Gå til innhold

Ba om ammefri, jobber sier de har dårlig økonomi, og ber meg jobbe 80%

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har søkt om to timer ammefri hver dag i de tre månedene frem til barnet er ett år. Vi har virkelig behov for det. Lederen min sier de har dårlig økonomi,  og ber jeg revurdere og at hvis jeg reduserer stillingen min, så kan jeg jobbe to timer mindre hver dag. Han sier også at ingen har bedt om ammefri på vår arbeidsplass før. 

Er dette greit å foreslå? Føler meg usikker. Trodde søknaden var en formalitet, siden jeg i utgangspunktet har krav på det gjennom KS. 

Anonymkode: 98d2b...a77

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke finn deg i det! Du har krav på ammefri - du skal jo ikke trenge å gå ned i stilling for det! Så frekt av leder!

Det er ikke ditt problem at arbeidsplassen har dårlig økonomi.

Anonymkode: 92570...6cb

• Liker 20
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du i kommunal sektor? 

Anonymkode: 79b4e...5b4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber du i kommunal sektor? 

Anonymkode: 79b4e...5b4

Fylkeskommunal. Under KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke finn deg i det! Du har krav på ammefri - du skal jo ikke trenge å gå ned i stilling for det! Så frekt av leder!

Det er ikke ditt problem at arbeidsplassen har dårlig økonomi.

Anonymkode: 92570...6cb

Ja, enig i at det er frekt, følte meg veldig liten under den telefonsantalen, men er det lov? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du har krav på. Ikke noe en leder trenger å ha en mening om engang. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en håpløs leder! Ikke gå med på dette, du har alt å tape på det. 

Anonymkode: 3a79c...b8f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammefri er lovregulert, og du har krav på inntil én time hver dag, eller to hvis arbeidsplassen har dette i sine avtaler.

Anonymkode: 45459...52c

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk det værste jeg har hørt om i forbindelse med ammefri 😱

Si nei! Ammefri er en rettighet du har krav på så lenge du ammer (alle steder har 1 time inntil 1 år, noen har bedre rettigheter, altså inntil 2 timer), du skal naturligvis ikke søke redusert stilling. Da går du ned i lønn, mister pensjon samt feriepenger. 

det er hinsides frekt av leder å si noe sånt, ikke føl deg liten, det har du ingen grunn til.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber ikke om ammefri, du opplyser om at du kommer til å benytte deg av retten til det og tar ammefri med den beste samvittighet.

Anonymkode: 319a7...57b

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan det virkelig være sant, at i offentlig sektor, så har de ikke penger til tre måneder med ammefri? Jeg fikk dårlig samvittighet, vil jo ikke at det må kuttes andre steder fordi jeg skal ha ammefri .

Vil helst stå på mitt her, men mistenker at arbeidsmiljøet vil forsures av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kan det virkelig være sant, at i offentlig sektor, så har de ikke penger til tre måneder med ammefri? Jeg fikk dårlig samvittighet, vil jo ikke at det må kuttes andre steder fordi jeg skal ha ammefri .

Leder har betalt for å bry seg om sånt, det har ikke du. Igjen, ta ammefri med god samvittighet 😊 Babyen er tross alt mye viktigere enn arbeidsmiljøet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikke gå med på!! Og enda verre å få høre at dette er på stats/kommunenivå, hadde det nå enda vært i det private med en bedrift som holdt på å gå konken. Ikke at det hadde vært mer greit, men det hadde vært mer forståelig. 

Du MÅ koble deg på HR og fagforening og IKKE gå med på noe mindre enn det du har krav på. Dette er sjokkerende og burde varsles om! 

Anonymkode: 852d6...329

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, ikke ha en samtale uten at den blir tatt opp. Anbefaler deg å svare på alt skriftlig heretter. Det lederen din prøver på er ulovlig, og ganske så alvorlig og sjokkerende. Er du fagorganisert?

Anonymkode: 9a47c...8a3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS, ikke ha en samtale uten at den blir tatt opp. Anbefaler deg å svare på alt skriftlig heretter. Det lederen din prøver på er ulovlig, og ganske så alvorlig og sjokkerende. Er du fagorganisert?

Anonymkode: 9a47c...8a3

Jeg er fagorganisert. Er det ulovlig å be meg revurdere behov for amnefri? Har jo dessverre ingen beviser på at han sa det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fagorganisert. Er det ulovlig å be meg revurdere behov for amnefri? Har jo dessverre ingen beviser på at han sa det. 

Ville bedt om et møte med sjefen og involvert tillitsvalgt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå økonomien førere til nedbemanning og du er først ut så spørs det om du syns ammefrien var verdt det. 

Anonymkode: 0cd4f...422

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vi samme leder? Jeg var også nektet på en måte. Vikle komme litt senere og gå litt tidligere for å slippe å pumpe på jobben. Det fikk jeg nei til. For den tiden jeg skulle bruke til å kjøre fra og til jobben, og ikke fysisk amme for ammingen blir gjort rett før og etter.... kommune her. Var kontorjobb forsåvidt også. Mindre tid hadde det også tatt en pumping.

Anonymkode: 8bc5c...235

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå økonomien førere til nedbemanning og du er først ut så spørs det om du syns ammefrien var verdt det. 

Anonymkode: 0cd4f...422

Slutt å tull. Arbeidsgiver må alltid ha saklig grunnlag for sånt uansett.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...