fordi begge ungdommene ville ta manuell. For eldste handlet det om at det var vanskelig og umulig å finne en bil med automatgear i hennes prisklasse. Det er også sånn at i vår kommune er mange av arbeidsbilene manuellbiler. Hjemmetjenesten f.eks. Kommer ikke langt med automat da.

Kjørelæreren har aldri nevnt noe om at de heller bør ta automat. De har flere biler med manuell enn automat.

Her vi bor kalles automat bare damelappen. 

Anonymkode: ac955...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

På mld han skriver som vi får opp så står det.  Som oftest kjør mer. Øv på rundkjøring og lys.

Vet de sa på trafikalt grunnkurs at de kun hadde 1 bil med manuell fordi de så de fleste hjem hadde dette nå. Han som holdt trafikalt sa det var best å velge bil ut fra hva en hadde i husstanden. Hadde en automat valgte en det, hadde en manuel valgte en det. Men han har sluttet gått av i pensjon.

Den uthevede teksten er svært viktig.
På den måten kan ungdommen øve hjemme og benytte bil hjemme i tiden etterpå. 

For dere blir da manuell det riktige.

Mine ungdommer har tatt / tar førerkort på automat, pga. vi bare har tilgang på automatgiret bil.
Det er noen som velger å bytte en fungerende bil med en annen for lærekjøring, men jeg regner det for kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tull at alle har automat, faktisk er det er problem i mange bransjer at for få tar på manuell. Her jeg jobber er jeg 2/6 stk som kan kjøre bilen.

Anonymkode: 9471d...ce1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er tull at alle har automat, faktisk er det er problem i mange bransjer at for få tar på manuell. Her jeg jobber er jeg 2/6 stk som kan kjøre bilen.

Anonymkode: 9471d...ce1

Er det da bilen eller folka det er noe galt med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette var vel litt unødvendig skrevet vel? 😅

Mange, mange, MANGE har ikke nyere bil. Det er ikke alle som kan ha El bil heller enda.

TS: jeg hadde byttet kjøreskole om kjørelæreren er slik. Eller så kan du ringe kjørelæreren og få parkert hele temaet. Ville sagt  "du, det er litt unødvendig at du sier til *barnets navn* at han heller burde tatt lappen på automat. Gutten ønsker manuelt, vi har per dags dato kun biler med manuelt gir. Vi betaler jo for dette, så vær så snill."

Anonymkode: 9fe77...6fd

Hvem har sagt noe om elbil! 😂 jeg snakker om automatgir. Du trenger ikke ha en ny bil for at den skal ha automat, er flust av gamle biler med automat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selges det nye biler med manuell nå lenger i det hele tatt? Mannen min jobber i mobile og av alle ny-bilene har de kun 1 modell med manuell gir… fordi det selger ikke lenger. Alle skal ha automat. 

Anonymkode: f8809...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bør tenke på å oppgradere bilene deres snart? Når dere skal kjøpe nye så blir det jo med automat uansett så hvorfor gå gjennom alt dette styret med å ta manuell lappen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selges det nye biler med manuell nå lenger i det hele tatt? Mannen min jobber i mobile og av alle ny-bilene har de kun 1 modell med manuell gir… fordi det selger ikke lenger. Alle skal ha automat. 

Nemlig. Å holde fast i manuelt gir er som å klamre seg til svart-hvitt fjernsyn. 

Verden har gått videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje dere bør tenke på å oppgradere bilene deres snart? Når dere skal kjøpe nye så blir det jo med automat uansett så hvorfor gå gjennom alt dette styret med å ta manuell lappen? 

Er det så mye styr da? Og det er da fremdeles hundretusenvis av biler med manuell girkasse på veiene, som både er billige og gode biler for førstegangskjøpere. Hvorfor begrense seg til automat når man kan få i både pose og sekk? 

Anonymkode: f2730...988

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...