AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Hvordan sjonglerer man dette så det blir hyggelig for alle? På julaften får vi ganske mange på besøk(for første gang), 9 voksne og 5 barn. Er veldig usikker på dette med å servere alkohol. Får litt blandet tilbakemelding fra de andre foreldre i barnehagen. Jeg vil jo gjerne ikke være kjip mot de andre voksne som kommer og, samtidig som veldig mange foreldre til andre barn i barnehagen sier at alkohol rundt nyttår og jul ikke passer sammen med foreldrerollen! hvordan er det med nyttårsaften? Der blir vi ikke like mange men allikevel blir vi en god bukett med både barn og voksne, herunder både voksne med og uten barn. Hvordan er det vanlig å gjøre dette her for å passe på alle? Hvor mye fest kan vi egentlig ha med barn? De siste årene har vi ikke hatt noe, så dette er første gang at vi er sosial i høytiden med barn selv. Før har vi alltid bare vært gjester hos andre med barn, uten å ha tenkt over at de kanskje bare har alkohol for å glede oss. Dette er ting jeg plutselig begynte å tenke en del på nå. er det noe som heter å ha et ansvarlig forbruk? Eller er festlighet med alkohol noe som fortjener en naturlig pause i noen år? Anonymkode: 9456f...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 9 timer siden #2 Del Skrevet 9 timer siden Jeg synes ikke mye alkohol og barn passer sammen. Dessverre er det noen som ikke klarer å styre mengdeinntaket. Vet du om noen som ikke kan styre seg, er det like greit å ikke servere noe alkohol i det hele tatt. Men er de som evt vil ha noe vin til maten og behersker inntaket til å være bare litt, så synes jeg godt de kan få noe alkohol 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #3 Del Skrevet 9 timer siden Om du skal servere så er det jo bare å sette frem, skulle noen ta for mye så sier du bare at det er tomt? De fleste har jo et naturlig forhold til dette, og klarer å begrense seg. Vet du at det kommer noen som har problemer så er det jo best at vedkommende ikke drikker. Anonymkode: d549b...849 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden Det må være lov å ta seg en moderat fest på både nyttårsaften og julaften. Barn har veldig godt av å være seg å se voksne som har et sunt forhold til alkohol. Det blir for dumt å skulle skåne de for dette til de blir store. Det er veldig få mennesker som har så store alkoholproblemer at det blir ubehagelig for barn! Anonymkode: e4a70...ee2 8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Ett-to glass til maten tenker jeg er helt ok. Men om det er noen av de inviterte som du vet ofte kjører på litt ekstra så hadde jeg heller valgt gode alkoholfrie alternativer. Anonymkode: 36495...dc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Folk får gjøre som de vil, men vi har ikke alkohol i jul eller nyttårsaften. Koser oss like mye uten. Nå er barna tenåringer og vi henter de som regel på nyttårsaften etter at raketter er sendt opp Anonymkode: 484aa...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden I min omgangskrets, og ferie, har vi alltid hatt alkohol tilgjengelig når det er selskapeligheter. Har aldri opplevd at noen gjør annet enn å nippe litt, i alle fall ikke blitt full. Mennesker som ikke klarer å styre seg vet jeg ikke om jeg ville hatt i hus med barn. For plutselig står de da med lommelerka på badet. Anonymkode: dee04...125 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I min omgangskrets, og ferie, har vi alltid hatt alkohol tilgjengelig når det er selskapeligheter. Har aldri opplevd at noen gjør annet enn å nippe litt, i alle fall ikke blitt full. Mennesker som ikke klarer å styre seg vet jeg ikke om jeg ville hatt i hus med barn. For plutselig står de da med lommelerka på badet. Anonymkode: dee04...125 *familie Anonymkode: dee04...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvordan sjonglerer man dette så det blir hyggelig for alle? På julaften får vi ganske mange på besøk(for første gang), 9 voksne og 5 barn. Er veldig usikker på dette med å servere alkohol. Får litt blandet tilbakemelding fra de andre foreldre i barnehagen. Jeg vil jo gjerne ikke være kjip mot de andre voksne som kommer og, samtidig som veldig mange foreldre til andre barn i barnehagen sier at alkohol rundt nyttår og jul ikke passer sammen med foreldrerollen! hvordan er det med nyttårsaften? Der blir vi ikke like mange men allikevel blir vi en god bukett med både barn og voksne, herunder både voksne med og uten barn. Hvordan er det vanlig å gjøre dette her for å passe på alle? Hvor mye fest kan vi egentlig ha med barn? De siste årene har vi ikke hatt noe, så dette er første gang at vi er sosial i høytiden med barn selv. Før har vi alltid bare vært gjester hos andre med barn, uten å ha tenkt over at de kanskje bare har alkohol for å glede oss. Dette er ting jeg plutselig begynte å tenke en del på nå. er det noe som heter å ha et ansvarlig forbruk? Eller er festlighet med alkohol noe som fortjener en naturlig pause i noen år? Anonymkode: 9456f...019 Min mening: Sammen med barn, i jula: max 1-2 øl/vin/akevitt til julemiddagen. Forutsetter så klart at de som nyter 1-2 glass ikke har alkohol-problemer. Anonymkode: 2ab91...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Del Skrevet 8 timer siden Med mindre dette er en familie som har et usunt forhold til alkohol så er det helt innafor med et par glass vin til maten. Tar gjerne en whisky og jeg🤗 Kvinne og trebarnsmor. Anonymkode: 1cd39...1f3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Jeg ser ikke helt problemet om det ikke er store mengder Min familie drakk øl og akevitt til jul, men ingen drakk seg fulle, og jeg reagerte aldri negativt på det Anonymkode: 1320b...63b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det må være lov å ta seg en moderat fest på både nyttårsaften og julaften. Barn har veldig godt av å være seg å se voksne som har et sunt forhold til alkohol. Det blir for dumt å skulle skåne de for dette til de blir store. Det er veldig få mennesker som har så store alkoholproblemer at det blir ubehagelig for barn! Anonymkode: e4a70...ee2 Nei. Moderat fest hører ikke med sammen med barn. Og det er ingenting som tilsier at å se foreldre ha "et sunt forhold til alkohol" (hva nå det er all den tid alkohol faktisk er et rusmiddel) gjør en bedre rustet til å ta fornuftige alkoholvalg selv. 1-2 enheter er ok, men noe mer enn det bør man holde seg unna når det er barn til stede. Anonymkode: e14ed...2e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden Hvorfor diskuterer du det her med andre foreldre i bhg? Det angår din familie ikke andre Anonymkode: f7e26...5b3 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Får litt blandet tilbakemelding fra de andre foreldre i barnehagen. Anonymkode: 9456f...019 Du lar andre foreldre bestemme? Anonymkode: d68ca...474 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Hvorfor snakker du med andre foreldre i barnehagen om noe slikt? Gjør det slik DU syns det passer dere best. Anonymkode: 63c48...34b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Del Skrevet 8 timer siden Vi drikker ikke alkohol på julaften. De har vi aldri gjort. vi må som regel kjøre/hente denne dagen. I år er vi i den situasjonen at vi ikke må kjøre noe sted, men vi har kun et familiemedlem under 18 år og to unge voksne sønner. De får også holde seg avholden denne dagen for lillesøster sin skyld. På nyttårsaften er vi veldig mange, kanskje så mange som 50 stykker. Vi leier lokale og er hele storfamilien. De unge bruker gjerne middagen til vors, før de reiser videre til egne fester. De voksne kan gjerne ta et glass eller to. Mange av oss er edrue, meg selv inkludert, da jeg liker best å kunne kjøre. Det har aldri vært noe fyll tidligere. Ingen barn har gitt uttrykk for at de syns dette har vært ubehagelig, snarere en kveld de ser frem til hvert år. Anonymkode: a7b87...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Del Skrevet 7 timer siden Dette er helt uproblematisk. Det går fint an å drikke øl til juleribba, akevitt til pinnekjøtt og seg et glass vin mens man åpner gavene. Folk blir ikke snydens av den grunn, de fleste begrenser seg rundt barn uansett. Man er ikke dårlig forelder fordi om barna er i et selskap med alkohol, du må slutte p høre på den hysteriske gjengen i bhg. Anonymkode: c835c...4b0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det må være lov å ta seg en moderat fest på både nyttårsaften og julaften. Barn har veldig godt av å være seg å se voksne som har et sunt forhold til alkohol. Det blir for dumt å skulle skåne de for dette til de blir store. Det er veldig få mennesker som har så store alkoholproblemer at det blir ubehagelig for barn! Anonymkode: e4a70...ee2 På hvilken måte har barn godt av å delta på en "moderat fest" med berusede voksne? Fagmiljøet er ikke enig med deg her, altså. Anonymkode: 4521d...81b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #19 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvorfor diskuterer du det her med andre foreldre i bhg? Det angår din familie ikke andre Anonymkode: f7e26...5b3 Nyttårsaften er det ganske vanlig å invitere venner med barn i samme alder. Reagerer imidlertid litt på dette med barnehagebarn, da. Litt slitsomt for dem å være på slike sammenkomster til over midnatt. Ellers enig med deg. Hver familie for seg. Det ser jeg bare her inne. Jeg har vokst opp med at det var vin til mat, og noe til kaffen, et glass musserende med midnatt, da storfamilien var samlet. Men aldri full eller ubehageligheter. Mange av de voksne som kjørte hjem (og ikke tok en slurk en gang). Selvfølgelig blir det da skjerings i det jeg diskuterer hva som er rett med noen som har hatt en helt annen oppvekst. Derfor låser denne typen tråder seg raskt. Anonymkode: dee04...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #20 Del Skrevet 7 timer siden Jeg hadde kjøpt inn litt vin, øl og musserende, sammen med alkoholfritt øl, kanskje en god alkoholfri eplemost, og mineralvann. Så får gjestene det de selv ønsker å drikke til maten. Noen kjører vel sikkert også. Dere kan selv servere, slik at ingen går å sjenker seg. Anonymkode: 5f88d...5a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå