Gå til innhold

Blir folk hjernevasket av sosiale media?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det spyr ut videoer og kommentarer fra alle hold på sosiale media til meg i alle fall. Det aller meste er noe langt til høyre. Semi pro putin, vekk med skatt, vi blir styrt fra brussel, all tv basert media er evil etc etc. Akkurat nå tror jeg det er sosiale media som er main stream og den går uten som helst faktaskjekk innan

Altså jeg er selv mot eu og er med i stop acer. Ergo er det en årsak til at dette dukker opp. Men etter flere dager med sykdom hvor jeg har skrollet mye er hjernen helt kokko. Hadde jeg manglet 10% filter til hadde jeg sikkert stemt demokratene ved neste valg nå.

Ser at ca alle guruene på amerikansk sosial media også har falt av lasset og blitt maga helter. Joe rogan f eks. Blir det ny runde mer farscisme i vesten nå tro? Ser ikke ut til at dette baserer seg på annet en vibber hos disse som joe rogan. De klager over innvandring med biden samtidig som han og obama har satt rekord med deportering. Så der er ingen logikk i retorikken

Anonymkode: 0c278...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det vil jeg si, og man legger ikke merke til det. Scroller man i sosiale medier og følger med på politikk, så gjør jo algoritmen det slik at man for det meste får innhold man er enig med, og man går rundt å tror at dette er meninger de fleste har. Viktig å være bevisst på dette 

Anonymkode: 6d0f6...7aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det vil jeg si, og man legger ikke merke til det. Scroller man i sosiale medier og følger med på politikk, så gjør jo algoritmen det slik at man for det meste får innhold man er enig med, og man går rundt å tror at dette er meninger de fleste har. Viktig å være bevisst på dette 

Anonymkode: 6d0f6...7aa

Jeg har ingen f eks interesse av Musk, frp politikere eller jordan peterson men de havner i feeden konstant, særlig på facebook og tik tok. Er vel ikke uten grunn at frp stiger i taket etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke sosiale medier får du dette? Jeg får kun humorvideoer på Facebook og halvnakne damer på Instagram. Tenker det du får i stor grad er styrt av din aktivitet på nettet ellers.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til-Tok er verst, er mye antivestlig propaganda som bygger på løgn og/eller manglende kunnskap.

Anonymkode: 36ed4...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ingen f eks interesse av Musk, frp politikere eller jordan peterson men de havner i feeden konstant, særlig på facebook og tik tok. Er vel ikke uten grunn at frp stiger i taket etc

Disse mediene vil gjerne at du skal bli engasjert. Dvs tilbringe mange timer med å se på annonsene deres og legge igjen et «psykologisk fingeravtrykk» som de kan selge til annonsører og andre enda mer shady aktører.

Korte, provoserende soundbites funker tydeligvis bra til det.

Jeg ville ikke avskrive Jordan Peterson eller høyresida. Det kommer mye fornuftig fra den kanten.

Anonymkode: e33e7...ca7

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse mediene vil gjerne at du skal bli engasjert. Dvs tilbringe mange timer med å se på annonsene deres og legge igjen et «psykologisk fingeravtrykk» som de kan selge til annonsører og andre enda mer shady aktører.

Korte, provoserende soundbites funker tydeligvis bra til det.

Jeg ville ikke avskrive Jordan Peterson eller høyresida. Det kommer mye fornuftig fra den kanten.

Anonymkode: e33e7...ca7

Bare å se til argentina så ser du hva den høyre gjengen der ønsker, altså musk, peterson etc. liberterianisme. Fjerne staten, men ikke militær og politi som kan brukes mot demonstranter. De rikeste blir småkonger og baroner. Resten skal klare seg selv, om det så er smuler de lever av. 

Peterson har mye klokskap bakt inn i agenda med halve sannheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det spyr ut videoer og kommentarer fra alle hold på sosiale media til meg i alle fall. Det aller meste er noe langt til høyre. Semi pro putin, vekk med skatt, vi blir styrt fra brussel, all tv basert media er evil etc etc. Akkurat nå tror jeg det er sosiale media som er main stream og den går uten som helst faktaskjekk innan

Altså jeg er selv mot eu og er med i stop acer. Ergo er det en årsak til at dette dukker opp. Men etter flere dager med sykdom hvor jeg har skrollet mye er hjernen helt kokko. Hadde jeg manglet 10% filter til hadde jeg sikkert stemt demokratene ved neste valg nå.

Ser at ca alle guruene på amerikansk sosial media også har falt av lasset og blitt maga helter. Joe rogan f eks. Blir det ny runde mer farscisme i vesten nå tro? Ser ikke ut til at dette baserer seg på annet en vibber hos disse som joe rogan. De klager over innvandring med biden samtidig som han og obama har satt rekord med deportering. Så der er ingen logikk i retorikken

Jeg tror mange er så lei av juks og fanteri. dårlig økonomi, politisk korrekthet og woke. De ønsker at noen skal rydde opp og det må jo da bli høyresiden.

Anonymkode: 3f756...d13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vi ikke styrt fra Brüssel da? Det er i alle fall ikke våre lokale interesser som blir prioritert i politikken.

Jeg tenker at TV er mye mer hjernevaskende enn sosiale media, da man ikke har mulighet til å velge hva man vil se på, man blir jo bare matet som et barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 minutt siden):

Blir vi ikke styrt fra Brüssel da? Det er i alle fall ikke våre lokale interesser som blir prioritert i politikken.

Jeg tenker at TV er mye mer hjernevaskende enn sosiale media, da man ikke har mulighet til å velge hva man vil se på, man blir jo bare matet som et barn.

Det er ikke Brussel som tvang Norge til å innføre 200% toll på ost. Seriøst, dere EU motstandere må skjerpe dere. Patetisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (1 time siden):

Hvilke sosiale medier får du dette? Jeg får kun humorvideoer på Facebook og halvnakne damer på Instagram. Tenker det du får i stor grad er styrt av din aktivitet på nettet ellers.

Algoritmen styrer alt ja. Jeg får også omtrent bare humorvideoer på Facebook, Instagram og TikTok. Jeg søkte på papegøye her en dag på TikTok så der er det fugler som styrer For You for tiden 😁

Ellers må man jo ta alt man ser på internett med en klype salt? Jeg bruker SoMe som rein underholdning og blir derfor ikke «hjernevasket».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare om du var blant de som falt for TV-shop på 80-tallet. Og smart markedsføring gjennom 90-tallet. 

Man venner seg til informasjonsstrømmen. Og kalibrerer seg mot flere kilder.

Men blir litt bekymret her inne, ha. Flere som lever livet sitt gjennom hva Dagbladet skriver mest om, som Temu, uten å sette seg inn i faktum. 

Anonymkode: 1e90e...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er primalhjernen som blir stimulert, og det vet spesielt ytre Høyre å utnytte. Å skape et fiendebilde (f.els at innvandrere har skyld i at du har dårlig økonomi, og kvinner har skyld i at du er singel) eller trigge til dommedag, det gir klikk. Og dersom man selv mangler evne til kritisk tenkning så er det lett å falle for det. 

Pratet med faren min nylig om vinden som blåser nå. Han er ikke særlig online. Han leser 4 papiraviser hver dag. Han kunne ikke forstå hvorfor enkelte på konspi- Høyre plutselig er blitt Putin-supportere når han husker så godt hvordan det var å vokse opp i en tid hvor Russland var fiende nr.1. Hadde ikke noe godt svar annet enn at menn liker machisisme og ideen om en "sterk leder", så fuck demokrati så lenge man vinner kampen mot "Woke"?

Anonymkode: 97790...58c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...