Gå til innhold

Har dummet meg ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

For et år siden kjøpe jeg en valp fra Sverige. Alle papirer fra oppdretter er i orden, vaksiner, ormkur osv. 

MEN i sorg av å ha nettopp minstet gamlehunden og med fødselsdepresjon, klarte jeg å ikke lese meg godt nok opp på reglene for import av hund fra Sveige. Oppdretteren (seriøs og ikke noe tull der), møtte meg i Norge med valpen, og alle papirer. Som dere kanskje skjønner, så har jeg da ikke kjørt på RØDT i tollen :o Og nå når jeg har blitt frisk, og hodet er påkoblet. Så ser jeg jo at jeg har hoppet over en vesentlig del, nemlig å betale moms på valen :( 

Noen som har vært igjennom det samme og kan komme med noen gode råd?

Valpen er frisk, har fått alle vaksiner, er fulgt opp av veterinær osv. Det er en frisk rase, som ikke er svartelistet på noen måte. Far til valpen er norsk, og alt er på stell. 

Jeg vet jeg har driti på draget, så trenger ikke noen kommentarer på det...bare gode råd..

Anonymkode: 88c86...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaha? Og hva er det du tror kommer til å skje? Tolletaten kommer og tar deg?

Anonymkode: 15561...5ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei!

For et år siden kjøpe jeg en valp fra Sverige. Alle papirer fra oppdretter er i orden, vaksiner, ormkur osv. 

MEN i sorg av å ha nettopp minstet gamlehunden og med fødselsdepresjon, klarte jeg å ikke lese meg godt nok opp på reglene for import av hund fra Sveige. Oppdretteren (seriøs og ikke noe tull der), møtte meg i Norge med valpen, og alle papirer. Som dere kanskje skjønner, så har jeg da ikke kjørt på RØDT i tollen :o Og nå når jeg har blitt frisk, og hodet er påkoblet. Så ser jeg jo at jeg har hoppet over en vesentlig del, nemlig å betale moms på valen :( 

Noen som har vært igjennom det samme og kan komme med noen gode råd?

Valpen er frisk, har fått alle vaksiner, er fulgt opp av veterinær osv. Det er en frisk rase, som ikke er svartelistet på noen måte. Far til valpen er norsk, og alt er på stell. 

Jeg vet jeg har driti på draget, så trenger ikke noen kommentarer på det...bare gode råd..

Anonymkode: 88c86...aed

Hvis du har så dårlig samvitighet så er det jo bare å ta en telefon til tolletaten og forklare som du gjør her. De har nok forståelse for det. Det er ganske sjeldent folk kjører på rødt for så å ringe etterpå å beklage seg så den historien kjøper de nok garantert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jaha? Og hva er det du tror kommer til å skje? Tolletaten kommer og tar deg?

Anonymkode: 15561...5ce

Er det jeg ikke vet. Har jeg da importert hunden ulovlig? Vil det ev. bli problemer med forsikringen? Jeg var jo ikke i Sverige og hentet den selv, har det noe å si? Vil jo gjerne ha alt på stell med hunden sine papirer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Hvis du har så dårlig samvitighet så er det jo bare å ta en telefon til tolletaten og forklare som du gjør her. De har nok forståelse for det. Det er ganske sjeldent folk kjører på rødt for så å ringe etterpå å beklage seg så den historien kjøper de nok garantert.

Ja, tenkte på det. Bare så redd for at de da tar hunden fordi jeg har vært hjernedød 🥺 Så hadde vært så fint å høre fra noen som har vært igjennom det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valp i Sverige og gjorde det samme. Tenkte ikke over det engang. Var kontroll på grensa og det var jo helt chill siden vi hadde alle papirer i orden. Helt til de spurte hvor lenge vi hadde vært i Sverige (under 24t) og hva vi betalte for valpen, som var 10.000. Hadde vi (vi var 2) vært i Sverige over 24 timer kunne vi jo hatt varer for 12.000 (6000 hver), men siden det var under, så kun 7000 uten å momse.

de så nok at det var en ærlig glipp og sa at det var greit men at vi egentlig skulle ha momset.

for din del siden det er lenge siden, så kunne dere jo ha vært fler om å hente den, problem solved. Ikke tenk mer på det, kommer aldri til å bli noe tema.

Anonymkode: ee40b...649

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja hentet du den ikke selv så er det null å tenke på uansett.

Anonymkode: ee40b...649

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...