Gå til innhold

Mannen ønsker seg gamingstol i julegave ...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Beklager langt innlegg, men jeg må bare få det ut, for nå koker det over inni meg.

Min mann er inne i en kjip periode for tiden. Han har gått ned i stilling etter eget ønske pga. mener han er "utbrent". Det er jo flott at han kunne gjøre det, og vi overlever greit økonomisk, men nå sitter han ganske mye hjemme på dagtid og kaller det "fritid". Jeg tenkte først at han kanskje bare trengte å "hente seg inn" litt før han kunne gå tilbake i full jobb, men det var før han begynte med gaming.

Nå driver han bare med gaming, og han snakker bare om gaming. Han sitter oppe til midt på natta, står opp først rundt lunsj lenge etter at jeg har levert ungene og dratt på jobb. Han kjører fortsatt ungene til fotballtrening, men det gjorde han jo da han var i full jobb også. Så resten av familien merker fint lite til denne "fritiden" han snakker om.

Jeg prøvde å se positivt på det og tenke at kanskje han bare trenger dette en liten stund, men det blir bare verre. Hele uka har jeg gått og hørt på ham snakke om gaming, og i dag toppet det seg for meg. Jeg forsøkte å snakke til ham som et voksent menneske og spørre hva han ønsker seg i julegave. Jeg tenkte kanskje vi to kunne ta en langhelg borte og kose oss borte fra alt sammen og være et ektepar. Han sendte meg melding tilbake med lenke til en forbanna gamingstol. Jeg måtte gå fra kontoret og ut i bilen for å gråte. Det føles som jeg er gift med en mann som VIL være en taper.

Jeg tjener godt og har godt med penger på konto, så det er null problem for meg å kjøpe den dyreste og flotteste gamingstolen de har, som han kan sitte i døgnet rundt på det som pleide å være mitt hjemmekontor. Men blir det ikke å belønne ham for at han lever som en tolvåring på sommerferie?

Vi er voksne folk. Jeg snakker jo med alle jeg kjenner om hva jeg får og gir til jul. Ikke for å skryte av noe, men fordi jeg er en helt normal voksen. Jeg må ha en samtale på jobben, med mine foreldre og med utallige venninner, med HANS foreldre, om hva som var under treet i år. Og han vil at jeg skal si jeg ga ham en gamingstol. Er det mulig? Han skjønner ikke at han ødelegger sitt eget og vårt felles liv med gamingen og må ødelegge julen og mitt sosiale liv også.

Har noen vært i samme situasjon og har noen råd? Og nei, jeg kan ikke gå fra ham. Han er far til mine barn og jeg elsker ham, enn så lenge, til tross for det han har blitt og er i ferd med å bli.

Anonymkode: 7a336...dd0

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det med at andre får vite så kan du jo bare lyve og si du kjøpte noen fine hansker eller noe. Eller at dere sparer til tur eller et eller annet. 

Problemet ditt er jo at din mann er en latsabb av en gamingavhengig, av et såpass kaliber at han til og med har gått ned i stilling for det, og du tillater det, og letter til og med til rette for det. Oh hell no. 

Anonymkode: c1c60...bf9

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kunne game ubegrenset og når det passer man, er en flott luksus. Desverre passer det sjelden inn i forhold.

Anonymkode: 5f4d1...5ce

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og han vil at jeg skal si jeg ga ham en gamingstol. Er det mulig? Han skjønner ikke at han ødelegger sitt eget og vårt felles liv med gamingen og må ødelegge julen og mitt sosiale liv også.

Anonymkode: 7a336...dd0

Hvis dette ødelegger ditt sosiale liv bør du finne deg en terapeut.

Anonymkode: 04882...0cd

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er han utbrent, eller "utbrent". Er han det så bør han jo prøve terapi, har han en terapaut så kan du jo kansje være med til en time og snake om disse tingene? Om dette er noe han har kommet på helt selv uten å oppsøke hjelp, synes jeg du kan kreve at han enten oppsøker hjelp om han trenger det eller at han begynner å bidra mer hjeme om han ikke trenger hjelp. Om du jobber fult og han har fri (ikke er syk) så må han selfølgelig levere og hente barna, lage midag og ta mer av husarbeidet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og han vil at jeg skal si jeg ga ham en gamingstol.

Jeg brukte 150 000 kr på en gamingrigg i fjor. Hadde elsket å få en gamingstol i gave.

Når det er sagt, gamer jeg under litt mer kontrollerte perioder og tider enn din mann. Det er det som er problemet, ikke selve gaven. 

Hilsen K55. 

Anonymkode: b1014...93e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du gir han parterapitimer til jul.

Anonymkode: f4086...e4f

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo på planet "prestisje og ytelse og alltid forbedre seg" og har kanskje godt av å roe ned tre hakk. 

Han derimot er blitt hippie. 

Dette lar seg sjeldent forene.

Forlang iallefall att han bidrar i hjemmet, og betaler der det skal betales, så tenker jeg egentlig han er rastløs og pisslei sjølv iløpet av neste år, livet har tydeligvis vert en karusell han er blitt svimmel av og måtta hoppa av, og det er helt innafor, men det betyr ikke att du skal dra hele lasset.. 

Anonymkode: 2f3b8...b9c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du jo ta en prat, om at det er fint at han får senket skuldrene og at han har funnet noe han liker å drive med, men at du er litt redd for at du skal miste følelsene over tid hvis han ikke bruker noe av den ekstra fritiden sin på familien eller på dere som par. Og at du kanskje ble litt skuffet over ønsket fordi du hadde håpet at han ønsket seg en opplevelse med deg / kjærestetid. Og så får du prøve å legge tilside følelsene av at han virker barnslig, ikke-voksen osv, for det er jo bare et inntrykk det går an å jobbe med. Poenget må være hva du synes gamingen går utover, ikke hva du synes om hva han bruker egentid på. 

Anonymkode: c4a3b...9a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg brukte 150 000 kr på en gamingrigg i fjor. Hadde elsket å få en gamingstol i gave.

Når det er sagt, gamer jeg under litt mer kontrollerte perioder og tider enn din mann. Det er det som er problemet, ikke selve gaven. 

Hilsen K55. 

Anonymkode: b1014...93e

Interessant, hva slags rigg? Ikke at jeg regner med jeg får svar.

Anonymkode: 5f4d1...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten du bare må ta en prat med han om det. Tenker han at livet hans skal dreie seg om gaming nå? Og er det forenelig med familie livet? Jeg og mannen har småbarn, jeg er student og han i full jobb. Her er det ikke rom for hobbyer som tar opp hele tiden rett og slett fordi det ville gått utover den andre. 

Anonymkode: 694ff...13a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaming = taper? Ok, deg om det. Her tror jeg du kunne hatt godt av å sette deg mer inn i hva gaming er. Og ikke gråte over at noen ønsker seg hobbyutstyr i julegave. 

Bidrar han for lite hjemme, si det. Vil du ha felles julegave med helgetur, si det. 

Anonymkode: 8c5cc...db8

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har hver vår gamingstol.

Normalt å game. Men som voksen, kommer det etter jobb, barn, hus og trening. 

Man gamer etter alt er gjort og barna er lagt, om de er små 

Anonymkode: 65fb3...316

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si jeg reagerer mer på måten du sier «utbrent». Det fremstår som om du bagatelliserer hans problem. Hva så om han ønsker seg en gamingstol og har dette som en hobby. Vil nok være fornuftig å få hjelp med det han strever med. Kanskje vise mer forståelse enn å rase fra seg på KG.

Anonymkode: 0fb4d...8bc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 47 år gammel og både samboer og jeg hadde gjerne ønsket oss en gamingstol. Faktisk så er spill på Steam noen av de tingene vi ønsker oss til jul fra hverandre. Ser ingenting galt i det. Gaming er en hobby som alt annet.

Problemet er ikke gamingstolen, men at du føler at han ikke tar tak i utfordringene. Det virker heller ikke som om du tar ham seriøst når du setter "utbrent" i hermetegn.

Har du pratet med ham, uten beskyldninger eller irritasjon, om hva som er planen hans fremover med tanke på å komme tilbake i jobb? Si at du synes det er flott at han har fått seg en ny hobby han trives med og som gjør at han kobler av, men at du også savner ham litt i forholdet.

Anonymkode: 8e06a...863

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du han skulle brukt «fritiden» til da? Er selv utbrent og har vært delvis sykemeldt i over ett år. Mannen mener jeg burde brukt all denne «fritiden» min til å vaske, rydde, løpe ærender og generelt fungere som en SAHM de timene jeg er sykemeldt for å hvile. MIN hvile er håndarbeid. Da slapper jeg skikkelig av - mannen mener at hvis jeg greier å gjøre håndarbeid, greier jeg å dra på butikken å storhandle 🙄

Hvis gaming er måten mannen din henter seg inn på synes jeg du skal la han gjøre det i fred så fremt han deltar normalt i familien ellers.

Hvorfor ødelegger det ditt sosiale liv ol du kjøper gamingstol til han til jul? At du hadde forventninger til hva han skulle ønske seg til jul kan du ikke laste han for.

Anonymkode: 8e5f3...0ab

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva spiller han?

Jeg er også på grensen til utbrent, og jeg slapper av med gaming. Spiller litt mer enn vanlig nå. Men jeg er svært bevisst på spilletider, og ikke minst: Hvilke spill. 

Anonymkode: 2d66b...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kjæresten ønsker oss et gaming rom med sånne VR gaming tredemøller🤣

Vi koser oss med gaming alene, sammen og med barna.

Men det går ikke utover familielivet, vennskap og andre prioriteringer. Det er kos vi gjør når vi har tid til overs.

Om han bidrar på lik linje både økonomisk og med hus og barn og gamingen er noen timer på dagen når du og ungene er på jobb og skole forstår jeg ikke hvordan det går utover ditt sosiale liv?

Anonymkode: a46cf...93b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lurer deg. Spør hvilken som helst ekspert. Ingen kommer til å svare at mannen din blir frisk av utbrenthet ved å game.

Han trenger aktiviteter som ikke krever så mye hjerneaktivitet, og som gir gode impulser. Ikke blafrende lys på en skjerm, raske øyebevegelser, hurtige reaksjoner osv. 

Game litt kan han selvfølgelig. Etter jobb, husarbeid, barn og selvfølgelig hyggelig samvær med sin kone.

Gratulerer, du har plutselig fått en egoistisk tenåring i hus 😞 

Anonymkode: 61b72...871

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...