AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Hei! Baby er 3 mnd, og jeg ammer så godt som råd fortsatt. Har vert gjennom to heftige brystbetennelser, ene med abscess, og har generelt vert i mye dårlig form etter fødsel frem til for 2 uker siden. Da begynte jeg å føle meg i bedre form, i den forstand at jeg har mer energi og generelt bedre psykisk, for jeg skal ikke legge skjul på at dette har vert en blytung start. Etter siste brystbetennelsen merker jeg at produksjonen min har gått ned. Jeg tror hvertfall det. Frem til forrige uke, kjente jeg tydelig når brystene hadde «fylt seg opp», fikk gjerne litt spreng om det hadde gått 3-4 timer siden baby hadde diet brystet, men nå er det helt slappt!!! Får nesten litt småpanikk… Synest ammingen er blitt ett styr, baby kaver mer ved brystet etter att utdrivingen er «ferdig» og han greier ikke å «vente» til neste utdriving kommer. Dette resulterer i at han ligger og kaver, slipper puppen gjentatte ganger og at det blir dårlig stimulering av brystet for at en ny utdriving skal komme. Han begynner å gråte, jeg tolker det som at han blir fortvilet, men roer seg greit når jeg tar han opp og går litt med han rundt. Forsøkt å legge han til brystet igjen, men han suger kun noen få tak før det er kaving igjen og gråting. Jeg føler at fortvilelsen hans handler om at melken ikke kommer like raskt nå som den gjorde tidligere, da melken har brukt å bare «renne», jeg lakk mye melk, og baby slapp å jobbe så mye med å få den ut. Mens nå er det helt motsatt. Hva gjør jeg nå? Har prøvd litt forskjellig, men produksjonen min er fortsatt helt på bånn føler jeg. Har snakket med helsesøster på tlf idag, ble rådet til å tilby brystet ofte, men det er jo ikke så enkelt med all den kavingen… Har pumpe tilgjengelig også, men kommer så og si ingenting i etterkant av ammingen. Håper noen har erfaringer som vil dele, jeg er helt rådvill, lei meg og redd han ikke skal få i seg nok. Har måttet gitt han noen flasker MME de siste dagene, for å vere sikker på at han får i seg nok, da slukner han med en gang. Jeg vil fortsette å amme, da spesielt alt jeg har vert gjennom siste 3 mnd og greid å holde på produksjonen tross betennelse. Vil vere ett stort nederlag for meg om dette skulle vere slutten for ammingen… Anonymkode: 8c39f...83e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Det skjer en endring rundt tre måneder, der produksjonen i større grad styres av etterspørsel enn av hormoner som i starten. Da er det veldig vanlig at brystene føles tomme. Meld deg inn i ammehjelpsgruppen på facebook og spør der, eller ta kontakt med ammehjelpen på annen måte (ikke spør feks både på facebook og mail, da vil to ammehjelpere bli opptatt hvert sitt sted). Anbefaler denne artikkelen: https://ammehjelpen.no/melkeproduksjonen/ Og med tanke på pumping: jeg fikk aldri ut noe etter at jeg hadde ammet. Fikk minimalt ut ellers og, men ungen la godt på seg. Har nok bare lite pumpevennlige bryst, det er det flere som har. Fikk ut litt vha håndmelking. Anonymkode: 9a7ea...c64 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Og en ting til, min kavet mye sånn 3-4 mnd gammel. Gråt når det ikke kom melk med en gang, og nektet til tider det ene brystet. Det hjalp med vindusviskeramming (les på ammehjelpen, men betyr at dy bytter side nesten hele tiden😅), og å gå mens jeg startet å amme på den upopulære puppen. Lykke til! ❤️ Håper du får god hjelp. Det er ikke noe nederlag å avslutte amming, husk det. Når det er sagt synes jeg det er trist at for mange gjør lite og dårlig hjelp at man avslutter før man egentlig ønsker. Anonymkode: 9a7ea...c64 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og en ting til, min kavet mye sånn 3-4 mnd gammel. Gråt når det ikke kom melk med en gang, og nektet til tider det ene brystet. Det hjalp med vindusviskeramming (les på ammehjelpen, men betyr at dy bytter side nesten hele tiden😅), og å gå mens jeg startet å amme på den upopulære puppen. Lykke til! ❤️ Håper du får god hjelp. Det er ikke noe nederlag å avslutte amming, husk det. Når det er sagt synes jeg det er trist at for mange gjør lite og dårlig hjelp at man avslutter før man egentlig ønsker. Anonymkode: 9a7ea...c64 Tusen takk for svar!❤️ Jeg har forsøkt vindusviskeramming, og andre mulige ammestillinger, men kavingen er den samme. Skal forsøke å gå mens jeg ammer, det har jeg ikke prøvd! Skal sjekke ut ammehjelpen på facebook! Men kan det bare vere en «fase» dette her? Føler det er noe galt med meg som forårsaker dette🙈 Vil det kunne hjelpe å øke produksjonen ved at jeg stimulerer brystvortene selv, ved å håndmelke uten å ta ut melken, om du skjønner hva jeg mener?😅 Anonymkode: 8c39f...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Dette høres ut som «kveldsuro» (som er ett like teit navn som morgenkvalme siden begge to skjer døgnet rundt) når du gir mme så er det mye tyngre for magen og dermed sovner baby gjerne tyngre. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å gi mme sålenge du ønsker å amme. Første du skal tenke over er bleiene til baby. Har dere jevnlige tissebleier og avf? Hvis ja så har du mer enn nok melk. Anonymkode: 24be6...fc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette høres ut som «kveldsuro» (som er ett like teit navn som morgenkvalme siden begge to skjer døgnet rundt) når du gir mme så er det mye tyngre for magen og dermed sovner baby gjerne tyngre. Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å gi mme sålenge du ønsker å amme. Første du skal tenke over er bleiene til baby. Har dere jevnlige tissebleier og avf? Hvis ja så har du mer enn nok melk. Anonymkode: 24be6...fc3 Fullt klar over at MME er tyngre for magen. Synest tissebleiene ikke er like tunge, merker forskjell når jeg har gitt MME. TS Anonymkode: 8c39f...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Min kavet mye med brystet fordi hun hadde vondt i magen. Når hun ammet så begynte magen og hun bare kavet. Sjekket at barnet har riktig sugetak, slik at det ikke kommer luft? Her fikk vi ett nytt liv når jeg sluttet med melk og magevondt var over Anonymkode: 0f548...968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min kavet mye med brystet fordi hun hadde vondt i magen. Når hun ammet så begynte magen og hun bare kavet. Sjekket at barnet har riktig sugetak, slik at det ikke kommer luft? Her fikk vi ett nytt liv når jeg sluttet med melk og magevondt var over Anonymkode: 0f548...968 Har sjekket riktig sugetak ja, han hadde mye vondt i magen de første 2 mnd, men det gav seg plutselig. Det var i etterkant av ammingen han var plaget ts Anonymkode: 8c39f...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Fullt klar over at MME er tyngre for magen. Synest tissebleiene ikke er like tunge, merker forskjell når jeg har gitt MME. TS Anonymkode: 8c39f...83e Ja, for han får nok i seg mer fra mme enn puppen fordi det kommer enklere. Du har nå gått over til behovsstyrt amming så baby må jobbe mer for maten. Kan være frustrerende for både deg og baby, det skjønner jeg. Men sålenge det er tiss i bleiene og avføring relativt jevnlig så hadde jeg personlig latt være med mme. Anonymkode: 24be6...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, for han får nok i seg mer fra mme enn puppen fordi det kommer enklere. Du har nå gått over til behovsstyrt amming så baby må jobbe mer for maten. Kan være frustrerende for både deg og baby, det skjønner jeg. Men sålenge det er tiss i bleiene og avføring relativt jevnlig så hadde jeg personlig latt være med mme. Anonymkode: 24be6...fc3 Mener du da at sålenge det er «litt» tiss i bleiene og ikke «tunge» tissebleier? Han har frem til nylig hatt ganske tunge tissebleier. Anonymkode: 8c39f...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Prøv å holde han opp for noen gode raper før du "vindusvisker videre". Det kan være at det kommer en lengre rap etter første rap. Anonymkode: 91587...0e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar!❤️ Jeg har forsøkt vindusviskeramming, og andre mulige ammestillinger, men kavingen er den samme. Skal forsøke å gå mens jeg ammer, det har jeg ikke prøvd! Skal sjekke ut ammehjelpen på facebook! Men kan det bare vere en «fase» dette her? Føler det er noe galt med meg som forårsaker dette🙈 Vil det kunne hjelpe å øke produksjonen ved at jeg stimulerer brystvortene selv, ved å håndmelke uten å ta ut melken, om du skjønner hva jeg mener?😅 Anonymkode: 8c39f...83e Det er ikke noe galt med deg! Hvis brystene endret seg i puberteten, under svangerskapet og du fikk melk etter fødsel, kan du lage melk. Og det er en haug med andre årsaker enn lite melk som kan gi en urolig og kavete baby. Det er fjerning av melk som øker produksjonen, så du må nok amme, håndmelke eller pumpe for å øke den. Men det kan hende produksjonen din er bra, men andre årsaker til uro. Jeg ble tipset om gå-trikset av en venninne som måtte gå under alle amminger i en hel måned😅 Gav seg heldigvis til slutt. Masse lykke til😘 Anonymkode: 9a7ea...c64 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Del Skrevet 5 timer siden Har dere fått sjekket om baby har stramt tungebånd? Kan blant annet føre til mye luft, kaving, frustrert baby og brystbetennelse. Nå sier du at baby har godt sugetak, så det gjør det mindre sannsynlig, men skader ikke å få det undersøkt hvis baby plages. Håper det ordner seg for dere! Anonymkode: 455ae...168 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Min og begynte å kave mer en periode igjen når hun ble eldre, ble lettere distrahert av ting rundt seg og slapp oftere. Kjenner og noen som bare kunne amme liggende omtrent i mørkt rom rundt 4 mnd alder for ellers bare tullet baby og så seg rundt og ble distrahert.. Jeg fikk og mindre spreng etterhvert men var nok melk, baby la fint på seg uten at vi ga noe tillegg Men det beste er sikkert å snakke med ammehjelpen eller ammeveileder på helsestasjonen Anonymkode: ccfc9...2c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå