Gå til innhold

Forelder som går rett fra samlivsbrudd til ny partner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hvordan det oppleves for barna at en av foreldrene får ny kjæreste rett etter samlivsbruddet? Egen erfaring som barn, eller som voksen?

Mine barn kommer til å bli utsatt for dette. Og jeg lurer på hvordan ungene (mellomtrinnet) kommer til å reagere…Faren har gått fra meg til fordel for en annen kvinne, som også er en person de kjenner godt (mor til nær venn). Forholdet deres er fremdeles hemmelig, men det er nok bare snakk om tid før de blir informert om at «pappa nå har blitt kjæresten til mammaen til Klara». De sørger fremdeles over bruddet, men vet ingen ting om at pappaen var utro mot meg, og at han valgte henne. De bor 50/50 hos meg og han, ca. 6 måneder siden han flyttet ut. 

Selv er jeg veldig langt unna å tenke på noen ny mann. Finnes ikke interessert engang, og vet ikke engang om jeg noensinne kommer til å få meg kjæreste. 

Anonymkode: 37332...29c

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

elv er jeg veldig langt unna å tenke på noen ny mann. Finnes ikke interessert engang, og vet ikke engang om jeg noensinne kommer til å få meg kjærest

Hva har dette å si for saken?

Det anbefales overhodet ikke. Så håper de klarer å holde det for seg selv så lenge som mulig.

Anonymkode: cbe44...038

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be han om at dem holder det hemmelig? Barn trenger jo tid til å tilpasse seg en ny hverdag, både han og den nye damen burde jo skjønne det.

Anonymkode: 35490...ec9

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan alle være så enige vi bare vil i at det er lurt å vente med en ny kjæreste, men ingen av oss, heller ikke du, bestemmer over din eksmann. Han kan gjøre som han vil (heldigvis), og du får ikke gjort noe med det. Du får bare håpe at det er en hyggelig kvinne som blir en berikelse i barnas liv. Ikke snakk ned eksmannen din, han er fremdeles barnas far og de er like glade i ham som de er i deg. At han var utro er noe som angår ditt forhold til ham, ikke barnas forhold til ham, så dette ville jeg ikke involvert barna i mer enn høyst nødvendig selv om du har et personlig behov for å gi ham alt ansvar for bruddet og få barna til å ta din side. Du tjener ingenting på det. Du vil få mye mer igjen ved å være raus, tilrettelegge for et godt forhold mellom far og barna (samme hva han har gjort mot deg og samme hvor uenig du er i hans valg) og sørge for et godt samarbeid med barnas far. 

Anonymkode: 6569a...4e6

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg da jeg var 11 år. Mamma og pappa gikk fra hverandre, pappa hadde ny dame allerede før mamma flyttet ut, og jeg hatet denne damen i 10 år. 

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ungene sin del bør han klare å holde det hemmelig i minst 1 år, hvis han skal klare og opprettholde et godt forhold til dem. At han var utro, er ikke noe barna skal involveres i.

Anonymkode: 02850...393

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre her sier så kan du jo ikke kontrollere hvordan din eks går frem i forhold til den nye kvinnen, men du har selvfølgelig lov til å snakke med han og komme med ønsker. Og så må du håpe på at han, og den nye, tar gode valg for barna. 

Anonymkode: 4956c...b68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det, men vi flyttet ikke sammen før det var gått 1 år. Og når vi flyttet sammen så ble ting mer stabilt igjen. Jeg leide leilighet i mellomtiden, hvor barnet ikke trivdes. Når vi kjøpte hus og flyttet så falt alt på plass. Nå kom min datter og nye kjæreste godt overens, hun var 7 år. Nå er hun snart 13, og de har enda et godt forhold, og de siste årene er det stefar som har stilt opp som far. 

Her har det gått bra, men ikke sikkert det hadde vært like enkelt om det hadde skjedd nå som hun er tenåring. 

Anonymkode: 382ba...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å vite. Det som e rviktig er hvordan du forholder deg til det, og håpe at det smitter over på barna.

Det er jævlig at det er snakk om utroskap, men man må akseptere det og ønske dem vel videre.

Har ikke selv opplevd det, men har venner hvor dette har skjedd, og der er det veldig ulikt. Noen takler det bra, andre dårlig. 

Anonymkode: c7978...dba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Bare for å presisere, jeg ønsker kun å være en best mulig støtte for ungene mine, og legger meg ikke lenger bort i hva faren velger å gjøre (med hvem). Har heller aldri involvert de i årsaker til brudd eller konflikter mellom oss voksne, og kommer heller ikke til å gjøre det. Om de spør meg direkte om faren var utro har jeg bestemt meg for å si at det må de spørre han om. Innlegget handler om barnas reaksjoner på nye kjærester, ikke om forholdet mellom meg og min eks.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har erfaring med at far flytter ut og inn til en ny dame. Det ble annonsert på fb 9 dager senere.

Det gikk lukt åt helvete hele forholdet mellom bf og barna. Barna fikk nærmest 2 store sjokk på kort tid og gråt noen ganger da de var hos bf og nye dama. Dette ville ikke bf og nye dama ha noe av. Bf og dama var lykkelige og tolerere ikke at barna sørget over bruddet.

Det endte med at bf ville ha pappafri og den pausen varte i over 10 ÅR. Da ble han singel igjen og gråt sine krokodilletårer. Hadde visst savnet barna helt sykt de årene. 

Han fant seg ny ca 6-7 uker etterpå og ble samboer nærmest på første date. Da kom hans gamle jeg frem igjen. Dama og hennes barn kom først.

Nå idag har ene barnet brutt all kontakt, mens den andre barnet snakker i tlf og er sjelden på besøk der.

Jeg kan faktisk ikke fordra foreldre som er så egoistiske. Barna SKAL komme først er min mening.

Jeg ser dette at han hopper inn i nye forhold omtrent før han flytter ut har ødelagt mye av forholdet mellom begge barna. Jeg trur også det er såpass ødelagt at det er uopprettelig.

Hans tap som går totalt glipp av ett barn og barnebarn og sporadisk møte med det andre barnet og barnebarn.

Det er så lavmål at jeg blir helt lynings når jeg tenker på det eller hører om det.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor hoppet konstant fra mann til mann. Boomer, fullstendig ute av stand til å en gang slå i en spiker, ta et sluffetak snø eller andre slike "manne-jobber". Var det ikke bestefar, så var det pappa, så onkel, og så drøssevis med menn, ene mer ubrukelig enn den andre så det var jeg som endte opp med disse "manne-jobbene" uansett. 

Gjorde du mye av husarbeidet ts? Kan være han trenger hushjelp.

Anonymkode: 40da9...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde mistet helt respekten 

Anonymkode: c0c98...513

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ungene sin del bør han klare å holde det hemmelig i minst 1 år, hvis han skal klare og opprettholde et godt forhold til dem. At han var utro, er ikke noe barna skal involveres i.

Anonymkode: 02850...393

Jeg mener barn skal få vite at mamma eller pappa svek den andre med utroskap. Den som var utro fortjener at barnet snur ryggen til den, og aldri ønsker kontakt syns nå jeg. Om min mann hadde vært utro så skal sannelig ungene og hele bygda få vite det, i detaljer.

Anonymkode: 5a374...412

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mener barn skal få vite at mamma eller pappa svek den andre med utroskap. Den som var utro fortjener at barnet snur ryggen til den, og aldri ønsker kontakt syns nå jeg. Om min mann hadde vært utro så skal sannelig ungene og hele bygda få vite det, i detaljer.

Det er bare stygt gjort mot barnet. Barnet trenger da ikke lide pga en forelder har gjort feil. Håper virkelig ikke du har barn 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare stygt gjort mot barnet. Barnet trenger da ikke lide pga en forelder har gjort feil. Håper virkelig ikke du har barn 

Det som er stygt gjort er utroskapet fra foreldren. Den personen øddela familien for barnet. Stjal deres gode barndom og knuste en hel familie. Nå må ungene leve med skammen for resten av livet i 2 husholdninger, muligens også med en halv og fille-søsken her og der. Stemor og stefar. Det er stygt gjort og en lidelse.
Det at man forteller sannheten er bare riktig for da kan barnet ta valget med å snu ryggen til den som øddela alt for de.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han går jo ikke rett til ny partner hva ungene angår når det er 6 måneder siden han flyttet ut, han har ungene halve tida og de fortsatt ikke vet noe. Ideelt sett bør ham drøye introduksjonen en god stund til, men det du beskriver her er jo en mann som tar hensyn til til og prioriteringer ungene. Hva de skjønner og finner ut om rekkefølge og kronologi etter hvert er en annen sak, og ikke din oppgave å opplyse om, men så langt gjør han jo ting riktig ovenfor barna.

Anonymkode: f5768...6b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er stygt gjort er utroskapet fra foreldren. Den personen øddela familien for barnet. Stjal deres gode barndom og knuste en hel familie. Nå må ungene leve med skammen for resten av livet i 2 husholdninger, muligens også med en halv og fille-søsken her og der. Stemor og stefar. Det er stygt gjort og en lidelse.
Det at man forteller sannheten er bare riktig for da kan barnet ta valget med å snu ryggen til den som øddela alt for de.

Så klart er det stygt å være utro, men enda styggere å la dette få mer negative konsekvenser enn nødvendig for barnet. Da er man ikke skikket til å ha barn 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som har erfaring med hvordan det oppleves for barna at en av foreldrene får ny kjæreste rett etter samlivsbruddet? Egen erfaring som barn, eller som voksen?

Mine barn kommer til å bli utsatt for dette. Og jeg lurer på hvordan ungene (mellomtrinnet) kommer til å reagere…Faren har gått fra meg til fordel for en annen kvinne, som også er en person de kjenner godt (mor til nær venn). Forholdet deres er fremdeles hemmelig, men det er nok bare snakk om tid før de blir informert om at «pappa nå har blitt kjæresten til mammaen til Klara». De sørger fremdeles over bruddet, men vet ingen ting om at pappaen var utro mot meg, og at han valgte henne. De bor 50/50 hos meg og han, ca. 6 måneder siden han flyttet ut. 

Selv er jeg veldig langt unna å tenke på noen ny mann. Finnes ikke interessert engang, og vet ikke engang om jeg noensinne kommer til å få meg kjæreste. 

6 måneder er ikke veldig kort tid, ts. Tvert imot er 6 måneder en helt grei mengde tid.

Den som avslutter et forhold har som oftest gjort seg ferdig med forholdet før han eller hun går ut av det, og er altså helt ferdig med «prosessen» i det bruddet er et faktum. At du har valgt å ikke gjøre deg ferdig med forholdet de siste 6 månedene er verken din eks eller dine barn sitt ansvar. Det er dine følelser å bearbeide, dermed er det du som  ta ansvar for å bearbeide dem.

Og mennesker med barn er voksne, ts. Vi vet alle at forhold skal vare til en eller begge ikke lengre ønsker være i forholdet. Sånn er det bare, og vi forholder oss til det. Alternativet ville vært å gå tilbake til våre besteforeldre eller oldeforeldres destruktive forhold der man gjerne angret hele greia etter 7 år og så likevel var stuck med hverandre i evig ulykke, til den dagen en eller begge avgikk ved døden. Og det er et meget dårlig alternativ. Ingen av dem var det minste lykkelige.

Anonymkode: cc779...1b0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken skam er det du mener barna skal bære? 

Anonymkode: 11fc9...996

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...