Gå til innhold

Tror du varen er norsk når det står "opprinnelsesland: Norge"? Nei, den er ikke nødvendigvis det.

Maia70

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som har fått med seg dette, men jeg blir fortsatt opprørt over disse reglene så jeg må ventilere litt og informere de som kanskje ikke vet.
Jeg spurte Rema om deres blomkål- og brokkoliblanding var norsk når det står at opprinnelseslandet er Norge, men nei, det er den ikke, brokkolien er fra Spania, og bare blomkålen er fra Norge. Så "opprinnelsesland" forteller jo ingenting om hvor selve produktet kommer fra...så hvorfor står det der egentlig? For å forvirre oss?

Her er hva "opprinnelsesland" betyr:

"Med opprinnelsesland menes det land hvor matvaren er fremstilt i sin helhet, f. eks. epler fra Østerrike eller spekesildfileter fra Norge. Matvarer som er bearbeidet eller foredlet på en eller annen måte, får sitt opprinnelsesland hvor den siste vesentlige bearbeiding har foregått."
https://matinfo.no/artikler/forskjell-pa-opprinnelsesland-og-opphavssted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok. Takk for opplysningen

Anonymkode: f7994...54c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt;

Ting nordmenn kjøper fra fysisk butikk i Norge, for ti ganger prisen, bare fordi noen har sendt det via et-par ledd i Europa og Norge, og pakket det inn i fine esker og innpakning. I stedet for å bare putte det i en pose og sende det direkte til deg fra Kina. 

Anonymkode: 5489f...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...