Gå til innhold

Dårlig økonomi, manglende forståelse fra samboer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en inntekt på ca 33000 kr mnd - varierer litt hvis jeg jobber overtid/helligdag.
Men 33000 kan jeg stole på.

Samboer tjener mye mer enn meg. Vi deler alle kostnader 50/50, men jeg har også et studielån, det har ikke han.

Kostnadene mine ser omtrent slik ut i dag:

Boliglån: 11550

Div forsikringer: 800

Internett: 750

mobil: 450

Strøm 1000

Bilforsikring: 1900

Billån: 2430

renovasjon: 550

Hytte: 1750

Studielån: 4500

Privat lån: 1500

Trening: 500

mat hund og katt: 1000

Spotify og netflix: 250

Dette utgjør ca. 29000 i faste kostander før man har kjøpt mat til seg selv.

Det gir meg 4000 kr til å dekke mat og alt annet av kostnader. Har bestemt meg for å si opp alt av strømmetjenester og trening for å spare litt der.

Men fremdeles er budsjettet altfor trangt og jeg har levd over evne en stund. Jeg er frustrert på samboer fordi han ikke forstår min situasjon. Han insisterte på at vi hadde råd til bilen vi har nå, men jeg skulle egentlig ønske at vi hadde kjøpt en langt billigere.

Skal jeg kjøpe klær, gaver, tannlegetime etc så har jeg egentlig ikke råd.

Jeg har nå en kredittgjeld på ca 30000 kr, noe som ikke er så mye, men jeg har svært liten mulighet til å betale den ned. 
Jeg jobber overtid når jeg kan, men det er ikke så mye mulighet til å få vakter.

Problemet er at utgiftene er altfor høye, det er ikke noe mulighet til å spare. 
Dette året har vi også hatt masse uforesette utgifter, regnet sammen var det på ca 90 k. 
Jeg kan selvsagt utsette betalingen på studielånet fram til kredittkortet er betalt ned.

Kan legge til at vi har tjent ca 70 k på Airbnb i år, men alle inntektene har gått til å dekke de utgiftene som kom plutselig.

Noen råd? Kan jeg be samboer betale en større del av utgiftene? Han tjener 300 k mer enn meg i året, men han har jo også lagt seg på et for høyt forbruk. 
Vi fortsetter å leie ut på Airbnb og forhåpentligvis kan vi dekke en del av kostnadene på det vises, men det er jo ikke en inntekt man kan regne med, pluss at vi må legge av en del til å betale skatten for det neste år.

Anonymkode: 42b06...bbe

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke ha billån, ikke ha hytte. Få en ekstrajobb til kreditt og privatlån er betalt ned, og gønn på med studielånet.

Anonymkode: 25d07...59f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten betaler han mer eller så tilpasser dere forbruket til din inntekt. Er han ikke interessert i det, så tenker jeg at han ikke bryr seg nok om deg. 

Anonymkode: e350d...a29

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bo sammen uten å være gift, med fullstendig felles økonomi. Ellers ender man opp sånn som her.

Anonymkode: 25d07...59f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må ryke.

- Hytte må bort eller huset må nedgraderes. 

- Billånet bør vurderes. 

- treningen kan gjøres gratis 

- Katt og hund kan ikke ‘fornyes’ når de utgår

Evt må inntekten økes. 

Kan du utsette betalingen på studielånet en måned eller to i året for å lette trykket litt? 

Anonymkode: 88562...b46

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler dere tilsammen kr 1500 i måneden for internett og kr 2000 i mat til kjæledyr?

Anonymkode: 9ea75...6fb

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er beløpet på bilforsikringen din halvpart eller totalen? Hvis det første så har dere en hinsides dyr forsikring og må bytte selskap.

Anonymkode: ba914...f15

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordel alt av fellesutgifter prosentvis basert på inntekt, det er det mest rettferdige når det er lønnsforskjeller

Anonymkode: 70fb0...f83

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er beløpet på bilforsikringen din halvpart eller totalen? Hvis det første så har dere en hinsides dyr forsikring og må bytte selskap.

Anonymkode: ba914...f15

Forsikringer er på 3800 i mnd. 
desverre hadde samboer to ulykker, så derfor dårlig bonus. 
Tenker å bytte slik at forsikringen står på meg, da sparer vi ca 1000 kr på forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betaler dere tilsammen kr 1500 i måneden for internett og kr 2000 i mat til kjæledyr?

Anonymkode: 9ea75...6fb

Internett koster 1300 kr, pluss 200 for internett på hytta. 
jaa, hunden koster ca 1000 kr i mat, og så har vi to katter og hvis vi tar med mat, kattesand etc, så blir det fort 1000 kr også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkeenrobot skrev (6 minutter siden):

Det du betaler på billån, er det halvparten av ett billån dere har sammen?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1900 i bilforsikring i måneden? Hva slags spinnvill bil har du? Er det bare din bil, eller deles de kostnadene også? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så at jeg hadde glemt å legge inn kommunale avgifter også. Det betyr at jeg bare har 3000 kr til å dekke alt annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lever over evne. Egentlig ville jeg sagt at du bruker for mye på både bolig og bil, men om det ikke går an å kutte her, ville jeg droppet hytta. Det er ingen skam i å ikke ha råd til en bolig #2.

Anonymkode: 15467...441

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke bedt kjæresten om å betale mer. Men jeg syntes han godt kan være spandabel på deg, og det hadde jeg jo lagt merke til om han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier samboer da? 

Ser ikke han disse tallene og forstår hva det går i? 

Frustrerende situasjon, men her må de faste utgiftene ned. Siden du har ett stort studielån ville jeg ha fjernet billånet totalt (hvis det lar seg gjøre da, selg bilen og kjøp en rimligere) Da vil vell også bilforsikringen på en eller annen måte gå ned også. 

Bli kvitt privatlån og kredittlån. 

Hos meg betaler samboeren min en større prosentandel av de faste utgiftene pga lønnsdifferansen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ville dine faste utgifter sett ut om du ikke var samboer TS? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

hvordan ville dine faste utgifter sett ut om du ikke var samboer TS? 

Hadde sikker ikke skaffa seg en dum katt, dyrt billån, tatt bussen.

bodd billigere

siden du spør

Anonymkode: 1329a...974

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde sikker ikke skaffa seg en dum katt, dyrt billån, tatt bussen.

bodd billigere

siden du spør

Anonymkode: 1329a...974

det jeg tenkte er om noen av disse utgiftene du betaler på egentlig er hans utgifter og ikke dine.. ;) dessuten mener jeg at dere burde heller betale prosentvis likt og ikke kroner og ører likt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...