Gå til innhold

Adecco

Gjest Gjest_Gitte_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gitte_*

Hei,

Noen som har jobbet eller jobber for Adecco og som kan fortelle litt om hvilke erfaringer de har med de? Har ikke jobbet for de selv, men har hørt en del negativt om de, så jeg lurer på om andre har opplevd lignende.

Har noen forresten noe erfaring med Manpower? De har jeg et mer seriøst inntrykk av, og lurer derfor på å kontakte de.

Takker for alle slags svar og innspill rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hatt noen negative opplevelser med Adecco. Det er jo mange Adeccokontor i landet, så jeg kan jo ikke snakke for alle. Det er jo umulig å si hvordan "servicen" er på ditt kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har ikke hørt noen konkret negativt om Adecco, men jeg fikk ikke jobb gjennom dem (Trondheim). De var lite interessert i å snakke med meg for å få vite mer om kompetansen min egentlig, men jeg tror det kan ha å gjøre med at jeg var lite "matnyttig" for dem - de ønsker gjerne at man har akkurat den arbeidserfaringa de trenger der og da... Det kommer nok mest an på hva slags utdanning og arbeidserfaring du har, om du har noe som er relevant for dem.

Jeg tror ellers de er proffe og seriøse nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere jobbet både for Adecco og Manpower. Fornøyd med begge to, men Adecco var kanskje hakket bedre når det gjaldt kontakten mellom meg og dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jobb gjennom et annet vikarbyrå rett etter at jeg hadde vært og registrert meg hos Adecco. Derfor vet jeg ikke så mye om hvordan det er å få jobb gjennom dem.

Men jeg syntes at de var veldig upersonlige. Kanskje fordi jeg fikk inntrykk av at de var veldig store. Dama jeg snakket med la ut om hvor mange vikarer og kontorer de hadde i verden og det imponerte meg ikke. En av mange i jobbsammenheng er sjelden veldig positivt.

Jeg følte også at hun så litt ned på meg og jeg fikk delvis tilbud om et par vikariater som var langt utenfor det jeg søkte. Greit nok det altså, men det ble fremlagt på en måte som fikk meg til å føle meg mindreverdig.

Det er helt sikkert forskjell på både kontorer og ansatte hos Adecco også, men det blir ikke mitt førstevalg neste gang jeg søker jobb.

Hos andre byråer ble jeg tatt i mot på en mye mer personlig måte og fikk inntrykk av at de var interessert i å bruke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forholdsvis god erfaring med Manpower, og kjenner flere andre som også har bra ting å si om de. Det eneste negative er at de nok jobber mer for å få deg til å ta jobber de har på hånden, enn å lete etter en jobb av den typen du er interessert i. Om du har en utdanning, og sier at du ikke ønsker såsnn og sånn jobb, har de en tendens til å tilby deg sånne alikevel.

Adecco var ikke engang interessert i å snakke med meg da jeg tok kontakt med dem i et dårlig marked. De var deriomot veldig "på hugget" da jeg registrerte meg igjen noen måneder senere. Sikkert fordi min erfaring da var langt mer etterspurt. Var ikke så interessert i de da, for da hadde jeg allerede mange valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chica

Jeg har mye bedre inntrykk av Adecco enn Manpower - jeg har jobbet for begge. Adecco skaffet meg en forsåvidt relevant jobb dagen etter jeg hadde vært og snakket med en konsulent der. Jobben var ikke langvarig, fikk vel 7 uker tilsammen eller noe sånt. Men takket være den jobben ble jeg innkalt til intervju på en helt annen stilling i bedriften, og der fikk jeg fast jobb. De ønsket noen med kjennskap til bedrifen, og det er i utgangspunktet vanskelig å komme seg inn der. Derfor var det veldig greit å komme seg inn gjennom Adecco.

JEg jobbet hos Manpower mellom vikariatet gjennom Adecco og at jeg startet i den faste jobben. Var vanskelig å få noen god tone med konsulentene jeg var i kontakt med der, og når kontrakten min gikk ut og jeg varslet om at jeg hadde fått med annen jobb ble konsulenten min sur på meg og ringte og maste om at jeg måtte få den nye arbeidsgiveren min til å ansette meg gjennom Manpower for da ville jeg få så mye bedre vilkår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Gitte_*

Takker for alle svar så langt :)

Ser at det er litt forskjell i erfaringene med hensyn til henholdsvis Adecco og Manpower.

Noe av det negative jeg har hørt om Adecco er et tilfelle der en vikar for de fikk tilbud om fast stilling i den bedriften h*n var i, men da sa Adecco at de ville ha et visst beløp for denne vikaren for å gi slipp på denne. Det kunne ikke/ville ikke bedriften gå med på, og dermed gikk vikaren glipp av noe som kunne resultert i en fast stilling på et sted h*n var blitt litt kjent og følte seg hjemme i...

Jeg har også hørt om et tilfelle der en person gikk på et AMO kurs (jobbsøker kurs i regi av Aetat), og fikk beskjed om å registrere seg hos Adecco (alle på kurset fikk beskjed om det), gjorde dette - og ble innkalt til et intervju. Ble på intervjuet bedt om å ta et to ukers vikariat, uten at man fikk vite hvem man skulle jobbe for før helt på slutten av samtalen. Kandidaten prøvde å signalisere at h*n var ivrig å få noe å gjøre, men at akkurat de to påfølgende ukene ville innebære spesielt nyttig lærdom på AMO kurset (så som å få lærdom om å skrive gode jobb-søknader, CV, intervju osv) og at man gjerne kunne være tilgjengelig for vikariat etter disse to ukene, men helst ville få med seg disse først.

Fikk visst da tilbakemelding på at hvis h*n ikke sa ja til vikariat så ville de (Adecco) si i fra til Aetat om dette, - slik at en da ville miste alle rettigheter med hensyn til dagpenger.

Begge disse episodene høres jo helt mafia aktige ut synes jeg, så jeg er blitt veldig betenkt på å melde meg hos de. Men, det kan jo selvsagt også komme litt an på hvilket kontor man kommer på og hvilke personer man møter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobbet for Adecco i Bergen, og fikk et positivt inntrykk. Fikk mange oppdrag, nesten for mange!

Kontaktet Adecco Trondheim, de var totalt avvisende. De sa det ikke var vits i at jeg registrerte meg en gang, de hadde så få jobber til sånne som meg. Tok seg ikke tid til en skikkelig prat en gang, bare kastet et blikk på meg i gangen. Jeg leverte CV likevel, hørte aldri noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manpower VAR store og seriøse en gang i tiden. Nå har adecco overtatt tronen. Særdeles hyggelige mennesker - ihvertfall som jeg vet om. manpower har tapt seg MYE de senere årene, og dessuten har jeg erfart hvor kostbare de er å bruke (fra arb.givers ståsted).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adecco er de beste etter min erfaring, mer personlige og flinkere til å finne det du søker.

Men tviler ikke på at det er forskjell fra kontor til kontor.

manpower (legg merke til at jeg IKKE skriver stor forbokstav på de, min personlige protest ;) ) er totalt håpløse, sliter mye med interne stridigheter som igjen kan gå utover vikarene og ser ut til å ha blitt for store for sitt eget beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borti både hyggelig og mindre hyggelige kontaktpersoner ved både Adecco og Manpower, og det er jo de som skaper hele inntrykket. Får du en bra kontaktperson som du har en god tone med er det også lettere for deg å ta kontakt jevnlig for å "mase" om jobb (blir sett på som positivt å engasjere seg).

Jeg tror det kan være litt vanskeligere å komme inn i Manpower, at det er lettere å få flere småoppdrag med Adecco, men det kan jo være tilfeldigheter for meg også. Bruk venner du har til å anbefale deg til sine kontaktpersoner, trenger de flere folk og du har flaks, kan du komme i intervju på denne måten (det har skjedd meg i begge byråene)

Har hørt at om du jobber gjennom Adecco og får tilbud om fast jobb, må bedriften enten kjøpe deg fri fra oppdraget, eller du må ha jobbet der i 4 mnd. Det er noen bedrifter som bruker disse 4 mnd som prøvetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Adecco er de beste etter min erfaring, mer personlige og flinkere til å finne det du søker.

Men tviler ikke på at det er forskjell fra kontor til kontor.

manpower (legg merke til at jeg IKKE skriver stor forbokstav på de, min personlige protest  ;) ) er totalt håpløse, sliter mye med interne stridigheter som igjen kan gå utover vikarene og ser ut til å ha blitt for store for sitt eget beste.

Som om jeg skulle sagt det selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg jobbet for Adecco i Bergen, og fikk et positivt inntrykk. Fikk mange oppdrag, nesten for mange!

Kontaktet Adecco Trondheim, de var totalt avvisende. De sa det ikke var vits i at jeg registrerte meg en gang, de hadde så få jobber til sånne som meg. Tok seg ikke tid til en skikkelig prat en gang, bare kastet et blikk på meg i gangen. Jeg leverte CV likevel, hørte aldri noe.

Jeg har ikke jobbet i Bergen, men min erfaring med Adecco i Trondheim er omtrent som dine. Mulig de retter seg mot lokale arbeidsområder og at de derfor ikke har bruk for deg det ene stedet? Jeg ble i hvert fall ganske oppgitt da jeg var der; de kunne ikke gi meg NOEN type jobb om jeg ikke hadde AKKURAT den arbeidserfaringen (selv vaskejobber, vil jeg tro). Ganske surt da jeg både har ganske bred erfaring og utelukkende gode attester, men ikke akkurat det de så etter. Kjipinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...