Gå til innhold

Hvis jeg støtter stesønn med boligkjøp, bør jeg kreve å eie noen prosent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stesønn og hans samboer midt i 20-årene ønsker å kjøpe bolig og skal ha første barn snart.

Men de har spart bare ca halvparten av egenandel for boliglån.

Via omveier har jeg hørt at han samler mot for å snart spørre meg om å støtte med den siste halvparten.

Bør jeg da kreve å eie feks 5-10% på papiret hvis det er så mye jeg støtter med? Er det vanlig? Mange unge får jo i dag støtte til boligkjøp, men hva slags støtte er vanlig? Blir jeg da en "grusom kapitalist" ved å kreve eierandel i stedet for å la det være et usikret personlig lån med ubestemt nedbetalingstid? Er selv gjeldfri med ca halv mill i pengebingen. Mao ingen onkel Skrue.

Anonymkode: f552f...b3f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan vel være kausjonist for det de mangler?

Anonymkode: 9de8c...751

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva godt gjør det at du eier? Hva skjer den dagen du dør og stesønn må utbetale din eierdel til eventuell arving?

Anonymkode: b509f...eb5

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort rotete om du skal eie noe. Prosenten blir veldig liten uansett. Tror heller jeg hadde gått for et lån med litt snill rente. Og selvsagt en avtale om nedbetalingstid. Man får jo ganske greit med renteinntekter i banken om dagen, så det er ikke rimelig at de skal få det helt rentefritt da du selv vil tape renteinntekter på dette.

Anonymkode: a493f...3c0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt klart nei takk til den type hjelp. Det er nok noen som gjør det sånn, men for en situasjon. Du er ikke kapitalist, men vil investere pengene dine i andres boligkjøp for fremtidig gevinst? Eller er ikke dette gjennomtenkt? 

det vanlige er enten kausjonist eller gi bort. 

Anonymkode: 61151...aff

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva godt gjør det at du eier? Hva skjer den dagen du dør og stesønn må utbetale din eierdel til eventuell arving?

Gjør godt at jeg ikke føler meg utnyttet og for han at han føler at han ikke har utnyttet meg. Om jeg kjenner han rett kan han tenke sånn. Virker som begge ønsker å beholde den gode tonen og kontakten etter at hans mor døde for en del år siden. Har tenkt han skal få arve sammen med mine nevøer. Hvor mye har jeg ikke bestemt. Har en plan om å leve i tredve år til. Liten sjanse for egne barn.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aldri lurt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan få lån med snill rente (og tydelig avbetalingsplan) hvis du har råd til det. Evt. så må de spare mer da...

Anonymkode: 3033e...9e2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som betyr at mitt hus kan ryke? Jeg forstår jeg må lese meg opp på de tingene.

Jeg tror hans gravide samboer kommer fra (liksom) gode kår som har brått har snudd. Så de kan ikke spørre den kanten. At hun er bortskjemt/dyr i drift som de sier og "vimsete" med penger. Gjerne andres penger. Det gjør meg bekymret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Stesønn og hans samboer midt i 20-årene ønsker å kjøpe bolig og skal ha første barn snart.

Men de har spart bare ca halvparten av egenandel for boliglån.

Via omveier har jeg hørt at han samler mot for å snart spørre meg om å støtte med den siste halvparten.

Bør jeg da kreve å eie feks 5-10% på papiret hvis det er så mye jeg støtter med? Er det vanlig? Mange unge får jo i dag støtte til boligkjøp, men hva slags støtte er vanlig? Blir jeg da en "grusom kapitalist" ved å kreve eierandel i stedet for å la det være et usikret personlig lån med ubestemt nedbetalingstid? Er selv gjeldfri med ca halv mill i pengebingen. Mao ingen onkel Skrue.

Du har ikke så god råd selv. Og du skal selvsagt ikke låne bort penger med ubestemt nedbetalingstid. Har de råd til å betjene gjeld til deg i tillegg til lån fra banken? Eller må de kanskje bare spare noen år til...?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som betyr at mitt hus kan ryke? Jeg forstår jeg må lese meg opp på de tingene.

Jeg tror hans gravide samboer kommer fra (liksom) gode kår som har brått har snudd. Så de kan ikke spørre den kanten. At hun er bortskjemt/dyr i drift som de sier og "vimsete" med penger. Gjerne andres penger. Det gjør meg bekymret.

Da hadde jeg aldri sagt ja. Aldri aldri aldri. De pengene du har bør du ha. De er i midten av 20 årene og har mange år på å spare og kjøpe bolig. Krite bolig du ikke har råd til et aldri lurt SÆRLIG om man er en økonomisk vims.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om egenkapital går ned etter nyttår, til 10%.

Anonymkode: d5f03...354

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg hadde sagt klart nei takk til den type hjelp. Det er nok noen som gjør det sånn, men for en situasjon. Du er ikke kapitalist, men vil investere pengene dine i andres boligkjøp for fremtidig gevinst? Eller er ikke dette gjennomtenkt? 

det vanlige er enten kausjonist eller gi bort. 

Dette er absolutt ingen grisk investeringsplan fra min side. Jeg får trolig både bedre og sikrere avkastning ved å bare la pengene fortsette å stå i sparekonto+indeksfond.

Det jeg anser mest sannsynlig er at han vil kjøpe ut min lille andel så fort han/de får råd. Han er typen som ønsker å stå på egne ben. Men man vet jo aldri.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du for heller bare si at du ikke kan hjelpe dem og be dem spare videre. Om krav om egenkapital går ned så vil det nok hjelpe på. 

De er enda unge. Fikk selv kjøpt som 39 åring rett og slett fordi jeg måtte spare selv og fikk ikke hjelp. 

Anonymkode: 01177...b29

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kravet om egenkapital går ned etter nyttår, til 10%.

Anonymkode: d5f03...354

Som selgerne/meglerne bare vil utnytte til å presse opp prisene enda mer, fordi de kan,  mens kjøperne sitter enda mer i gjeldsklisteret? Ingen grunn til jubel denne korttenkte FrP-politikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke lånt ut penger til noen som er «vimsete» med penger. Hadde heller aldri stått som kausjonist. Selv ikke for mine egne barn.

Jeg kunne stilt opp som hjelper med flytting, hadde blitt med på visning og slike ting.

Barnet kommer vel ikke før om mange måneder og de trenger ikke mer plass før om noen år. Så de har god tid til å spare opp, kutte i forbruket og øke inntektene. 

Anonymkode: b1632...e70

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricky situasjon. Finnes ikke noe fasitsvar, og det er så mange faktorer som spiller inn, særlig når de er to personer.

Kausjonist tror jeg ikke er så veldig vanlig om dagen. Da hefter du for en viss avtalt sum av boliglånet, som du kan bli holdt ansvarlig for.

Det vanligste nå, TROR JEG, er at foreldre er medlåntakere. Da er en solidarisk ansvarlig for HELE lånebeløpet. Selv er jeg det for mine barn, men jeg stoler 100% på dem, og vet at boliglånet er innenfor rammer som de kan betjene.

I ditt tilfelle er det jo en utfordring at de mangler egenkapital, så tror jeg det hjelper lite om du skulle være villig til å stille som garantist.

Eneste som er aktuelt her en en formell privat låneavtale med junior. Det gir deg en sikkerhet hvis alt skulle skjære seg. Ulempen er at det vil legges til som gjeld for de unge, og de kan dermed låne mindre hos banken...

Anonymkode: 3083d...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Akkurat dét er jo null problem. En skriver et testamente der alt eller hoveddelen av ts sin eierandel tilfaller stesønnen, gitt at det er midler til det etter pliktdelsarven.

Anonymkode: 3083d...8aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gjør godt at jeg ikke føler meg utnyttet og for han at han føler at han ikke har utnyttet meg. Om jeg kjenner han rett kan han tenke sånn. Virker som begge ønsker å beholde den gode tonen og kontakten etter at hans mor døde for en del år siden. Har tenkt han skal få arve sammen med mine nevøer. Hvor mye har jeg ikke bestemt. Har en plan om å leve i tredve år til. Liten sjanse for egne barn.

Hvis dere har et slikt forhold bør du holde deg unna boligkjøp. Hva er det du vil, tjene penger på prisvekst eller tvinge han til og ha et « godt « forhold til deg ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...