Gå til innhold

25% kroppsfett for kvinner mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en Galaxy smartklokke, og har testet funksjonen med kroppssammensetning halvannet ukes tid. Skjønner at den ikke er veldig nøyaktig, da målingene varierer en del, men appen viser et grønt målområde man bør ligge innenfor, og da er øvre grense 25,7%. Min høyeste måling har vært 23,3% og ligger da i øvre sjiktet her. Laveste grense er da 16,6%. 

Jeg leser nå at "sunn" fettprosent for kvinner ligger mellom ca 21-36% ut i fra søk på norsk, men finner f.eks. denne artikkelen på engelsk: https://www.medicalnewstoday.com/articles/body-fat-percentage-chart som viser denne tabellen for kvinner 30-39år (jeg er 31):

image.png.4d283570eb4d19c4451e70d664a835f3.png

Antar det er noe lignende denne appen går etter.

Jeg har ikke brydd meg om fettprosent før, og har derfor ikke målt dette, men jeg har flere ganger mistet menstruasjon etter å bikket litt under BMI på ca 20, så jeg prøver å holde meg over dette. Likevel så har vel dette mer sammenheng med kroppsfett, og jeg kan ikke skjønne at det kan være sunt å ha så lavt som tabellen her viser? Altså at dette er idealet? 

Med fettprosent på 23,3% hadde jeg da en BMI på 20,7. Laveste måling er nå på 20,6% og BMI på 20,4. 

Anonymkode: 38b47...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du går inn på kilden de lister så ser du at de har feilsitert kilden sin.

Anonymkode: e06a4...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du går inn på kilden de lister så ser du at de har feilsitert kilden sin.

Anonymkode: e06a4...3ff

Ok, takk for at du var oppmetksom på det, men det virker som det er noe lignende som Samsung mener da.

Anonymkode: 38b47...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, og det er rart samsung tar utgangspunkt i dette. I tillegg kan en smartklokke ikke under noen omstendighet måle fettprosenten din. Fettprosent måles med en klype ulike steder på kroppen. 

WHO sin retningslinje sier fettprosent mellom 21 og 34 prosent for kvinner.

Anonymkode: e1e4c...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som flere har svart, en klokke på håndleddet ditt kan ikke måle fettprosent. Mer nøyaktig måling får du av klype, måleinstrumenter eller mest nøyaktig DXA.

Men det er irrelevant for en mosjonist som er normalvektig. Ligger du innenfor mtp midjemål så trenger du ikke tenke på fettprosent. 

Anonymkode: 876ef...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...