Gå til innhold

Betalingsfrist for utbetaling av honorar til frilanser

Thelma & Louise

Anbefalte innlegg

Jeg er frilanser i bokbransjen og har en oppdragsgiver som nå har informert meg om at jeg heretter må fakturere med en betalingsfrist på 45 dager. Er ikke det uvanlig mange dager? Vanligvis setter jeg mellom 7 og 14 dager. Selv krever de alltid at jeg skal få gjort jobben så fort som mulig, selv om det betyr at jeg må jobbe både kveld og helger, som er utenom min egentlige arbeidstid. Noen som har opplevd lignende eller har hørt om så mange dagers frist på utbetaling av honorar til en frilanser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Billig for de, dyrt for deg. 

Ikke godta da. Hvis de sier at det er pga treghet i systemet må du svare at det ikke er ditt problem. Da får du heller sende fordringen til inkasso etter gjeldende regler. 

Anonymkode: d38a6...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om de finner noen andre til å ta oppdragene dersom de ikke får 45 dager frist da.

Anonymkode: 6f3d2...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Spørs om de finner noen andre til å ta oppdragene dersom de ikke får 45 dager frist da.

Anonymkode: 6f3d2...4e8

Jo, helt klart. Det ironiske er at jeg er midt i en stor jobb for dem akkurat nå 😜 Jeg får ta en ny vurdering når neste forespørsel fra dem kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thelma & Louise skrev (1 minutt siden):

Jo, helt klart. Det ironiske er at jeg er midt i en stor jobb for dem akkurat nå 😜 Jeg får ta en ny vurdering når neste forespørsel fra dem kommer.

Ikke godta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke godta. 

Så lenge jeg ikke har sendt faktura ennå, er det nok lite jeg får gjort🙄 Den sender jeg alltid samme dag som jeg leverer jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet som frilanser i 10 år, aldri opplevd så lang frist. Er det veldig mye penger det er snakk om eller? Jeg fakturer alltid med 10 dager i kjente arbeidsforhold og 14 til ny kunder.

Anonymkode: 29675...cc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thelma & Louise skrev (6 minutter siden):

Så lenge jeg ikke har sendt faktura ennå, er det nok lite jeg får gjort🙄 Den sender jeg alltid samme dag som jeg leverer jobben. 

Du sender faktura på 14 dager, og sier det er uaktuelt med 45. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er like mye en profesjonell aktør her, TS. Du må si nei, 14 dager er det som gjelder.

Anonymkode: d062b...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er like mye en profesjonell aktør her, TS. Du må si nei, 14 dager er det som gjelder.

Anonymkode: d062b...b82

Ja. 

Ikke la deg bli utnyttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager er vel normalen? 

Vi bruker 14 dager som standard.

30 dager for gode kunder.(gjenntagende)

45 dager for kunder hvor de må ha betalt minst 20% på forhånd. (Og de er gjenntagende kunder)

Og du bestemmer. Er vel du som utformer kontraktene håper jeg. 

Anonymkode: ffeb6...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...