Gå til innhold

Leieleilighet. Hvem sin plikt å sørge for nye nøkler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et kollektiv, en leilighet med fire soverom, det er jeg og tee venninner som bor der. Nylig sluttet låsen på inngangsdøra å virke, så den måtte byttes. Der fulgte bare med to nøkler til låsen, så nå er det bare to av oss som kan låse seg inn på egenhånd. Er det ikke huseiers ansvar å skaffe de to siste nøklene, eventuelt en til seg selv også? Der er vel ikke noe vi må ordne selv?

Anonymkode: 2a9a7...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i et kollektiv, en leilighet med fire soverom, det er jeg og tee venninner som bor der. Nylig sluttet låsen på inngangsdøra å virke, så den måtte byttes. Der fulgte bare med to nøkler til låsen, så nå er det bare to av oss som kan låse seg inn på egenhånd. Er det ikke huseiers ansvar å skaffe de to siste nøklene, eventuelt en til seg selv også? Der er vel ikke noe vi må ordne selv?

Anonymkode: 2a9a7...dc5

Huseier. 

Anonymkode: 161fd...d2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier skal ha kontroll på dette. Han må sørge for å få nøkkel til seg selv og ha oversikt over hvor mange nøkler som fins og hvem som har de. Det bør også være en avtale mellom alle leietakere som har nøkkel om ansvar ved tap o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på kontrakten. Har alle fire hvert sitt leieforhold skal dere selvsagt ha hver sin nøkkel. Leier én fra utleier og resten betaler til denne, er det ikke like selvsagt. 

Anonymkode: cc562...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke spleise på å få filt til antall nøkler dere mangler? 

Anonymkode: e6229...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan dere ikke spleise på å få filt til antall nøkler dere mangler? 

Anonymkode: e6229...2ed

Det er selvsagt huseier som skal stå for nøkler. Disse skal leveres tilbake ved endt leieforhold. Om de selv betaler for å få filt nøkler, kan de i praksis også kreve å få ta med seg disse nøklene når de flytter ut. 

Anonymkode: 6d094...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...