Gå til innhold

Rideutstyr til barn - hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelm og sikkerhetsvest er det viktigste. Kanskje får de låne på rideskolen? Sikkerhetsvesten bør være av «tykk» type (også polstring foran). Vesten skal ikke kun beskytte ryggen ved fall, men også milt og lever foran på magen (hest kan tråkke på ved fall). Det ligger mye utstyr på finn.

Sko med hæle, sherrox/støvler fungerer fint i begynnelsen.

Mitt råd er dog: Send barna på fest før hestelivet tar de 😆😆 3 år siden begynte min datter på rideskole, det ballet på seg, og nå er vi ponnieier! 😅😱

Anonymkode: 4ffd1...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor pike skrev (23 timer siden):

Ridebukser for en 3-4 åring? Du tuller. 

Nei. De koster sånn 150 kroner.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hjelm er det aller viktigste ja, men det er også riktig og tilpasset skotøy. Det er fort gjort å sette fast beina i stigbøylen hvis det skulle skje noe. Vet aldri når man rir, og selv om man barnet bare blir leid rundt, så kan hesten plutselig skvette og rive seg løs.

Man får så mange billige brukte ridestøvler til barn rundt omkring, så det er en billig investering.

Anonymkode: 99981...1b4

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Uten skikkelig høl på skoen kan en ulykke bli fatal. Selv med de ubrukelige sikkerhet stigbøylene. En 2-4 åring klarer ikke ha så mye trykk i bøylen at foten blir der om hesten skulle finne på å stikke, bukke eller steile. Da sklir foten igjennom stigbøylen og man henger etter hesten. Sko med hæl er absolutt noe av det viktigste man bør prioritere når man skal ri, uansett alder. Jeg setter meg ikke på hesteryggen uten skikkelige sko

Anonymkode: 08e28...366

Virker som om dere ikke har hørt om tåbur på stigbøylene? Ungen min har aldri fått bruke stigbøyler uten tåbur. Fysisk umulig å skli gjennom.

Anonymkode: 14abe...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som om dere ikke har hørt om tåbur på stigbøylene? Ungen min har aldri fått bruke stigbøyler uten tåbur. Fysisk umulig å skli gjennom.

Joda, etter å ha holdt på med hest i snart 40 år, så vet jeg om det meste. Men man kan ikke forvente at rideskolen har det. Riktig skotøy er første bud, og en god vane å ta meg seg helt fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, men det er absolutt ikke standaren på rideskole. Jeg har brukt disse selv, og måtte kjøpe disse selv. Hadde alikevel ikke fått lov til å ri uten skikkelige sko

Anonymkode: 08e28...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (29 minutter siden):

Jeg ville ringt rideskolen og spurt. Mange steder har de hjelm og vest til utlån. 

Enig. Hvis mulig er det greit å låne i starten. Hvis dere skal fortsette å ri, vil dere fort innse at det er best å kjøpe selv, men se om ridningen faller i smak før dere bruker penger på det (hvis det går an å låne). Sko med hæl er viktig, og dere trenger hansker (vanlige vinterhansker er fint).

Anonymkode: 72f07...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Joda, etter å ha holdt på med hest i snart 40 år, så vet jeg om det meste. Men man kan ikke forvente at rideskolen har det. Riktig skotøy er første bud, og en god vane å ta meg seg helt fra start.

Da hadde jeg heller kjøpt et par stigbøyler med tåbur og tatt med. Billigere og MYE tryggere. Har sett folk bli slept mange hundre meter etter en hest, med skikkelige ridestøvler og vanlige (farlige!) stigbøyler. 

Uansvarlig av rideskolen om de ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da hadde jeg heller kjøpt et par stigbøyler med tåbur og tatt med. Billigere og MYE tryggere. Har sett folk bli slept mange hundre meter etter en hest, med skikkelige ridestøvler og vanlige (farlige!) stigbøyler. 

Det er ikke billigere enn et par brukte ridestøvler til barn😊

Bruker ikke tåbøyler istedenfor riktig skotøy. Det handler om komfort når man rir også i forhold til å bruken av sjenkler. Klart det er jo ikke akkurat så viktig på knøttekurs da. Sikkerhetsstigbøyler er det dessuten mange rideskoler som har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.05):

ridebukse for å unngå gnag. Jeg går ut i fra at enhver seriøs rideskole har sikkerhetsstigbøyler, så egne ridestøvler/ridesko er unødvendig. Hjem går jeg ut i fra at man får låne der, ellers funker sykkelhjelm, men låne er ganske uhygienisk mtp lus så personlig ville jeg kjøpt en billig ridebukse og en hjelm.

Nei et barn som bruker str 4 år i klær trenger virkelig ikke ridebukse til over 1000 kr på leierundene🙈

Anonymkode: 6ff4d...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke billigere enn et par brukte ridestøvler til barn😊

Bruker ikke tåbøyler istedenfor riktig skotøy. Det handler om komfort når man rir også i forhold til å bruken av sjenkler. Klart det er jo ikke akkurat så viktig på knøttekurs da. Sikkerhetsstigbøyler er det dessuten mange rideskoler som har.

Rettelse: mente tåkapper, ikke tåbøyler😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hjelm og sikkerhetsvest er det viktigste. Kanskje får de låne på rideskolen? Sikkerhetsvesten bør være av «tykk» type (også polstring foran). Vesten skal ikke kun beskytte ryggen ved fall, men også milt og lever foran på magen (hest kan tråkke på ved fall). Det ligger mye utstyr på finn.

Sko med hæle, sherrox/støvler fungerer fint i begynnelsen.

Mitt råd er dog: Send barna på fest før hestelivet tar de 😆😆 3 år siden begynte min datter på rideskole, det ballet på seg, og nå er vi ponnieier! 😅😱

Anonymkode: 4ffd1...190

Ja, cherrox er fint i begynnelsen nå når det er vinter. Og det har vel de fleste fra før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei et barn som bruker str 4 år i klær trenger virkelig ikke ridebukse til over 1000 kr på leierundene🙈

Anonymkode: 6ff4d...786

Helt enig, det er faktisk bare tull! En tights/behagelig bukse av noe slag holder i massevis. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 17.01):

Hun trenger ikke annet enn en sykkelhjelm om noen går å leier. Eventuelt en ridehjelm, etter dette er det ganske langt opp før hun har behov for noe mer.

Anonymkode: 7a9e3...238

Sykkelhjelm er ikke brukbart til ridning nei, og det hadde ikke barnet fått bruke i rideskolen da det ikke er godkjent for ridning.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar dere! Dette har vært til stor hjelp 😊 Rideskolen svarte at de må ha sko/støvler med hel, ridebukse (eller annen lignende bukse) og hjelm. Antar de da har vest til utlån, men skal høre om det, for det er jo veldig viktig 👍

Tenker vi blir å handle brukt utstyr på finn, kostnaden for dette utstyret brukt er jo beskjeden ift det kurset koster. Så håper jeg at det å ha iaf noenlunde ordentlig utstyr kan gjøre at dette blir en god opplevelse som gir mersmak og at vi unngår at hun får gnagsår, brekker ryggen eller blir hengende etter hesten i stigbøylen 😱

Anonymkode: 1f759...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ride steder så kan hun få lå hjelm og sikkerhetsvest, det koster litt. Så holder det med sherox i starten. Så etterhvert kan det være lurt å gå til innkjøp av ridebukse (pga sømmer og sitter godt i salen), ridehansker, egen hjelm og sikkerhetsvest når du ser st dette rr noe hun vil drive med.

Anonymkode: 6ee26...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 4.12.2024 den 17.06):

Ridebukser for en 3-4 åring? Du tuller. 

Ridebukse/tights gjør blant annet at man ikke sklir så lett ned på sidene i salen når hesten svinger..

Koster ikke mange kronene, og i alle fall ikke brukt. 

Anonymkode: 5cf59...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelm og sko med hæl som sitter godt er det viktigste og eneste utstyret som virkelig må være på plass uansett hva. 
Så små barn rir ikke nødvendigvis med stigbøyler engang i starten men gode sko er fortsatt viktig. Bukser som ikke er for glatte og ikke har masse sømmer i sete og lår har de fleste allerede.

Jeg personlig hadde ALDRI lånt hjelm eller kjøpt brukt. Heller ikke brukt alternative ting som sykkelhjelm.

Jeg grøsser hver gang jeg ser hjelmer til salgs brukt. Du vet aldri hvor gammel hjelmen er eller om den har vært utsatt for slag eller fall. Innmaten kan være skadd selv om hjelmen ser aldri så fin ut. Det er akkurat det samme som med bilseter. 

Kjøp ny og pass på den. Sørg for at den blir behandla og oppevart pent hver eneste gang den brukes og bytt den ut med en gang den har fått seg en smell. 

Andre sikkerhetstips er å passe på at klærne barnet rir med ikke har løse reimer, snorer eller hette og at eventuelle votter eller hansker lar barnet bruke hendene skikkelig.

Anonymkode: 7ac56...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ridebukse/tights gjør blant annet at man ikke sklir så lett ned på sidene i salen når hesten svinger..

Koster ikke mange kronene, og i alle fall ikke brukt. 

For at ridebukser faktisk skal ha den funksjonen må man opp i pris. Ridebukser til små barn er ikke så gode at de er verdt pengene før de har skikkelig grep i silikon, syntetisk eller semska lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For at ridebukser faktisk skal ha den funksjonen må man opp i pris. Ridebukser til små barn er ikke så gode at de er verdt pengene før de har skikkelig grep i silikon, syntetisk eller semska lær.

Og det kan man kjøpe brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2024 den 22.45):

Slutt opp. Det er absolutt ingen rideskoler i Oslo-området som har tåbur. Det går fint. 

Anonymkode: 25d5c...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...