Gå til innhold

Krevende trassing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 2,5 år har begynt med en ny type trassing. Hun slår seg vrang hver gang vi prøver å løse noe, også ting hun selv ber om. F.eks, hun er kald på føttene og ber meg ta på sokker. Jeg prøver å ta på sokker men hun blir sint og nekter. To sekunder senere er hun sint fordi jeg ikke tar på sokker. Og sånn holder hun det gående til jeg ikke gidder eller til hun kommer på bedre tanker. Hun vil heller ikke ta på sokkene selv.  Hun gjør dette i mange situasjoner. Nå har hun nettopp hylt og grått ute i kulden fordi hun vil ha på votter.. og hva gjør hun når jeg skal ta på votter? Hun nekter 🙈 Virker som hun slår seg vrang for å sjekke hvor lenge jeg er villig til å mase? Noen som har erfaring med denne type oppførsel? 

Anonymkode: 4781a...e4c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, for da tok jeg den strenge stemmen og sa; Stå i ro! Nå tar vi på vottene. Slutt å tull!! Da stod de i ro, og så var det stort sett den vennlige stemmen ellers. Men var det mye fjas, så visste de at jeg ikke tolererte det. Ergo var det lite fjas. 

Men det er kanskje ikke lov nå?

Anonymkode: eb9a5...6cc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er hun så sterk at du ikke klarer å få på de sokkene, om så med tvang? Med en ro og en trygghet "du frøs og ba meg ta på sokker, da må vi ta på sokkene". 

Anonymkode: a15de...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan hun få sokkene og ta de på selv?

Anonymkode: 2fd6d...169

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jenta mi på 2,5 år har begynt med en ny type trassing. Hun slår seg vrang hver gang vi prøver å løse noe, også ting hun selv ber om. F.eks, hun er kald på føttene og ber meg ta på sokker. Jeg prøver å ta på sokker men hun blir sint og nekter. To sekunder senere er hun sint fordi jeg ikke tar på sokker. Og sånn holder hun det gående til jeg ikke gidder eller til hun kommer på bedre tanker. Hun vil heller ikke ta på sokkene selv.  Hun gjør dette i mange situasjoner. Nå har hun nettopp hylt og grått ute i kulden fordi hun vil ha på votter.. og hva gjør hun når jeg skal ta på votter? Hun nekter 🙈 Virker som hun slår seg vrang for å sjekke hvor lenge jeg er villig til å mase? Noen som har erfaring med denne type oppførsel? 

Anonymkode: 6ab84...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting i denne verden slår søstra mi som trassa seg til 2 kuer. 

Anonymkode: 1ab65...c78

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting i denne verden slår søstra mi som trassa seg til 2 kuer. 

Anonymkode: 1ab65...c78

:popcorn: fortell!!

Anonymkode: 5df10...171

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kan også være litt sånn, men jeg sier bare: vil dere ikke være med ut? Og siden det er det beste de vet så kler de på seg uten problemer. Koste rmeg heller ikke en kalori og være streng og si at nå holder det. Vi må ikke være redd for å være tydelige, det er ikke vold, det er ikke farlig og vi er foreldre, det er vi som bestemmer. Når det er sagt kan man jo også velge sine kamper. Å gå uten sokker er ikke greit, men om du ikke vil ha på votter, så greit, da får du kjenne hvor kald du blir på henda. ( mine 3 har aldri likt votter)

Anonymkode: 8bf34...acc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg kampene dine med omhu. Det er i den alderen de skjønner de har egen vilje, stemme og kan påvirke omgivelsene. Hjerne og følelser går på høygir.

Jeg var bare rolig og konsekvent. Gikk votter av lot jeg dem være av. Om ungen frøs tilbød jeg og så fikk ungen velge og ta konsekvensen av å bli kald på hendene da🤷 Tilbød jevnt og sa enten tar du på votter eller så fryser du. Ditt valg. Ikke mer oppmerksomhet eller drama. Gjett hvem som ga seg til slutt? 👀

Anonymkode: 96632...bcb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var bare rolig og konsekvent. Gikk votter av lot jeg dem være av. Om ungen frøs tilbød jeg og så fikk ungen velge og ta konsekvensen av å bli kald på hendene da🤷 Tilbød jevnt og sa enten tar du på votter eller så fryser du. Ditt valg. Ikke mer oppmerksomhet eller drama. Gjett hvem som ga seg til slutt? 👀

Tiltredes 👏🏻👏🏻👏🏻 Barn må rett og slett få føle på konsekvensene av å nekte alt mulig. Hvis de nekter regnjakke når det pøsregner, så la de gå ut og bli våte. Hvis de nekter vinterstøvler når det snør, så la de gå ut og kjenne hvor kaldt det er i sokkelesten. Jeg kan love at de kommer fort inn igjen 😁 Barn må få føle på naturen og været, ellers vil de aldri skjønne vitsen med at vi maser om påkledning. 

Anonymkode: d167d...66b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jepp, og det var akkurat da det begynte å funke å si at "nei, dette gidder jeg ikke, du får ordne det selv". Funket hver gang. For enten fikser de det selv (de begynner jo å klare litt når de nærmer seg 3 år), ellers må de etterhvert gi opp og kommer for å be om hjelp på ordentlig. Først tror jeg de likte all oppmerksomheten som kom ut av det, så sikkert derfor det funket så godt å bare ikke gidde. Da får de ikke noen glede ut av det. Og da endrer de oppførsel...

Husker hvoran mi yngste lærte det var lurt å høre på moren sin når jeg sa vi skal ta på votter... det var vinteren før hun fylte to i mars, så hun nærmet seg to år. Dro begge barna på snowracer fra barnehagen, en tur som tar kanskje 10 minutter. Det var sånn -1/2 grader eller noe og ungen skulle jo IKKE ha på votter. Jeg prøvde et par runder med forklaringer osv, før jeg bare at at "nei dette gidder jeg ikke, du får klare deg uten votter da". Og så klarte hun seg uten votter til vi var sånn 1 minutt hjemme fra, huset var rundt svingen boktavelig talt. Da begynte hun å gråte, da var hun endelig kald nok og ville ha votter. Men jeg hadde to sekker, en snowracer og snø omtrent til knærne, svett og god etter oppoverbakken. Så jeg gadd ikke stoppe for å ta på votter to minutter fra huset. Så jeg sa at "nei, nå får du ingen votter, vi er straks hjemme. Du kunne tatt de på i sta". Og da ble det hylgråt da. Gjett om. Totalt sammenbrudd. Men vi kom oss hjem. Da hun hadde roet seg sa jeg mildt at "jeg mener det når jeg sier at du trenger votter, jeg tuller ikke. Nesten gang synes jeg du skal ta på vottene med en gang". Og etter den dagen har hun alltid tatt på seg votter selv, bedt om hjelp til å få de ordentlig på i starten osv. Aldri noen sinne igjen kranglet hun om en vott. Og hun var ikke 2 en gang, men de er ikke så dumme som vi kanskje tror. Men veien til å faktisk skjønne sammenhenger er jo ganske lang, og krever nok at ting skjer på ekte.  Så, om det kommer noen slike passende anledninger for noen livets harde lærdom, så er det ganske nyttig og effektivt. Til dags dato, i 1.klasse, har hun alltid vært veldig flink til å kle seg etter været. Uten særlig mye mer enn en beskjed om hva som egner seg av klær. Så tror den opplevelsen satte seg i ryggmargen hennes. Og det er en bra ting. Det var utilsiktet fra min side, men jammen effektivt. Jeg visste at hun ikke kom til å få frostskader på den ganske korte turen, og hadde hun grått etter votter mye tidligere hadde hun selvsagt fått de. Men det siste minuttet fikk hun overleve uten. Satte tydeligvis en støkk i henne at votter ikke plutselig kom AKKURAT da hun ville. Og dermed greit å ta de på med en gang fant hun nok ut.

Anonymkode: 4d77a...188

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 14.42):

Heeeeelt normalt. Ikke bli kjeftet! Vær bestemt men rolig! Hun speiler det du gjør ok? They learn by example.....om du hisser deg opp er det som å helle bensin på et bål samt at det blir mere trassing senere......og så er runddansen i gang......hun hører mindre og mindre etter...du bli enda mer eksplosiv 💣....

Anonymkode: 8cb0c...e4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn unge selv. Har observert andres barn opp mot han siden dagen vi lå på barsel, og han har er medfødt temperament som sliter ut en hel familie. Veldig smart og tidlig ute med alt, men som å bo med en tikkende bombe. Har ikke gode råd. Å snakke rolig, finne løsninger osv. fungerer sikkert på mange, men ikke på min lille rakett. La han velge farge osv. er bare tull. Tvang som fungerer etterfulgt av noe hyggelig for å skifte fokus. Vi kommer oss aldri noe sted med en annen tilnærming

Anonymkode: 76eed...6c7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har en sånn unge selv. Har observert andres barn opp mot han siden dagen vi lå på barsel, og han har er medfødt temperament som sliter ut en hel familie. Veldig smart og tidlig ute med alt, men som å bo med en tikkende bombe. Har ikke gode råd. Å snakke rolig, finne løsninger osv. fungerer sikkert på mange, men ikke på min lille rakett. La han velge farge osv. er bare tull. Tvang som fungerer etterfulgt av noe hyggelig for å skifte fokus. Vi kommer oss aldri noe sted med en annen tilnærming

Fortell mer! Jeg har to raketter og er utslitt av å prøve få hverdagen til. 

Anonymkode: 78c81...ab0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fortell mer! Jeg har to raketter og er utslitt av å prøve få hverdagen til. 

Det er ikke så mye mer å si. Vi overlever og hjelper hverandre så godt vi kan hjemme for å klare helgene. Hverdagen går greit. Vi er vel typisk de som får stygge blikk på butikken. Jeg gir blaffen i hva de tenker, for ingen forstår hva vi står i og hvor godt vi prøver. Heldigvis går trassanfallene fort over. Eneste tipset er nok mat, søvn og drikke. Roter leker. Bruk musikk og dans. Syng. Se etter nissen og vær konsekvent i « straff», selv om straff ikke skal brukes. Vi reiser hjem om han er bajas borte osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 14.47):

Nei, for da tok jeg den strenge stemmen og sa; Stå i ro! Nå tar vi på vottene. Slutt å tull!! Da stod de i ro, og så var det stort sett den vennlige stemmen ellers. Men var det mye fjas, så visste de at jeg ikke tolererte det. Ergo var det lite fjas. 

Men det er kanskje ikke lov nå?

Anonymkode: eb9a5...6cc

Det er lov, men min 4 åring kunne ikke brydd seg mindre om man får streng stemme. Har aldri brydd seg om det. 

Anonymkode: b5b56...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke så mye mer å si. Vi overlever og hjelper hverandre så godt vi kan hjemme for å klare helgene. Hverdagen går greit. Vi er vel typisk de som får stygge blikk på butikken. Jeg gir blaffen i hva de tenker, for ingen forstår hva vi står i og hvor godt vi prøver. Heldigvis går trassanfallene fort over. Eneste tipset er nok mat, søvn og drikke. Roter leker. Bruk musikk og dans. Syng. Se etter nissen og vær konsekvent i « straff», selv om straff ikke skal brukes. Vi reiser hjem om han er bajas borte osv.

Haha, vi er den samme familien 😂 Håpte du hadde et hemmelig triks i ermet der. Musikk, belysning, dansing, dufter og sensoriske inntrykk er gull. Man må bare gå hjem når det er bajastimen, og aldri fire en millimeter på uakseptabel oppførsel for da antenner de og dagen går ned i flammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...